"Суперземя" се върти около звезда недалеч от Слънчевата система, обявиха учени

Архивна илюстрация на гледка от повърхноста на Проксима Б, открита през 2016 г., с червеното джудже Проксима Кентавър на хоризонта, предоставена от European Southern Observatory (ESO).

© ESO, European Southern Observatory (ESO)

Планета, три пъти по-голяма от Земята, се върти около втората най-близка до Слънчевата система звезда. Това съобщи екип учени в изследване, публикувано в сп. Nature и цитирано от в. "Ла вангуардия".

Планетата се намира в системата на Звездата на Барнард - червено джудже на 6 светлинни години от Земята (разстояние, подобно на това между Слънцето и Меркурий). Обикаля около звездата за 233 дни.

Макар да не са известни подробности за потенциалната планета, тя е отлична цел за телескопите, които продължават търсенето за извънземен живот, отбелязва технологичното издание The Verge.

Повърхността ѝ е значително по-студена от необходимите за живот условия - около 150 градуса под нулата (макар да е възможно тя да е по-висока, ако има атмосфера с известен парников ефект). Същевременно пробивът, заради който учените смятат откритието за ценно, е в нов метод за търсене на екзопланети, който в бъдеще ще помогне за по-лесното им засичане.

Защо е важно

Половин век учените не бяха сигурни дали около Звездата на Барнард действително има планети. И сегашната находка трябва да се потвърди официално, макар екипът да твърди, че статистическата вероятност това да стане е 99.2%.

Повечето от екзопланетите трудно се забелязват със сегашните телескопи заради несравнимо по-силната светлина, излъчвана от звездите, около които се въртят. Според Игнаси Рибас от Испанската академия на науките обаче пробивът в намирането на близка планета показва, че поне в непосредственото обкръжение това не е невъзможно.

Учените направиха подобно откритие в звездната система Алфа Кентавър, на 4.2 светлинни години, през 2016 г., в търсене на планети с размери и условия, сходни със земните.

1. 1 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol

2. 2 Профил на Мавродинов
    Мавродинов

Колко да НЕ Е ДАЛЕЧ? Ей там, зад баира... Ние не можем да стигнем до Марс, та на 6 светлинни години

3. 3 Профил на eti mehter

=======
    Три пъти по голяма.... в какъв смисъл?
    Диаметър, тежест, плътност?

Във всички случаи притеглянето ще е по голямо от земното.....
    Дори и насекомите биха се затруднили да живеят там....

4. 4 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

Тая статия е пълен буламач! Чистачката я е писала.

5. 5 Профил на Edvard Grieg
    Edvard Grieg

Какво стана с TESS?

Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.
  6. 6 Профил на Маршалов
    Маршалов

Има потвърдени почти 3900 планети(има и десетки хиляди засечени отклонения в движението на звезди, около които може би има планети, но още няма официални потвърждения за тях)...От потвърдените планети над 90% са газови гиганти...Земеподобните по размери и състав, особено такива, чиято орбита е в рамките на обитаемата зона на звездата около която се намират, са все още много малко...Няколко планети само, за които са изпълнени достатъчно от условията, правещи живот от земен тип на тях възможен.

7. 7 Профил на angevins
    angevins

Как така разстоянието до тази звезда на Барнард ще е равно на разстоянието между Меркурий и Слънцето???11

...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  8. 8 Профил на стафилокок
    стафилокок

Оваа планета може да се нарече Македонска Арктика

Миналото се наследява, бъдещето се изгражда.
  9. 9 Профил на carlosestrada
    carlosestrada

няма как разстоянието между Слънцето и Меркурий да е 6 светлинни години

10. 10 Профил на Маршалов

—цитат от коментар 7 на angevins

Ами навикай нашия списвател, или преводач, който е е умешал буламач

11. 11 Профил на Пешката
    Пешката

—цитат от коментар 1 на Peni Nikol

да де, освен парадокса на Ферми...

Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  12. 12 Профил на KRAFTWERK
    KRAFTWERK

До коментар [#5] от "Edvard Grieg":

Какво стана с TESS?
    —цитат от коментар 5 на Edvard Grieg

Лети от 209 дни ....поне така пише , а какво е открил ....предполагам ,че срещу някой и друг долар дават информация

13. 13 Профил на Маршалов

Searching for an Exoplanet
    The story behind the discovery of a planet orbiting Barnard’s star
    Съобщението за откритието

14. 14 Профил на geordgeo
    geordgeo

До коментар [#7] от "angevins":

Има се предвид, че планетата е близо до звездата си така, както е Меркурий до Слънцето. Макар, че при това положение не ми е ясно за какъв живот на тази планета изобщо може да става дума при огромната звездна радиация... Ма знае ли човек, всичко е възможно в тая вселена...

15. 15 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1974 Весело

"Планетата се намира в системата на Звездата на Барнард - червено джудже на 6 светлинни години от Земята (разстояние, подобно на това между Слънцето и Меркурий)"няма как разстоянието между Слънцето и Меркурий да е 6 светлинни годинисамо за справка, светлината достига от Слънцето до Земята за около 8 и половина минути
    —цитат от коментар 9 на carlosestrada

+++
    Дневник все по-често надминават себе си :)

16. 16 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#6] от "Маршалов": " Няколко планети само, за които са изпълнени достатъчно от условията, правещи живот от земен тип на тях възможен. "

Има и още едно условие, което, до колкото ми е известно, не могат да установят от тук дали е изпълнено, а май е най-важното за да е възможно съществуването на живот на една планета. Наличието на достатъчно силно магнитно поле, което да предпазва планетата от радиацията от звездата и от космоса. Без него Земята ще е мъртва пустиня! Това условие прави малка вероятността някоя от тия планети да е подходяща за живот. И Марс щели да го тераформират и заселят, но избягват да кажат как ще го предпазят от смъртоносната радиация идваща от Слънцето и космоса, при положение, че Марс не притежава магнитно поле. Липсата на магнитно поле дава възможност на слънчевия вятър да "издухва" атмосферата на Марс и затова тя е много по-разредена от земната. Толкова разредена, че дори и да е със същия състав като земната, там бихме се задушили поради недостиг на въздух.

17. 17 Профил на eti mehter
    eti mehter

Умишлено питам за котка, понеже е около 20 пъти по лека от човека.

Припомням :
    Земното притегляне на Земята е 9,8...... а на оная планета ще е поне 25.

18. 18 Профил на Маршалов
    Маршалов

Осемте дебила които са ми сложили минус, нека обяснят ако една котка падне върху повърхността на оная планета от височина 5 метра, колко от краката и биха останали невредими......?Умишлено питам за котка, понеже е около 20 пъти по лека от човека.Припомням :Земното притегляне на Земята е 9,8...... а на оная планета ще е поне 25.
    —цитат от коментар 17 на eti mehter

Земното притегляне се приема за единица. Щото ние живеем под него. 9,8 m/s² , е ускорението във вакуум под действието на земната гравитация. Малко още трябва да си доучиш уроците....

19. 19 Профил на vagabond66
    vagabond66

Searching for an ExoplanetThe story behind the discovery of a planet orbiting Barnard’s starhttps://www.eso.org/public/blog/searching-for-an-exoplanet/ Историята на откриването на планета орбитираща около звездата на Барнард. Под формата на интервю Игнаси Рибас, един от водещите учени в Европейската Южна обсерватория.Съобщението за откритиетоhttps://www.eso.org/public/news/eso1837/
    —цитат от коментар 13 на Маршалов

До коментар [#13] от "Маршалов":

Ееееееее този сайд съществува във превод на
    всички възможни европейски езици!
    На шиптарски е възможно да се преведе,
    само на български и "македонски език" не е възможно!
    Пфууу нямат ни за хора!
    Пфуууууууууу!

20. 20 Профил на vagabond66
    vagabond66

—цитат от коментар 13 на Маршалов

До коментар [#13] от "Маршалов":

Ееееееее този сайд съществува във превод на
    всички възможни европейски езици!
    На шиптарски е възможно да се преведе,
    само на български и "македонски език" не е възможно!
    Пфууу нямат ни за хора!
    Пфуууууууууу!

21. 21 Профил на Julius
    Julius

Топлофикация харесва тази планета!

22. 22 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#18] от "Маршалов":

Ок, извинявам се.....
    Нека котката като пада, за една секунда да е 20 метра.....
    Махнах и 5 метра заради вакуума.....

23. 23 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#17] от "eti mehter":

Ето какво си написал: "Три пъти по голяма.... в какъв смисъл?
    Диаметър, тежест, плътност? "

Никой не казва "по-голяма планета" когато става въпрос за плътността ѝ, защото планетата може да е по-малка, но с по-голяма плътност и обратното.
    Когато темата е за космоса, никой не говори за тежест и тегло. Там затова няма кантари. В космоса телата имат МАСА!
    Въпросът ти щеше да е правилен, ако питаше за диаметър или маса на планетата.
    Така че дебилът си ти и бъди така добър да се извиниш на всички, които са ти сложили минуси, защото са го направили напълно основателно.
    Всичките ти коментари, по всички теми, са компетентни колкото тоя. Сам си прецени как изглеждаш в очите на другите. Глупакът не знае, че е глупав. Винаги си мисли, че всичко му е наред.

24. 24 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#23] от "quatro_4x3":

Въпросът ти щеше да е правилен, ако питаше за диаметър или маса на планетата
    ========
    Задал съм си аз въпроса..... ама кой да чете......

Затова дори и под научни теми, все космоса ви е крив....

25. 25 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#24] от "eti mehter":

Не само го прочетох, но и съм го цитирал в моя коментар.
    Оставам с впечатление, че нищо не си разбрал от това, което съм написал.

РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.

Явно са искали да кажат че разстоянието между планетата и звездата
    е колкото между Слънцето и Меркурий, но заради слабото излъчване на
    звездата температурата е много ниска. На осветената страна на
    Меркурий температурата достига до 500гр. следователно оловото
    е във течно състояние !!!

27. 27 Профил на man_un
    man_un

"Сребърни гривни" изпяха едно време такава песен..."сън ли бе или мечта, но звезда такава има, със название Проксима..."от Борис Карадимчев.

28. 28 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#17] от "eti mehter": "Припомням :
    Земното притегляне на Земята е 9,8...... а на оная планета ще е поне 25."

Това "земно притегляне" в какви мерни единици е? Литри, ампери, квадратни метри, радиани, лумени? Много ми е любопитно да го уточниш!

29. 29 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#25] от "quatro_4x3":

Оставам с впечатление, че нищо не си разбрал от това, което съм написал.
    =======
    Ами долу горе е така.....

Прочети си предния коментар и ще разбереш защо......

Не случайно съм посочил диаметъра като първа по важност подробност......

30. 30 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#18] от "Маршалов":Ок, извинявам се.....Нека котката като пада, за една секунда да е 20 метра.....Махнах и 5 метра заради вакуума.....
    —цитат от коментар 22 на eti mehter

Хубаво, но секундите са на квадрат? Нещо като квадратен метър, да предположим.

РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.

Какъв живот на минус 150 градуса.

32. 32 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#25] от "quatro_4x3":Оставам с впечатление, че нищо не си разбрал от това, което съм написал.=======Ами долу горе е така..... Прочети си предния коментар и ще разбереш защо...... Първо си ме цитирал, че съм написал нещо..... а после отричаш, че съм го написал..... :) Не случайно съм посочил диаметъра като първа по важност подробност......
    —цитат от коментар 29 на eti mehter

Не е ли много по-лесно и нормално просто да не пишеш глупости за неща с които не си запознат???

33. 33 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#30] от "quatro_4x3":

Нещо като квадратен метър
    ======
    Ех гимназийооо..... :)
    Няма четириного животно с обща сума на четирите си крайника което стъпва на един квадратен метър..... дори и слона не е....

Така не става.
    По добре кажи.... ако пуснеш котката от пет метра височина, но 3 пъти по натежала..... би ли останала невредима на въпросната планета?

34. 34 Профил на Ivan Dimitrov
    Ivan Dimitrov

До коментар [#33] от "eti mehter":

Батко, ти си нагледен пример за най-обратното на най-острото.

35. 35 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#29] от "eti mehter": "Не случайно съм посочил диаметъра като първа по важност подробност...... "

Поредната ти ГЛУПОСТ!!!
    Теглото и ускорението, с което би паднала твоята котка, на тая планета, зависят от силата на гравитацията ѝ. Гравитацията на планетата, не на котката! А гравитацията ѝ зависи от масата ѝ. Това означава, че при по-голям диаметър и достатъчно по-ниска плътност, на тая планета котката ти може да е значително по-лека от на Земята и ускорението с което пада да е по-малко. Напълно е възможно и от 50 метра да я хвърлиш и нищо да не и стане. Масата на планетата е от значение.
    С това отговарям и на коментара ти с номер 33. Дано да разбереш нещо от това, което съм написал, но много се съмнявам. Хал хабер си нямаш от темата, но това не те притеснява да коментираш. Липсата ти на познания започват на много ниско, основно, ниво.

36. 36 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen

Балансът на условията за живот на Земята е толкова уникален, че надали ще се намери същия в Млечния път, камо ли някъде "наблизо" .

"...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  37. 37 Профил на Ivan Dimitrov

38. 38 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen

Това ,разбира се не изключва възможността за живот и интелект, развили се в немислима за нас, среда.

39. 39 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

Какъв живот на минус 150 градуса.
    —цитат от коментар 31 на Роси

Путин ще прекара един газопровод до там и се местим. Глобалното затопляне ще е задача номер 1, а не като тук. То и тук никой не пита ескимосите дали не искат глобално затопляне!

40. 40 Профил на schwimmwagen

41. 41 Профил на Ivan Dimitrov
    Ivan Dimitrov

До коментар [#40] от "schwimmwagen":

Така де.

Всъщност май само на Етката му е такъв мозъка, за това и пише тия буламачи.

42. 42 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#35] от "quatro_4x3":Хипотетично, ако пренесем на Земята , една супена лъжица с материал от червено джудже, тя ще тежи милиарди тонове. Малки са ни мозъците още ,за да осмислим Космоса :)
    —цитат от коментар 40 на schwimmwagen

Малки са ни познанията, а не мозъците. А тия изследвания са трудни и много скъпи. На мен ми е много смешно когато някои учени кажат, че са направили компютърен модел на нещо и открили нещо си там. Компютърният модел зависи изцяло от изходната информация, която се залага. Само едно дребно нещо да е пропуснато, непълно или погрешно и модела им отива на кино. А при тия нищожни познания, които имаме за космоса, няма как в компютърен модел да бъде включено всичко, което в реалността участва, включително и неща, за съществуването на които не подозираме. Но нали няма как някой да отиде както на 1000 така и на 1 светлинна година разстояние и да провери, могат да "откриват" каквото поискат.

До коментар [#35] от "quatro_4x3":Аз мисля, че си губиш времето с тоя неадекватник. Нормана много хубав подпис има човека, отнасящ се за такива като тоя.
    —цитат от коментар 37 на Ivan Dimitrov

Не се опитвам да го ограмотя, а само да му покажа колко е тъп и нищо не знае. Такъв е под всяка статия на всякаква тема, но се мисли за обратното.

43. 43 Профил на longin
    longin

До коментар [#33] от "eti mehter":

Юпитер има маса 300+ пъти по голяма от Земната, а повърхностната и гравитация е само 2.5 пъти повече от земната , демек котката там ще тежи 10 кг ако е 4 кг тук...

Това е така защото плътноста на Юпитер е много по малка от земната и съответно условната и повърхност е много по далеч от центъра и, съответно пропорционално по слаба

44. 44 Профил на schwimmwagen

[quote#42:"quatro_4x3"][/quote]

Е , познанията са ни малки, защото толкова ни е капацитета. Отговорите може да са пред нас, но да не можем да ги забележим ;).
    Ние се ,считаме за интелигентни ,защото се сравняваме с останалите гадини на Земята.
    Представите ни за разум са съответни на обкръжаващите ни величини. Представи си и ,че е възможно да съществува разум, съответен на космическите величини .. и става леко страшно :)

45. 45 Профил на Маршалов
    Маршалов

Хубаво, но секундите са на квадрат? Нещо като квадратен метър, да предположим.
    —цитат от коментар 30 на quatro_4x3

Написаното от мен не е скорост, а ускорение. Ще трябва и ти да си припомниш уроците. С най-добри чувства.

46. 46 Профил на One Hour
    One Hour

До коментар [#38] от "schwimmwagen":

А дано, че да изселим нашите червени джуджета и прасета там.

47. 47 Профил на Ivan Dimitrov
    Ivan Dimitrov

До коментар [#42] от "quatro_4x3":

"Такъв е под всяка статия на всякаква тема, но се мисли за обратното."

Класически Дънинг-Крюгер случай е човека.

human

До коментар [#44] от "schwimmwagen":

49. 49 Профил на poijn
    poijn
  50. 50 Профил на onemanband
    onemanband

—цитат от коментар 1 на Peni Nikol

Във Вселената ли?
    Аз ,бих казал...Не сме сами , не само в нашата Галактика , а и най-вероятно не сме сами и в нашият Ръкав на Галактиката....
    Винаги съм бил убеден , че Животът е разпръснат НАВСЯКЪДЕ във Вселената...И ,липсата му в някои системи , е по-скоро изключение ,отколкото правило !

Кажи ми ,КОЙ ти плаща Гранта, та да ти кажа какво си...
  51. 51 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#44] от "schwimmwagen":

Е , познанията са ни малки, защото толкова ни е капацитета.
    ==========
    Но самочувствието (особено на двамата тук), че знаят много, е безгранично. А това вече не е наука.

52. 52 Профил на eti mehter

=======
    Ако мериш диаметъра на планетата от най горните слоеве на атмосферата и (поради високата плътност на газовете на повърхността), тогава трябва да определиш докога трае процеса на падане. Той и Юпитер е голям, но големия му диаметър се дължи на широкия му газов слой.
    А масата влияе на ускорението на падане при нашите земни условия, не се хващай изцяло на нея.
    При Уранус например оста на въртене на планетата е почти перпендикулярно на оста на електромагнитното и излъчване.
    Затова на първия ми въпрос "какво се разбира под голяма" има напред най вече това.

53. 53 Профил на vesolr
    vesolr

До коментар [#17] от "eti mehter":

Ети, Сатурн е с маса около 100 пъти по-голяма от земната. По твоята опростена физика сигурно там котката трябва да тежи 100 пъти повече или ускорението и при падане да е 980м/с2?
    Да, ама не. Ускорението там е сходно със земното, малко над 10 м/с2.
    Така че не наричай хората дебили, вземи прочети някоя книжка и тогава се изказвай толкова наперено. С твоите познания най-много да кажеш колко лири струва кило анадолски пъпеш на тази планета.

54. 54 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#53] от "vesolr":

Като кацнеш на Сатурн и дадеш сигурни данни, пак ще говорим....

Апропо....
    Ти първо кацни на Марс..... 🍟🍜

55. 55 Профил на vesolr
    vesolr

До коментар [#54] от "eti mehter":

Ети, какви сигурни данни? Това са константи които са сметнати за всички планети в Слънчевата система и за самото Слънце. Не е нужно да кацаш.

56. 56 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#55] от "vesolr":
    ? Това са константи които са сметнати за всички планети в Слънчевата система
    =========
    :)..... Еееех..... константи.....
    А известно ли ти е, че още веднага след последните слоеве на атмосферата, тия константи се изменят?
    Всичко е "научно обосновани хипотези" и нищо повече..... :)
    Забрави ли как до преди 10 години, Вселената се разширяваше.... :))
    А вече почна да се свива.....
    Спокойно..... след някое друго време..... пак ще почне да се разширява... :)

57. 57 Профил на Рабацанелла
    Рабацанелла

До коментар [#2] от "Мавродинов":

Ааа недейте тъй! Елън Мъск със гоУемата ракета ще стигне:)))

58. 58 Профил на vesolr
    vesolr

До коментар [#56] от "eti mehter":

Ети, известно ми е, че на теб много малко ти е известно. Ама щом и до физиката опря да показваш колко малко знаеш...
    Има вариации в стойностите ако си на полюса или на екватора, или в зависимост от локалните геологични особености. Или на морското ниво спрямо Еверест. Но те са много под 1%. ~ 9.8м/с2 е стандартното земно ускорение, средна величина. Съответно при сходна константа на привличане на Сатурн, няма как котката да си измени теглото в пъти, в най-лошия случай говорим за 10на %. Така че твърдението ти, че на "СуперЗемята" суперземното ускорение щяло да бъде 3 пъти по-голямо от земното е смехотворно и не почива на никаква наука, а на елементарно неразбиране на материята.

59. 59 Профил на Hawaii
    Hawaii

—цитат от коментар 58 на vesolr

И наш Ети като онзи, за който

ТРИЛИОН ПО ТРИЛИОН ПРАВИ ДЕВЕТМИЛИОН

60. 60 Профил на Рабацанелла
    Рабацанелла

До коментар [#3] от "eti mehter":

Човешкият организъм си е "разчетен" за планетата, на която се намира в момента. Там се чувства най-добре. Не случайно космонавтите които престояват по година на орбита се връщат със значителни изменения в организма. Няма лошо да изследваме други планети, но това да ги колонизираме и да се заселват хора за постоянно там, е най-голямата простотия.

61. 61 Профил на Маршалов
    Маршалов

Честито! NASA отложиха първата пилотирана мисия до Марс с още 25 години. Вие си цирикайте още за планети около другите звезди, докато все още не можем да направим първите маалко по-сериозни пътешествия в нашата собствена система. Проблемът както може някой да се досети не е технологичен, а финансов, малко били парите...

мурзилка

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.