Руският регулатор проверява дали Би Би Си "спазва законите"

Сграда на Би Би Си в Лондон.

© Associated Press

Сграда на Би Би Си в Лондон.



Руският медиен регулатор "Роскомнадзор" съобщи, че е започнал проверка на британския обществен радио- и телевизионен оператор Би Би Си и на онлайн изданието му.


Проверката е за съответствие на разпространяваните от него материали с руското законодателство.


В съобщението се уточнява, че проверката е "свързана с решенията на британския регулатор "Офком" за нарушения на правилата на излъчване" от страна на канала RT (допреди няколко години познат под името Russia Today). Резултатите ще бъдат съобщени допълнително.




Вчера британският регулатор Ofcom съобщи, че седем програми на RT, излъчвани през март и април, не е спазен принципът на обективност. Два от случаите са свързани с отравянето на бившия разузнавач Сергей Скрипал, има и един за позицията на украинското правителство за нацизма и отношението към ромите. Другите четири са за Сирия. Според Ofcom в тях отсъстват достатъчно гледни точки.


Случаят бе коментиран и от министър Джеръми Райт, който отговаря за медиите. Маската на RT като безпристрастен източник на новини пада, обяви той. Главният редактор на телевизията Маргарита Симонян отговори в "Туитър", като написа: "Прекрасен нов свят. Допускам, че (руският регулатор) ще провери сега дали Би Би Си изразява алтернативни гледни точки. Под лупа."


"Правата на телевизията и зрителите ѝ"


С това съобщение Ofcom не сакционира RT по никакъв начин, нито забранява излъчването му на територията на страната. Тази мярка обаче е единият от възможните варианти освен налагане на глоба. RT действа в страната от 2011 г. и оттогава са намерени общо 15 случая на нарушения.


"Съобщихме на RT, че сме решили да обмислим налагането на санкция", пише Ofcom. Във вчерашното съобщение се казва, че макар мисията на RT е да дава алтернативна гледна точка за световни събития, особено свързани с Русия, телевизията е признала, че това не означава руската гледна точка да се представя като единствената гледна точка. В резултат руската телевизия, свързвана с Кремъл, каза, че е "изключително разочарована" от заключенията на регулатора и "скоро ще вземе решение как да отвърне.


RT настоява, че има независима редакционна политика, финансирането е с държавни средства. Програмата предоставя руска гледна точка за британски и глобални въпроси, като с годините намаляха материалите, посветени на живота в самата Русия, но се увеличиха тези, свързани с напрежението между нея и Запада. Политици и експерти в Европа и САЩ го свързват с пропагандната война, в която обвиняват Кремъл и която според тях цели да подрива устоите на Запада.


Руската медия отрича обвиненията и обяснява, че се ръководи тъкмо от правилата, посочени от регулатора, и "винаги полага усилия" да ги спазва. Същевременно британската агенция, изглежда, не уважава "правата на един оператор и зрителите му му", смята телевизията.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK