Китай утвърждава влиянието си в Сърбия с инвестиции за още 3 млрд. долара

Китай утвърждава влиянието си в Сърбия с инвестиции за още 3 млрд. долара

© Associated Press



Сръбски представители са договорили на посещение в Пекин инвестиции и споразумения за още 3 млрд. долара в балканската страна, съобщи "Болкан инсайт".


Документите бяха подписани по време на визита на сръбския президент Александър Вучич и негова делегация в Пекин, където те са гости на икономически форум.


"Договорите, които подписахме, драматично променят позицията на Сърбия. Ще бъдем пристанището за китайски инвестиции в региона", каза Вучич в китайската столица. Той нарече колегата си Си Цзинпин "добър, честен приятел и добър партньор".




Вучич, цитиран от телевизия N1, каза още, че е помолил Си да помогне на Сърбия с технологичния напредък и че преговаря за отваряне на фабрики както на електромобили, така и на "летящи автомобили". "Имам някои идеи, които получих след разговора си с шейх Мохамед бин Зайед (от Обединените арабски емирства)", обясни той.


Обсъждат се и други проекти, за които обаче още не са подписани споразумения. Според заместник-министъра на отбраната Ненад Милорадович например Сърбия ще опита да си добави от Китай високотехнологични безпилотни самолети, които могат да откриват цели и в дневни, и в нощни условия, както и бомби и ракети с лазерно насочване. "Такива имат най-способните армии в света, а такива ще са на разположение и на армията на Сърбия", каза Милорадович.


"Най-големият индустриален парк на Китай в Европа"


Става дума за средства, които ще се вложат предимно в инвестиционни проекти, но част от парите ще отидат за купуване на сръбски оръжия.


От тях 900 млн. долара ще бъдат инвестирани в изграждането на фабрика в град Зренянин, Войводина, на производителя на гуми Shandong Linglong Tire Co. Отделен документ гарантира вече обявените това лято инвестиции за 1.46 млрд. в държавната сръбска минна компания RTB Bor.


Освен това с китайската компания CRBC (същата, която изгражда Пелешацкия мост, заобикалящ крайбрежието на Босна, и черногорския участък на магистралата от Бар до Белград) е подписано споразумение за изграждане на индустриален парк край Белград, в който ще работят над 1000 китайски компании. Според сръбския икономически министър Синиша Мали (бивш кмет на Белград) това "ще е най-големият индустриален парк на Китай в Европа".


Според "Болкан инсайт" това е поредното свидетелство за нарастващата роля на Китай в Сърбия - държавата, за която са предназначени по-голямата част от инвестициите, обещани от Китай на страните от Западните Балкани.


Според статистически данни на сръбските власти търговията между януари и юни тази година е на стойност 38.1 млн. долара - повече от същия период миналата година (29.4 млн. долара). Вносът пък е достигнал 1.026 млрд. долара при съответно 779.3 млн. долара за първите 6 месеца на 2017 г.

Ключови думи към статията:

Коментари (44)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8218 Неутрално

    Това добре ли е или не.

  2. 2 Профил на mitakadm
    mitakadm
    Рейтинг: 297 Неутрално

    Летящи автомобили. Съвсем са изперкали

    Колкото повече - толкова повече
  3. 3 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 1201 Неутрално

    На снимката: Йори и китайския Мечо Пух.

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  4. 4 Профил на ivpetr
    ivpetr
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Halal da sa vi kitaiskite "investitori"! Kogato teglite chertata sled vreme, te shte badat na pechalb, a vie ne se znae.

  5. 5 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1357 Неутрално

    И как точно ще бъдат пристанище на чайниците, като дори нямат излаз на море. После не са част от ЕС, което автоматично означава, че не са правилният път за китайските стоки, на необятният европейски пазар. Също с китайските коли ще направят същият "удар", какъвто направихме и ние. Произвежда се малко количество некачествени китайски имитации на автомобили, които никой не иска да купува.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  6. 6 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 1891 Весело

    "инвестиции и споразумения за още 3 млрд. долара" - сърбите били в криза, имат проблеми с Косово, Русия ги ухажва, ЕС знае, че от там зависят много неща, а сега и Китай!? Е, китайците поне за Белене ни баламосват, наред с една жп голяяяма магистрала и със стоки от всякаква необходимост.

    Коментиране на анализираното, вече...
  7. 7 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4753 Весело

    "Ще бъдем пристанището за китайски инвестиции в региона..."



    Кое "пристанище", бе Вучич?!

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Nada Tomba, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  8. 8 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4107 Весело

    Сърбите не знаят, не ги разбират тези неща, не слушат гладните ''спецове'' от форума да обясняват колко са лоши китайските инвестиции !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  9. 9 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1196 Неутрално

    отваряне на фабрики както на електромобили, така и на "летящи автомобили"
    —цитат от коментар 0 на др Вучич


    Тея ги има много отдавна - https://bit.ly/2xtwN7k

  10. 10 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4107 Неутрално

    До коментар [#7] от "hamiltonf":

    Солунското пристанище ще се сърже чрез воден канал по р.Вардар с р.Дунав !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  11. 11 Профил на Божикравов
    Божикравов
    Рейтинг: 536 Любопитно

    Китайците не просто инвестират, а си купуват влияние, логистика и ресурси и винаги са на плюс в сделките. Но който не може да си плаща борча, ще киха доста солени глоби. Шри Ланка не можа да изплати заемите от китайските държавните банки и предприятия, и беше принудена да отдаде на 99-годишен "лизинг" голямото си пристанище в южната част на острова, реално отстъпвайки целият икономически суверенитет на пристанищната зона в полза на Китай.
    Малката африканска държава Джибути е в същото положение, а китайците вече имат и военна база там. А Черна Гора, ако не може да изплати този безумно скъп мост, Китай може да получи удобен излаз на Адриатическо море.

    СВОБОДНИЯТ СЕ СТРЕМИ КЪМ СЪВЪРШЕНСТВО, ПОРОБЕНИЯТ - КЪМ СВОБОДА, А РОДЕНИЯТ РОБ - ДА СИ ИЗБИРА ГОСПОДАРЯ.
  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  13. 13 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4753 Неутрално

    До коментар [#10] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    Е и, кое е пристанището "Вход"?!

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Nada Tomba, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  14. 14 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 1201 Весело

    До коментар [#11] от "Божикравов":

    +++

    И гърците така като бяха закъсали, подариха товарното пристанище в Атина на оризчовците.

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  15. 15 Профил на sporta
    sporta
    Рейтинг: 264 Неутрално

    Не знам дали Китай не стартира по добре !? След като Китай има пристанище Пирея , ще строй магистралата Гърция - Сърбия ...., България е АУТ отново !

  16. 16 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4753 Любопитно

    До коментар [#15] от "sporta":

    С Пристанища Бургас и Варна знаеш ли какво става?

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Nada Tomba, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  17. 17 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3825 Неутрално

    Който си мисли, че ще печели от бизнес с Китай просто изобщо не знае за какво става въпрос. Но ще го осъзнае малко късно..........

  18. 18 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 699 Неутрално

    Halal da sa vi kitaiskite "investitori"! Kogato teglite chertata sled vreme, te shte badat na pechalb, a vie ne se znae.
    —цитат от коментар 4 на ivpetr


    Дневник, баннете го тоя - не пиша на български.

  19. 19 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 699 Весело

    "Ще бъдем пристанището за китайски инвестиции в региона..."Кое "пристанище", бе Вучич?!
    —цитат от коментар 7 на hamiltonf


    Абе това е метафора... Тия ще видят пристанище кога Косово се съгласи да се върне в границите на Сърбия :)))))))

  20. 20 Профил на grayeagle
    grayeagle
    Рейтинг: 1257 Неутрално

    Сърбите предстои да разберат какво е да работиш за шеф китаец. Говорил съм с познат- не било лесно. Инвестициите на Китай са винаги държавно гарантирани от съответната държава, като всичко по веригата се внася от Китай. Може да питат сърбите, как се разви Африка при китайските инвестиции. Заплатите леко се повишават и замръзват.

  21. 21 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 2804 Неутрално

    Китай корумпира Сърбия и я колонизира.

  22. 22 Профил на donald brawnight
    donald brawnight
    Рейтинг: 122 Весело

    Сърбите не знаят, не ги разбират тези неща, не слушат гладните ''спецове'' от форума да обясняват колко са лоши китайските инвестиции !
    —цитат от коментар 8 на 'ΕΡΕΒΟΣ


    Ами гладни сме.Китайците отглеждат кучета в старите докове на Кератсини,само за гръцките ресторанти.Тук нищо не внасят. Едно е да хапнеш порция,кучешко сувлаки или печено куче на карвуна,тъпкано с ориз,ангинари и таласинохорта и съвсем друго е да изкараш деня с едно кисело мляко и шепа овесени ядки...
    Предполагам,че и вкуса,и калориите са различни.....
    Ама на,късмета все вас спохожда...и чат-пат вашите братчеди,....санкритите,от остров Цейлон..

  23. 23 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3090 Неутрално

    А Боко чака евроцентове от брюкселските бюрократи и лапа мухите.

  24. 24 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4107 Неутрално

    До коментар [#16] от "hamiltonf":

    Движението ще е в двете посоки.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  25. 25 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3711 Весело

    До коментар [#1] от "Роси":

    ами изчакай си мейла с редакционни , така убиваш спонтанност

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  26. 26 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3711 Весело

    До коментар [#11] от "Божикравов":

    а Черна Гора е в НАТО ..... и после пак на брадърушки по земни кълбета ще им се месят в избори

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  28. 28 Профил на scraper
    scraper
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Сърбия, в известен смисъл, е на кръстопът и жълтурковците го разбират много добре. Просто опитват да стъпят там много преди страната да влезе в ЕС, когато нещата ще са вече по-различни.

  29. 29 Профил на еко
    еко
    Рейтинг: 393 Неутрално

    Китай корумпира Сърбия и я колонизира.
    —цитат от коментар 21 на gozambo


    Те така правят навсякъде. Пример: Африканския континент. Сибир също.

  30. 30 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10684 Неутрално

    Китай купи част от Сърбия ...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  31. 31 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 1423 Неутрално

    [quote#29:"еко"][/quote]

    Китай не "корумпира" Сибир и Африка. Те са си по дефолт еталон за корупция. Напротив, кара ги да бъдат поне малко ефективни. Китай не сваля нивото на африканците и ушанките, а го вдига.

    Сърбия е на нивото на България преди 15 години. Там вече е друго--Китай нито вдига, нито сваля нивото. Защото и двете страни са на абсолютно едно ниво--просто щамабът е различен. Ако беше само Китай--Сърбия щеше да си замръзне на едно ниво завинаги.

    С всякакви западни страни Китай и да иска не може да им свали нивото, щото те си имат защитни механизми.

    Така че именно страни като България--уж вече части от първия свят, ама много крехко е положението--тук вече Китай има шанс да дръпне нещата назад към своето ниво, което по наши мерки е "сръбско" ниво.

  32. 32 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 1423 Неутрално

    "щамабът" е, разбира се, "мащабът".
    А не примерно "щамът Андромеда".

  33. 33 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 1423 Неутрално

    "Сърбия ще опита да си добави от Китай" --
    "набави" по-скоро?

  34. 34 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 1423 Неутрално

    Това добре ли е или не.
    —цитат от коментар 1 на Роси


    Геополитически е добре, в примитивния смисъл че ако по-слабите и отнесени наши съседи са васали не на граничещи с нас сатрапии (Турция, Русия), а на сатрапия намираща се чак на другия край на света, то всичко остава на ниво икономика и прокарване на политически интереси в примерно ООН.

    Няма го военно измерение, както...абе както Грузия и Украйна с Русия или Сирия с Турция. Или Йемен със Саудитска Арабия.

    Едно е да си слаб и да си в непосредствената сфера на влияние на голяма сатрапия, друго е да си слаб и да зависиш от сатрапия на друга на планета. По-безопасно е не само за теб но и за целия регион.

  35. 35 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 1027 Неутрално

    До коментар [#11] от "Божикравов":

    И какво като има БАЗА !?? В Албания има Американска . Единственото което не виждам е къде има европейска военна база ?

  36. 36 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 1027 Неутрално

    До коментар [#30] от "penetrating":

    Каква част ? Обзалагам се че ще има фабрики в Прешево ,Медвед ...и Бояновец....(албанските общини ) . Това не е ЛЮБОВ , Китаският високоскоростен влак Гърция - Унгария минава от там !

  37. 37 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 1027 Неутрално

    До коментар [#21] от "gozambo":

    Иска ми се малко колонизация и в България , ако не искат КИТАЙЦИ , поне 1-2 милиона Виетнамци да дойдат, с тях имаме опит - решаваме проблемите отвсякъде ( включително с (котки и кучета)

  38. 38 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 1027 Неутрално

    До коментар [#16] от "hamiltonf":

    Нищо не става !

  39. 39 Профил на venelingeologia
    venelingeologia
    Рейтинг: 830 Неутрално

    Ами, при вътрешен продукт, който паритетно надвишава този на САЩ, над 200 центъра за технологично развитие и близо милиард и половина население коя държава ще остави американците да я цакат с топла бира? Китай вече гради глобална, свързана и разновидова инфраструкура .пристанище, магистрала, ЖП. Сърбите успяват да си вземат тънко руски самолети, китайски ракети и други цивилни потреби без да търпят унижения от страна на хегемона (вече бивш). А който отказва руски газопровод ще купува все по-скъп руски газ. Впрочем, Китай купува газ по цена над 400 ЮСД за хилядата куба, защото реши да намали ролята на въглищата, но може да си го позволи - политическо решение. В Турция пък цената на ПГ е под тази в Румъния, която почти изцяло се самозадоволява.... Как така? Ами така! Цялото наше правителство Б-3 обясняваше как ще продаваме газ на Европа от "Хан Аспарух", а сега ще ни пренасочва към бъдещ сондаж на каръците от "Шел", които от 20 години не могат да открият залеж в Средиземно и Черно море. На българска суша вече пет години няма кой да се осмели един търсещ сондаж да направи, зер ще му спретнат общонароден протест, пък има и забрана за прилагане на нови технологии! ВЯРНО Е, ЧЕ ГЛУПОСТТА ОБИКНОВЕНО ТРАЕ ДЪЛГО.

  40. 40 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3315 Неутрално

    До коментар [#7] от "hamiltonf":Солунското пристанище ще се сърже чрез воден канал по р.Вардар с р.Дунав !
    —цитат от коментар 10 на 'ΕΡΕΒΟΣ


    Сложи гриф "весело" , че да се посмеем. Вицът на деня.

  41. 41 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3315 Неутрално

    А Боко чака евроцентове от брюкселските бюрократи и лапа мухите.
    —цитат от коментар 23 на Judjuk


    С "евроцентовете от брюкселските бюрократи " лапащият мухи Бойко построи стотици километри магистрали и цял метрополитен в София. Преди да станем членове на ЕС Сърбия имаше повече магистрали в сравнение с България , а сега България има повече магистрали от Сърбия и продължава ударно да се строят нови участъци. София има метро, до две години ще бъде готов и третия лъч , докато Белград няма хабер да строи метро. В България масово се подменят водопроводната и канализационна мрежа по населените места , докато в Сърбия този процес не е започнал. Спрямо България Сърбия изостава тотално с техническата инфраструктура, но някои дежурни сърбомани оплакват България и възхваляват Сърбия.

  42. 42 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10684 Неутрално

    До коментар [#36] от "dejmos":

    Там където има китайски интерес, ресурси и направени вече инвестиции..

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  43. 43 Профил на destruct
    destruct
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#41] от "tacheaux":

    Само дето междувременно сърбите направиха отсечките на Коридор 10 към България и Македония. За към Македония им остават 40 км. в Гърделичката клисура и направят ли и тях ще може да се стига по магистрала от Атина до Будапеща. Ха познай от три пъти кой ще мине през Кресненското дефиле, Петрохан и Монтана, за да стигне до Дунав-мост 2 и оттам към Централна Европа.

  44. 44 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 585 Разстроено

    Инвестират в страни в Европа, но които не са част от ЕС и съответно не са притиснати от безумните европейски регулации и бюрокрация, и най-вече екологичните регулации - това е!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK