Телефони "Нокиа" са изпращали данни в Китай, твърди разследване

Телефони "Нокиа" са изпращали данни в Китай, твърди разследване

© Dado Ruvic, Reuters



Телефони "Нокиа 7 Плюс" може да са изпращали деликатна информация до сървър в Китай в продължение на няколко месеца, сочи разследване на норвежката обществена телевизия NRK, публикувано днес.


Малко след него финландският омбудсман Реийо Аарнио е казал за агенция "Ройтерс", че предстои оценка на това дали има пробив в сигурността, който действително включва лична информация, и дали е имало "правно оправдание" това да се случи.


За "Хелсингин саномат" той е казал, че "може да се предположи" на базата на предварителна оценка, че това действително се е случило, предава NRK.




Норвежката обществена радио- и телевизионна компания започнала разследване след сигнал на потребител на "Нокиа 7 Плюс", следил трафика от телефона си и забелязал честа връзка с конкретен сървър. При всяко включване на телефона или отключване на екрана до този базиран в Китай сървър се изпращали местоположението му, номерът на СИМ картата му и серийният номер на самото устройство.


"Защо HMD Global, финландският собственик на "Нокиа", изпраща лични потребителски данни на сървър в Китай", пита норвежката медия. Има се предвид поделението на "Нокиа" за мобилни устройства, което "Майкрософт" купи през 2014 г., но продаде обратно на финландската компания през 2016-а.


Общественият оператор започва работа по случая, чиито следи водят дори до "Чайна мобайл" - китайски телеком със стотици милиони потребители.

Ключови думи към статията:

Коментари (49)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1428 Неутрално

    Имаш смарт телефон, нямаш гащи.

  2. 2 Профил на Against China
    Against China
    Рейтинг: 1698 Неутрално

    Китайофилите плачат,че САЩ подпука Китай за шпионаж.Ето фактите са налице.

    AGAINST CHINA
  3. 3 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 4113 Неутрално

    Китайофилите плачат,че САЩ подпука Китай за шпионаж.Ето фактите са налице.
    —цитат от коментар 2 на Against China

    Прав си, САЩ събира метаданни от милиарди потребители ей така за здраве и да не им седят празни сървърите, или как?


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  4. 4 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1944 Неутрално

    То затова и няма Нокия вече.

    The best way to predict the future is to invent it.
  5. 5 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1944 Неутрално

    Помните ли Симбиан на Нокия? Е сега Х.нята ще си прави собствена OS. Ще бори Андроид и iOS :)

    The best way to predict the future is to invent it.
  6. 6 Профил на Vili Jambov
    Vili Jambov
    Рейтинг: 1719 Весело

    Телефони "Нокиа 7 Плюс" може да са изпращали деликатна информация до сървър в Китай в продължение на няколко месеца.
    -------------
    Може. И? Други телефони може да са пращали информация до други сървъри. И? А може и да не са пращали.

  7. 7 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 1516 Весело

    То не само "Нокия", ами и всички видове "фони" пращат данни в САЩ!
    Китайците нали вече са по петите им, та няма начин и те да не събират данните на хората!

  8. 8 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1944 Неутрално

    " Има се предвид поделението на "Нокиа" за мобилни устройства, което "Майкрософт" купи през 2014 г., но продаде обратно на финландската компания през 2016-а."

    А дали вече финландската компания не е била китайска пощенска кутия?

    The best way to predict the future is to invent it.
  9. 9 Профил на korc
    korc
    Рейтинг: 2873 Неутрално

    Помните ли Симбиан на Нокия?
    —цитат от коментар 5 на EU defender


    Симбиан - user enemy OS

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  10. 10 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 2679 Неутрално

    Всички пращат, но малко хора обръщат внимание.
    Казват ти за повечето неща, до които искат достъп, но някои са пропуснати случайно.

  11. 11 Профил на Against China
    Against China
    Рейтинг: 1698 Неутрално

    [quote#3:"comandante vs либерални ентусиасти&корпократи"][/quote]

    Къде са фактите??? Или си пишеш поредните антиамерикански фейк глупости.

    AGAINST CHINA
  12. 12 Профил на Against China
    Against China
    Рейтинг: 1698 Неутрално

    Тръмп излезе прав както винаги.

    AGAINST CHINA
  13. 13 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3007 Неутрално

    "Добре дошли в "Прекрасният нов свят" на китайската комунистическа партия"!!!!
    БОЙКОТ на китайските шпиони и комунета!!!

  14. 14 Профил на Vili Jambov
    Vili Jambov
    Рейтинг: 1719 Весело

    До коментар [#4] от "EU defender":

    Изкупиха ги, но марката съществува. С Нокия съм от как се помня. Само че не смартфон. Прекалено скъпа игрчка, струваща колкото лаптопа ми (доста над 2000 лв.; и предишният беше от същия порядък) нямам желание да купувам. Впрочем следя малоумните идскусии по въпроса. Ако все пак реша да ползвам такъв тип устройство (с всички рискове), бях решил че ще е Самсунг. Племенницата ме разубеди. Твърди, че Хуауей са къде по-добри като цена/качество. Не бих обърнал особено внимание (щото наистина не е належаща скорошна покупка), докато не се развихри кампанията в мрежата. Е, сега знам. Голяма реклама направиха на китайците (Huawei, ZTE и пр.). Голямо настъпване по мазола беше. Как тък комунистите от Китай ще конкурират нахапаните, примерно. Уви, времето тече и нахапаните вече не са дори втори. Втвърди се подходът. Парен каша духа. Съдебните процеси (сагите със Самсунг всички ги помнят) не им помогнаха. Взет е твърд курс. Конкуренцията просто се забранява. На непослушните се налагат санкции. А ма те били съюзници. Мамата им. Америка на първо място....

  15. 15 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 930 Весело

    Нещо на смартфон и компютер качено значи е на площада разгласено.
    Само това трябва да се помни и няма да имате проблеми.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  16. 16 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1627 Весело

    До коментар [#14] от "Vili Jambov":

    Щом племенницата ти те е убедила да си купш Хуавей, а не Самсунг, нямам какво повече да кажа :)

  17. 17 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8229 Неутрално

    Те с крадене стигнаха до тука.

  18. 18 Профил на Vili Jambov
    Vili Jambov
    Рейтинг: 1719 Неутрално

    Нещо на смартфон и компютер качено значи е на площада разгласено.Само това трябва да се помни и няма да имате проблеми.
    —цитат от коментар 15 на dedoliben


    Абсолютно вярно. Освен ако потребителят не вземе специални мерки, които не на всеки е по силите. За компютрите вече съм се примирил. Макар да имам известни познания по въпроса, не ми се ще да хабя време в такава борба. Просто нямам на носителите чувствителна информация. Да, могат да ми следят интернет активността (кои сайтове посещавам, да речем - и това може да се уреди, но е тегаво; правят го атакуващите най-вече, не ползващите). Ще го преживея. С второ проследяващо устройство обаче нямам намерение за сега да се сдобивам. :) От (преносим) компютър (и то доста производителен), уви, няма как да се лиша. Това ми е работният инструмент, все пак. Не е предназначен за тролене. Това от всеки таралясник може да се прави. :)

  19. 19 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3259 Неутрално

    До коментар [#18] от "Vili Jambov":

    Колега разбираш ли какъв е ШПИОНСКИЯТ казус с китайските смартфони?!

  20. 20 Профил на Vili Jambov
    Vili Jambov
    Рейтинг: 1719 Весело

    До коментар [#16] от "deymus":

    Не ме убедила. Засега няма да купувам изобщо. Просто споменах защо се загледах в идиотската дискусия от типа кой кого следял със смартфоните. Нищо повече. А по-горе един колега вече е направил реаслистичният коментра. В мрежата ли си - излобен си на риск от изтичане на информация. И не, не ми казвай, че това само китайците го правят. Не бих се изкефил на никой, който ме следи. Схвщаш намека, нали?

  21. 21 Профил на Vili Jambov
    Vili Jambov
    Рейтинг: 1719 Весело

    До коментар [#16] от "deymus":

    И още нещо. Преди да запишеш някого в противната агитка, събери информация. Инак си много плосък трол. Само веднъж, като за теб, ще повторя за стотен път. Управлението в Китай не ме кефи. В такова общество не бих живял. За съжаление, това общество се оказа конкурентно. Начинът на противодействие е КРЕТЕНСКИ. Западният модел е достатъчно привлекателен. Поне за такива като мен. Конвергентните тенденции, правещи го проличащо на китайското (медийните манипулации, например) не са от полза. Силата на запада е в привлекателността на начина на живот. Когато почнеш да дефинираш правила в стил Оруел, това е деградация. Впрочем, западът ще надживее неомарксистките си и тръмпанарски забежки. Жилав е. Ще оцелее.

  22. 22 Профил на Vili Jambov
    Vili Jambov
    Рейтинг: 1719 Неутрално

    До коментар [#16] от "deymus":

    И последно. Битката сега е вътре в самия Запад. Външните врагове макар и съществуващи по принцип, са силно преувеличени. Все още твърде могъщ, ако беше единен. Битката е за ценностната система. И е жестока. Хора като теб водят пропаганда в стил, който ги води ... на никъде. Да обявиш този, който не е съгласен с теб, за агент на Путин, примерно, вече ме накара да сменя нагласата за предстоящите избори. 30 годишна нагласа. Да, за ИК става дума. ХОДЕТЕ СИ ГО ЗАВРЕТЕ СОДОМИТИ МРЪСНИ. В основата на Европа и западния свят изобщо стоят светски принципи. Съгласен. Но това не означава да се разтягат до безкрай в полза на всякакви извращения. Морал могат да имат и светски настроени хора. Тази заигравка има два изхода. Аз съм оптимист. Извратеняците няма да успеят да срутят запада.

  23. 23 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2039 Весело

    Е, хайде и Нокиа под санкции:)

    Модератора е неадекватен!
  24. 24 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2039 Весело

    До коментар [#16] от "deymus":

    Доста стандартно поведение при взимане решение за покупка.
    Съвет от познат...

    Щом се учудваш от подобно нещо, нямам какво повече да кажа:)

    Модератора е неадекватен!
  25. 25 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2039 Весело

    До коментар [#21] от "Vili Jambov":

    :)

    Къде го хвърлящ човека да разсъждава, срама нямаш:)?

    Модератора е неадекватен!
  26. 26 Профил на Vili Jambov
    Vili Jambov
    Рейтинг: 1719 Неутрално

    До коментар [#25] от "Ivan_":

    Колега, опитвам се да бъда честен. Когато не съм твърде много пил (уви, случва ми се, признавам, но не всеки ден), се старая и да бъда и сравнително коректен, а не агресивен. Нямаше начин да не опитам да обясня, защо политическите агитки са нещо тъпо. 30 години гласувах за това, което ми се струва по-морално. Не за вожд. Просто за по-моралното. Наистина смятам, че съдебна реформа, ограничаваща властта на горе-долу съветстаката ни прокуратура бе належаща. Затова и последния път гласувах за "Да, България". След това имах зашеметяваща изненада. Техният представител на дискусия в ректората обяви, че противниците на ИК са агенти на Путин, повтарящи клишета, измислени в политическите лаборатори на Кремъл. Страхотен шок. Поне за мен. човек с що-годе някакво образование (степен доктор - малък - това, което по соца му казваха кандидат). Владеещ езици. Прочел конвенцията. Докопал се и до допълнителните обяснения (покриха всичко в един момент, отново бях втрещен). Но това не е всичко. Идва след това Радан Кънев и обяснява във фейсбуук, è противниците на ИК имали проблем с èтенето... Е, до тук беше.

  27. 27 Профил на terminal velocity
    terminal velocity
    Рейтинг: 259 Весело

    По голяма тъпня не можахте ли да измислите. Айфоня се синхронизира със сървър в краварника всеки ден - контакти, снимки, смс-и , всичко :)))))
    3а неколко бита мета данни са ще плачем ли. И най-вероятно ги събират собствениците на нокиа, не китайците.

    Путин - мы верим в тебя !
  28. 28 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2039 Неутрално

    До коментар [#26] от "Vili Jambov":

    На политици не се вярва, каквито и да са и каквото и да обясняват:)

    Модератора е неадекватен!
  29. 29 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1627 Неутрално

    Вили и Иван, защо не си вземете стая, а?

    Съвети тип, една съседка ми каза, са се доказали достатъно ненадежни, но щом за вас са релевантни, си е за вас. А в случая акцента беше племенницата, а не познат. Другият път да се посъветва и с внука, какъв компютър да си купи, това ще е по-релевантно.
    Вилито, явно обича да слуша собствения си глас, затова нямам намерение да споря с радиоточката. Човекът нямал намерение и желание да си купи смартфон, но няма капацитета да разбере написаното в статията, а по-точно изпращаната информация от устройството до сървъра в Китай. Защото това, което е споделяно, може да се предаде и от обикновен телефон, като дори 3Г не му трябва. Но той, живее с илюзията, че не го следят, па дори и по лаптопа му за 2000лв. Абе смях в залата.
    Последвалите 2 поста, са колкото да генерира мнения.

  30. 30 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 2131 Неутрално

    О боже.
    Нечий си телефон пращал данни някъде си, пък никой ли не се е сетил че въпросният собственик на телефон не си е изтеглил някое приложенийце, което да му мята данните по земните кълбета.
    А иначе ако някой смята че информацията в смартфона му е неприкосновена, тогава ...
    да не се мъчи много много.
    Остана един единствен производител на смартфони в целия ЕС(при това изделията му не са никак лоши), сега и него набедихме.
    Ако човек толкова се страхува от това че някой има достъп до неговата лична информация, нека най-добре мине на пощенски гълъби,
    Те се прихващат по-трудно.

    Panta rhei....
  31. 31 Профил на Vili Jambov
    Vili Jambov
    Рейтинг: 1719 Неутрално

    До коментар [#28] от "Ivan_":

    Сигурно да. Съжалявам. Изложих се. Като абсолютен наивник. Каквото било - било. Все пак е освежаващо, че дори на такава възраст, вече нямам пристрастия. Отвратителното има много лица. Уви, трябваше ми дълъг жизнен опит, за да започна да разпознавам лицемерието. Не говори добре за мен. Утешавам се с това, че мнозинството никога изобщо не се събужда. Не, не се записвам за някакъв елитарист. Просто вече са ми ясни подобни лайнарски политически структури, служещи за МЮРЕ. Единствената им реална ценност е да утвърждават с нищожността си, типични мутри. Служейки им за криво огледало.

  32. 32 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2039 Весело

    До коментар [#29] от "deymus":

    Е, тя племеницата му не му е позната:)

    Ясно къде сме се объркали, благодаря ти за разяснението:)

    Модератора е неадекватен!
  33. 33 Профил на Vili Jambov
    Vili Jambov
    Рейтинг: 1719 Весело

    До коментар [#29] от "deymus":

    "Вили и Иван, защо не си вземете стая, а?"
    ------------
    :) Щото не сме педерасти, бре. На педерастите кат'теб само това им е на ум. А дори човек не могат да произведат. Само лайно. Но са първи за ЦЕННОСТИТЕ. :) О, майко мила.... сетих се. Ти живвеш на съпружески наàла с тъпкасà ти и искаш да имате легален брак? :) Тц. Не ти се отваря парашута.

  34. 34
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  35. 35 Профил на mara71
    mara71
    Рейтинг: 567 Неутрално

    Комунист на комунист разчита. По-удобно е за шпио






    И









  36. 36 Профил на Vili Jambov
    Vili Jambov
    Рейтинг: 1719 Весело

    До коментар [#30] от "Molossian":

    Много високо оцених мнението. Да добавя само, че тук изкривяването е от друг порядък. Да, всеки може да бъде следен. Но не е в това съществото на идиотската дискусия. Никъде не видях заплахата от следене да бъде заклеймена ПО ПРИНЦИП. Напротив. Твърди се, че на китайските комунисти (доколко вече са комунисти е друг въпрос - по скоро държавни капиталисти; нещо до което и нас иската да докарат) не трябва да им бъде дадена тази възможност. Добре. Съгласен. Не трябва. Но аз не искам да бъда следен изобщо. С това какво правим? М?

  37. 37 Профил на fio41315648
    fio41315648
    Рейтинг: 1631 Весело

    Не може да бъде, не и китайските другари.....

  38. 38 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1627 Неутрално

    До коментар [#29] от "deymus":"Вили и Иван, защо не си вземете стая, а?"------------:) Щото не сме педерасти, бре. На педерастите кат'теб само това им е на ум. А дори човек не могат да произведат. Само лайно. Но са първи за ЦЕННОСТИТЕ. :) О, майко мила.... сетих се. Ти живвеш на съпружески наàла с тъпкасà ти и искаш да имате легален брак? :) Тц. Не ти се отваря парашута.
    —цитат от коментар 33 на Vili Jambov


    хахаахха пак нищо по темата, а вече дори мина на лични нападки и обиди. дори гледам се пробваш и с ясновидски способности, неуспешно, но все пак.
    Човек изписал толкова гнусотии, тръгнал да ме съди - това си е налудничево.
    Много лесно се палиш, лекувай се.

  39. 39 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1627 Неутрално

    До коментар [#32] от "Ivan_":

    Объркал си се, но нямам намерение да ползвам картинки, за да ти го обясня.

  40. 40 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 1813 Неутрално

    нокиа е пример , как Епъл може да сдъвче и изплюе от алчност големи компании в сектора , но с андроид имат изпадали коронки . трудно се дъвче. да не говорим , че Уан Плюс им избива и здрави зъби.

  41. 41 Профил на Vlad
    Vlad
    Рейтинг: 24 Неутрално

    До коментар [#18] от "Vili Jambov":Колега разбираш ли какъв е ШПИОНСКИЯТ казус с китайските смартфони?!
    —цитат от коментар 19 на deaf


    Статията е превеждана доста избирателно. Нокия (към които е обвинението за предоставянето на лични данни - в случая GPS), прехвърлиха топката на Qualcomm - бекграунд приложението com.qualcomm.qti.autoregistration.apk, което трябва да сверява местоположението в реално време, за тази партида комуникира със китайския телеком вместо с норвежкия. Те пък обясняват, че партидата е била предвидена за продажба в Китай, а не в Норвегия.
    Имаш финландски смартфони с щатски софтуер докладващ постоянно къде се намираш., но дай да крещим "Китай ни шпионира".

  42. 42 Профил на tos_buratino
    tos_buratino
    Рейтинг: 940 Неутрално

    Предвид колко много информация се качва от нашите смартфони в сървъри по целия свят, посочването с пръст само на Китай е груба манипулация.

  43. 43 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2039 Весело

    До коментар [#39] от "deymus":

    Добре:)

    Модератора е неадекватен!
  44. 44 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 1769 Любопитно

    Ужас! Това е скандално! Трафикът от това приложение ли излиза?
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hmdglobal.support

  45. 45 Профил на VeLikoV
    VeLikoV
    Рейтинг: 387 Весело

    От моята няма да научат нищо съществено, освен че чета "Дневник" :D

  46. 46 Профил на mirohero
    mirohero
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    Баси, то всички китайски телефони изпращат данни на сървъри в Китай, даже и конституцията си промениха хората, за да ги задължават да правят така - пише по искане на държавата всеки бизнес или индивид да предоставя всякаква информация на разузнаването - то няма как да я "предоставяш", ако преди това не я "събираш". Иначе ще ти резнат зелката...
    Информация пращат всички устройства като уеб камери, дронове, аларми, интеркоми, въобще всичко що може да събере аудио, видео, или джи пи ес локация...
    А там основно я ползват за локализиране на секретни обекти - като ти излезе геотаг на 200 човека да ползват спортна гривна в празна гора някъде, то ясно е че са военни, на немаркиран на картата военен обект.
    Освен това китайците имат т.нар. "социален кредит" и геотагването за следене на хора е едно от приоритетите му. Дали ходиш в еди коя джамия, колко често, колко други и т.н. да се знае какъв ти е индекса като враг на народа. Въобще, китайците са доста организирани и ефективни, бих казал много над хитлеристките нацисти. :)
    Това че шпионрали за икономически цели е просто алабалистика, основно събират информация с военно приложение.

  47. 47 Профил на mirohero
    mirohero
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    До коментар [#30] от "Molossian":

    ХБД глобал или там каквото се нарича, няма нищо общо с Европа - няколко бивши топ Нокиа мениджъри регистрираха фирма с китайско финансиране и производство, и закупиха правото да ползват трейд марката за десетина години. Фирмата си е 100% китайска. Както Леново например.

  48. 48 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1417 Неутрално

    еми то това е изцяло китайска марка, къде да изпращат данни на луната ли

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  49. 49 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1417 Неутрално

    О боже.Нечий си телефон пращал данни някъде си, пък никой ли не се е сетил че въпросният собственик на телефон не си е изтеглил някое приложенийце, което да му мята данните по земните кълбета.А иначе ако някой смята че информацията в смартфона му е неприкосновена, тогава ...да не се мъчи много много.Остана един единствен производител на смартфони в целия ЕС(при това изделията му не са никак лоши), сега и него набедихме.Ако човек толкова се страхува от това че някой има достъп до неговата лична информация, нека най-добре мине на пощенски гълъби,Те се прихващат по-трудно.
    —цитат от коментар 30 на Molossian

    ти сериозно ли, какво общо с ЕС има тоя производител ?

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK