Година след началото на #MeToo: какво постигна и какво още трябва да се направи

Година след началото на #MeToo: какво постигна и какво още трябва да се направи

© Brian Snyder, Reuters



То доведе до падението на много мъже, заемащи властови позиции и застрашава одобрението на съдия за член на Върховния съд: движението #MeToo (И на мен) засегна САЩ повече от която и да е друга държава, но въздействието на разделящата страната кампания остава несигурно в дългосрочен план.


Година след първите обвинения срещу Харви Уайнстийн за сексуално посегателство битката за Върховния съд на съдия Брет Кавано, обвинен в сексуално насилие срещу своя съученичка от гимназията, показа, че #MeToo далеч не е затихнало и може да се мобилизира доста бързо.


С наближаването на междинните избори през ноември, на които демократите се надяват да установят отново контрол върху Конгреса и да блокират политиките на правителството на Тръмп, мнозина от републиканците обвиняват опозицията, че използва #MeToo за свои цели.




През първите месеци, когато вестниците бяха залети от шокиращи свидетелства за извършени посегателства от знаменитости от киното, медиите, модата и политиката, никой не се противопоставяше на това държавите да приемат по-строго законодателство срещу сексуалния тормоз, а компаниите да провеждат обучения по превенция.
Движението обаче се превърна днес в нов инструмент за поляризиране на страната.


Когато Доналд Тръмп осмя във вторник на митинг в Мисисипи жената, която обвинява съдия Кавано в посегателство, той предизвика аплодисменти сред публиката и викове на възмущение в противниковия лагер.
Президентът разкритикува "тази наистина ужасяваща за младите мъже в Америка епоха:


можете да се окажете виновни за нещо, за което не сте виновни".


Обвиненият в разпалването на страстите президент милиардер, който вече шокира обществото по време на предизборната си кампания през 2016 г. с направен без негово знание през 2005 г. видеозапис, в който се хвали как "прави каквото си иска с жените", не е единственият критик на крайностите, до които стига #MeToo.


През изминалата година знаменитости като актьора Кевин Спейси или телевизионния водещ Чарли Роуз бяха грубо изхвърлени, често без да бъдат проверени обвиненията срещу тях, а критиците на #MeToo се увеличиха.
Известният милиардер и бивш кмет на Ню Йорк Майкъл Блумбърг зададе наскоро въпроса дали "всички обвинения са основателни", а актьорът Шон Пен обвини #MeToo, че "разделя мъжете и жените".


"Все повече хора се противопоставят на движението и са на мнение, че то е отишло твърде далеч", твърди Джийн Зейно, преподавателка по политически науки в колежа Айона в Ню Йорк.


"Все още сме във фазата на обвиненията.


Институциите и компаниите трябва да работят по-усилено за създаването на правила и за да може случаите да бъдат разследвани без разбиването на кариери", посочва Зейно.


Двайсет години след скандала с Моника Люински, който едва не доведе до импийчмънт на президента демократ Бил Клинтън, #MeToo е запазена територия най-вече за демократите, твърди Джийн Сенздак, помощник-директорка на Центъра за жените в политиката в университета Рутгерс.


Демократите имат повече жени конгресмени от републиканците и "говорят повече за това и са по-възмутени", обяснява тя. Тази тенденция се засилва и от големия брой жени, възмутени от поведението на Доналд Тръмп, и преминали към демократите през последните месеци.


При подобна поляризация мнозина се опасяват, че въпреки общественото осъзнаване на проблема със сексуалното насилие над жени, до което доведе #MeToo, движението не може да реши въпроса с неравенството между мъжете и жените в политиката и в частния сектор.


Дори и всички жени кандидати на изборите през ноември да влязат в Конгреса, съотношението жени-мъже в Камарата на представителите ще е едно към четири, подчертава Джийн Сенздак. Ако движението продължи да съществува, "възможно е да има повече жени в надпреварата на президентските избори през 2020 г., но дотогава всичко може да се случи", отбелязва Сенздак.


Жени спечелиха тази година рекордно голям брой места в управителните съвети на големите компании, сочи проучване на компанията "Инститюшънъл Шеърхолдър Сървисис". И там обаче няма паритет: през юни жени заемат само 18 процента от местата в управителните съвети и председателстват едва четири процента от тях, става ясно от проучването. За да има паритет, следва да се избягва "поставянето под общ знаменател" и "мъжете трябва да бъдат включени в разговора", казва Лиса Кимел, председателка на канадския клон на международната организация за маркетинг Еделман.


"Ефективността на #MeToo и дългосрочното му въздействие ще зависят най-вече от това дали мъжете ще го възприемат - те трябва да приемат, че има проблем и да поемат ангажимент да го решат, защото винаги те са лидерите", твърди Кимел./ БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (28)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 1358 Неутрално

    Една добра кауза - да се спре сексуалното насилие над жени, беше изперверзена до неузнаваемост. Сега всеки е виновен дори след докзване на противното... Направо заприлича на сталинските чистки от 30-те ходини.

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  2. 2 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 892 Неутрално

    Защо не обвинят някой мафиот в изнасилване,да видим тогава какво ще стане.

  3. 3 Профил на nonsens2
    nonsens2
    Рейтинг: 745 Гневно

    Холивуд вече е преживял нещо подобно по времето намакартизма, но ако тогава е имало сериозна причина за това, сега е силно нередно.
    Подобни извращения нямат нищо общо със защитата на жените от сексуални посегателства
    Случващото се си е нацизъм в чист вид.
    Изказването на Тръмп много рядко е умно,но това определено одобрявам!

  4. 4 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4474 Любопитно

    "Ефективността на #MeToo и дългосрочното му въздействие ще зависят най-вече от това дали мъжете ще го възприемат - те трябва да приемат, че има проблем и да поемат ангажимент да го решат, защото винаги те са лидерите", твърди Кимел."

    Аз съм мъж и мисля, че има проблем със сексуалното насилие и тормоз над жени в много държави по света (в Европа и САЩ по малко, но много повече в Африка, Азия и Латинска Америка). Това което трябва да се направи е да има сексуално образование още в училищата, децата от малки да бъдат образовани по тази тематика. И другото нещо което трябва да се направи е наказанията за изнасилвачите и тези дето насилват жени да бъдат по сурови, във Франция наскоро приеха подобен закон. Хубаво е подобно законодателство да има навскяъде.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  5. 5 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3663 Неутрално

    стартъп с потенциал милиони ... някоя от активистките не беше ли посягала на ..агнешко

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10640 Неутрално

    МиТоо се самоунищожава...
    Същевременно унищожава иначе добри идеи и срива съдби, в някои случаи незаслужено...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на bobbyperu
    bobbyperu
    Рейтинг: 608 Неутрално

    Най-вече се постигна това,че който не е удобен на левичарската измет веднага е обвинен в сексуално посегателство, изобщо съвременне вариант на Сайлемският лов на вещици през 21 век!

  8. 8 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 465 Неутрално

    До коментар [#5] от "дерибеев":

    Сега в интервю за италианската телевизия "Ла Сетте" Ардженто сподели, че е имала сексуален контакт с Бенет. Тя разказа, че го познавала от времето, когато той бил все още дете. Тя възприемала отношенията им като между майка и син. Двамата се видели отново през 2013 г., когато тя била на 37 години, а той на 17 години. Бенет я помолил да му помогне да се подготви за прослушване. Когато тя отишла в хотела при него, той започнал да я целува и опипва, но не както дете майка си, както тя го възприемала, а като момче с бушуващи хормони, заяви актрисата.

    "Това ме смрази", сподели Ардженто, цитирана от БТА - "Той буквално ми се нахвърли. Той беше върху мен и изпита оргазъм. Аз нищо не почувствах, не реагирах, защото за мен всичко това беше невъобразимо"

    "Той ми каза, че това била неговата мечта, откакто бил на 12 години. За него аз бях ловен трофей", допълни тя.

    Последвали месеци, в които Бенет пращал на актрисата интимни видеокадри чрез платформата Снапчат. Тя не посмяла да скъса с него, защото го съжалявала. Но през миналата зима той й поискал 3,5 милиона долара, за да не започне да разказва за сексуалния им контакт. Тогава Ардженто се обърнала към приятеля си Антъни Бурдейн, кулинарен експерт и телевизионен водещ, който се самоуби през юни. Бурдейн се съгласил да плати част от сумата, за да се отърве Ардженто от младежа. Той платил 250 000 долара. След самоубийството му обаче Азия спряла плащанията, защото не била съгласна с тях.

    "Това, което ми причини най-голяма болка, бе, че бяха третирана като педофил", допълни дълбоко разстроената актриса. Тя показа в предаването и съобщенията, които била разменила с Бурдейн относно шантажа на Бенет.

    Ардженто потвърди, че срещата й с Бенет била в хотел в щата Калифорния, където 18 години е възрастта за секс по взаимно съгласие. Тя каза, че не знаела, че през 2013 г. Бенет не бил навършил тази възраст, защото не го била виждала от 10 години. Освен това тя не се замислила изобщо за законите на Калифорния, когато отивала за срещата с Бенет, тъй като не я възприемала като любовна или секс среща.

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  9. 9 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3337 Неутрално

    Следва следното:жените да се противопоставят на холивудските благородни девици. Те НЕ ни представят. На нас мъжете НЕ са ни врагове. Обратно. Много си ги обичаме. А с черните овце и от двата пола си има нормални начини за справяне, но не с този, който противопоставя едните на другите!

    Мърфи е оптимист!
  10. 10 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    "Ефективността на #MeToo и дългосрочното му въздействие ще зависят най-вече от това дали мъжете ще го възприемат - те трябва да приемат, че има проблем и да поемат ангажимент да го решат, защото винаги те са лидерите", твърди Кимел."Аз съм мъж и мисля, че има проблем със сексуалното насилие и тормоз над жени в много държави по света (в Европа и САЩ по малко, но много повече в Африка, Азия и Латинска Америка). Това което трябва да се направи е да има сексуално образование още в училищата, децата от малки да бъдат образовани по тази тематика. И другото нещо което трябва да се направи е наказанията за изнасилвачите и тези дето насилват жени да бъдат по сурови, във Франция наскоро приеха подобен закон. Хубаво е подобно законодателство да има навскяъде.
    —цитат от коментар 4 на Иво


    Приетия закон във Франция дори забранява да подсвиркваш след някоя хубава жена, което определено не подобрява отношенията между мъжа и жената. Както се изрази тогава под статията един от коментиралите - "Ние си поживяхме подсвирквайки си, подвиквайки си, натискайки се и обичайки се, а от тук на татък и мъже и жени ще се съдят до дупка.
    Толкова за това извращение в законна форма!
    Казвах го и преди ще го кажа и сега - Изродите няма закон който да ги спре, те са си такива и такива ще си останат, въпросът е защо трябва да се ограничават едни нормални хора, давайки ненормално големи права на други потенциално меркантилни хора да ги съдят?
    И да, феминизма е фашизъм/комунизъм в най-чист вид, а хората които го харесват и изповядват са не по-малки изроди, стигащ до там някои от тях да искат да се убиват зародишити от мъжки пол още в утробата на майката. Това са болни хора, които имат нужда от психиатрична помощ, а не от популяризиране!

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  11. 11 Профил на espresso
    espresso
    Рейтинг: 1008 Неутрално

    Наистина има проблем със сексуалните посегателства и е справедливо да се търси някакво решение. Включително в България. Ставал съм много пъти свидетел на натиск към млади жени, но съм си премълчавал, защото и аз бях млад тогава и го смятах за една от многото неприятни страни в живота. Сега бих помогнал на младия колега да разбере, че не е добре да бъде от потърпевшата страна при злоупотреба със служебно положение - т.е. бих го поизтормозил, доколкото позицията ми позволява.
    Че има злоупотреби с новото движение - ами има, какво очаквате? Политиците да не бъдат политици ли, прасетата да не бъдат прасета ли? Че има злоупотреба от страна на жени - ами има, жените могат да бъдат също толкова подли, колкото и мъжете. Но лошите решения не значат, че няма проблем. Като не са добри решенията, трябва да се търсят по-добри, а не да се твърди, че няма нищо.

  12. 12 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1062 Неутрално

    Една добра кауза - да се спре сексуалното насилие над жени, беше изперверзена до неузнаваемост. Сега всеки е виновен дори след докзване на противното... Направо заприлича на сталинските чистки от 30-те ходини.
    —цитат от коментар 1 на Nil satis nisi optimum


    Не им трябва Сталин. Имат си традиции хората, салемски вещити ли ще са, Макартизъм ли ще е, роби ли ще преследват и бесят, анархисти ли ще разстрелват, сегрегацийка ли, бедни ли ще натискат. Едните неща справедливо ги заклеймиха, ама други нови създадоха. Не е и там всичко бяко и пухкаво. Има си бъгове.

  13. 13 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    Приетия закон във Франция дори забранява да подсвиркваш след някоя хубава жена, което определено не подобрява отношенията между мъжа и жената. Както се изрази тогава под статията един от коментиралите - "Ние си поживяхме подсвирквайки си, подвиквайки си, натискайки се и обичайки се, а от тук на татък и мъже и жени ще се съдят до дупка.
    —цитат от коментар 10 на traveler1

    Може би са прави във Франция да приемат подобен закон. Преди време една белгийска журналистка беше писала за това как се отнасят мъжете-мюсюлмани в Белгия към европейките. Минава млада жена и те не само свиркат, но се опитват да я спрат и заговорят като й подхвърлят всякакви цинизми. Напоследък, покрай мигрантската криза либералите нарочно неглижираха този проблем, но случаите в Кьолн показаха неговата изключителна сериозност.
    Ей това нещо трябва да се прекрати и жените да се чувстват в безопасност.
    От друга страна не мога да съчувствам на известни жени от Холивуд, които навремето са били готови на всичко за да направят кариера и след 20-30 години са се сетили, че ги били използвани сексуално. Това си е било част от сделката, която навремето са приели и вината е колкото на сексуалните хищници толкова и тяхна.
    А случаят с Брет Кавано е направо смехотворен. Ако не беше се кандидатирал за съдия въпросната госпожа едва ли щеше да го обвини в сексуално посегателство. На партитата младежите използват възможността да правят секс или поне да се натискат. Опитал си човекът късмета, не му се е получило. Не я е изнасилил.

  14. 14 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 2298 Неутрално

    "Все повече хора се противопоставят на движението и са на мнение, че то е отишло твърде далеч", твърди Джийн Зейно, "
    Мъдро, всяко нещо което премине границите на нормалността се превръща в обществена заплаха.
    И с феминизма така.

    Panta rhei....
  15. 15 Профил на wnl03619584
    wnl03619584
    Рейтинг: 1956 Неутрално

    Болшевиките пишмандемократи успяват да преиначат и съсипят всяка добра кауза. Тази не направи изключение. Вече за мууууто се говори с насмешка и отвръщение. Преверна се в лов на вещици. Врънаха ни в средновековието. Демократи?!? Мне, само такова им е името, иначе са си превзети от върли леви болшевики.

  16. 16 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Благотворителността отдавна е бизнес. Да се мисли, че милиардер примерно дава няколко милиарда ей така за някакви цели не винаги е сериозно. Начина на корумпиране и купуване на чужди правитрелства в днешно време е точно този.

    Чужда държава плаща чрез облагодетелства милиардер или организация във вашата на НПО. Вашето правителство работи именно с това НПО и се твърди, че то решава ваша кауза, а не друга ваша организация. Вие нямате право на мнение, защото уж сте го дали на тях. Те са гражданското общество, вместо вас. намират си лица, за реклама. Така чрез този начин на финансираме се компрометира идеята за дарение и за подпомагане. Подшпомагащите става инструмент за властване.

    След като им дадат да подпомагат, те отварят по-широко паст да глътнат повече. Например, уж подпомагащите нуждаещи се деца НПО у нас вече разработват програми за стандарт за всяко дете и се опитват да налагат оценка на родителксите капацитети за всички (!) деца, да се грижат и за отличниците и ненуждаещите се с което естествено(!) реализрат 97% успех, а провала им в грижата за нуждаешите се се отчита вече като статистическа грешка в 3% неуспех. Никой никога не е връщал пари по програми в тази сфера за несвършена работа и няма система за контрол.

    Схемата е отработена. Това е модлеът Сорос и др. фондации свързани с американското и други правителства. Това манипулира законите за държавния бюджет на държавите, защото се губи отчетността: какво е правилно планирано и свършено в рамките на плана и бюджета и кое е направено с добавените пари. Така се поддържат чужди правителства от сестрински партии. Ако дойде друга власт, спират програмите, плана не може да се изпълни, защото е изпозлвал негласно допълнителното финансиране, правителството пада и идва нашето, при което пускат допълнителните програми.

  17. 17 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3079 Неутрално

    Освен лицемерие нищо :)

  18. 18 Профил на Nike
    Nike
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Незная , би трябвало съдът да решава.

  19. 19 Профил на espresso
    espresso
    Рейтинг: 1008 Неутрално

    Вярно, че съдът трябва да решава и трябва да има доказателства, а не просто набеждаване. Но трябва да има и някакви процедури, за да се решават подобни проблеми - а в България не знам дали има. Хайде да го кажа по друг начин - никой от вас ли не се е ядосвал безсилно поне веднъж, когато е гледал как овластени чичковци вземат в натура от млади жени? Никой ли не е виждал състудентка, млада колежка да стои с насълзени очи, защото изборът е кариера, професия - или?

  20. 20 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4474 Любопитно

    До коментар [#11] от "espresso":

    Съгласен съм с вашето мнение. +++

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  21. 21 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1103 Неутрално

    У нас навремето беше в реда на нещата да се подвиква, подсвирква и да се ръсят цинизми по улиците, когато мине хубава жена. Това беше показател за мъжественост. Слава богу сега младите и по-образовани мъже са изоставили този примитивен начин за доказване на мъжествеността си и се отнасят с повече уважение към жените. В САЩ не съм чула мъж да подвиква на непозната жена и да се прави на мачо. Това там не е прието. Въпреки това там се зароди движението Me too, което в началото беше спонтанно и оправдано, или поне изглеждаше такова. Но впоследствие всичко излезе извън контрол и мъжете се намериха в небрано лозе. Всеки може да бъде обвинен в сексуално посегателство отпреди 30 години без никакви доказателства.Ръсят се обвинения по всички медии, пострадаха продуценти, режисъори, актъори и хора извън кинобизнеса. Направо като епидемия. Какъв ще бъде резултатът, ще видим, но напоследък виждам, че много американци си взеха китайки и корейки за съпруги, а белите жени остават без мъже. Да не стане така, че вместо да изпишат вежди, да извадят очи с тази кампания.

  22. 22 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    Хайде да го кажа по друг начин - никой от вас ли не се е ядосвал безсилно поне веднъж, когато е гледал как овластени чичковци вземат в натура от млади жени? Никой ли не е виждал състудентка, млада колежка да стои с насълзени очи, защото изборът е кариера, професия - или?
    —цитат от коментар 19 на espresso

    Да, когато бях студентка беше обществена тайна как едни колежки си изкарват изпитите. Но... не преподавателите ги принуждаваха, а студентките го предлагаха. Чувала съм, че уж някои преподаватели не пускали на изпит без заплащане в натура, но като знаех какви са знанията на "потърпевшите" май беше оправдание защо са ги скъсали.
    Преподавателите не смееха, защото можеха да изгърмят като едното нищо... Не знаеха коя чия дъщеря е.
    Тези момичета, които учеха си изкарваха изпитите.
    През дългия ми трудов стаж всичките случаи на връзки на колежките с шефовете са били по взаимно съгласие. Не отричам, че може да има такива случаи, но все пак да са масова практика....

  23. 23 Профил на espresso
    espresso
    Рейтинг: 1008 Весело

    До коментар [#22] от "pamela":

    Е, как бих могъл да споря по темата с Памела Андерсън :)
    Печелите.

  24. 24 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4474 Любопитно

    До коментар [#22] от "pamela":

    Когато бях аз студент, нещата бяха по същия начин по който го описвате. Явно тази "университетска" българска практика си има дълбоки корени....

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  25. 25 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3337 Неутрално

    До коментар [#10] от "traveler1":
    +++++++++++++
    И за постинга, и за шрифта на сигнатурата с дъх на Царство БГ😊

    Мърфи е оптимист!
  26. 26 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8872 Неутрално

    Всеки нормален човек трябва да се бори срещу сексуалното насилие и да не го подминава мълчаливо. Но това, което се случва сега не надмина ли малко нормалното. Да излезеш след 20-30 годи и да кажеш, че някой те е изнасилил. Как ще го докажеш. И ако излъжеш и опетниш нечия репутация ще понесеш ли последствията ?

  27. 27 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1255 Неутрално

    Подобна анкета видях в един от сериозните френски ежедневници. Беше със силен превес /над 70%/ на читатели, които не са убедени от ползата на кампанията. Има доста въпросителни и изглежда доста хора са "наклепани" ей така.

  28. 28 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3337 Неутрално

    До коментар [#21] от "proza":
    “Спонтанно и оправдано”, така ли? Хахаха! Изведнъж, като по команда, целокупното войнство на холивудските благородни девици реши да брани поруганата си ореди 30 години чест? Не на нас, сестро! Това в шатите може и да мине, ама тук нямаш шанс!

    Мърфи е оптимист!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK