Учени с революционни открития в лазерната физика взимат Нобеловата награда

© twitter.com/NobelPrize

Шведската академия на науките дава Нобеловата награда за физика за 2018 г. на трима учени за открития, предизвикали революция в лазерната физика. Това са Артър Ашкин, Жерар Муру и Дона Стрикланд.

Ашкин ще получи половината награда, а Муру и Стрикланд ще си поделят другата половина.

Ашкин от Bell Laboratories в САЩ получава приза заради откритието на "оптическите пинсети и приложението им в биологични системи".

Това са научни инструменти, използващи лазерен лъч като привличаща или отблъскваща сила.

Научна фантастика превърната в реалност - с помощта на "оптичните пинцети" е възможно да се наблюдава, завърта, разрязва, избутва и издърпва с помощта на светлина. В много лаборатории лазерните пинцети се използват за проучване на биологични процеси на клетъчно ниво.

© twitter.com/NobelPrize

С тях микроскопични обекти могат да бъдат премествани физически - като с пинсети. Ашкин ги развива през седемдесетте години, а през 1987 г. постига огромен пробив - успява да улови с тях живи бактерии, без да ги нарани.

Муру и Стрикланд от "Екол политехник" във Франция и Университета на Ватерло в Канада са отличени заради метода им за генериране на високоинтезивни ултракъси оптически импулси.

Жерар Муру и Дона Стрикланд са допринесли за създаването на най-късите и най-интензивните лазерни импулси, създавани някога от човечеството. Тази технология открива нови полета за изследване и води до масово приложение в индустрията и медицината.

© twitter.com/NobelPrize

Става въпрос за електромагнитни импулси, по-къси от една пикосекунда ( една трилионна от секунда), които са най-късите и най-интензивни импулси, създавани от човечеството. Откритието им е публикувано през 1985 г.

"Свръхостри" лазерни лъчи позволяват да се изрязва или да се пробиват с изключително точност отвори в различни материали, включително в жива материя. Милиони очни операции се извършват всяка година благодарение на тази технология, която е овладяла разрушителнта сила на лазерния лъч.