Морски коридор с ширина 50 км създава напрежение в Залива

Танкер преминава през Ормузкия проток, 21 декември 2018 г.

© Reuters

Танкер преминава през Ормузкия проток, 21 декември 2018 г.



Ормузкият проток, стратегически коридор за световната търговия с петрол, от десетилетия се намира в центъра на регионални напрежения, съживени от мистериозни "актове на саботаж" срещу кораби в Персийския залив.


В неделя четири плавателни съда, включително два саудитски петролни танкера, станаха обект на "саботаж" край Обединените арабски емирства, според Рияд и Абу Даби. Нападенията бяха извършени на изток от емирство Фуджейра, чието пристанище е единственият терминал на ОАЕ на брега на Арабско море, където се намира протокът.


Съобщението за тези инциденти беше направено от две страни, близки съюзнички на Вашингтон, на фона на ново нарастване на напрежението след засилването на американските санкции срещу Техеран, който от своя страна се отказа от някои поети ангажименти във връзка с ядрената си програма. Иран, който неведнъж е заплашвал да затвори протока в случай на конфликт със САЩ, от своя страна поиска разследване на "притеснителните" случаи на "саботаж".


Вход към Персийския залив




Ормузкият проток, който свързва Персийския и Оманския залив, се намира между Иран и султаната Оман. Той е особено уязвим поради малката си ширина, около 50 км, и дълбочината си, която не надхвърля 60 метра. Протокът е осеян с пустинни или слабо населени острови, но с голямо стратегическо значение - иранските острови Ормуз, Кешм и Ларак, разположени срещу град Бандар Абас на иранския бряг.


Оманският бряг, полуостров Мусандам, образува стрелка, сочеща към Иран. Той е разделен от останалата част на султаната от земи, принадлежащи на ОАЕ. Опрени до Обединените арабски емирства, трите "стратегически острова" Голям Томб, Малък Томб и Абу Муса, представляват наблюдателен пост към бреговете на всички страни от Персийския залив: Обединените арабски емирства, Катар, Бахрейн, Саудитска Арабия, Кувейт, Ирак и Иран.
Те са окупирани от Иран от 1971 г. след оттеглянето на британските сили от региона.


Стратегическа позиция за транспорта на суров петрол


Ормузкият проток е стратегически навигационен път от жизненоважно значение, свързващ производителите на петрол в Близкия изток с пазарите в Азия, Европа, Северна Америка и по-надалеч.


Според Информационната агенция по енергетика на правителството на САЩ 35 на сто от пренасяния по море петрол преминава през Ормузкия проток.


Сцена на напрежение и конфликти


Иран, който смята себе си за пазач на Персийския залив, редовно осъжда присъствието на чуждестранни сили в региона, особено на разположения в Бахрейн Пети американски флот. Той е заплашвал неведнъж да блокира Ормузкия проток в случай на военни действия на САЩ в района. Елитният ирански Корпус на гвардейци на ислямската революция контролира военноморските операции в Персийския залив и е натоварен да гарантират сигурността на протока.


Едно от големите сътресения в петролния транспорт в този регион датира от 1984 г., през периода на иракско-иранския конфликт (1980 - 1988 г.), по време на фазата, наречена "войната на петролните танкери". Тогава бяха унищожени или повредени над 500 кораба.


През юли 1988 г. самолет "Еърбъс А-300" на националната компания "Иран еър", летящ по маршрута Бандар Абас - Дубай (ОАЕ), беше свален с две ракети от американска фрегата, патрулираща в пролива; 290 души бяха убити. Екипажът на кораба "Винсенс" заяви, че е помислил еърбъс-а за ирански изтребител с агресивни намерения.


През април 2015 г. кораби на революционните гвардейци претърсиха в Ормузкия проток контейнеровоз от Маршаловите острови. През май 2015 г. ирански патрулни кораби дадоха предупредителни изстрели при очевиден опит да прехванат в Персийския залив търговски кораб под сингапурски флаг. /БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 536 Неутрално

    Най-обикновенна провокация. Класика.
    Някой търси причина да докара самолетоносачите в залива.

  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 10145 Любопитно

    САЩ създава напрежение в цял свят, че няк;ви си 50 км ще бръсне, р-раш ли ?!:)

    karabastun1@abv.bg
  3. 3 Профил на angmar
    angmar
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Руснаците затрудняват арабските доставки, за вдигнат търсенето на собственият петрол.

    Ментор
  4. 4 Профил на Noise
    Noise
    Рейтинг: 2979 Неутрално

    Испанците да отказали да пуснат фрегатата си да премине през протока.Отделила се е от американската бойна група.

    Sutor, Ne Supra Crepidam!
  5. 5 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1555 Неутрално

    САЩ създава напрежение в цял свят, че няк;ви си 50 км ще бръсне, р-раш ли ?!:)
    —цитат от коментар 2 на karabastun


    Червените (зелените) бастуни трябва да се държат под напрежение...

  6. 6 Профил на KA2
    KA2
    Рейтинг: 3194 Неутрално

    Най-обикновенна провокация. Класика.Някой търси причина да докара самолетоносачите в залива.
    —цитат от коментар 1 на МиГ-29


    И не само ще ги докара! Ти как ги мислиш тези работи? Кой не си пази инвестициите?Най-голямата петролна компания АРАМКО е Американо арабско дружество.

  7. 7 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 1268 Любопитно

    Най-обикновенна провокация. Класика.Някой търси причина да докара самолетоносачите в залива.
    —цитат от коментар 1 на МиГ-29


    Пети американски флот е там ве,гъдулка.Какви самолетоносачи те гонят?Кузя?
    Опаа...

  8. 8 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3431 Любопитно

    Хайде да стане нещо, а! И без това, ТСВ се пече отдавна. Ама цената на петрола ще скочи до небето! А после? М?

  9. 9 Профил на Noise
    Noise
    Рейтинг: 2979 Весело

    До коментар [#6] от "KA2":

    Ти да видиш!И откога така?!

    Sutor, Ne Supra Crepidam!
  10. 10 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 2093 Неутрално

    До коментар [#6] от "KA2":Ти да видиш!И откога така?!
    —цитат от коментар 9 на Noise


    От близо 90 години.

  11. 11 Профил на Noise
    Noise
    Рейтинг: 2979 Весело

    До коментар [#10] от "tamada":

    От близо 90години Арамко е саудитско-американска компания?! Ахахаха.....

    Sutor, Ne Supra Crepidam!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK