Гръцките свещеници вече няма да са държавни служители, църквата ще плаща данъци

Гръцките свещеници вече няма да са държавни служители, църквата ще плаща данъци

© Jean-Paul Pelissier, REUTERS



Гърция и влиятелната Гръцка православна църква постигнаха предварително споразумение за това около 10 000 свещеници и помощен персонал да не получават директно заплати от държавния бюджет, съобщи агенция "Ройтерс".


Сделката може да проправи път за по-ясно разграничаване между църква и държава, отбеляза агенцията. Гръцката православна църква играе от векове водеща роля в обществения живот в Гърция и много гърци свързват националната си идентичност с религията, чийто статут е закрепен в конституцията.


Съгласно споразумението, постигнато между премиера Алексис Ципрас и архиепископа на Атина и цяла Гърция Йероним, държавата ще отпуска ежегодна субсидия на специален църковен фонд. От него ще се плащат заплатите на свещениците, които вече няма да са със статут на държавни служители.




Споразумението предвижда и уреждане на продължаващ от десетилетия спор за имущество между държавата и църквата, която е един от най-големите собственици на недвижимо имущество в Гърция. Това включва задължение за църквата да плаща поземлени данъци за имотите, които не са места за поклонение, посочи агенция "Франс прес".


Кредиторите на Гърция от дълго време призовават правителството да продаде активи и да намали броя на служителите в публичния сектор. Според настоящата уредба заплатите на духовниците се плащат директно от държавния бюджет, както тези на чиновниците. Годишно те възлизат на около 200 милиона евро.


Споразумението трябва да бъде одобрено от кабинета и синода, преди да бъде гласувано от парламента. Парламентът ще започне на 14 ноември дебат за реформа на конституцията. Сред ключовите точки, които ще бъдат обсъдени, е промяна на член трети, който урежда отношенията между църквата и държавата. / БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (50)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Депутат 241
    Депутат 241
    Рейтинг: 4920 Неутрално

    Правилно! Вън търговците от храма...
    Или по-точно - Божието Богу, Кесаревото Кесарю!

    “Комунизмът е философия на провала, вяра в невежеството, евангелие на завистта.” сър Уинстън Чърчил
  2. 2 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1434 Неутрално

    Те спират да плащат, ние почваме.
    Те искат поземлен данък, ние харизваме кво ли не на "бедната" църква...
    Ох...

  3. 3 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3913 Неутрално

    Ципрас и Иероним II постигнаха исторически компромис/решение на проблеми съществуващи от много десетилетия.
    Огромен шамар за гръцката десница която отново беше заложила на фанатизъм и крясъци !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  4. 4 Профил на errata
    errata
    Рейтинг: 1262 Неутрално

    Правилно решение.

    "Да, България"
  5. 5 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 1226 Неутрално

    Не бързайте да генерализирате.Тяхната църква така се е ояла... Бюджетът й е около 10 милиарда евро. Ако 20-на години не й се плаща нищо, едва тогава може да се поизравни материално с БПЦ . Нашите кусури са другаде ...

  6. 6 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3356 Неутрално

    около 10 000 свещеници и помощен персонал да не получават директно заплати от държавния бюджет
    ___________

    Правилно! Вън търговците от храма...Или по-точно - Божието Богу, Кесаревото Кесарю!
    —цитат от коментар 1 на Депутат 241

    Гърците скоро няма да стигнат Германия където Меркел плаща социални помощи на няколко милиона либерални ислямисти, много от които са минали обучение в лагери за спортна форма и са училили внимателно Свещения Коран наизуст!!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  7. 7 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3913 Неутрално

    До коментар [#5] от "Петър Иванов":

    Само в Националната банка ГПЦ има 34 милиарда евро !!!
    В Гърция само Ватопедския манастир е много по-богат от БПЦ !!!!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  8. 8 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 1226 Неутрално

    До коментар [#7] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    Точно така

  9. 9 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 1835 Весело

    Демек, Гърция не е секуларна държава.....

    Еретик
  10. 10 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3768 Неутрално

    Ципрас и Иероним II постигнаха исторически компромис/решение на проблеми съществуващи от много десетилетия.Огромен шамар за гръцката десница която отново беше заложила на фанатизъм и крясъци !
    —цитат от коментар 3 на 'ΕΡΕΒΟΣ


    И каква е разликата? Държавата ще отпуска субсидия, а църковен фонд ще плаща заплатите на свещениците от тази субсидия! Т. е. ще има заплати и за служителите на този фонд!

    "Съгласно споразумението, постигнато между премиера Алексис Ципрас и архиепископа на Атина и цяла Гърция Йероним, държавата ще отпуска ежегодна субсидия на специален църковен фонд. От него ще се плащат заплатите на свещениците, които вече няма да са със статут на държавни служители.""

  11. 11 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3768 Любопитно

    До коментар [#5] от "Петър Иванов":Само в Националната банка ГПЦ има 34 милиарда евро !!!В Гърция само Ватопедския манастир е много по-богат от БПЦ !!!!
    —цитат от коментар 7 на 'ΕΡΕΒΟΣ


    Защо тогава богатата църква не плаща сама заплатите на служителит си? Защо не плаща данък имоти?

  12. 12 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 4170 Неутрално

    Това е много важна реформа, предвид огромното значение на църквата и религията в обществения живот в Гърция. Ще видим докъде ще стигнат промените и как ще се отразят на хората там.

    До коментар [#9] от "Костадин Иванов":

    Поне до момента църквата и държавата са в симбиоза по отношение ръководната им роля за гърците. Явно и затова ще направят поправка в конституцията.

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията. (моя мисъл) | Най-лесно се управлява беден и прост народ. (управленски принцип у нас в годините на прехода, а може би и от по-рано)
  13. 13 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2365 Неутрално

    До коментар [#3] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    Предполагам, че сега десницата ще организира поредните демонстрации.

  14. 14 Профил на kesh
    kesh
    Рейтинг: 2088 Разстроено

    Ципрас и Иероним II постигнаха исторически компромис/решение на проблеми съществуващи от много десетилетия.Огромен шамар за гръцката десница която отново беше заложила на фанатизъм и крясъци !
    —цитат от коментар 3 на 'ΕΡΕΒΟΣ


    благодарение на ЦЪРКВАТА сте УСПЕЛИ да се СЪХРАНИТЕ КАТО НАЦИЯ И НАРОД.......!!!!!!......и не сте такава РАЗВАЛИНА и ДУХОВНО и МАТЕРЯЛНО като нас.........сега какво правите......?????!!!!!........отваряте ЗАДНИЯ ДВОР за секъкви други ВЕРОИЗПОВЕДАНИЯ с ОГРОМНО ФИНАНСИРАНЕ.../на най-високо ниво-включително
    и ДЪРЖАВНО..../......уахабити и католици.../ ..и не само .../...само това чакат.......!!!!!?????......не мога да ПОВЯРВАМ ,че сте ТОЛКОВА НАИВНИ.......

    България НАД ВСИЧКО .....
  15. 15 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 1226 Весело

    До коментар [#11] от "vassilun":

    богата институция не значи и богати служители

  16. 16 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3768 Неутрално

    До коментар [#11] от "vassilun":богата институция не значи и богати служители
    —цитат от коментар 15 на Петър Иванов


    Богато семейство означава богати членове на това семейство! Или архиереите са крадци?!

  17. 17 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3913 Неутрално

    До коментар [#10] от "vassilun":
    До коментар [#11] от "vassilun":

    Разбраха се приходите от църковните имоти да се делят на половина между държавата и ГПЦ ! Заплатите на поповете са доста по-малко от приходите които ще има държавата.Църквата не плащаше просто защото и беше позволено.По този начин гръцката десница манипулираше ГПЦ и я държеше в плен използвайки я за политически цели.Ципрас и Иероним II спряха това !
    Сега Ципрас може да назначи и 10500 души без да може ЕС да каже каквото и да е ! Идват избори през 2019 !!!
    Византийски ни работи !!!!!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  18. 18 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3913 Неутрално

    До коментар [#14] от "kesh":

    Гръцкото племе традиционно не се страхува от различното !!!
    Не се притеснявай.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  19. 19 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 885 Неутрално

    До коментар [#6] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    И сто пъти да повториш тази лъжа за Меркел, едва ли някой ще и се хване. Напразно си хабиш клавиатурата. Иначе браво на гърците!

  20. 20 Профил на kesh
    kesh
    Рейтинг: 2088 Разстроено

    До коментар [#14] от "kesh":Гръцкото племе традиционно не се страхува от различното !!!Не се притеснявай.
    —цитат от коментар 18 на 'ΕΡΕΒΟΣ


    .........ами то затова са ви ЗЕМАЛИ ТРИ-ЧЕТВЪРТИ от ТЕРИТОРИЯТА........!!!!!?????.........да не сте я "прежалили " ДЪРЖАВАТА......??????!!!!!......

    България НАД ВСИЧКО .....
  21. 21 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8232 Неутрално

    Църквата е отделена от държавата, така че , какви държавни чиновници могат да са свещениците.

  22. 22 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3913 Неутрално

    До коментар [#20] от "kesh":

    На Гърците колега никога не им е била нужна държава за да творят и съществуват !!!
    Сега страната върви по много добър път !
    Този век ще е златен за Гърците.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  23. 23 Профил на ygo11542256
    ygo11542256
    Рейтинг: 492 Неутрално

    До коментар [#9] от "Костадин Иванов":

    Да, не е. А защо трябва да бъде? Проблем ли е това, че не е?

  24. 24 Профил на ygo11542256
    ygo11542256
    Рейтинг: 492 Неутрално

    До коментар [#2] от "Лелка":

    Не, няма да спрат да плащат. Чисто формални промени, които целят единствено да начешат егото на крайно левите комунисти от СИРИЗА. Вероятно промените изобщо няма и да минат.
    Между другото, Гърция плаща 200 милиона евро годишно за своята църква, което са към 400 милиона български лева, а ние тепърва ще почнем евентуално да плащаме някакви смешни 15 милиона лева. Сами си правете изводите.

  25. 25 Профил на ygo11542256
    ygo11542256
    Рейтинг: 492 Неутрално

    До коментар [#21] от "Роси":

    В Гърция църквата НЕ е отделена от държавата. И тези промени няма да минат, тъй като опозицията срещу тях е огромна.

  26. 26 Профил на ygo11542256
    ygo11542256
    Рейтинг: 492 Неутрално

    До коментар [#22] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    Извинявай, но ти вярваш ли си на това което пишеш? Интелигентен човек си, но не виждам кое те кара да мислиш, че вървите добре. В Гърция се случва това, което се случва в цяла Европа - сериозно застаряване, от там и намаляване на населението - демографска криза, масова имиграция - от там налагане на мултикултурализма, ислямизация, престъпност. Унищожаване на чувството за национална, културна, религиозна и дори полова идентичност. Налагане на глобализъм и извратени порядки и норми в обществото.
    А точно това с конституцията би било огромна грешка. Надявам се десните начело с НД и Мицотакис да не отстъпват и да не допускат това безумие да стане факт. Все пак, следващото правителство със сигурност е тяхно.

  27. 27 Профил на today
    today
    Рейтинг: 1371 Неутрално

    Крайно време е и в България да се орежат привилегиите за религиите и особено за поповете, че някои много се оядоха. То не бе безмитен внос и търговия уж за църквата, то не бяха далавери!

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  28. 28 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 3755 Неутрално

    До коментар [#17] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    ,,Сега Ципрас може да назначи и 10500 души без да може ЕС да каже каквото и да е ! Идват избори през 2019 !!!
    Византийски ни работи !!!!!,,

    Ъх точно за това ви сложих +. Че сте си Византийци, сте си, витиеват като Византиец

  29. 29 Профил на Ixquick
    Ixquick
    Рейтинг: 683 Неутрално

    Само в Националната банка ГПЦ има 34 милиарда евро !!!В Гърция само Ватопедския манастир е много по-богат от БПЦ !!!!
    —цитат от коментар 7 на 'ΕΡΕΒΟΣ


    Ухаха! Ватопедския манастир, чийто абат е известен със "сделките" си с църковни земи, продаде на държавата въздух за 100млн. € и заради скандала с езерото падна Караманлис ?


  30. 30 Профил на Ixquick
    Ixquick
    Рейтинг: 683 Неутрално

    Само в Националната банка ГПЦ има 34 милиарда евро !!!В Гърция само Ватопедския манастир е много по-богат от БПЦ !!!!
    —цитат от коментар 7 на 'ΕΡΕΒΟΣ


    Ухаха! Ватопедския манастир, чийто абат е известен със "сделките" си с църковни земи, продаде на държавата въздух за 100млн. € и заради скандала с езерото падна Караманлис ?


  31. 31 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1386 Неутрално

    До коментар [#28] от "сидер":

    Стига си ги хвалил ( това за нас не е хвалба, но за тях да излъжат някого е ), толкова витиевато че направо прозрачно. Все пак браво на Ципрас който направи неща немислими за старите потомствени политически династии.

    Натиск, постоянство и търпение.
  32. 32 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3768 Любопитно

    До коментар [#22] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    "Този век ще е златен за Гърците". Ще се научат ли да работят? Ще почнат ли да плащат данъци?

  33. 33 Профил на Ixquick
    Ixquick
    Рейтинг: 683 Неутрално

    ...По този начин гръцката десница манипулираше ГПЦ и я държеше в плен използвайки я за политически цели....
    —цитат от коментар 17 на 'ΕΡΕΒΟΣ


    Ха ха ха! " Гръцката десница "Държеше в плен" ГПЦ, и я "манипулира"!
    Онзи абат от манастира в Халкидики , който продаде въздух на държавата за 100млн. € , ползва хеликоптер за да върши гешефт с църковни земи заедно с консерваторите...


  34. 34 Профил на Gai-jin
    Gai-jin
    Рейтинг: 504 Неутрално

    Чакайте сега! Вече няма да са държавни служители и заплатите им няма да са от бюджета, пък в същото време държавата ще дава дотации на църквата!?
    Приказки за наивници. Гръцки поп беден няма! А сега и всички църковни имоти ще се превърнат в места за молитва и пак няма да плащат данъци!
    Няма бедна църква (като институция)! Има бедни вярващи!

  35. 35 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4224 Неутрално

    Гръцките духовници са най-голямото зло, което е сполетяло България, меко казано престъпници, горили с дни, на клади, български църковни, манастирски и исторически архиви!?!
    Бял ден да не видят!

  36. 36 Профил на Toni Ivanov
    Toni Ivanov
    Рейтинг: 1451 Неутрално

    Правилно е църквата да не плаща данъци за обреди,но за тъговия със свещи,икони и други предмети, с които търгува трябва да плаща данъци.

  37. 37 Профил на kesh
    kesh
    Рейтинг: 2088 Неутрално

    До коментар [#20] от "kesh":На Гърците колега никога не им е била нужна държава за да творят и съществуват !!!Сега страната върви по много добър път !Този век ще е златен за Гърците.
    —цитат от коментар 22 на 'ΕΡΕΒΟΣ


    ...........дано да е така и не грешиш..........!!!!!!!??????........защото само в ГЪРЦИЯ успях да намеря уюта и тишината и спокойствието и единението от което ТОЛКОВА се НУЖДАЕХ...........и позитивния и положителен заряд на обикновенните ГЪРЦИ...........без съмнение това го ДЪЛЖИТЕ на ЦЪРКВАТА......и ВЯРАТА..........а нещо което РАБОТИ НЕ ТРЯБВА ДА СЕ ПИПА..........

    България НАД ВСИЧКО .....
  38. 38 Профил на vesko19
    vesko19
    Рейтинг: 672 Неутрално

    И много правилно . Църквата има предостатъчно имоти че и данъци не плаща за тях . А когато трябва да се реставрира даден манастир пак до Мирянина опират гадовете щото много бедни .
    И тука подкрепям да си се самоиздържат . В днешно време да изкарваш пари не е никак трудно . нека се оправят . Само дето в тоя случай надали ще има скъпи лимузини и джипове за дедовците .

  39. 39 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 1148 Гневно

    А у нас - кога???
    Българската православна църква е най-големият земевладелец в България. Уж е отделена от държавата (по конституция), но не плаща никакви данъци. Докога???
    Поповете крадат като за световно, возят си тлъстите задници в скъпи автомобили, но плачат за пари от държавния бюджет - уж за ремонти на църквите.
    Докога държавата (т.е. всички ние) ще плаща за угояването на "светите отци"???
    Аман от нечестиви търговци в расо!

  40. 40 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 1835 Любопитно

    До коментар [#23] от "ygo11542256":

    "Да, не е. А защо трябва да бъде? Проблем ли е това, че не е?"
    ===============
    Да. Иран е несекуларна държава и това е проблем. Така казваме, нали? В нормалните държави религията е отделена от държавния апарат.
    Не бихме искали да се говори за християнски фундаментализъм. Или ако си е наше, е добре?

    Еретик
  41. 41 Профил на Nimart
    Nimart
    Рейтинг: 3866 Неутрално

    А у нас, кой офицер, кой генерал, отделно църковен щат - получавали са и получават по две заплати...Не става дума за редовите свещенослужители, всред които има и свети хора...

  42. 42 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 941 Неутрално

    Ципрас и Иероним II постигнаха исторически компромис/решение на проблеми съществуващи от много десетилетия.Огромен шамар за гръцката десница която отново беше заложила на фанатизъм и крясъци !
    —цитат от коментар 3 на 'ΕΡΕΒΟΣ



    До коментар [#5] от "Петър Иванов":Само в Националната банка ГПЦ има 34 милиарда евро !!!В Гърция само Ватопедския манастир е много по-богат от БПЦ !!!!
    —цитат от коментар 7 на 'ΕΡΕΒΟΣ


    Идеята е от времето военната хунта. Така че за шамари по десни идеи е слабо да се говори.
    Ватопедският манастир забогатавя и чрез дарения на бъргарския цар Иван-Асен Втори.
    Но аз не се учудвам - типично за левичарите е да припознават чужди идеи като свои.

    CONTADOR GRATUITO!
  43. 43 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3099 Неутрално

    Фанариотите го закъсаха. Сега ще се учат на бизнес, за да оцелеят.

  44. 44 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 2819 Неутрално

    Църквата трябва да бъде отделена от държавата, както е в цивилизования свят. Самият Христос го казва "Кесаревото -кесарю, божието - Богу". Духовникът не може да бъде държавен служител. Цезаропаписткият модел е докарал най-много беди на църквата и я е превърнал в ретроградна, ленива и неефективна институция.

  45. 45 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 2819 Неутрално

    А при нас под ръководството на православния гений Борисов и крумпираните проруски патрЕоти се канят да превърнат в противоречие с конституцията и светския принцип, залегнал в нея, църквата в придатък на държавата по путински модел.

  46. 46 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 2819 Неутрално

    До коментар [#39] от "uporit":

    За получаване на тайнството Кръщение, което в католическата и протестантските църкви е безплатно, нашите хубавци искат такса от 100 лева плюс пешкир и сапун(за свещеника, който представете си трябвало да се измие след кръщението и да си избърше ръцете). Такава простащина я няма никъде.

  47. 47 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 2819 Неутрално

    Българските свещеници са се превърнали в требничари, които срещу претупан ритуал, в който самите не влагат никакъв смисъл и ломотят напевно молитви, които другите даже и не слушат, получават тлъсти трицифрени и четирицифрени суми.

  48. 48 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2730 Любопитно

    Ципрас и Иероним II постигнаха исторически компромис/решение на проблеми съществуващи от много десетилетия.
    —цитат от коментар 3 на 'ΕΡΕΒΟΣ


    Интересно, какво е финансирането на другите религии в Гърция? По-специално, за мюсулманите. Също, плаща ли нещо Константинополската патриаршия на ГПЦ за администрирането на "Митрополиите на Новите области" (които попадат в Гърция след Междусъюзническата война в 1913 година и след края на Първата световна война в 1920 година)?

  49. 49 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 2113 Неутрално

    ГПЦ е нещо като БКП за Гърция. Чл.3 е нещо като нашия чл.1.
    Конституционно сеързана с държавата, в гръцките лични карти (които все още са картонени със залепена снимка) пише и религията ти. Тежко ти, ако не си православен християнин...
    Мисля, че това правилна стъпка.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  50. 50 Профил на Момчил Костов
    Момчил Костов
    Рейтинг: 242 Неутрално

    Ципрас и Иероним II постигнаха исторически компромис/решение на проблеми съществуващи от много десетилетия.Огромен шамар за гръцката десница която отново беше заложила на фанатизъм и крясъци !
    —цитат от коментар 3 на 'ΕΡΕΒΟΣ


    Понеже по стечение на обстоятелствата живея в Атина, имам от първа ръка впечатления от любимия ти Ципрас. Истината е, че комунизмът и мързеливото левичарство съсипват тази страна, а евтините номера като този на книга да намалят бройката на държавните служители (с тази на цитираните 10 хил. свещеници), само за да могат после да назначат други 10 хиляди лешпери в държавната администрация, не правят услуга никому. Още повече, че така или иначе държавата ще продължава да им плаща заплата - само че не директно, а чрез 200-те милиона субсидия за църквата...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK