"Странен европейски формат" събира Макрон, Меркел и Юнкер с президента на Китай

Германският канцлер Ангела Меркел и френският президент Еманюел Макрон, 11 ноември 2018 г.

© Associated Press

Германският канцлер Ангела Меркел и френският президент Еманюел Макрон, 11 ноември 2018 г.



В търсене на общ европейски подход към Пекин френският президент Еманюел Макрон посреща китайския си колега Си Цзинпин, германския канцлер Ангела Меркел и председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер днес.


Разговорите трябва да подготвят срещата на върха на 9 април в Брюксел. Обявени, след като Си вече бе стъпил на европейска земя, те обаче няма да са единствено протоколно събитие.


Търговията, климатът и други теми ще са част от дневния ред на фона на критики, идващи от Брюксел и Париж (а понякога - и от Берлин), че Китай твърде бавно отваря икономика си и отношенията с ЕС са далеч от реципрочните възможности за търговия и инвестиции, които които блокът би искал да има. Китайски сливания и придобивания също се превърнаха в ябълка на раздора в последните няколко години, а поводи за спор наскоро даде и една от големите европейски държави - Италия.


"Хитро да правят бизнес с Китай"




Днешната среща следва решението на италианското правителство, чиито представители подписаха в събота документ за присъединяване към китайската инициатива "Един пояс, един път". Рим не е просто първата столица от ЕС, направила тази стъпка - никоя държава от Г-7 не бе се присъединявала.


Макрон каза вчера, че Франция е готова да сключва икономически споразумения с Китай (така и се случи вчера), но ще се противопоставя на всякакви опити за инфраструктурни проекти по Новия път на коприната, които ще действат, носейки едностранни ползи на азиатския гигант. Миналата седмица той обяви, че Европа най-после е започнала да осъзнава, че целта на Китай е да произвежда продукти с качество, конкурентно на нейното, и че "европейският суверенитет" трябва да бъде защитен.


Меркел от своя страна настоява за "равни условия" на "принципа на взаимността" в търговските отношения с Пекин, който не е само партньор, а и конкурент. Външният министър Хайко Маас отправи критики към Италия заради илюзията, по думите му, че някои държави могат "хитро да правят бизнес" с Китай, а накрая ще се окажат зависими. Дори в самото италианско правителство включването на страната в инициативата не се разглежда еднозначно.



Какво мисли Евросъюзът


Високопоставени лица в ЕС се страхуват, че Китай се стреми да раздели съюза чрез подобни инициативи. Друго опасение е от създаване на зависими. Няколко дни преди срещата Юнкер каза, че ЕС трябва "да постигне реципрочност в търговските отношения с Китай". Търговията между Китай и ЕС е асиметрична, а всяко нещо, което е асиметрично, е небалансирано, допълни той на срещата на върха на ЕС в Брюксел, цитиран от ДПА.


Не можем да създадем нещо стабилно на основата на нещо, което продължава да бъде небалансирано, коментира Юнкер. По думите му една от областите, в които липсва баланс, са обществените поръчки. Китай има възможност да участва в обществени поръчки в Европа, би било добре и Европа да може да прави същото в Китай, каза Юнкер.


Тъй като няма реципрочност в отношенията между Китай и Европа, търговската конкуренция между тях не е "справедлива", допълни ръководителят на Европейската комисия. Председателят на Европейския съвет Доналд Туск също подчерта на пресконференция в Брюксел в петък, че Евросъюзът се стреми към балансирани отношения с Китай, предаде ТАСС. Според Туск целта е съсредоточаване върху балансирани отношения, които да осигурят справедлива конкуренция и равен достъп на пазара.


"Странен европейски формат"


Китай трябваше да е основна тема на срещата на върха с Евросъюза, а разговорите на вечерята на лидерите в четвъртък да са за предизвикателствата, произтичащи от нарастващата му мощ. Удължаването на срока за Брекзит обаче засенчи въпроса за азиатския гинант. Това се случи въпреки документа, който лидерите имаха за осбъждане - стратегия от 10 точки срещу търговски практики "на трети страни и инвестиции, които заплашват сигурността или обществения ред". Публикуван от Европейската комисия, текстът предупреждаваше държавите членки, че трябва да възприемат Китай по описания от Меркел начин - като партньор, и като съперник.


Позицията на Пекин е, че "стъпка по стъпка" китайската икономика ще се отваря, а на притесненията на Европа ще се обърне внимание. За "Ройтерс" обаче азиатски дипломат, базиран в Париж, чието име не се споменава, каза вчера: "Макрон не е щастлив, като вижда, че Китай получава толкова награди в Европа, затова изобрети странен европейски формат, като покани Меркел и Юнкер за противовес, за да се покаже, че той е движещата силед зад европейската интеграция."


Според Euractiv европейските политици в момента вярват, че Китай ще е по-гъвкав и склонен да слуша притесненията им, докато продължава търговската война със САЩ. Стремежът на срещата днес би трябвало да е Китай да се сблъска с разбирането, че в разговорите с ЕС се сблъсква с обединени усилия, а не с политики на отделно взети страви.


За ЕС тази ситуация е дори "по-важна от Брекзит", пише германското издание "Тагесшпигел". Държавите от съюза трябва да се справят "в свят, в който САЩ и Китай задават тона."

Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 1888 Неутрално

    Макрон и Еърбъс имат да почерпят. Пекин направи поръчка за 300 самолета. Голяма част от които от фамилията на А320. Бойнг пи една студена вода.
    То това и е основната причина за отношението към Китай.

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  2. 2 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1134 Неутрално

    "Високопоставени лица в ЕС се страхуват, че Китай се стреми да раздели съюза чрез подобни инициативи. "

    Не се "стреми". ЕС съвсем ясно е разделен, защото всяка държава говори поотделно с Китай уж за да утвърди своя "суверенитет". Италия отделно от другите страни-членки влезе в "Един пояс, едим път". Китай подхвърля (предимно на Франция) добра поръчка за Еърбъс, а в Гърция участва в приватизацията на интересни обекти. Китай дори има отделна инициатива в отношенията им с централноевропейските страни (11- членки на ЕС, 5 от Западните Балкани- все още не) в рамките на инициативата 16+1.

    "Съединението прави силата". Очевидно, обратното също е вярно. Докато всяка страна в ЕС води своя отделна външна политика, другите световни сили като Китай ще ги опоскват една по една.

  3. 3 Профил на Jesuit
    Jesuit
    Рейтинг: 403 Любопитно

    "Странен европейски формат" събира Макрон, Меркел и Юнкер с президента на Китай"

    Макрон и Меркел пак дърпат чергата към себе си. Затова хич не е странен тоя формат.
    Когато италианците опитват да правят бизнес с Китай, без да питат Макрон, това обаче е лошо. Макрон е лицемерен, както винаги.

  4. 4 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 1931 Неутрално

    Макрон - нула деца.
    Меркел - нула деца.

    Тръгнали да мислят за доброто на Европа иначе.

    Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!
  5. 5 Профил на Адекватно мислещ
    Адекватно мислещ
    Рейтинг: 293 Неутрално

    До коментар [#4] от "Суджук Герберите":

    Айше - 10 деца. Хасан - 12 деца. Да го направим него министър-председател освен, след като няма нужда от друга квалификация?
    Бахти идиотския коментар.

  6. 6 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3126 Неутрално

    И италианците да не се месят там, където Мама и Маню правят странна европейска тройка със Си.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  7. 7 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2663 Неутрално

    БОЙКОТ на икономическата и културна инвазия на Китайската комунистическа партия!!!

  8. 8 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 703 Весело

    Европейските лидери поне от 30 години работят за победата на комунизма,но все нещо не им се получава.Ето,сега Китай ще им помогне да сбъднат мечтата си.

  9. 9 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3356 Неутрално

    "Търговията между Китай и ЕС е асиметрична......."

    ......защото ЕС е къс и дебел!

  10. 10 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3356 Неутрално

    ШУШУ-МУШУ НАТОТО РАЗВАЛЯ.

  11. 11 Профил на Jesuit
    Jesuit
    Рейтинг: 403 Любопитно

    И италианците да не се месят там, където Мама и Маню правят странна европейска тройка със Си.
    —цитат от коментар 6 на zyb18561487


    А Юнкер е поканен, за да стане ясно, че това всъщност е ЕС. Останалите страни са периферия.

  12. 12 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1812 Неутрално

    Срещата е важна, няма как да е друго, формата въобще не е странен, да не би отсъствоето на Бойко да е тежък минус и най-важното, показва, че било с Китай, било със САЩ, много по-добре е да се преговаря като съюз, а не всеки да хитрува и накрая всички излъгани.
    Предвид действията на САЩ под "мъдрото" ръководство на Тръмп, Китай наистина е уязвим в момента и може да бъде постигнат успех в преговорите, но само от гледна точка на единен съюз.
    Отделен, но не маловажен ефект е върху британските политици - защото ако ЕС постигне някакъв напредък във взаимотношенита с Китай, това няма да е валидно за тях и те остават изолирани - нещо което се знаеше предварително, но не беше отчетено нито от избирателите, нито от политиците.

  13. 13 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1134 Весело

    Макрон - нула деца.Меркел - нула деца.Тръгнали да мислят за доброто на Европа иначе.
    —цитат от коментар 4 на Суджук Герберите


    То по тази логика в Столипиново и Факултето най-много мислят за бъдещето на Европа :-)

  14. 14 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 1022 Неутрално

    В Китай властва античовечна комуно- феодална диктатура. Избиха безброй младежи на Тиананмън, "разфасоват" живи последователи на "Фалун дафа" за продажба на органи, изпълняват най-много смъртни присъди в света, поддържат Ким, както и всеки човеконенавистен сатрап по света (напр. Мадуро), винаги са против колективния Запад, заграбиха с много кръв Тибет... да продължавам ли ??!

  15. 15 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3896 Неутрално

    "Макрон каза вчера, че Франция е готова да сключва икономически споразумения с Китай (така и се случи вчера), но ще се противопоставя на всякакви опити за инфраструктурни проекти по Новия път на коприната, които ще действат, носейки едностранни ползи на азиатския гигант. Миналата седмица той обяви, че Европа най-после е започнала да осъзнава, че целта на Китай е да произвежда продукти с качество, конкурентно на нейното, и че "европейският суверенитет" трябва да бъде защитен."

    "Най - после"е добре казано. За съжаление Европа доста бавно загравя и още по - бавно реаргира на китайската експанзия, тогава, когато тя ще е вече в съвсем друг етап от своето действие към Европа......Едни 10 години по - раничко трябваше да достигне до тези прозрения. Интересно какво ще следва от тук нататък като адекватни мерки и противодействия на китайците....

  16. 16 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3126 Неутрално

    Навремето всички американски политици искаха да правят политика с Китай, но ги беше страх от най-върлия антикомунист -- Ричард Никсън. После Никсън стана президент, грабна Пат и отлетя за Пекин на среща с Мао. Само припомням.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  17. 17 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3356 Неутрално

    В Китай властва античовечна комуно- феодална диктатура. Избиха безброй младежи на Тиананмън, "разфасоват" живи последователи на "Фалун дафа" за продажба на органи, изпълняват най-много смъртни присъди в света, поддържат Ким, както и всеки човеконенавистен сатрап по света (напр. Мадуро), винаги са против колективния Запад, заграбиха с много кръв Тибет... да продължавам ли ??!
    —цитат от коментар 14 на balgariez


    Продължи, продължи да видим до къде можеш да стигнеш. Яко се пързаляш по надолнището.

  18. 18 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 1022 Весело

    До коментар [#17] от "Judjuk":

    До твоето окаяно-ниЗко ниво няма как да стигна- недостижим си, радвай се :-D

  19. 19 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4294 Любопитно

    "Днешната среща следва решението на италианското правителство, чиито представители подписаха в събота документ за присъединяване към китайската инициатива "Един пояс, един път". Рим не е просто първата столица от ЕС, направила тази стъпка - никоя държава от Г-7 не бе се присъединявала."

    Това не е вярно. Преди Италия още няколко държави членки на ЕС се присъединиха към инициативата "Един пояс, един път". Ето кои са те:

    https://www.topchinatravel.com/silk-road/one-belt-one-road.htm

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  20. 20 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4294 Любопитно

    До коментар [#7] от "selqnin":

    Какво е лошото на китайската култура, че искаш да я бойкотираш!?

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  21. 21 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4294 Любопитно

    Няколко дни преди срещата Юнкер каза, че ЕС трябва "да постигне реципрочност в търговските отношения с Китай". Председателят на Европейския съвет Доналд Туск също подчерта на пресконференция в Брюксел в петък, че Евросъюзът се стреми към балансирани отношения с Китай."

    Съгласен съм и с Юнкер и с Туск. Точно за това трябва да настояват лидерите на ЕС на предстоящите преговори с президента Си.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  22. 22 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3356 Неутрално

    "Съгласен съм и с Юнкер и с Туск. Точно за това трябва да настояват лидерите на ЕС на предстоящите преговори с президента Си."
    До коментар [#21] от "Иво":

    Не бяха ли свободната търговия и конкуренцията основна евроатлантическа демократична ценност?

  23. 23 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3356 Неутрално

    До коментар [#17] от "Judjuk":До твоето окаяно-ниЗко ниво няма как да стигна- недостижим си, радвай се :-D
    —цитат от коментар 18 на balgariez


    Тогава спри да се пързаляш.

  24. 24
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  25. 25 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4294 Любопитно

    До коментар [#22] от "Judjuk":

    Бяха и трябва да бъдат и занапред. Но трябва да има и реципрочност по отношение на отвореността на нашите две икономики едни за други.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  26. 26 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3356 Неутрално

    До коментар [#22] от "Judjuk":Бяха и трябва да бъдат и занапред. Но трябва да има и реципрочност по отношение на отвореността на нашите две икономики едни за други.
    —цитат от коментар 25 на Иво


    Ценностите са ценни, само когато не се заменят с реципрочност, целесъобразност, неотложна необходимост и прочее. Стига си хитрувал? И не повтаряй дитирамби като папагал.

  27. 27 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2823 Неутрално

    Пред вид политиката на ЕС към Китай и Русия, всякакви приказки за човешки права, европейско единение и справедливост, изказани от западните левичари са фалшиви и лицемерни.

  28. 28 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10406 Неутрално

    Не е странен. Германия и Франция имат различни виждания. Франция иска да е малкия Китай, Германия и по-либерална

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  29. 29 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8342 Неутрално

    И какво странно има. Китай е втората икономика в света.

  30. 30 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3519 Любопитно

    Какво и колко произвежда Европа, за да конкурира Китай? Оставете самолетите и автомобилите. Електроника, ширпотреб, лека и тежка промишленост, металургия, хранително-вкусова - с кое конкурираме Китай?

  31. 31 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3356 Неутрално

    И какво странно има. Китай е втората икономика в света.
    —цитат от коментар 29 на Роси


    Първата.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK