Как GDPR надмина Бионсе в "Гугъл" и от какво се оплакват гражданите

Как GDPR надмина Бионсе в "Гугъл" и от какво се оплакват гражданите

© Associated Press



Жалбите по новия Регламент за защита на личните данни (GDPR) са вече над 95 хил. на европейско ниво. (В България за цялата 2018 г. те са били около 690.) Най-често гражданите се оплакват от телемаркетинг, реклами, имейли и видеонаблюдение. Това показват данните на Европейския надзорен орган по защита на данните, които обединява 28-те национални институции. Те бяха разпространени по повод Световния ден за защита на личните данни – 28 януари.


От него става ясно, че в деня, в който е влязъл в сила – 25 май, регламентът е бил по-търсен в "Гугъл" от световните звезди Бионсе и Ким Кардашиян.


България също е спомената в документа – като една от петте европейски държави, които закъсняха да осъвременят законодателството си, въпреки че имаха две години за това. Спорният закон за защита на личните данни в крайна сметка бе приет миналата седмица от парламента. (Повече за него четете тук.) Останалите държави са Гърция, Словения, Португалия и Чехия.




От май до януари властите са получили над 40 хил. известия за пробиви в системите на администраторите, които биха могли да доведат до разкриване на лични данни на потребители. Отговорните органи са започнали 255 разследвания, като досега три особено тежки глоби са били наложени – 20 хил. евро за социална мрежа в Германия, която не е защитила потребителите; 5280 eвро в Австрия на букмейкърски пункт, извършвал незаконно видеонаблюдение, и 50 млн. евро на "Гугъл" във Франция.


Рекордната глоба на "Гугъл"


Според отговорния орган компанията обработва неправомерно данните на потребителите – тя не им дава достатъчна информация за целите си; когато има информация, тя е трудно достъпна и неразбираема; и полученото по този начин съгласие от потребителите е невалидно.


Жалбите срещу компанията са подадени веднага след влизането в сила на регламента от две неправителствени организации – френската La Quadrature du Net (LQDN) и австрийската NOYB, създадена от активиста Максимилиан Шремс.


Проверката на френската комисия за защита на личните данни (CNIL) е установила, че важна за потребителите информация е разпръсната на различни места и са необходими понякога 5 или 6 действия, за да могат те да стигнат до нея. Дори когато стигнат до нея, тя невинаги е ясна и разбираема, а в същото време "Гугъл" събира сериозно количество данни от различните си услуги. Нещо повече – съгласието, получено от потребителите, е невалидно по множество критерии, сред които фактът, че те са длъжни да се съгласят с всички дейности на "Гугъл" наведнъж и нямат право да откажат някоя от тях.


Комисията обяснява голямата сума и публичното изнасяне на детайли от решението си с това, че "Гугъл" нарушава сериозно основни принципи на регламента.


Случаят Facebook/Cambridge Analytica, както и неотдавнашните пробиви в сигурността на личните данни, показаха, че сме на прав път. На риск е изложена не само защитата на неприкосновеността на личния ни живот, но и защитата на нашите демокрации и гарантирането на устойчивостта на нашите основани на данни икономики, заявиха по повод Деня за защита на личните данни еврокомисарите Франс Тимерманс, Андрус Ансип, Вера Йоурова и Мария Габриел в съвместно изявление.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3252 Гневно

    Засега най-много ме дразнят рекламите, по-досадни от просяци в центъра на града. Често половината екран е зает от тях. Вечно някой иска да се съглася с бисквитите, бишкотите и баничките му. Искат ми местонахождение, одобрение да ми показват новини и какво ли още не. Ако прочета нещо за някой град, веднага ми предлагат хотели и самолетни билети.....
    Аман!!!

    Еретик
  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3729 Неутрално

    Регламента за защита на личните данни е НЕОБХОДИМ!!!!
    Както винаги дяволът е в детайлите- как се използва този механизъм, от кого и за какво!

  3. 3 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2537 Неутрално

    Налице са различните "мрежи", неизвестно защо наричани социални и маса други инструменти от типа на "Гугъл" и самия факт, че те си имат прилични борсови цени показва за какво служат.
    Вярно е че всички ги ползваме за да намерим желаната от нас информация или продукт, но освен чисто рекламня площ, тяхната висока цена се опрделя от използването им за целите на маркетинга - търговски, политически и кой знае в какви още сфери.
    И никакви закони и директиви няма да попречат това да продължи, освен нашата лична позиция - дали да приемем техните условия, дали съвсем доброволно да си дадем всякакви данни, включително телефоннни номера, възраст, пол и занятие. Така че ние (пак) сме на ход, няма зашо да чакаме някой друг да ни опази от самите себе си.

  4. 4 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4641 Неутрално

    До коментар [#1] от "Костадин Иванов":

    Бисквитките не с предмет на GDPR.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  5. 5 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1209 Неутрално

    Засега най-много ме дразнят рекламите, по-досадни от просяци в центъра на града. Често половината екран е зает от тях. Вечно някой иска да се съглася с бисквитите, бишкотите и баничките му. Искат ми местонахождение, одобрение да ми показват новини и какво ли още не. Ако прочета нещо за някой град, веднага ми предлагат хотели и самолетни билети..... Аман!!!
    —цитат от коментар 1 на Костадин Иванов


    Слагаш си AdBlockPlus и забравяш за рекламите

    България - вече 113-то място по свобода на словото
  6. 6 Профил на Kiril
    Kiril
    Рейтинг: 3287 Неутрално

    До коментар [#3] от "tsvetko_51":

    Алтернативи на гугъл

    - https://duckduckgo.com/
    - https://www.ecosia.org/
    - https://www.qwant.com

    Алтернатива на еднопосочното търсене базирано на предишни резултати

    - http://socrates.else.is

    Ограничава сексуални изображения

    - https://swisscows.ch

    https://imdb.com/title/tt1279083/ - "Examined Life" pulls philosophy out of academic journals and classrooms, and puts it back on the streets.
  7. 7 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1958 Неутрално

    Интернет не е някоя тайна пещера, в която никой да не знае какво правим и какви сайтове посещаваме. Всеки трябва да е наясно, че щом получаваш достъп до мрежата, попадаш под наблюдение. Това е като Окото на Саурон - когато сложиш Пръстена, Окото винаги те вижда. Нашите данни - IP адрес, местоположение, история на интересите (търсения, посещения на определени страници) се следи и записва. Данните се използват от маркетинга, за да определят таргет група за предлагане на стоки и услуги. По тази причина, ако посетите сайт за аудиотехника, съвсем скоро ще имате на екрана си реклама на някой сайт, който предлага за продажба аудиотехника. Какво точно се случва с нашите данни и кой точно ги използва, кой ги продава и кой ги купува, няма как да знаем. Нито пък дали се използват само за маркетинг или за злоупотреба, кражби, изнудване и др. Но всички ние се съгласяваме да бъдем следени в мрежата, когато получаваме достъп до нея.

    Начините, да останем анонимни, са няколко. Първият е да не се влиза в мрежата. Който го е страх от мечки, не ходи в гората. В България над 1 милион души, основно пенсионери, не използват интернет и техните лични данни са осигурени. Вторият начин е да си трием бисквитките често, за да не могат сайтовете да ни следят какво и кога сме посещавали. Третият е закупуване на VPN софтуер, който ни прави анонимни в мрежата. Но той струва пари и не съм сигурен колко е ефективен.

    Гугъл не ни взима нищо повече, от това, което ние му даваме. Защото Гугъл се изхранва с реклами, а не с прясна тревица от поляната. Когато ние му казваме, осъзнато или не, какви сайтове посещаваме и какви интереси имаме, то си е наш избор. Но Гугъл не прави нищо повече от това, което правим ние, когато си даваме личната карта навсякъде - куриерски услуги, банки и други. Ако сами не си пазим личните данни, няма сила, която да накара другите да не злоупотребяват с тях.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  9. 9 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2882 Неутрално

    До коментар [#1] от "Костадин Иванов":

    Всяко нещо има цена. Като четете "безплатна статия" си плащате с гледането на реклама. Като си общувате в този безплатен форум си плащате със индоксикиране с политически лобизъм за проектите на собственика на медията. Винаги има плащане, просто е замаскирано.

  10. 10 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 3193 Неутрално

    Знам, че регламентът е добър за гражданите и зле за бизнеса. Доста компании прекараха по няколко месеца да работят по автоматизирана имплементация на ГДПР, което време ЕС не е платил, разбира се. Тези хора, които работят по това, трябваше да правят нещо друго = безкрайни предоговаряния с бизнеса относно фийчърите, които ще закъснеят за тях.
    От потребителска гледна точка се отървах от безкрайно досасдните обаждания на Дайнърс Клъб и Бяла Карта.

  11. 11 Профил на Густав
    Густав
    Рейтинг: 1179 Неутрално

    Най се дразня от подслушването на Андроид телефоните, с които допълнително се попълва комерсиалният профил на потребителя. От това направо ме хваща параноя.

  12. 12 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 13096 Неутрално

    Следващата голяма осъзната заплаха и последваща атака ще бъде срещу интеграцията (споделянето на данни на клиенти) на различни продукти...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  13. 13 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2882 Неутрално

    До коментар [#11] от "Густав":

    Ползвайте айфон, там не ги вълнуват прошляците и няма да ви обърнат внимание.. Или китайски телефони - там едва ли има говорещи български.

  14. 14 Профил на frisky
    frisky
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#1] от "Костадин Иванов":Бисквитките не с предмет на GDPR.
    —цитат от коментар 4 на Darth Plagueis


    Напротив, бисквитките се засягат в GDPR, но зависи какъв тип са, каква информация съдържат и дали по същата даден потребител може да бъде идентифициран като конкретно физическо лице.

  15. 15 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 3370 Весело

    До коментар [#9] от "m17":

    "Като четете "безплатна статия" си плащате с гледането на реклама. "

    Аз си мислех, че плащаме прескъпо със загубеното време да четем измислици. Времето струва пари, а измислиците са със съмнителна стойност. И повечето статии (за ритнитопквци или други гладиатори) не ги чета. Лошото е, че доставчикът на ТВ канали (новини) не ще да ми махне негледаемите канали (грантаджийските джурналя), ами ми пуска цял пакет. Като евреин, който продава кон за един шекел и петел за 25 шекела, ама вървят винаги заедно.

  16. 16 Профил на Леля  Гичка
    Леля Гичка
    Рейтинг: 555 Неутрално

    Титанична глупост, която създаде един цял нов отрасъл в бизнес-консултирането. Никой никъде обаче не споменава, че тези консултанти, дори и когато изпълняват ролята на ДПО не носят никаква отговорност. На кратко КЗЛД не обучава и не сертифицира такива лица, така че всякакви знайни и не знайни специалисти започнаха да предлагат услуги в тази сфера и да събират едни пари за едни правила, които са леко модифицирани бланкови. Разходът за бизнеса е голям, а ползата за потребителите приблизително нулева

    Не е нужно да си луд, за да живееш тук, но помага.
  17. 17 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 3370 Весело

    До коментар [#12] от "penetrating":

    "последваща атака ще бъде срещу интеграцията"

    Сиреч, няма да мога да Ви поздравя със "Здравейте" усмихнато, а Вие да ми отговорите хладно учтиво с "Добър ден" (когато всичко е "замръзнало"), защото това ще подскаже на маркетинга (политическия), че аз съм позитивно настроен към хора като Вас, а Вие имате предпоставки да използвате "езика на омразата". И се чака някоя НПО-шка да възглави "Министерството на истината" за да има кой да указва "правия път" (а не някаква интегрирана крива от различни мнения и идеи), ако маркетингът нещо се обърка.

  18. 18 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 13096 Весело

    До коментар [#17] от "wanderer":

    Нещо такова :)
    Моята "стратегия" е да ги заблуждавам в предпочитанията си и да гледам смешните резултати на рекламните им кампании :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK