Китай има амбиции за Пирея, но заради Ципрас трябва да изчака

Китай има амбиции за Пирея, но заради Ципрас трябва да изчака

© Reuters



Най-голямото пристанище на Гърция процъфтява под китайско управление. Сега обаче правителството на Алексис Ципрас създава пречки пред дейността му по причини, свързани с предизборната тактика.


Гръцкото пристанище Пирея се очаква тази година да стане най-голямото в Средиземноморието по обработени контейнерни товари. Държавният китайски логистичен концерн China Ocean Shipping Company (Cosco), който преди три години придоби 51% от компанията оператор Piraeus Port Authority (PPA), има големи планове за някогашното държавно предприятие.


Правителството на лявата коалиция СИРИЗА обаче блокира проекта на китайците за разширяването му, тъй като през изборната 2019 година премиерът Алексис Ципрас иска да се съобрази с интересите на синдикатите и местните бизнесмени в Пирея.




Пристанищният град е твърдина на СИРИЗА и за мнозина там китайците вече и без това са твърде могъщи.


В началото на първото десетилетие на 21-и век в Пирея, разположена пред портите на Атина, не се случваше кой знае какво. През 2008 година тук се обработваха едва 434 хил. стандартни контейнерни единици (TEU). Оттогава движението е нараснало повече от десетократно. Миналата година в Пирея са били натоварени 4.91 милиона TEU, което е повишение с 21 % спрямо предходната година.


Само Валенсия е по-напред


С този обем на обработените товари гръцкото пристанище излиза на второ място в класацията на пристанищата, обработващи контейнерни товари в Средиземноморието. През 2018 година единствено испанското пристанище Валенсия е поело повече стоки с 5.1 милиона TEU. Силният растеж в Пирея продължава и през февруари оборотът се увеличи с още 25.6 %. Ако този темп продължи, тази година Пирея ще стане номер едно в Средиземноморието, тъй като нивата ѝ на растеж са четири пъти по-големи, отколкото във Валенсия.


Капитан Фу Чънцю, председател и главен изпълнителен директор на пристанищното дружество, може да е доволен. Бизнесът върви. Това се вижда не само от растящите числа за обработените товари, но и от финансовия баланс. През първото полугодие на 2018 година PPA е увеличила приходите си с 22 % до 52 млн. евро. Чистата печалба се е утроила дори само спрямо предходната година - от 4.4 млн. до 13.3 млн. "Тези отлични резултати показват, че стратегическите ни планове са правилни", казва капитан Фу, както го наричат в бранша, при оповестяването на цифрите.


Китайците дойдоха в Пирея през 2008 година. С тогавашното консервативно правителство на Гърция Cosco сключи аренден договор за управлението на ново пристанище за контейнеровози. Това обаче бе само началото. През 2016 година Cosco купи от държавата за 368.5 млн. евро 51% от пристанищното дружество PPA. Договорът предвижда през 2021 година китайската страна да получи още 16% от акциите, а оставащата част от ценните книжа се котират на борсата.


Пристанището вече е важен възел от Новия път на коприната - инициативата "Един пояс, един път", чрез която китайският президент Си Дзинпин иска да завладее европейския пазар. Пирея е "главата на дракона в Европа" - така китайски анализатори определят значимостта на пристанищния проект. След завършването на нов пирс* в Пирея вече ще могат да се обработват едновременно пет контейноревоза от най-големия в света клас кораби "Гига". Никое друго средиземноморско пристанище няма такъв капацитет. Тук контейнерите, идващи от Далечния изток, се прехвърлят от големите "кораби майка" на по-малки съдове и се изпращат в други пристанища в Средиземно море или се транспортират по железопътната мрежа през Балканите към Централна Европа.


Плановете засега са замразени


Cosco иска да инвестира в Пирея 1 милиард евро. Планирано е разширяване на автомобилния терминал, през който минава голяма част от автомобилния внос от Азия за Югоизточна и Централна Европа, както и построяване на нов терминал за круизни кораби с четири петзвездни хотела и търговски център. Китайците искат да разширят още повече и пристанището за контейнеровози, в което Cosco вече инвестира 600 милиона евро. Планира се капацитетът му да достигне 10 милиона TEU. Това е повече, отколкото в момента може да поеме пристанището в Хамбург.


Сега обаче плановете са замразени, тъй като от близо година правителството отказва да даде разрешително за генералния план за разширяване на пристанището. Фактът, че Ципрас възпира китайците, не е свързан с притеснения от евентуално политическо влияние на Пекин или страх от икономическа зависимост. От политическа гледна точка Ципрас с удоволствие би услужил на китайците. През 2017 година например Гърция блокира съвместно изявление на страните от ЕС, с което трябваше да бъдат осъдени нарушенията на човешките права в Китай. Това не е "конструктивна критика спрямо Китай", заяви тогава външното министерство в Атина.


Сега не става дума за човешки права, а за политика, ръководена от тесни интереси и партийнополитически изчисления. През изборната 2019 година гръцкият премиер е убеден, че трябва да се съобразява с интересите на местната клиентела на лявата си коалиция СИРИЗА в Пирея - общинските политици, синдикати, дружества и местни бизнесмени.


Все пак не всички в Пирея са щастливи, че Cosco пое пристанището. В крайна сметка това сложи край на "старата банда". Като държавно предприятие пристанищното дружество плащаше високи заплати, без да се интересува от производителността. Печеливши постове се раздаваха на политически протежета на съответното правителство, послъгваше се и при обществените поръчки. "При китайците това не минава", разказва вътрешен източник.


Местният бизнес се опъва


От плановете за разширяване местната икономика печели като цяло, но не и отделните предприемачи. Хотелиерите от Пирея например искат да попречат на строителството на планираните луксозни хотели на територията на пристанището, тъй като се опасяват, че няма да могат да запълват легловата си база. Без новите хотели обаче плановете пристанището на Пирея да бъде превърнато в "изходна точка", от която да тръгват и където да пристигат круизни кораби, са обречени на провал, тъй като хотелското предлагане в пристанищния град се състои до голяма степен от евтини места за настаняване.


Местните собственици на магазини също се борят срещу планирания търговски център, страхувайки се от загуби. По подобни причини министерството на икономиката отхвърли плановете на китайците на територията на пристанището да бъде построена нова корабостроителница заради по-малките корабостроителници в региона, макар че те са оценявани като неконкурентоспособни.


Неотдавна освен това комисия на министерството на културата обяви целия район на Пирея за зона на археологически находки - нова пречка, която трябва да затрудни разширяването на пристанището.


Още като лидер на опозицията Ципрас се бореше срещу даването на пристанището под аренда на Cosco, както и срещу всички приватизационни проекти. Той говореше мелодраматично за Пирея като "пристан на агонията". Под натиска на международните кредитори през 2016 година обаче той бе принуден да приеме продажбата на пристанищната компания като условие да получи спешно необходимите му кредити. Сега, преди изборите, които трябва да се проведат най-късно през октомври, макар да е възможно и да бъдат изтеглени през май, премиерът се опитва да изостри левия си профил.


По този начин Ципрас рискува Cosco евентуално да се насочи по-силно към други пристанища в Средиземноморието - все пак Италия е далеч по-близо до големите пазари на ЕС. Други чуждестранни инвеститори освен това може да се стреснат. Изглежда обаче, гръцкият премиер не отчита подобни съображения. Ангелос Каракостас, вицепрезидент на PPA, се оплака на икономически форум в Делфи, че правителството не се придържа към обещанията си. Cosco, от друга страна, изцяло е изпълнила договорните си задължения и дори е направила договорените инвестиции две години по-рано от обещаното.


Сега в спора за все още неиздаденото разрешително за генералния план Cosco може да се позове на арбитражната процедура, предвидена в договора. Или да изчака резултата от изборите, в които всички социологически допитвания предричат поражение на партията на Ципрас.


*пирсът е пристанищно съоръжение, с което се увеличават местата за акостиране на кораби - бел. прев.

Ключови думи към статията:

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1925 Весело

    Китайския питон е налапал каквото е могъл, сега иска още гръцка салата и цацики.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  2. 2 Профил на Practic
    Practic
    Рейтинг: 3570 Неутрално

    Той и Сталин имаше амбиции за хърватската Пула, но заради Тито трябваше да изчака. Така и не дочака съживителната морска баня горкият СССР, и внезапно отдаде богу дух четирийсетина години след генералисимуса...

  3. 3 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9099 Неутрално

    И тези са зинали да глътнат света.

  4. 4 Профил на Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
    Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
    Рейтинг: 964 Неутрално

    Много думи за нищо в статията. Другарите китайци не ядат тревата с корените.
    Ако причината е страховете на Сириза то тогава китайците ще изчакат . Подобен жест от тяхна страна би им донесъл допълнително влияние стига това да подпомогне Ципрас да спечели изборите.
    От друга страна може да са се заиграли с Нова Демокрация и да целят именно трудности за управляващите - щом Пирея е опора на Сириза то разбиването на това ляво гнездо би стимулирало отношенията с ново дясно управление.о

    АМАН ОТ НЕКАДЪРНИ ОБНОВЛЕНИЯ
  5. 5 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 5108 Неутрално

    Нищо общо с истината.Проблемите в Пирея ги създават кмета Моралис и извесния гръцки магнат Маринакис, който е собственик на ФК Олимпиакос и ФК Нотингам Форест.И двамата тясно свързани с корумпираната партия ''Нова Демокрация'' !!! Моралис беше много години на заплата при Маринакис ! Маринакис го раследва гръцкото правосъдие за скандали в гръцкия футбол (купени мачове, уреждане на мачове, пребити съдии и др.) и търговия на наркотици !!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  6. 6 Профил на о сандо
    о сандо
    Рейтинг: 2405 Неутрално

    ... китайските комунисти са мошеници (на едро)

    "Каменный век закончился не потому, что закончились камни" Г. Греф
  7. 7 Профил на Петър Костов
    Петър Костов
    Рейтинг: 1336 Неутрално

    Ако гърците не бяха надували този розов балон нямаше да има нужда да си раздават на концесия инфраструктурите си. Сега да се учат да щипат ориз със клечки и да се радват, че все пак има по нещо и за тях.

    Не се въргаляй с прасе в калта! За разлика от теб на него ще му хареса.
  8. 8 Профил на о сандо
    о сандо
    Рейтинг: 2405 Неутрално

    Нищо общо с истината.Проблемите в Пирея ги създават кмета Моралис и извесния гръцки магнат Маринакис, който е собственик на ФК Олимпиакос и ФК Нотингам Форест.И двамата тясно свързани с корумпираната партия ''Нова Демокрация'' !!! Моралис беше много години на заплата при Маринакис ! Маринакис го раследва гръцкото правосъдие за скандали в гръцкия футбол (купени мачове, уреждане на мачове, пребити съдии и др.) и търговия на наркотици !!
    —цитат от коментар 5 на 'ΕΡΕΒΟΣ


    ... кво се надуваш бре... нощните вълци ви подпалиха столицата, и кво - мълчите си като бити педали... ся китайците са наред, а на вас ви се струва, че сте гепили шлифера... абе, гърчоля... мани

    "Каменный век закончился не потому, что закончились камни" Г. Греф
  9. 9 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4647 Весело

    До коментар [#5] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    Казвах ти аз на времето, юнане....
    Станахте квартиранти в собствената си държава.....

    Bukalemun
  10. 10 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 5108 Весело

    До коментар [#9] от "eti mehter":

    Не се притеснявай аркадаш за нас.Много стар и опитен народ сме....и гъвкав !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  11. 11 Профил на nenlow
    nenlow
    Рейтинг: 25 Неутрално

    Ако гърците не бяха надували този розов балон нямаше да има нужда да си раздават на концесия инфраструктурите си. Сега да се учат да щипат ориз със клечки и да се радват, че все пак има по нещо и за тях.
    —цитат от коментар 7 на Петър Костов


    с тази концесия са се увеличили товарите 10 пъти, да си най-голямото пристанище,
    да си начална или крайна точка на круйзни кораби, това са мн преки и косвени работни места.
    Пристанище Варна(ДЪРЖАВНО) се превърна в атракцион, паркинг и заведения,все пак по-добре от колкото да пустее,

  12. 12 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4647 Весело

    До коментар [#10] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    Аха...... и аз така мислих, но се оказа точно обратното.....
    Огънахте се още на първата бежанската вълна.....
    Гръцкия ви патриотизъм се изпари като утринна роса..... че и с трафикантство почнахте да се занимавате.....
    Гъвкаво, наистина..... 🥂🤔

    Bukalemun
  13. 13 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 5108 Весело

    До коментар [#12] от "eti mehter":

    Турчин да говори за трафик на хора ?!!
    При вас е индустрия.
    Да не ти припомням как ви посрещнаха като бягахте от България !!!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  14. 14 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4647 Неутрално

    До коментар [#13] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    А при вас е патриотизъм....

    Bukalemun
  15. 15 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4647 Весело

    До коментар [#13] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    Да не ти припомням как....
    =======
    Можеш да припомня каквото си искаш.....
    Ние не продаваме пристанища за да закърпваме двата края на борчовете си.....

    Bukalemun
  16. 16 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 744 Неутрално

    или се транспортират по железопътната мрежа през Балканите към Централна Европа.
    —цитат от коментар 0 на Д


    Но не и през България, защото за 10 години един убиец (до)уби ж.п. транспорта в България, не съм чул дори да се говори за евентуални планове за скоростна връзка към Гърция или рехабилитация на сегашната.

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  17. 17 Профил на korc
    korc
    Рейтинг: 3253 Неутрално

    "Като държавно предприятие пристанищното дружество плащаше високи заплати, без да се интересува от производителността. Печеливши постове се раздаваха на политически протежета на съответното правителство, послъгваше се и при обществените поръчки."
    А ние си мислиме че имаме корупция!

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  18. 18 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 744 Любопитно

    До коментар [#15] от "eti mehter":

    Продаде ли доларите и златото, за да купиш лири както любителят на козички повели?

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  19. 19 Профил на donald brawnight
    donald brawnight
    Рейтинг: 308 Неутрално

    До коментар [#13] от "'ΕΡΕΒΟΣ":Да не ти припомням как.... =======Можеш да припомня каквото си искаш..... Ние не продаваме пристанища за да закърпваме двата края на борчовете си.....
    —цитат от коментар 15 на eti mehter


    Я му припомни 1922-ра.Как свърши войната тогаз......

  20. 20 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 5108 Весело

    До коментар [#15] от "eti mehter":

    Излагаш се.Ние не продаваме пристанища. Информирай се поне преди да коментираш !!
    До коментар [#19] от "donald brawnight":

    Историята е история.....за всички !
    1922 ние загубихме !
    А ти пич, двама като си ги мерят......не си сваляй гащите като п**ал !!!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  21. 21 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 2339 Неутрално

    Пирея е китайско пристанище. Гърците се продадоха еФФтинко.

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  22. 22 Профил на qwerty 500
    qwerty 500
    Рейтинг: 2288 Неутрално

    Ей така се завладява света. Не със самолетоносачи.

    I`m addicted to the truth, it`s a dangerous love affair.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK