НАСА отваря орбиталната станция за туристи и реклама

Част от ръководството на NASA при представянето на новата директива.

© Reuters

Част от ръководството на NASA при представянето на новата директива.



Американската аерокосмическа агенция обяви в петък, че ще позволи достъп до Международната космическа станция за маркетинг, бизнес и космически туризъм.


Безпрецедентното решение открива пътя за богати хора и компании да прекарват известно време на борда, включително чрез пътувания, организирани от частни начинания. Освен това бизнесът ще може да разработва в орбиталните лаборатории свои продукти или да снима филми, включително реклами.


Обяснението на ръководството е, че така NASA ще получи допълнително финансиране за проекта си до 2024 г. да изпрати на Луната първата жена и още един мъж. Правителствена комисия вече е обсъждала идеи астронавти да рекламират от орбита храни, както и апаратите за изследване повърхността на космически тела да имат рекламни стикери подобно на състезателните автомобили.




Малко след пресконференцията президентът Доналд Тръмп изненадващо критикува агенцията за лунните ѝ проекти и призова да се фокусира върху нещо "много по-голямо" като полет до Марс. Преди няколко месеца администрацията му поиска NASA "на всяка цена" да изпрати отново човек до Луната през 2024 г. - с 4 години по-рано от първоначалните планове.


"Предвид всичките пари, които харчим, NASA не трябва да говори за полет до Луната - това го направихме преди 50 години. Те трябва да се фокусират върху много по-големи неща, които правим, включително Марс (който е част от Луната), отбраната и науката!"


Джим Брайдънстайн, ръководителят на агенцията, отвърна на туита с "Както каза президентът, NASA използва Луната, за да изпрати хора на Марс!" Така той припомни за по-широкия план "Артемида" (Artemis) в лунна орбита да се изгради станция (и отново да се стъпи на земния спътник до 2024 г.), от която да се подготви евентуална мисия до Червената планета. До 2028 г. би трябвало да има "устойчиво човешко присъствие" на Луната, където да се тестват оборудване и технологии, включително за мисии до други части от Слънчевата система.


Но инициативата на Тръмп се сблъска със скептичния Конгрес, от който администрацията му поиска допълнителни 1.6 млрд. долара за ускорено изпълнение на "Артемида". Според "Ройтерс" сегашната му реакция е част от набираща скорост негова кампания за преизбиране през 2020 г. с още по-дръзки обещания и инициативи.


"Създаването на икономика в ниска земна орбита винаги е бил водещ елемент от програмата на космическата станция и ще направи космоса по-достъпен за всички американци", заяви астронавтът Кристина Кох.


Новата директива на NASA позволява частни астронавти да остават на борда до 30 дни, като пътуванията ще са дело на частни компании, които вероятно ще продават "билетите" срещу милиони долари. Агенцията смята, че може да си позволи до 2 подобни мисии всяка година


Разходите за престоя на МКС ще се възстановяват на правителството на САЩ. Това са 11 250 долара на ден за животоподдържащите системи и тоалетната, както и 22 500 долара на ден за храна, въздух и медицински препарати и уреди.


Засега NASA предоставя само едно от доковете за скачване с МКС за подобни мисии и то за определен период от време. Надеждите на ръководството са един ден в ниска околоземна орбите да има още няколко подобни станции.


Част от мотивите са да се намали и евентуално да се прекрати американското финансиране за МКС и то да премине изцяло на комерсиална основа. Станцията е дом за астронавти и космонавти повече от 18 години и се смята, че само разходите на NASA са 3-4 млрд. долара годишно.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK