Ще спечели ли "Старбъкс" "войната на кафетата" в Китай

Ще спечели ли "Старбъкс" "войната на кафетата" в Китай

© Associated Press



Starbucks влезе в Китай преди 20 години с обещанието да отваря в страната едно кафене на всеки 15 часа. Смел местен конкурент, Luckin Coffee, днес иска да детронира американската компания, като открива едно... на всеки три часа и половина.


Динамиката на стартъпа успя да привлече потребители с неговите многобройни купони за намаления. Неговата целева група са студентите и "белите якички", които обичат да си резервират кафето чрез смартфоните си, след това да минат да си го вземат или да им го доставят.


Защото ако заведенията на Starbucks обикновено предлагат обширни площи с канапета, които са идеални за работа или за срещи с приятели, то кафенетата на Luckin Coffee по принцип са по-минималистични. Някои кафенета са относително просторни и също имат дизайнерски столове, но повечето са в спартански стил: няма маси, няма тезгяси или дори няма каса, защото всички плащания се правят чрез смартфон. Този икономически модел позволява на Luckin да предлага по-ниски цени от конкуренцията. Едно лате тук струва само 24 юана (3 евро) в сравнение с 31 юана (4 евро) в Starbucks.




След като потребителите са поръчали предварително кафето си чрез мобилното приложение, на тях не им трябват повече от броени минути в кафенетата с интериор в синьо и бяло: достатъчно е да се сканира един QR код и да се плати. "Такава е практиката. Няма дълги опашки от чакащи. А освен това не сте длъжни да седите съвсем сам, след като кафето ви е готово", обяснява Юй Цян, финансова анализаторка, която живее в Пекин.


Страната на чая


"Голямото предимство за нас да имаме такъв тип продажби е, че плащаме значително по-ниски наеми в сравнение с конкурентите", обяснява Рейнут Шакел, директор по стратегиите в Luckin. Създадената само преди една година компания обяви през януари, че иска да отвори 2500 кафенета до края на годината, за да станат общо 4500.


За сравнение, Starbucks има 3600 кафенета в страната. Американският гигант държи 80% от китайския пазар на ароматната ободрителна напитка, който се оценява на 3.4 млрд. долара (3 млрд. евро) според консултантската компания Euromonitor.


Luckin Coffee обаче вярва в своите сили. Защото макар китайците да пият годишно средно едва четири до пет чаши кафе, примерът на съседни страни сочи, че има потенциал, подчертава Шакел.


В Япония и в Южна Корея, където също като в Китай чаят е традиционната напитка, кафето успя да си извоюва територия до такава степен, че жителите на тези страни вече пият по 300 чаши кафе годишно. Китай е вторият пазар на Starbucks след САЩ и най-силно растящият. Американският гигант откри в края на 2017 година в Шанхай, в източната част на страната, най-голямото си заведение в света. Само че късно навлезе в сектора на доставките, който е свръхразвит в китайските градове, в много по-голяма степен, отколкото на Запад.


Откъде идват парите


И след като Starbucks видя как Luckin гризе от дяловете му на този пазар, най-сетне през юли се обедини с приложението Ele.me, китайски гигант в сектора. "Вече покриваме над 2000 пункта за продажба в 30 града", заяви пред АФП Дерек Енджи, директор по комуникациите на Starbucks China.


Конкуренцията принуди американския гигант отново да съсредоточи усилията си върху луксозните си кафенета от гамата Reserve и да прави собствени промоции, отбелязва Ху Юйван, анализатор от шанхайската компания за пазарни проучвания Daxue Consulting. "Дали сме конкурент на Starbucks? Вероятно в известна степен", заключава Рейнут Шакел. "Искаме обаче да разберем дали търсенето идва от новите любители на кафето или от клиенти на Starbucks".


Сред организациите, които финансират Luckin, са инвестиционният фонд Centurium Capital (основан от бившия директор за Китай на фонда Warburg Pincus), както и Сингапурският суверенен фонд GIC.


Групата е събрала близо 400 милиона долара (351 милиона евро) при два тура на финансиране през 2018 г. и твърди, че пазарната й капитализация е 2.2 млрд. долара. Вече се носят слухове, че тя може да излезе на Хонконгската фондова борса, но Luckin отказа какъвто и да е коментар по тази тема.

Ключови думи към статията:

Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1013 Неутрално

    Не ми ги хвалете тея блюкочи!!! Латета по 700 калории,а като им искам едно двойно еспресо се чудят за какво им говоря! Щом има мераклии да си ги пият!

  2. 2 Профил на greenhrast
    greenhrast
    Рейтинг: 956 Любопитно

    Защото макар китайците да пият годишно средно едва четири до пет чаши кафе,
    --
    1 млрд * 5 чаши/год = 5 млрд чаши/год
    В Бг 1 млн * 2чаши/ден = 2млн чаши/ден = 600 млн чаши/година Не можем да ги стигнем, трябва по 4 да пием 😁

    Ясно е защо са в Китай.
    Старбъкс е 2рото най-гадно кафе в Галактиката, веднага след кафе-машината на автогарата в Габрово до тоалетната 💡 💭 😁

  3. 3 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 2200 Весело

    Блюкочи, ама завладяха света типично по американски, да не би бургерите на Макдоналдс да са по-хубави.
    Иначе - ей къде е Италия, най-великото еспресо си е там.

  4. 4 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 799 Неутрално

    Хмм...
    Следа като само минават да си вземат кафето и не седят да си го пият на място, защото не използват кафе автомати за целта, защо изобщо ходят то тези "заведения"???

  5. 5 Профил на ebf52574941
    ebf52574941
    Рейтинг: 1037 Неутрално

    Хмм...Следа като само минават да си вземат кафето и не седят да си го пият на място, защото не използват кафе автомати за целта, защо изобщо ходят то тези "заведения"???
    —цитат от коментар 4 на cristo_n


    Защото е статията е реклама на "Старбъкс".

  6. 6 Профил на WWW
    WWW
    Рейтинг: 1351 Неутрално

    ни ходя в Старбъкс, ни нищо.
    не мъ и интерсува много особено

  7. 7 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3207 Неутрално

    Китайците моментално копират и започват да конкурират западните фирми. Няма бъдеще в Китай.
    Старбъкс няма бъдеще и в Америка.

  8. 8 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 1601 Весело

    Без маси, правено изцяло от машина, а не от барист и машина, качеството&количеството на каквото мелят сигур' също не са кат на 'Бъкса. С/у 3€ вместо 4- всеки сам си преценява...

  9. 9 Профил на truly
    truly
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    До коментар [#1] от "angeles":

    Ти говориш за ЛА. В Европа знаят какво е двойно еспресо :)
    Иначе в Китай съм пил хубави кафета само в заведения на южнокорейци.

  10. 10 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 974 Весело

    До коментар [#4] от "cristo_n":

    "Следа като само минават да си вземат кафето и не седят да си го пият на място, защото не използват кафе автомати за целта, защо изобщо ходят то тези "заведения"???"


    За да дадат 3 евро! Хаха!
    Вие луди ли сте бе! 3 евро за кафе!

    В Русия съм! В Русия съм!
  11. 11 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 5858 Неутрално

    Тази РЕКЛАМНА статия ме провокира
    да отбележа, че Старбъкс предлагат
    възможно най-кофти кафе
    на възможно най-скъпа цена.

    Качеството на Старбъкс
    човек може да си го позволи
    във всеки Макдоналдс...

  12. 12 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 5858 Неутрално

    До коментар [#4] от "cristo_n" За да дадат 3 евро! Хаха!Вие луди ли сте бе! 3 евро за кафе!
    —цитат от коментар 10 на Веселин Дечев


    За хубаво КАФЕ - да.

    Но за "кафе" Старбъкс - НЕ

  13. 13 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1568 Весело

    "резервират кафето чрез смартфхоните си"

    Правилно е да се пише "смартпхони".


    Хмм...Следа като само минават да си вземат кафето и не седят да си го пият на място, защото не използват кафе автомати за целта, защо изобщо ходят то тези "заведения"???
    —цитат от коментар 4 на cristo_n

    Без маси, правено изцяло от машина, а не от барист и машина, качеството&количеството на каквото мелят сигур' също не са кат на 'Бъкса.
    —цитат от коментар 8 на balgariez


    Имат си маси, имат си и кафеджии. Дали наемат баристи в пълния смисъл на думата - не знам, но кафетата им са правени от човек. При всяко положение по-добре, отколкото от машина.

  14. 14 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1568 Весело
  15. 15 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 3481 Неутрално

    Кафе по телефона?! Значи, това е удобство. Ако е сутрешно кафе, не го правиш на печката в къщи, а си поръчваш. Значи, пестят време. За какво обаче? Дали ги мързи или са много заети. Но щом е бизнес, значи са намерили ниша и клиенти. В къщи, като се наспя, на масата е кафеварката с топло кафенце, оставена от грижливата ръка на мойто муци.

  16. 16 Профил на Stan Todorov
    Stan Todorov
    Рейтинг: 273 Неутрално

    Тука в Тунис едно еспресо в кафене е 20 цента, пия по пет на ден за едно евро. И то истинско, силно, че Италия е на 45 минути със самолета си личи. Иначе хората тука нито са чували за Starbucks нито за McDonalds, ядат си кус кус, рибка на грил, зехтин във всяка салата, много дебели хора не съм видял.

  17. 17 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2473 Неутрално

    До коментар [#3] от "boevbisser":
    Ристретто, да.

    Да твърдиш, че ГЕРБ е алтернатива на БСП е като да мислиш, че диарията е алтернатива на запека.
  18. 18 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2829 Неутрално

    Блюкочи, ама завладяха света типично по американски, да не би бургерите на Макдоналдс да са по-хубави.Иначе - ей къде е Италия, най-великото еспресо си е там.
    —цитат от коментар 3 на boevbisser



    До коментар [#3] от "boevbisser":

    И какво им е на бургерите в Макдоналдс?! Значи "тройка с гарнитура" може,но бургерите на Макдоналдс - не?! Въпреки,че няма разлика между тях,освен че месото е телешко в американският вариант.

  19. 19 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Вероятно на много хора, които пият кафе от подобни места, не им пука за цената, но това са излишни пари - 2 евро за кафе на ден, за една година са 700 евро, за тия пари, може да си вземеш доста приличен кафе автомат и да си го правиш у вас това кафе.

    И все пак, аз не пия кафе...

  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  21. 21 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 770 Неутрално

    Верига ли е - кофти. Избягва се

    malart.blog.bg
  22. 22 Профил на Рол
    Рол
    Рейтинг: 587 Неутрално

    Много плювачи по кафето на Старбъкс, което означава , че са го опитали.
    1 млрд китайци да го опитат и да не го харесат при около 1,5 $ печалба са си милиард и половина.

  23. 23 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Много плювачи по кафето на Старбъкс, което означава , че са го опитали.1 млрд китайци да го опитат и да не го харесат при около 1,5 $ печалба са си милиард и половина.
    —цитат от коментар 22 на Рол


    "Позьорите" обичат подобни места и биха ползвали даден продукт, дори ако не им харесва, ако смятат, че той им носи престиж и ги кара да бъдат забелязани. Виждам накъде биеш, но поне 1млн, ще го пият, стига другите да виждат, че е старбъкс. В България, доста девойки си купуват безумни дрехи с 500 логота по тях, поради същите причини.

  24. 24
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  25. 25 Профил на xox55541929
    xox55541929
    Рейтинг: 1750 Неутрално

    Колко сдухан трябва да си, за да си поръчаш кафе през смартфона?!? Скоро ще ходят до тоалетната през смартфона!!

  26. 26 Профил на ebf52574941
    ebf52574941
    Рейтинг: 1037 Неутрално

    Вие луди ли сте бе! 3 евро за кафе!

    —цитат от коментар 10 на Веселин Дечев


    За хубаво КАФЕ - да.
    —цитат от коментар 12 на Hawaii


    То…затова българите с големите американски заплати идват в България да си оправят зъбите.
    Как иначе ще дава заплата Чичо Сам ?
    То и на нас Чичо Сам даде „демокрацията“, ама после с Костовите договори за Мариците ни прибра паричките.
    Ама не се наяде Чичо Сам.
    Сега иска да ни вземе още парички с изтребителите.



    До коментар [#10] от "Веселин Дечев":

  27. 27 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 1916 Неутрално

    Това си е истинска битка, и то на неразработен пазар. Китайците са си националисти, и много от тях си предпочитат местните марки - защо ДИДИ е предпочитана пред УБЕР? Така ще стане и с Лукин. Старбуксовете ще са място за показност на определен сегмент милениуми в големите градове, и толкова. В Шанхай Старбъкса беше празен като ходих по главната, и то около 9 сутринта.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK