"Лифт" и "Юбер" се надпреварват по пътя към борсата

"Лифт" и "Юбер" се надпреварват по пътя към борсата

© Shannon Stapleton, REUTERS



Uber Technologies Inc и по-малкият му конкурент Lyft карат един до друг по пътя към борсовия дебют, а това може да не завърши добре за Lyft, тъй като инвеститорите избират на какво да заложат в сектора на споделения превоз на пътници.


И Uber, и Lyft конфиденциално са подали документи за първично публично предлагане (ППП) в Комисията по ценни книжа и фондовите борси на САЩ в четвъртък, което подсказва, че публичното им предлагане ще се стане факт сравнително скоро, освен ако някой от тях не реши да го отложи.


Инвеститори в ППП, интервюирани от "Ройтерс", казаха, че двете ППП, организирани скоро едно след друго, може да ги накарат да избират между Uber и по-малкия, по-слабо диверсифициран Lyft.




Предимството на това да си пръв на пазара с твоето ППП е способността да контролираш съдбата си, без да бъдеш повлиян от това как конкурентното ППП се представя на пазара, каза Джим Уилиъмс, главен инвестиционен директор на Creative Planning Inc, компания за управление на средства и инвестиции в Овърленд парк, Канзас, която управлява 35.7 милиарда долара и съветва клиенти, които вече имат акции в Lyft и Uber или обмислят да си купят.


Първата компания, която направи дебют на борсата, ще определя сектора в очите на инвеститорите на фондовия пазар. Uber вероятно ще привлече инвеститорското доверие с по-големия си пазарен дял и по-широките си бизнес операции като товарите и доставките на храна, а Lyft ще изтъкне по-малкия си, но съсредоточен бизнес в сектора на превоза на пътници, коментират запознати с бизнеса и на двете компании.


Дейностите на Lyft в САЩ и Канада и по-голяма част от бизнеса на компанията е превоз на пътници, макар че също като ber и тя неотдавна навлезе в бизнеса с велосипедите и скутерите под наем. Очаква се Lyft да бъде оценена на между 20 милиарда и 30 милиарда долара на ППП, казаха източници.


От друга страна, Uber има дейност в над 70 страни, макар че като Lyft все още не е на печалба. Инвестиционни банкери казват, че компанията може да бъде оценена на около 120 милиарда долара при ППП, което би било едно от най-големите досега и вероятно ще задоволи по-голяма част от апетита на инвеститорите към сектора на превоза на пътници.


"Много големите ППП могат да се окажат трудни за "преглъщане" от пазара, каза Кетлийн Смит, основателка на Renaissance Capital - компания за мениджмънт на инвестиционни средства предимно в областта на ППП. "Няма да е благоприятно, ако Lyft и Uber излязат на пазара по едно и също време," отбеляза тя.


Източници посочват, че засега няма промени в плановете на Lyft за ППП след новината, че Uber също е тръгнала в тази посока. Източници, близки до Lyft, казват, че компанията е изгубила ценно време, като не е натиснала спусъка на ППП по времето, когато Uber се сблъскваше с редица проблеми и скандали миналата година.


През 2017 година Uber бе разтърсена от редица проблеми, включително твърдения за сексуални посегателства, сдобиването с медицинските документи на жена, изнасилена от шофьор на Uber в Индия, голямо изтичане на лични данни и федерални разследвания на проблеми, включително евентуално плащане на подкупи на официални лица и незаконен софтуер за избягване на регулаторните органи.


Главният изпълнителен директор Дара Косроушахи, който беше назначен на ръководния пост през август 2017 година, след като съоснователят на Uber Травис Каланик подаде оставка под натиска на инвеститорите, и неговият ръководен екип се опитват да променят културата на работното място и да оправят неразборията. Те сключиха споразумение с американските щати за изтичането на данни и с Waymo, подразделението за безпилотни автомобили на Alphabet, което съдеше Uber за кражба на търговски тайни.


Говорители на Lyft и Uber отказаха коментар.


Lyft щеше да има голямо предимство, ако беше започнала по-рано, когато Uber беше под много голям натиск от PR гледна точка, каза Алекс Уелинс, съосновател на компанията за съвети в областта на ППП и инвеститорските отношения Blueshirt Group LLC.


Непримирими конкуренти


Lyft не бързаше с ППП, тъй като искаше да укрепи бизнеса си, да увеличи приходите, да направи по-привлекателно излизането си на борсата за инвеститорите, твърдят източници, запознати с плановете на компанията.


Дейвид Ериксън, старши сътрудник и лектор по финанси в университета на Пенсилвания и бивш шеф на отдела за световния капиталов пазар в Barclays Plc, вижда предимства в това, че Lyft е изчакала. Lyft явно е подготвяла неща, които да обогатят предлагането й, каза той.


Компаниите залагат на прием от борсовите инвеститори, какъвто имаха на отделните кръгове за частно инвестиране, които надхвърлиха целевите суми.


Безспорно Uber и Lyft могат да решат да раздалечат във времето своите ППП. А ако сегашните борсови колебания продължат, то компаниите могат напълно да променят плановете си за ППП.


Uber е известна с маневрите си да изпреварва Lyft, така че може да изглежда, че е една обиколка пред своя конкурент. През 2014 година, когато Lyft се готвеше да пусне услугата си за съвместно използване на автомобили, Uber избърза да обяви публично своята собствена такава услуга, макар че все още не бе готова според запознати.


Uber сигурно си мисли, че е "свършила цялата тежка работа, поела е всички рискове," каза Сантош Рао, шеф на отдела за проучвания на Manhattan Venture Partners, инвеститор в Lyft.


"Те не могат да оставят Lyft да обере лаврите и да определи очакванията на инвеститорите", допълни той. /БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 836 Неутрално

    "двете ППП, организирани скоро едно след друго, може да ги накарат да избират между Uber и по-малкия, по-слабо диверсифициран Lyft."

    Защо да трябва да избират? Могат да заложат и на двете по малко ако не са сигурни кой ще се развива по-добре от сегашната си позиция. По същия начин, много от шофьорите работят и със двете компании.

  2. 2 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 836 Весело

    "също като Uber и тя неотдавна навлезе в бизнеса с велосипедите и скутерите под наем."

    Едно време на скутерите им казвахме тротинетки. Явно вече не сме (само) франкофонска държава :-)

  3. 3 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 836 Разстроено

    "Uber има дейност в над 70 страни"

    Но пък от България ги изгонихме, вместо да намерим разумен баланс между иновация и регулиране на дейността!

  4. 4 Профил на stef
    stef
    Рейтинг: 481 Гневно

    "Uber има дейност в над 70 страни"Но пък от България ги изгонихме, вместо да намерим разумен баланс между иновация и регулиране на дейността!
    —цитат от коментар 3 на plamen_b


    Нарушават стабиУността. Мутризацията на бакшиш компаниите и връзките им с управляващите е решаващ фактор...

    Stef
  5. 5 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 885 Весело

    До коментар [#4] от "stef":Може и да им се е видяла много висока “такса спокойствие”.Въпреки че се говори,в Лас Вегас са зарибили яко градското началство за да ги допусне,като знам каква страшна сила са такситата там!!!!!

  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9913 Неутрално

    ППП е винаги голям риск особено за компании през които се затварят пазари по вътрешнополитически причини

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на Ерик
    Ерик
    Рейтинг: 294 Неутрално

    Убер се произнася, не Юбер, тавагишчи.

  8. 8 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 951 Гневно

    не допускайтетези паразитни компаниии в България и €вропа! Ако всепак ги допуснат-всевъзможни ограничения! Идеята е няколко компании на планетата да обсебят всичко. Ако това се случи,ни чака новтоталитаризъм,този път глобален. Ако ще да е добре прикрит в началото!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  9. 9 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2600 Неутрално

    А в България конкуренцията е между гадните Йелоу и по-гадните ОК такси.

  10. 10 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 1849 Неутрално

    Скутерите вече ги забраниха на доста места. Карат опасно, и ги захвърлят където им падне.

  11. 11 Профил на Simo Petkov
    Simo Petkov
    Рейтинг: 647 Неутрално

    Те забраниха и "Максим".

    Хора бдете.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK