Автобусите в Карачи минават на оборски тор

Снимката е архивна

© Associated Press

Снимката е архивна



За да изчисти въздуха си и да намали парниковите газове в света, пакистанският пристанищен град Карачи ще пусне по-екологично чисти автобуси, задвижвани с определено "мръсно" гориво - оборски тор.


Благодарение на финансиране от фонда Green Climate Карачи ще пусне в действие мрежа от "зелени" автобуси за бързо придвижване - BRT, с нулеви емисии вредни газове. Така 200 автобуса ще бъдат задвижвани с биометан.
Според местното население новата автобусна система, която се очаква да заработи през 2020 година, ще помогне да се намалят замърсяването на въздуха и уличният шум, но има съмнения дали автобусите ще бъдат достатъчно, за да се съживи транспортна система на града, която в момента е в тежко състояние.


Системата за обществен транспорт на Карачи напълно се срина и повечето хора трябва да използват онлайн таксиметрови услуги и авторикши, каза 45-годишният Афзал Ахмет, който работи като търговски представител на медицински изделия и редовно пътува. След проблеми с ръководството, принудили транспортната корпорация на Карачи да прекрати дейност преди около две десетилетия, внесените от Китай автобуси на компресиран природен газ стават негодни и са изтеглени, което задълбочава неволите с обществения транспорт, отбелязва той.




Малик Анин Аслам, съветник по климатичните промени на пакистанския премиер Имран Хан, каза, че системата BRT е първият транспортен проект, одобрен от фонда Green Climate и ще донесе множество екологични и икономически ползи. Проектът няма да изисква оперативни субсидии, допълни той.


Евтината, чиста автобусна мрежа ще обслужва 320 000 пътници дневно и ще намали парниковите емисии на планетата с 2.6 млн. тона еквивалент на въглероден диоксид за 30 години според проектните документи.
Мрежата BRT ще представлява 30-километров коридор, който ще използват 1.5 млн. жители, като ще бъдат открити 25 нови автогари, ще се осигурят пешеходни пътеки, тротоарите ще бъдат ремонтирани, ще има велоалеи и системи за споделяне на велосипеди.


Фондът Green Climate е създаден в резултат на климатичните преговори на ООН с цел да осигурява финансиране за развиващите се страни, което да им помогне да растат, без да замърсяват, и да се приспособят към затоплящия се климат. Той ще даде 49 милиона долара за проекта в Карачи, чиято обща стойност е 583.5 млн. долара. Другите големи финансови поддръжници на проекта са Азиатската банка за развитие и правителството на провинция Синд, където са намира Карачи.


Отпадък на разположение


Системата BRT, която ще се внедрява четири години, ще разполага с 200 хибридни автобуса, които ще се движат с биометан, произведен от тора на 400 хил. млекодайни водни бивола в Карачи и събиран от властите. Проектът ще предотврати попадането всекидневно на около 3200 тона тор в океана. В завод за биогаз отпадъкът ще бъде превръщан в енергия и в тор, като ще бъдат спестени над 50 хил. галона прясна вода, която сега се използва за отмиването на отпадъка в залива, казва Аслам.


Али Таукер Шейх, главен изпълнителен директор на неправителствената организация Leadership for Environment and Development (LEAD), казва, че изчисляването на цялостното влияние на проекта върху околната среда е сложно, тъй като автобусите ще бъдат пускани поетапно. Пакистанските власти често нямат достатъчно бюджет за поддръжка, отбелязва той, посочвайки риска, автобусите да се развалят и да останат непоправени. В Пакистан има доста случаи, сочещи, че страната не използва оптимално финансирането на проекти от донори, допълва той.


Ако обаче всичко върви добре, казва Шейх, проектът като първа "зелена" BRT система на страната ще постави основите за "умни", екологични градски транспортни системи на други места. Той може да промени изоснови подхода към обществения транспорт сред планиращите и взимащите решения, като послужи за модел на другите градове, включително Лахор, Мултан, Пешавар и Файсалабад, каза той.


По-чист въздух


Пакистан трябва да внедрява такива проекти в големите градове, за да не насърчава използването на лични автомобили, като така ще намали вредните газове от трафика и смога и същевременно ще подобри качеството на въздуха и общественото здраве, допълва Шейх.


Той препоръчва да се постави цел 70% от градското население да използват обществен транспорт. Друг начин за намаляване на замърсяването на въздуха е да се внасят по-качествени петролни горива за автомобилите, допълва той. Внасяме нискокачествени горива, а нашите рафинерии имат капацитет да рафинират само третокачествено гориво, каза той.


Ахмад Рафай Алам, адвокат в областта на околната среда, посочи, че предишни проекти BRT в големи пакистански градове не са се съсредоточили върху устойчивостта в екологично отношение. Хората, които изготвят плановете, трябва да започнат за свързват транспортните системи с по-широкото градско развитие, посочи Алам.


Трябва да въведем транспортно ориентиран модел на градска среда, като насърчим използването на обществения транспорт и не поощряваме използването на частните автомобили, за да намалеят вредните емисии, допълва той. Зиа Ур Рехман, журналист от Карачи, отразяващ гражданските проблеми, отбелязва, че местното правителство на Синд е пуснало по-малко от 50 автобуса в града през последните 10 години, а частните автобуси и микробуси са намалели от 25 хил. на 8000.


Една от причините е, че автобусите са горени по време на стачки и при политически вълнения, казва той. Само новата автобусна система едва ли ще реши транспортните проблеми на града, но ще бъде облекчение в краткосрочен план за редовно пътуващите и ще помогне замърсяването на въздуха да намалее, отбеляза той. /БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на BiGman1
    BiGman1
    Рейтинг: 3251 Весело

    Може да е екологично но ще е бая миризливо...

  2. 2 Профил на KRAFTWERK
    KRAFTWERK
    Рейтинг: 1369 Неутрално

    Мога само да ги поздравя за начинанието , но ме кефят автобусите ...Е няма такава шарения по света.....личат си корените на част от нашите сънародници

  3. 3 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2325 Любопитно

    Чудесно - сега остава само да покажат, че биометанът за разлика от конвенционалния метан не изгаря до СО2 и вода и ще сме вече напълно 100% Climate change friendly...

  4. 4 Профил на стафилокок
    стафилокок
    Рейтинг: 938 Весело

    Може да им продаваме гов . . . а пардон "гориво" .

    Миналото се наследява, бъдещето се изгражда.
  5. 5 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 3035 Неутрално

    Не само в Пакистан.
    Никъде по света не трява да се изхвърля тор, която отделя в атмосферата метан.
    Това е лесна мярка за зелена енергия. Много е подходяща за гъсто населените държави, защото там често се отглеждат животни на закрито.

    подпис
  6. 6 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2325 Весело

    Между другото Пакистан беше страната с най-якия ангажимент от всички подписали Парижкото споразумение за климата - да продължи да увеличава въглеродните си емисии до един момент, след което да започне да ги ограничава...
    Beat that USA and Europe!!!

  7. 7 Профил на ebf52574941
    ebf52574941
    Рейтинг: 566 Неутрално

    Може да им продаваме гов . . . а пардон "гориво" .
    —цитат от коментар 4 на стафилокок


    Аз си знаех, че в централата на ДСБ се произвежда много … така да се каже боклук, но ти си знаеш най-добре какво излиза от говеда.
    Нали си така да се каже вътрешен човек за ДСБ.

    До коментар [#4] от "стафилокок":

  8. 8 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 4265 Неутрално

    Може да е екологично но ще е бая миризливо...
    —цитат от коментар 1 на BiGman1

    Най-гадната работа е ,че старите кошници дори и да минат на газ, двигателите им пак ще горят по няколко литра моторно масло и пак ще има гаден дим! В София съм виждал много микробуси на газ , но издухания двигател пак си пушлеви на изгоряло масло!

    http://econews.com.au/wp-content/uploads/2015/11/India-bus-smoke-exhaust-traffic.jpg


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  9. 9 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 4265 Неутрално

    Не само в Пакистан. Никъде по света не трява да се изхвърля тор, която отделя в атмосферата метан.Това е лесна мярка за зелена енергия. Много е подходяща за гъсто населените държави, защото там често се отглеждат животни на закрито.
    —цитат от коментар 5 на Иван К

    Всъщност ако кравите са пасищни торта си е ок а копитата им разравят земята за да е по-зелена! Оборската тор от модерните либертоносни говедарници е толкова вредна ,че си е токсичен отпадък, дори и да и извлекат метана!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  10. 10 Профил на стафилокок
    стафилокок
    Рейтинг: 938 Неутрално

    До коментар [#7] от "ebf52574941":

    Не се обаждай от коневръза!

    Миналото се наследява, бъдещето се изгражда.
  11. 11 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5843 Весело

    С пр#дня - боя!!!

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  12. 12 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4188 Любопитно

    "Автобусите в Карачи минават на оборски тор"

    Меко казано новаторско решение!!!!!

  13. 13 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4188 Любопитно

    До коментар [#2] от "KRAFTWERK":

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    ..................................да добавим и Индия............................егати кича!!!!!!

  14. 14 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2962 Неутрално

    Може да е екологично но ще е бая миризливо...
    —цитат от коментар 1 на BiGman1


    Е то в Карачи баш тая миризма ще ти е най-малкия проблем :)

  15. 15 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2962 Неутрално

    Следваща стъпка е градския транспорт в Карачи да мине на конски каруци и впрягове.

    Или по-скоро на камили. :)

  16. 16 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 2205 Неутрално

    Хем мангали, хем ислямисти... има ли по-лоша комбинация?!?
    При това - с ядрено оръжие!!!

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  17. 17 Профил на stalker
    stalker
    Рейтинг: 320 Неутрално

    До коментар [#16] от "Athanatos":

    Три е едно.
    Неочаквано лоша комбинация.

    Common sense !




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK