Кораб без екипаж потегля за пръв път през Атлантика

Кораб без екипаж потегля за пръв път през Атлантика

© sea-kit.com



Британска компания прави последните приготовления за провеждане на първото плаване през Атлантическия океан на безпилотен кораб. В Sea-Kit International предполагат, че плаването от Канада до Южна Англия ще отнеме 35 дни.


Плавателният съд е доста компактен - едва 12 метра дължина, и по пътя ще извърши и някои дълбоководни проучвания. Управлението му ще става дистанционно от контролна зала във Великобритания.


USV Maxlimer е проект на компанията, която разработва плавателни съдове за институти, занимаващи се с изследвания или проектиране на морски съдове. Корабът е изработен за конкурса Shell Ocean Discovery XPRIZE за автономно проучване на морското дъно.




Корпусът му частично наподобява катамаран, без реално да е окончателно разделен на две тела. От борда му се спуска подводен дрон, но може да бъде адаптиран за различни задачи и с различен товар. "Това е нещо като морски пикап, стабилен е, приспособим е и има огромен обсег на действие", обяснява за "Ройтерс" Бен Симпсън, изпълнителен директор на компанията.


Докато е в пристанище, Maxlimer се управлява дистанционно с конзола. Когато излезе в открито море, започва да предава данни до контролната зала чрез сателитна връзка.



"Технологиите позволяват днес да имаме нещо, което изключително много прилича на мостика на кораб. Дори съм готов да твърдя, че е по-добро", казва Джеймс Феншоу, директор в SEA-KIT. "Управляващият в контролната зала може да вижда почти в реално време целия 360-градусов хоризонт. На много кораби това в действителност е трудно или невъзможно, тъй като няма видимост назад директно от мостика."


От компанията обясняват също, че с изобретенията си могат да избегнат излагането на хора на риск по време на плаванията. На борда няма нужда и от всичко, свързано с екипажа, от което има значителни ползи за разходите и за околната среда.


Кораб без екипаж потегля за пръв път през Атлантика

© sea-kit.com


"Не ви трябва в конструкцията да се добавя мостик, нямате нужда от спални помещения, камбуз, питейна вода, климатична инсталация... И изведнъж размерите на кораба се свиват значително", обяснява Симпсън.


Компанията е изчислила, че комбинацията от намалените размери и хибридното дизелово-електрическо задвижване намаляват разходите за гориво с около 95%.


Кораб без екипаж потегля за пръв път през Атлантика

© sea-kit.com

Ключови думи към статията:

Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1447 Весело

    Хм... Ако разходите толкова падат, какво ще се случи с разходите за транспорт на ... природен газ...например?

  2. 2 Профил на korc
    korc
    Рейтинг: 2646 Неутрално

    Ти помниш ли морето и машините
    и трюмовете, пълни с лепкав мрак
    и онзи див копнеж по Филипините,
    по едрите звезди на Фамагуста
    И всичко това ще се достъпва дистанционно от бюрото.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  3. 3 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 4252 Неутрално

    Хм... Ако разходите толкова падат, какво ще се случи с разходите за транспорт на ... природен газ...например?
    —цитат от коментар 1 на puknatastotinka

    Питайте ислямска държава и сомалийските пирати!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  4. 4 Профил на dgd
    dgd
    Рейтинг: 2352 Весело

    Летящият Холандец?

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  5. 5 Профил на korc
    korc
    Рейтинг: 2646 Неутрално

    Хм... Ако разходите толкова падат, какво ще се случи с разходите за транспорт на ... природен газ...например?
    —цитат от коментар 1 на puknatastotinka


    При търговското мореплаване икономиите на гориво при автономни съдове няма да надвишава 5%. Обитаемите помещения са малка част от товарния кораб.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  6. 6 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2158 Весело

    Питайте ислямска държава и сомалийските пирати!
    —цитат от коментар 3 на comandante vs либерални ентусиасти&корпократи


    Както руля може да се управлява дистанционно - така и ракети, картечници и дронове могат да се управляват дистанционно...

  7. 7 Профил на ruc10600791
    ruc10600791
    Рейтинг: 1777 Неутрално

    ЕМЕС

    Едните чудеса създават, морският свят да проучават,
    другите каквото правят, този свят да го унищожават.

  8. 8 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 2213 Неутрално

    12 000 морски мили обхват са впечатляващи. Явно хибридното задвижване е наистина ефективно.

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  9. 9 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3994 Неутрално

    Като има безпилотни самолети , защо да няма кораби без екипаж. Даже късно се появяват. Те по-лесно се управляват дистанционно отколкото безпилотните самолети. В някой метрополитени вече има метровлакове без машинисти , управлявани изцяло с изкуствен интелект.

  10. 10 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3520 Неутрално

    Бизнеса се стреми да избегне човешкият фактор.

    БЮЛЕТИНА №11 - ДЕСИСЛАВА ИВАНЧЕВА НЕ Е ЕДНА ОТ ТЯХ
  11. 11 Профил на utn10584062
    utn10584062
    Рейтинг: 238 Неутрално

    Да ева и пиндосите.Безпилотен кораб.Сега матушка пидососия параша да им спре газЪт.

  12. 12 Профил на Destino
    Destino
    Рейтинг: 496 Неутрално

    Като има безпилотни самолети , защо да няма кораби без екипаж. Даже късно се появяват. Те по-лесно се управляват дистанционно отколкото безпилотните самолети. В някой метрополитени вече има метровлакове без машинисти , управлявани изцяло с изкуствен интелект.
    —цитат от коментар 9 на tacheaux


    На летището Нарита, Япония, има от 20г автономни влакчета.

  13. 13 Профил на dobri_i
    dobri_i
    Рейтинг: 290 Неутрално

    До коментар [#9] от "tacheaux":

    Само че разстоянието е друго.
    Ако няма хора да отстранят и най-малка повреда, тя до ден-два може да доведе до спасителна операция, а малки повреди стават сравнително често и ако има екипаж се отсраняват на ход или със спиране от няколко часа (когато не е толкова малка).
    Освен това има нужда от поддръжка - аз лично не виждам кога на контейнеровозите или автомобиловозите ще се чука ръждата и ще се боядисват - прекалено къс престой в пристанищата, а да спират кораба за пребоядисване е нерентабилно.

  14. 14 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 804 Неутрално

    До коментар [#13] от "dobri_i":
    +++++
    Добре е когато има и някой който разбира това което коментира.

  15. 15 Профил на Kosta Delev
    Kosta Delev
    Рейтинг: 821 Любопитно

    британците пак са по-близо до бъдещето ...

  16. 16 Профил на Морски
    Морски
    Рейтинг: 588 Неутрално

    До коментар [#5] от "korc":

    Що му цъкате минуси - прав е човека.
    Тази цифра от 95% икономия е направо смешна. Някаква значима икономия може да се реализира само при лодки като показаната (с този размер може евентуално да превози 1 контейнер).
    Да не говорим, че отдавна съществува като технология и в доста кораби се използва така наречените икономайзери, където елекричеството необходимо за захранване на надстройката (и не само) се произвежда от парна турбина която оползотворява енергията на изгорелите газове на главния двигател - т.е. там допълнителна консумация за потдържане на жизнена среда няма.
    Безпилотните кораби може и да са бъдещето, но то няма да настъпи толкова скоро. Не и докато има сравнително евтина работна ръка. Просто икономически е по-изгодно да се потдържа екипаж (макар и минимален) вместо да се потдържа вдойно подсугурена техника и то в отлично състояние. Да не забравяме и че става въпрос за превозно средство, което заедно с товара често струва стотици милиони - на кого ще го повериш, кой ще го застрахова, как ще се потдържа (на ход или със скъпи престои извън експлоатация)?
    Така че господа - дадения проект е добър за това за което е и създаден - изследователски катер (за кореб е твърде малък).

    Морски
  17. 17 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12313 Неутрално

    Хубаво решение на интересна идея. Нека да видим резултата...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  18. 18 Профил на deutschland
    deutschland
    Рейтинг: 1562 Неутрално

    Какво сравнявате кон с кокошка, при малките кораби е ефективно, при големите не. Понеже големите имат 20-30 човека екипаж и това при 300 метра дължина и 40 метра и 100000 тона товар, каква икономия - никаква. Ама малък кораб дето му трябват до 10 човека екипаж, може и да спести някой лев, но пак надали ще е огромна икономия.

  19. 19 Профил на goofy
    goofy
    Рейтинг: 145 Неутрално

    По-скоро ще създадем колония в космоса отколкото да позволим 90% от товарите по света да се движат без пряк човешки надзор в толкова сурова среда. Както се изказаха колеги вече - икономически неизгоден модел още при първия по-сериозен инцидент. Не случайно най-тлъстите заплати са моряшките, такива за които програмисти, адвокати и лекари бая трябва да се озорят в кариерата си докато ги стигнат.

    За разни проучвания със сигурност е ок. Военните пък вече от години имат технологии в тази сфера.

  20. 20 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 3274 Неутрално

    Вероятно е непотопяем, Атлантика е характерна с бързо променящ се характер. Има подобни спасителни съдове, които се държат на повърхността като празно шише.

  21. 21 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1018 Неутрално

    "Кораб без екипаж потегля за пръв път през Атлантика"

    Това просто не е верно.
    "Летящият холандец" кораб ли е? Кораб е.
    Имал ли е екипаж? Нямал е.
    Движил ли се е в Атлантика? Движил се е. Дори не само в Атлантика.
    Някои твърдят, че още се движи.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  22. 22 Профил на Practic
    Practic
    Рейтинг: 3210 Весело

    "Кораб без екипаж потегля..."
    Че това каква новина е ?!
    Друго щеше да бъде, ако бяхме прочели, че в английски пристанищен град екипаж без кораб потегля с метрото към бюрото по труда...

  23. 23 Профил на Captain Shakespeare
    Captain Shakespeare
    Рейтинг: 800 Неутрално

    До коментар [#16] от "Морски":

    Бре язък ти ника..
    Парни турбини в 21 век?!
    Всички търговски кораби са с дизелови двигатели на мазут, контейнеровозите имат допълнително по няколко дизелови агрегата за захранване на хладилните контейнери...

    Правильно говорил Гоголь "В России две беды — дураки и дороги" причём первых ну очень много!!
  24. 24 Профил на Divi filius
    Divi filius
    Рейтинг: 3146 Весело

    британците пак са по-близо до бъдещето ...
    —цитат от коментар 15 на Kosta Delev


    Вярно, скоро островчето им ще стане нещо подобно, и управлението му ще се извършва дистанционно от контролна зала във Вашингтон. ⚓️🇬🇧😎

    reductio ad absurdum...
  25. 25 Профил на Divi filius
    Divi filius
    Рейтинг: 3146 Весело

    А какво са тиа на палубата- жълти жилетки?!:

    https://youtu.be/la3THz96XW8?t=47

    reductio ad absurdum...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK