Все повече пътници питат могат ли да сменят самолета след катастрофата в Етиопия

Все повече пътници питат могат ли да сменят самолета след катастрофата в Етиопия


Дълго време повечето пътници не се интересуваха с какви самолети летят - докато втори "Боинг 737 Макс" не катастрофира за пет месеца.


До момента по-важни винаги са били времето на излитане, мястото в самолета и сумата. На някои билети е изписан и моделът на самолета, показват го и сайтове като SeatGuru при търсене според авиокомпанията, датата и полета.


За "Вашингтон пост" директорът на специализирано списание за авиоиндустрията обясни, че "99% от хората не обръщат внимание на тези неща". Ден след катастрофата обаче "Гардиън" писа, че в авиокомпаниите, използващи "Макс 8", са постъпили множество въпроси на пътници с кой самолет ще бъде полетът им и дали имат право да го отменят на това основание. Тези модели вероятно са извършили 250 хил. полета според авиационния експерт Сет Каплан, но два от тях преобърнаха представата какво трябва да се знае за полетите.




Според Джон Кокс, основател и изпълнителен директор на консултантската компания Safety Operating Systems, "не е 100% сигурно, но ако сте на летището и има други полети, които не са с "Макс", е вероятно да бъде изпълнено искането на клиент да смени полета си, макар това да не е ясно посочено в публикуваните правила".


Правото на компаниите да откажат (или да приемат)


Няма международно правило за това, компаниите обикновено не описват такава ситуация в ръководствата си за употреба. Някои експерти съветват проверка в сайтове като посочения горе или с приложенията, които предлагат големите авиокомпании.


Възможна е обаче и промяна на самолета в последния момент заради проблем, свързан с техническите характеристики на самолета или заради метеорологичните условия. В такъв случай пътниците могат да проверяват по телефона, преди пристигане на летището или на място преди полета. Адвокатът по авиационно право Мери Скиаво, работила и за транспортното министерство на САЩ, обясни вчера за Си Ен Ен, че авиокомпаниите "имат правото да заменят" оборудването, което ползват, и не са длъжни да се съобразяват, заменят "737 500" със "737 Макс 800" или друг модел.


За пътниците, които не искат да летят с даден самолет (какъвто до вчера можеше да е случаят с моделите "Боинг 737 Макс"), имаше възможност да поискат смяна срещу определена такса или като платят разликата в цената, ако има такава (а понякога - и двете). "Саутуест еърлайнс", най-голямата нискобюджетна компания, обяви, че в случая няма да има предвид разлики в цената, а по принцип не налага такси за промяна. При "Америкън еърлайнс" пътниците трябва да платят и двете и това се отнасяше и за случаите с "Боинг 737 Макс", като не се споменаваха възможности за възстановяване на сумата при отказ от полет.


Кой ползваше "Боинг 737 Макс"


До момента на приземяването им само 54 компании в света използваха самолети "Боинг 737 Макс". Сред европейските е "Норуиджън еърлайнс", която ги приземи ден след инцидента. От големите оператори "Райънер" очаква доставка на близо 200 поръчани самолета - част от тях тази пролет, а другите догодина. Американският превозвач "Саутуест еърлайнс", най-големият нискобюджетен в света, също е сред тях, както и "Америкън еърлайнс". "Саутуест", която имаше най-много самолети "Боинг 737 Макс 8" (34), каза, че спирането им няма да е проблем, тъй като те обслужват едва 5% от полетите.


Освен "Норуиджън еър" няколко компании в Европа имат подобни самолети - сред тях полската "ЛОТ Еърлайнс", "Еър Итали", чешката "Смартуингс", базираната в Германия TUI Group. "Търкиш еърлайнс" има 11.

Ключови думи към статията:

Коментари (41)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4383 Неутрално

    Ще премине но сега е работа на Боинг да върне доверието .

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    Като човек летял преди полвин век с АН 14 и ИЛ 18 сегашната истерия ми се вижда леко смешна...

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  3. 3 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 5599 Неутрално

    Поредната психоза!Нагнетяването на напрежение не води до нищо положително.....

    До истината се достига с познание!
  4. 4 Профил на fio41315648
    fio41315648
    Рейтинг: 1792 Весело
  5. 5 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4383 Гневно

    До коментар [#3] от "Willy Messerschmitt":

    Жертвите са доста реални и далеч от психозата ! Или не ???

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4383 Неутрално

    До коментар [#2] от "Nil satis nisi optimum":

    нещо си се объркал с Ан 14.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  7. 7 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3780 Неутрално

    Така работи пазара на информация!!!
    Преди години трябваше след подобен инцидент да минат дни за да разбереш какво точно се е случило и какъв модел е самолета, с който ще летиш...

  8. 8 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4383 Неутрално

    До коментар [#7] от "selqnin":

    Ти сега разбра ли какво ТОЧНО се е случило ? Съмнявам се !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  9. 9 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    До коментар [#6] от "КМЕТ В СЯНКА":


    До коментар [#2] от "Nil satis nisi optimum":нещо си се объркал с Ан 14.
    —цитат от коментар 6 на КМЕТ В СЯНКА


    Абсолютно си прав. Моля за извинение. АН 24 - грешката е моя.

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  10. 10 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 2300 Неутрално

    Като човек летял преди полвин век с АН 14 и ИЛ 18 сегашната истерия ми се вижда леко смешна...
    —цитат от коментар 2 на Nil satis nisi optimum


    За тебе е смешна. За роднините на загиналите въобще не е смешна.

  11. 11 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 900 Неутрално

    Като човек летял преди полвин век с АН 14 и ИЛ 18 сегашната истерия ми се вижда леко смешна...
    —цитат от коментар 2 на Nil satis nisi optimum


    До коментар [#2] от "Nil satis nisi optimum":

    Само за протокола - през 70-те години имаше редовна авиолиния Варна-Русе ... с АН-2.

  12. 12 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 2174 Любопитно

    Облаците над Боинг се сгъстяват.
    Каквито и обяснения да правят в момента не могат да излязат от състоянието на нокдаун!
    Интересното ще стане, ако компаниите вземат да се отказват от поръчаните самолети!

  13. 13 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    До коментар [#10] от "von_seeckt":

    Изобщо не съм казал нщо за роднините и близкитее на загиналите. За тях имам само дълбоко съчувствие.

    Имам предвид мъжествените мъже, дето ги е страх да летят и с най-съвремените самолети...

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  14. 14 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12553 Неутрално

    Пътниците могат да "приземят" този модел на Боинг за дълго...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  15. 15 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    До коментар [#11] от "Булаир":

    Оня двуплощник ли? Не знаех. Аз летях основно от София до Бургас и Варна... И до Кърджали с хеликоптер...

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  16. 16 Профил на Фат Ким
    Фат Ким
    Рейтинг: 929 Неутрално

    Като човек летял преди полвин век с АН 14 и ИЛ 18 сегашната истерия ми се вижда леко смешна...
    —цитат от коментар 2 на Nil satis nisi optimum


    Преди половин век........ айде няма нужда да се връщаме, сега сме 21 век.

  17. 17 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 2240 Любопитно

    До коментар [#2] от "Nil satis nisi optimum":

    Колко самолета трябва да паднат и колко хора да загинат още, че да не ти се вижда толкова смешно?

    А препратките за руска\съветска техника са смешни.
    Боинг направиха грандиозен провал, платен със стотици човешки животи.

  18. 18 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 1755 Неутрално

    До коментар [#2] от "Nil satis nisi optimum":

    В интерес на истината, АН (не си спомням точно модела!), които бяха основния ни флот за вътрешни полети, бяха доста надеждни. Имаше само един паднал и то в Ангола. При това беше транспортен, а не за пътници. Въпреки, че самите руснаци му казваха "гремящее говно"... Виж, ИЛ 18 беше друга манджа. Имаше дори виц - летете с ИЛ 18, че са на привършване!
    Апропо, винаги съм предпочитал Еарбъс. Поне са доста по-безшумни.

  19. 19 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 1191 Неутрално

    Облаците над Боинг се сгъстяват.Каквито и обяснения да правят в момента не могат да излязат от състоянието на нокдаун!Интересното ще стане, ако компаниите вземат да се отказват от поръчаните самолети!
    —цитат от коментар 12 на vagabond66

    Няма да стане понеже няма кой да им направи самолетите през това време. Лет. оператори са си направили разчетите десетилетия напред и едно забавяне от няколко години за някои ще е "смъртоносно"

  20. 20 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 900 Неутрално

    До коментар [#11] от "Булаир":Оня двуплощник ли? Не знаех. Аз летях основно от София до Бургас и Варна... И до Кърджали с хеликоптер...
    —цитат от коментар 15 на Nil satis nisi optimum



    До коментар [#15] от "Nil satis nisi optimum":

    Същият ... това беше първият ми полет на самолет. Най-масово се използваше в селскостопанската авиация (поне у нас). Толкова успешен модел, че чак наскоро се сетиха да го модернизират ... И, естествено, отново двуплощник ... http://sibnia.ru/an-2/

  21. 21 Профил на Panda
    Panda
    Рейтинг: 196 Неутрално

    Като човек летял преди полвин век с АН 14 и ИЛ 18 сегашната истерия ми се вижда леко смешна...
    —цитат от коментар 2 на Nil satis nisi optimum


    Споко, преди половин век се летеше и на Comet, Vickers Viscount и Short Skyvan.

  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  23. 23 Профил на Ще върнем България в Европа
    Ще върнем България в Европа
    Рейтинг: 2637 Неутрално

    До коментар [#2] от "Nil satis nisi optimum":

    Не е смешно, защото новото управление е направено не както трябва да бъде, доколкото експерти коментираха в медиите.
    Ако пилотите не издигат самолета като влакче на ужасите, тази функция не би трябвало да сработи. А най-лошото е, че като стаботи не отчита положенито на самолета и няма спирка, докато пилотът инстнктивно извършва противоположно действие.

  24. 24 Профил на Ще върнем България в Европа
    Ще върнем България в Европа
    Рейтинг: 2637 Неутрално

    "... мъже, дето ги е страх да летят и с най-съвремените самолети...
    До [#13] от "Nil satis nisi optimum":

    Както се вижда желязото не лети.

  25. 25 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9379 Неутрално

    Ами , прави са. Пазят си живота хората.

  26. 26 Профил на anticomunist
    anticomunist
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Боинг е добра фирма,просто са направили издънка и сега ще плащат за нея,но боинг има наи- голям принос в развитието на гражданската авиация по света със революционни за времето си идеи.
    на всички с руските линкове престанете,минала година имах прекачване в москва,и бях много изненадан всички ,абсолютно всички самолети на аерофлот са еирбъс на летището видях сигусно около 200 ,така че руските трошки вече ги няма защото не отговарят на стандартите.

  27. 27 Профил на .
    .
    Рейтинг: 1590 Неутрално

    Има проблем и най-естественото нещо е той да се реши. Военните самолети ги спират от полети при такъв инцидент, разследва се, решава се проблема, пускат ги пак. А там и катапулт имат пилотите, и за един или двама пилоти има риск, и тия хора това им е работата, а при пътническите нещата са принципно други. Затова едно временно спиране, и дори забрана не бива да се политизира, а е единствено в интерес на хората.
    И без това борбата за печалба и битката за клиенти намалиха значително нормите за сигурност, въпреки че техниката стана по надеждна. Тия номера на автопилота са в следствие на всеобщата тенденция за понижаване нивото на висококвалифицираният човешки труд и прехвърлянето му на автоматиката.
    Западният модел ефективен, човека е винтче в системата, като се износи, заменя се като резервна част. Това в случая носи проблеми.

  28. 28 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4282 Неутрално

    До 10, Фончо
    "За роднините на загиналите въобще не е смешна."

    И за нас не е смешно когато самолетите на Балкан падаха като круши, и местните медии и дума не обелваха.. Изобщо фончо, като чуя комуненце-русофилче да манифестира общочовешки ценности, ми се повдига.

  29. 29 Профил на ozd05563707
    ozd05563707
    Рейтинг: 634 Неутрално

    Боинг е добра фирма,просто са направили издънка и сега ще плащат за нея,но боинг има наи- голям принос в развитието на гражданската авиация по света със революционни за времето си идеи.на всички с руските линкове престанете,минала година имах прекачване в москва,и бях много изненадан всички ,абсолютно всички самолети на аерофлот са еирбъс на летището видях сигусно около 200 ,така че руските трошки вече ги няма защото не отговарят на стандартите.
    —цитат от коментар 26 на anticomunist


    Баси, как не си умрял, стъпвайки на руска земя....

  30. 30 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 3609 Неутрално

    абсолютно всички самолети на аерофлот са еирбъс
    —цитат от коментар 26 на anticomunist


    Не са.
    Аерофлот имат и Боинги.

  31. 31 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1304 Неутрално

    всички ,абсолютно всички самолети на аерофлот са еирбъс на летището видях сигусно около 200 ,така че руските трошки вече ги няма защото не отговарят на стандартите.
    —цитат от коментар 26 на anticomunist


    Няма как да си видял 200, понеже те има общо към 250 самолета. Mалко над половината са Еърбъс (130 и няколко), останалите са около 65 броя 737 и 777, плюс 50 Сухой Суперджет.
    Пропуснал си да забележиш, че Аерофлот не е единствената руска компания.

    Руските самолети ги няма, не защото не отговарят на стандарти, а защото сами си заебаха авиоиндустрията. През 90-те частните компании започнаха масово да наемат и купуват западни самолети, а отделно изгубиха и украинското производство на Антонов. Ползват ги по споразумение (примерно Ан-124).

  32. 32 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 900 Неутрално

    Боинг е добра фирма,просто са направили издънка и сега ще плащат за нея,но боинг има наи- голям принос в развитието на гражданската авиация по света със революционни за времето си идеи.на всички с руските линкове престанете,минала година имах прекачване в москва,и бях много изненадан всички ,абсолютно всички самолети на аерофлот са еирбъс на летището видях сигусно около 200 ,така че руските трошки вече ги няма защото не отговарят на стандартите.
    —цитат от коментар 26 на anticomunist


    До коментар [#26] от "anticomunist":

    И защо се изненадваш - Аерофлот нямат избор, ако искат да летят.

    За толкова пост-СССР години, руснаците успяха да направят само един бутиков модел, Сухой Суперджет ... и то с помощта на Боинг, авионика на Талес и двигател на Пауер Джет.

    Сега се напъват с МС-21, но санкциите ги удариха и тепърва ще разработват собствена технология за композитно крило.

  33. 33 Профил на .
    .
    Рейтинг: 1590 Неутрално

    До коментар [#32] от "Булаир":
    Просто западняците даваха големи рушвети и руснаците си прецакаха самолетостроенето за това. Разбира се на като пари кеш в торби, ма фирмите посредници вземаха много як процент от сделката, а тия фирми ясно на кои са били. Става дума за стотици милиони комисионни.

  34. 34 Профил на zlo38528262
    zlo38528262
    Рейтинг: 907 Неутрално

    До коментар [#3] от "Willy Messerschmitt":

    Напротив, положително е, защото всеки производител ще проверява по 100 пъти преди да пусне нещо ново на пазара. Ще затегнат и изискванията за техническа поддръжка. В авиацията има много пари, а рискът да те изхвърлят от пазара е голям. Боинг ще трябва да се постараят доста за да си върнат позициите от преди катастрофата.

  35. 35 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 1452 Неутрално

    До коментар [#28] от "historama":

    НЛО бяха по-популярни в медиите от падналите самолети на Балкан.

    "Имаше една реклама: Летете със самолетите на Балкан, докато ги има!"

  36. 36 Профил на otg46594191
    otg46594191
    Рейтинг: 1331 Весело

    Тези пътници са ми много смешни. Защото каква е гаранцията, че този самолет с който са сменили първия, няма да падне?

  37. 37 Профил на Иван Раданов
    Иван Раданов
    Рейтинг: 569 Неутрално

    До коментар [#18] от "charlesdegaulle":


    До коментар [#2] от "Nil satis nisi optimum":В интерес на истината, АН (не си спомням точно модела!), които бяха основния ни флот за вътрешни полети, бяха доста надеждни. Имаше само един паднал и то в Ангола. При това беше транспортен, а не за пътници. Въпреки, че самите руснаци му казваха "гремящее говно"... Виж, ИЛ 18 беше друга манджа. Имаше дори виц - летете с ИЛ 18, че са на привършване!Апропо, винаги съм предпочитал Еарбъс. Поне са доста по-безшумни.
    —цитат от коментар 18 на charlesdegaulle


    АН24 не са били чак толкова надеждни - между 1963 и 1979 г. са били произведени 1339 броя, от които 170 са унищожени при авиокатастрофи.
    https://aviation-safety.net/database/types/Antonov-24/specs
    https://aviation-safety.net/database/types/Antonov-24/index

  38. 38 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1901 Весело

    тея де се прехласват толку по еарбас наверно не помнат или удобно забравят сагата питотовите тръбички отпреди дестина години... апа грандиозното фиаско А380 ич нема кво да го споменаваме

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  39. 39 Профил на Джони  Глупавия
    Джони Глупавия
    Рейтинг: 827 Неутрално

    Надявам се проблемът да се разпространи и в цялото бъдещо производство на Боинг. Производителят да преустанови работа и да се разпадне, повличайки във фалит редица авиокомпании...

  40. 40 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 2359 Неутрално

    Ако ми дадат безплатен билет, веднага се качвам, няма да се назландисвам. Я падна, я не, но ще спестя едно $1000.

  41. 41 Профил на johnniewalker
    johnniewalker
    Рейтинг: 1137 Неутрално

    Направо не мога да повярвам, че от Боинг са качили на самолетите софтуер:
    1. за който НЕ са казали на пилотите
    2. който по всяко време може да реши на база на повреден датчик, че самолета е вдигнал носа и има опасност от сталване. И да го забие в земята независимо какво правят пилотите с щурвалите си...

    Пълни тъпанари!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK