Българските потребители ще могат да видят кои партии им пращат реклами във "Фейсбук" и защо

Българските потребители ще могат да видят кои партии им пращат реклами във "Фейсбук" и защо

© Associated Press



Каква реклама във "Фейсбук" купуват основните политически партии в България и към кого я изпращат – на тези въпроси потребителите ще могат да си отговорят в идните седмици.


Това може да се случи с помощта на приложението Who Targets Me, което анализира анонимните данни за реклама във "Фейсбук" и вече е активно в България. Те се събират с помощта на безплатен софтуер, който може да бъде инсталиран за браузърите Chrome и Firefox от тук.


Няколко дни след инсталирането програмата предоставя персонализирана информация за политическите реклами, които потребителят вижда, и информация за това по какви критерии са таргетирани с конкретната реклама.


Как работи




Потребителят трябва да създаде свой анонимен профил, в който отбелязва възрастта, пола, локацията си и политическите възгледи. Софтуерът събира показаните във "Фейсбук" реклами и информацията за таргет групата им и ги добавя към базата данни на Who Targets Me, като за политическите такива показва и на самия потребител персонализирана извадка. Приложението и събраните от него данни могат да бъдат изтрити по всяко време.


За анализ на информацията проектът си сътрудничи с изследователи от институции като Оксфордския университет и Лондонското училище по икономика. До момента над 10 000 доброволци в над 42 държави са инсталирали софтуера.


Who Targets Me е активен от две години насам и досега регистрира основно не дезинформация и пропаганда на чужди актьори, а послания на основните политически партии. В България засега се следят страниците на ГЕРБ, БСП, "Обединени патриоти", Движение за права и свободи - Община Никопол, Веселин Марешки, Socialist International SI, ДСБ, Презареди БГ, ПП "Атака", но потребителите могат да изпращат на изследователите и информация за страниците на други политически сили, които да бъдат включени в списъка, обясни съоснователят на проекта Сам Джефърс пред "Дневник".


Защо е важно


"Политическите реклами в социалните мрежи са по-евтини и по-тясно таргетирани отвсякога", пишат създателите на Who Targets Me на сайта си.


"Нещо повече - показват се веднъж и изчезват. Досега няма постоянен архив на рекламите, за които политическите кампании да бъдат държани отговорни (или които да бъдат разследвани по-сериозно, ако има съмнения за нередности). Макар това да се променя, големите платформи все още не правят достатъчно, а изборните регулатори по света не могат да настигнат проблема. В сегашното положение всеки, който има кредитна карта и профил в социалните мрежи - независимо дали е местен кандидат или държава, опитваща да подкопае демокрацията - може да таргетира избиратели със специфични реклами, създадени да повлияят на политическите им убеждения. Ние смятаме, че най-добрата кампания за прозрачност е да опиташ да създадеш прозрачност."


Защо последните три дни преди избори са ключови и още от съоснователя на Who Targets Me Сам Джефърс четете в интервюто му за "Дневник".


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (10)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1430 Любопитно

    А Русия може ли да си купи реклама?
    А САЩ?

    В Русия съм! В Русия съм!
  2. 2 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1779 Неутрално

    Да, България ми се навира постоянно, даже и приложение ми предлагат - Андроид.
    Спрете се бре, нема шанс.
    :)

  3. 3 Профил на Шихан Йордечка
    Шихан Йордечка
    Рейтинг: 169 Неутрално

    ама сигурни ли сте че И БЪЛГАРСКИТЕ? или пък само българските? или пък ѝок?

    My amygdala could beat up your prefrontal cortex.
  4. 4 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3529 Неутрално

    А Фейсбука ще трие ли партии???

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  5. 5 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2767 Неутрално

    То и в момента може да видиш защо ти се показва дадена реклама, но не може да видиш кой я е поръчал. Значи новост е да може да видиш кой я е поръчал.

  6. 6 Профил на Тиква загубена
    Тиква загубена
    Рейтинг: 2333 Неутрално

    А ако не искам да получавам реклами, кво правим?

    Приживе на всички в устата ви срах, серете и вие на гроба ми без страх, че мъртвец от гроба не може да се вдигне, серящия гъз с хуй да достигне!
  7. 7 Профил на Miguel Ramierez
    Miguel Ramierez
    Рейтинг: 322 Неутрално

    Егати яката функционалност! Като видя реклама на БСП и ще знам, че ... например ... е реклама на БСП и че например искат да гласувам за тях. Страхотно! Вече ще е прозрачно, модерно, европейско.

    1.618
  8. 8 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1851 Неутрално

    Излишно. И без друго не реагирам на реклами. Събирам си собствени информации за всяко нещо и си съставям собствено мнение.

    E PLVRIBVS VNVM
  9. 9 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3308 Неутрално

    Хахаха! Това за куки ли е?

    Мърфи е оптимист!
  10. 10 Профил на Locke
    Locke
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Значи можеш да видиш коя партия те таргетира, но за целта трябва да предоставиш пълен списък с възрастта, пола, локацията си и политическите си възгледи. Обикновено такива списъци се създават и продават за много пари, но ето че измислиха начин да ги получават наготово.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK