Самолетната катастрофа обърка икономическите планове на Етиопия

Самолетната катастрофа обърка икономическите планове на Етиопия

© Baz Ratner, Reuters



Държавната авиокомпания "Етиопиън еърлайнс", която се рекламира като "новият дух на Африка", в последните години е "перлата в короната" на Етиопия, която иска да се превърне в континентална сила. Самолетната катастрофа в неделя, която отне живота на 157 души, е удар по големите планове на Етиопия, прокарвани от яркия нов лидер реформатор. Той се зарича да изведе догодина страната със силен държавен контрол до свободни и честни избори.


Още докато димеше кратерът от катастрофата, Африка оплакваше не само загиналите, но и символа на възхода на континента. "Това стана във възможно най-лошия момент за "Етиопиън еърлайнс", каза в изявление нигерийският президент Мухамаду Бухари със съзнанието, че неговата страна, най-голямата икономика в Африка, няма собствен въздушен превозвач. "Като всички африкански лидер аз се гордея с факта, че "Етиопиън еърлайнс" е пример за много успешен бизнес в Африка", каза Бухари.


Тази авиокомпания, единственият африкански авиопревозвач, който работи на печалба, е най-успешният символ на страна, отърсваща се от десетилетния си имидж на изключителна бедност и глад. Благодарение отчасти на финансиране от страна на Китай Етиопия е предприела амбициозни начинания в инфраструктурата и промишлеността, които допринесоха за един от най-бързите темпове на икономически растеж в Африка.




Смелите проекти включват един от малкото метрополитени в Африка, голяма водноелектрическа централа на Нил и многобройни проекти, свързващи страната, която няма излаз на море, с Червено море - една от най-натоварените морски транспортни артерии в света. "Много етиопци гледат в миналото. Аз гледам в бъдещето", каза миналия месец премиерът Абий Ахмед, най-младият министър-председател в Африка в първото си голямо интервю за в."Файненшъл таймс".


Абий, който встъпи в длъжност преди почти една година, изуми страната с население от близо 110 млн. жители с реформите си. Правителството му освободи от затвора опозиционери, покани да се върнат у дома етиопците в изгнание и сключи мир със съседна Еритрея - поразителни промени, които той се надява да продължи и в бизнеса, като отвори авиолиниите и други управлявани от държавата сектори за външния свят.


В Африка пристигат все повече чужди представители и инвеститори и те все по-често кацат в етиопската столица Адис Абеба. Катастрофата в неделя се случи малко след излитане оттам. Загиналите са граждани на 35 държави. "Етиопиън еърлайнс"


има ключова роля за свързването на Африка със страните от Персийския залив


и е знаков проект за потенциала на Етиопия", каза Анджело Изама, анализатор на процесите в региона, базиран в Обединените арабски емирства (ОАЕ), и добави: "Затова широката общественост възприе катастрофата като удар за Етиопия и статута й на потенциален хегемон в Африканския рог и Източна Африка". През януари международното летище Боле в Адис Абеба откри нов терминал, предназначен да обслужва 22 милиона пътници на година. С това се утроява капацитетът на летището в град, който е дипломатически хъб, защото там се намира централата на Африканския съюз.


Откриването бе драматичен пробив за имиджа на африканските авиолинии, смятани за хаотични и опасни, обслужващи континент с повече от 1 млрд. души население. Преди трагедията в неделя, повече от две години не бе станала нито една голяма самолетна катастрофа. "Етиопиън еърлайнс" изглежда са твърдо решили да развият успеха си, като установят връзки с други африкански авиолинии за партньорство и инвестиции. Много африкански авиопревозвачи отпаднаха през последните няколко десетилетия, често заради лошо управление.


В борбата си за надмощие "Етиопиън еърлайнс" продължава да открива нови международни маршрути, като лети до почти 120 дестинации. През януари компанията откри авиолиния до Москва и обяви, че планира редовни полети до Хюстън.


Компанията е сред първите купувачи на хитовите пътнически самолети на пазара. През 2012 г. тя стана първата в Африка и една от първите в света, която придоби флагмана на Боинг "Дриймлайнър". Покупката беше отпразнувана с фанфари в Етиопия като повод за изключителна гордост.


Последната сензационна покупка на "Етиопиън еърлайнс" бе придобиването на самолети Boeing 737 МАХ 8, най-новата версия на най-добре продавания самолет в историята. Изпълнена с оптимизъм, авиокомпанията поръча 30 от тях миналата година. Един от самолетите бе доставен в средата на ноември.


В неделя, шест минути след излитането, си той се разби. Никой още не знае защо. "Етиопиън еърлайнс" само след няколко часа пусна в "Туитър" снимка на изпълнителния си директор, застанал сред отломките - кадър, обиколил света. Премиерът на страната също е отишъл на мястото на катастрофата. Но не е демонстрирал публично скръбта си. /БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 920 Неутрално

    Проблема е в машината.
    Машините победиха хората.

  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2827 Неутрално

    Катастрофата със сигурност е сринала акциите на "Бойнг"!!!

  3. 3 Профил на grem
    grem
    Рейтинг: 320 Неутрално

    хубаво, акциите, та акциите. Ти си 12189 човек дето плаче за акциите? продаваш ли, купуваш ли?
    Нещо за загиналите, за близките, семействата им? Нещо за държавата, явно тъкмо успяла да тръгне по правия път и сега едва ли не близкото й бъдеще заложено на карта?
    Боинг, единственото и най-доброто което могат да направят в момента е активно да съдействат за откриване на причините и за 2те катастрофи и да гарантират безопасноста на самолета. Дреме ми за акциите им.

  4. 4 Профил на 42
    42
    Рейтинг: 431 Неутрално

    До коментар [#1] от "Сд":


    Проблема е в машината.Машините победиха хората.
    —цитат от коментар 1 на Сд


    Проблемът е, че шефове на технологична компания като Боинг са неграмотни икономисти, които хабер си нямат от това което управляват.

    След комунистите най-много мразя антикомунистите!
  5. 5 Профил на Отец Сисой
    Отец Сисой
    Рейтинг: 828 Неутрално

    Само Бон Джоуви!

    over the under
  6. 6 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8145 Неутрално

    И какво общо има катастрофата с развитието на Етиопия.

  7. 7 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11213 Неутрално

    Удар за семействата, удар за Етиопия...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  8. 8 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Боинг ще плаща бая обезщетения. Но те са си виновни,, лакомо дупе глава затрива

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  9. 9 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1298 Неутрално

    Самолетът е бил нов и не изглежда проблемът да е в поддържането, а фактът, че това не е единствена катастрофа, сочи, че не е и до обучението. По-скоро Боинг е оплел конците и ще трябва да си носи последствията. Жалко за хората...

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK