Източна Европа отчаяно се нуждае от младите, но не знае как да ги задържи

Работници в автомобилен завод в Жилина, североизточна Словакия, 2006 г. Предлагането на всякакви служители - включително квалифицирани - ще е проблем в почти цяла Източна Европа в следващите седем години. За България годините са само три.

© Associated Press

Работници в автомобилен завод в Жилина, североизточна Словакия, 2006 г. Предлагането на всякакви служители - включително квалифицирани - ще е проблем в почти цяла Източна Европа в следващите седем години. За България годините са само три.



Когато унгарският премиер Виктор Орбан обеща през февруари да освободи майки на четири деца от данъци, за да има повече "унгарски деца", западни наблюдатели заклеймиха мярката му като националпопулистка. Най-малкото защото изглежда политически ефектно, но колко са унгарките с 4 деца?


Мотивите за нея може и да са прагматични - Унгария е в десетте страни в света с най-бързо намаляващо население в света според доклад на ООН от миналата година. Всички други "на върха" на класацията са в Източна Европа, а първото място заема България - с очакван спад от 23% до 2050 г. и прогнозно население от 5.42 млн. души (тази година с чуха и по-песимистични прогнози). Латвия, Молдова, Украйна, Хърватия, Литва, Румъния, Сърбия, Полша и Унгария ще загубят между 22% (първата) и 15% (последните три) от жителите си в следващите малко над 3 десетилетия. В много от тези страни политиките в полза на многодетни майки стават все по-използван инструмент за намаляване на населението.


Дали обаче "повече бебета" (за каквито призовават и някои лидери, и организации в тази част на Европа) ще решат проблема, чиито последствия ще се проявят след не повече от няколко години? Европа, при това особено в източната си част, има нужда от млади хора в активна възраст тук и сега.


Почти като на запад




Обяснителните бележки към статистиката на Евростат на пръв поглед потвърждават призивите на властите в региона. "Например ниските коефициенти на плодовитост ще доведат до намаляване на броя на учениците и заетите в сферата на образованието, ще има по-малко лица в трудоспособна възраст, които да издържат останалата част от населението, и ще нарасне делът на възрастните хора (някои от които ще имат нужда от допълнителна инфраструктура, здравно обслужване и приспособени домове)," пише европейската статистическа служба. "Тези структурни демографски промени биха могли да окажат въздействие върху възможността на правителствата да събират данъчни приходи, да балансират собствените си финанси или да предоставят подходящи пенсии и здравно обслужване."


Данните от Евростат обаче сочат, че към 2017 г. на дъното по раждаемост не са били нито България, нито други от бившия Източен блок, а средиземноморските страни (Малта, Испания, Кипър, Италия, Гърция и Португалия), следвани от Люксембург и Хърватия. Коефициентът на плодовитост е най-голям във Франция (1.90 раждания на жена), следван от Швеция, Ирландия (някогашната емигрантска страна), Дания и Великобритания. Следват обаче Румъния, Чехия, Латвия, Белгия, Литва, Холандия и Словения - всички с коефициент на плодовитост малко над средния за ЕС (1.59). България и Унгария са малко под него. Освен това в повечето от източноевропейските страни първото раждане идва в по-ниска възраст - от под 27 г. (България, Румъния и Латвия) до 28-29 г. в Чехия, Унгария и Хърватия.


Източна Европа отчаяно се нуждае от младите, но не знае как да ги задържи

© Евростат


Това е обичаен проблем на индустриализираните държави. В Турция коефициентът на плодовитост е паднал до 1.99 миналата година (от 2.07 през 2017 г.) според съобщение отпреди дни на Тюркстат. Това под нивото, нужно за демографско заместване (малко над 2) или поддържане на положителен баланс между броя на влизащите в трудоспособна възраст (15-19 г.) и излизащите от нея (60-64 г.). Поне от десетилетие изследователи свързват стойността му с по-високата раждаемост в някои региони, населени предимно с кюрди.


Не са само децата


Подобно на Унгария и други държави търсят начини да насърчат майчинството. Това далеч не се отнася само до източноевропейските страни, но все пак от тях са пресните примери. Щедро раздаващото субсидии и други помощи правителство на "Право и справедливост" в Полша прие схема за надбавки още през лятото на 2016 г. С програмата "Семейство 500+" сума, равна на 114 долара месечно, се предоставяше за всяко второ дете на възраст под 19 г., както и за първо, ако доходът на семейството е под 182 евро на човек на месец (или под 273 евро, ако детето има увреждане).


През март миналата година кабинетът в Белград прие нова "Стратегия за насърчаване на ражданията". В документ на агенция към Европейската комисия увеличаването на средствата за родители, искащи да имат нови деца, е определо като основен инструмент на политиката, насърчаваща ражданията и отнемаща част от финансовата тежест, съзваната от родителството. Схемата ще е в сила за първите четири деца.


В по-голямата част от страните в "първите десет" тази загуба на население не е само заради ниска раждаемост - в търсене на по-високи доходи и добър живот милиони хора с образование напуснаха страните от бившия Източен блок, някои в годините преди, други - след присъединяването към ЕС. В случая на Полша само между 2004 и 2007 г. това направиха 2.3 млн. души, голяма част от тях със специфични умения, нужни на икономиките. За 10-те години от членството в ЕС от Румъния са си тръгнали поне 3.4 млн. души, стотици хиляди други са го направили преди това, търсейки работа в Южна Европа. За 30 г. населението на Литва се е свило с една пета. Над 12.5% от работоспособното население в България живеят в друга държава от ЕС, в Румъния делът надхвърля 19 на сто.


Затова и емиграцията стана по-сериозен повод за притеснение в източноевропейсите страни в ЕС от имиграцията според проучване на Европейския съвет за външна политика (ЕСВП), публикувано тази пролет. В Полша и Унгария (в последната държава според различни оценки между 600 хил. и милион от работната сила са търси препитание извън страната) почти 50% от респондентите подкрепят идеята за въвеждане на контрол върху миграцията (въпреки че свободното движение е основен стълб на ЕС), в Румъния този отговор дават около една трета.


Така и зад консервативно-патриотичните призиви за акцент върху многодетните семейства, и зад постоянното изтъкване на ниската безработица се прокрадва друго притеснение: намаляват хората в активна възраст, които да могат да отговорят на нуждата от работни места и икономиките в тези страни да се развиват.


Съчетанието от миграция и ниска раждаемост означава, че са намалели хората в активна възраст, които могат да заместят излизащите от пазара на труда. Пример от България (където липсата на хора улеснява задържането на кадри след пенсиониране в много сектори) - към момента на всеки 100 души, излизащи от трудоспобосна възраст, 66 ги заместват.


За едни изходът (за който се говори и в България, но малко се прави) е внасяне на работници от чужбина. Някои полски фирми вкарват работници от далечни страни като Филипините - стотиците хиляди (по някои оценки 2 млн.) украинци не са достатъчни. В Чехия през 2017 г., редом с над 117 хил. украинци, пребиваваха 60 хил. виетнамци (при около 5.3 млн. обща работна сила и ниска безработица). Това се случва и в Унгария въпреки съпротивата (на думи) срещу мигранти от други култури. Отскоро подобно решение се прилага и в Литва, която разхлаби ограниченията за чужди работници, но опитва да привлече и завръщащите се литовци от Великобритания, чийто брой нарасна заради Брекзит. За него се говори и в България, няколко хиляди украинци, молдовци и други работят в черноморските курорти през лятото, значително по-малък брой запълват нужди на индустрията.


Има и друг път - Полша скоро може да освободи младите хора на възраст до 26-годишна възрат от данък върху доходите. Друг е въпросът дали това прави държавите в региона достатъчно привлекателни за квалифицирани чужденци.


Спешна нужда от хора


Липсата на свободна работна сила е сред причините, които според доклад на "Маккинзи" от миналата година икономиките в Централна и Източна Европа ще започнат да се задъхват - стабилният износ, ниските разходи за труд (които впрочем вече нарастват) и чуждите инвестиции не са достатъчни, нито ниската капитализация. Връхната точка на заетостта е достигната, а автоматизацията на производството може да не е решение за компании, които решават дали да инвестират или да останат. Тя също така може да закрие много съществуващи работни места.


Младите, търсещи образование или реализация при по-добри условия хора са основна част от съвременната вълна напускащи страната си, за да се установят другаде в ЕС. Макар България да е изключение от това, тя (отново според Евростат) изпреварва, с 12 хил. души за миналата година, много членки на съюза по дял на студенти, които учат в други държави от блока.


Коя страна ще успее да привлече (или задържи) хората в активна възраст? Доклад на Виенския институт за международни икономически изследвания (wiiw) показва, че всички страни в Европа ще имат нужда да го направят.



Няма страна в ЕС, която да не страда от глад за млади и образовани кадри. показва докладът, публикуван миналия месец. Прогнозата в него гласи, че до 2037 г. в повечето страни в ЕС търсенето на хора на трудовия пазар ще надвишава предлагането. "Повратната точка" обаче ще се достигне много по-бързо на изток, отколкото на запад.


В България това трябва да стане през 2022 г.; година по-рано - в Чехия, Литва и Полша (2021 г., следва (2023 г.) Латвия, а през 2024 г. това ще стане в Естония, Унгария и Словакия (2024 г., заедно с Германия). На практика Хърватия, Малта, Белгия, Финландия, Швеция, Дания и Франция са единствените, в които това ще се случи след 2040 г.


Източна Европа отчаяно се нуждае от младите, но не знае как да ги задържи

© Скрийншот WIIW


Други скорошни изследвания се съсредоточават върху наемането на кадри от чужбина. Според доклад отпреди няколко години, обхващаш балтийския регион (включително страни с излаз на Балтийско море като Германия, Швеция и Русия), задържането на чужди служители може да е сериозен проблем, когато съпругът или съпругата им не може да си намери работа. Едно от изследванията сочи, че чужденецът в 62% от случаите си е тръгвал по-рано от планирането имено поради тази причина. Езиковата бариера, бюрокрацията и липсата на значителни кариерни възможности също предполагат напускане на избраната държава.


Същият доклад добавя към списъка проблеми, заради които биха си тръгнали родените в страната - освен отсъствие на икономически възможности те включват "нетолерантната и затворена социална атмосфера", културата и начина на живот (особено при младите) и дори "времето, макар че трудно може да се направи нещо за него".



Така изострянето на нуждата от млади, образовани или квалифицирани (или и трите) кадри из цяла Европа ще е въпрос на няколко десетилетия, а за по-голямата част от Източна Европа - на няколко години. Времето, нужно за развитие на бъдещите кадри, дори сега държавите да намерят магически начин да повишат раждаемостта, няма да е достатъчно за справяне с дефицита. И решението на някои страни от бившия Източен блок може да не им свърши работа след допълнителната трудова либерализация за "трети страни", която готви Германия догодина. Според различни оценки между 20 и 40% (такава направи и централната банка във Варшава) от украинците, работещи в Полша в момента, допускат, че могат да предпочетат по-добрите германски условия, когато това се случи. Съвсем не е сигурно, че на тяхно място в Полша ще дойдат други украинци.


Съчетанието между проблеми като миграцията, високата смъртност (в страни като България) и нарастващите нужди на трудовия пазар в държави с догонващо развитие означава, че жителите на тези страни и на някои на запад нямат достатъчно време да отгледат едно или няколко поколения с много деца. За част от държавите трудностите пред икономиките, които ще създаде свиващото (и напускащо) население, са въпрос на няколко години.

Ключови думи към статията:

Коментари (164)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 1466 Весело

    "Съчетанието между проблеми като миграцията, високата смъртност (в страни като България) и нарастващите нужди на трудовия пазар в държави с догонващо развитие означава, че жителите на тези страни и на някои на запад нямат достатъчно време да отгледат едно или няколко поколения с много деца. За част от държавите трудностите пред икономиките, които ще създаде свиващото (и напускащо) население, са въпрос на няколко години."

    Не е добре, но не е и толкова зле?? :)))

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  2. 2 Профил на Nikolay Savov
    Nikolay Savov
    Рейтинг: 1564 Неутрално
  3. 3 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12040 Весело

    Глад за млади хора, ноооо! Глад за качествени млади хора :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  4. 4 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4592 Весело

    Едни гладуват, други мечтаят за алтернативен соц.....а трети ,все още сънуват,че са в корекома.....
    Нека шефа на Танзания дойде от съседната статия и оправи нещата....

    Bukalemun
  5. 5 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 3102 Неутрално

    От България млади хора заминават в чужбина само да учат. В чужбина са вече старите забегналия преди 20-25 години миячи на задници и берачи на задници, циганите (слава богу) и турците. Апропо миналата година от Турция да се върнали 37 000 български турци. Други 38 000 млади хора от страни извън ЕС са получили разрешение за престой и работа за до 3 години.

  6. 6 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 1466 Неутрално

    До коментар [#5] от "Да вярваме на истината":

    +++
    Връщат се и децата на изселените: обикновено образовани, подсигурени материално, но с лош или никакъв български.

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  7. 7 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 3102 Неутрално

    До коментар [#6] от "aleks ivan":

    Да де. Децата на изселените 37 000. Нали миналата година това беше по едно време спора да им се дава ли българско гражданство опростено или не. ДПС искаше ОП не искаше накрая им дадоха.

  8. 8 Профил на 2029
    2029
    Рейтинг: 655 Неутрално

    2029
    22 фев 2013
    България има един проблем, от който произлизат всичките ни беди: смазваща корупция

  9. 9 Профил на Killing Joke
    Killing Joke
    Рейтинг: 496 Неутрално

    Наскоро разговарях с един познат. В негова бивша фирма най-добрият програмист е момче в десети клас.

  10. 10 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3148 Неутрално

    Не е до незнание, а до липса на стратегическо мислене, приоритизиране и не на последно място на ресурси!!!

  11. 11 Профил на Reporter US
    Reporter US
    Рейтинг: 1048 Неутрално

    Докато не се въведе ред в медийната мафия, няма да има масово завръщане на българи. Радикалните комунисти от ДСБ и пригласящите им комунистически фракции на Бойкикев, зелени и всякакви други неадекватни как' Цонки непрекъснато насаждат усещане за апокалипсис и трагедии, през медиите на подсъдимите олигарси, де факто прогонили българите от България. Медийният терор държи младите хора извън страната и е напълно прав Орбан да нарита Шорош от Унгария. Въпросът е, как да напъдим няколко хиляди соросоида, за да се върнат в страната няколкостотин хиляди кадърни и образовани българи?

  12. 12 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 2696 Любопитно

    Не знае ли!?
    С ПАРИ само може да ги задържи!
    С обещания за светло демократично бъдеще след 100 години,нема да стане!

    Група млади затоплисти чисти океан от глисти,вдъхновени либерали пляскат в езеро педали. BACHO LUD
  13. 13 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 3102 Неутрално

    До коментар [#6] от "aleks ivan":

    Той и Ето ще се върне. Като свърши окончателно лукът. :) Но в Габрово като технологичното сърце на България домъкват всякакви. Даже семейство американци преди месец с 3 деца. Ама 130 македонци, 28 сърби, 280 германци, 140 австрийци. Много англичани, руснаци от другите по-малко и учат български 1 година преди да дойдат децата им учат в български училища. И е много смешно. В училищата учат на български, а по улицата си говорят на английски. Икономиката си намира кадри ми е мисълта.

  14. 14 Профил на Reporter US
    Reporter US
    Рейтинг: 1048 Неутрално

    2029 22 фев 2013България има един проблем, от който произлизат всичките ни беди: смазваща корупция
    —цитат от коментар 8 на 2029


    Тц, не позна, другарю. В българия има точно три проблема и те са в трите комунистически фракции - БСП, ДСБ и ДПС. И поддържаните от тях олигарси, които изкупиха медиите в България.

  15. 15 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1799 Неутрално

    “Източна Европа отчаяно се нуждае от младите”
    ——
    Инкубатор за работна сила за Западна Европа? Я да си подобрите плодовитостта, че ще ви орежат плащанията от Брюксел!

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  16. 16 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 2696 Разстроено

    “Източна Европа отчаяно се нуждае от младите”——Инкубатор за работна сила за Западна Европа? Я да си подобрите плодовитостта, че ще ви орежат плащанията от Брюксел!
    —цитат от коментар 15 на Gretel


    А бе тя Западната Европа си внесе много млади рицари от Азия и Африка,ама те не пожелаха да идат под строй на поточните линии на Мерцедес и Ситроен!

    Група млади затоплисти чисти океан от глисти,вдъхновени либерали пляскат в езеро педали. BACHO LUD
  17. 17 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 5869 Неутрално

    Липсата на ред,корупцията,безхаберието,липсата на визия и реална промяна гони младите навън.Само от нашият вход от 22апартамента-12 младежи до 28 години ВЕЧЕ са в Англия,САЩ,Канада...и Германия....

    До истината се достига с познание!
  18. 18 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1799 Неутрално

    До коментар [#7] от "Да вярваме на истината":
    До коментар [#6] от "aleks ivan":
    “Връщат се и децата на изселените”
    ——
    Всички се връщат, казвате? Уф, падна ми камък от сърцето... че като видях “източна Европа “ в заглавието и се притесних... забравих, че вече сте към западна.

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  19. 19 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3148 Неутрално

    До коментар [#2] от "Nikolay Savov":

    Съгласен, че парите са важна част от решението, но не са самото решение!!!
    Племенницата ми завърши медицина и замина за Германия не заради парите, а заради възможността да се развива кариерно и да стане добър лекар. За да успееш тук трябва да си в "свитата4 на някое самопроизвело се в ранг на полубожество "светило" и да бутнеш я дупе, я нещо друго за да си в "елита" и да получиш "път нагоре"!!!
    Та освен пари ни трябва и малко по-цивилизовано отношение и разбиране за Света и Живота!!!!

  20. 20 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 3102 Неутрално

    До коментар [#17] от "Willy Messerschmitt":

    Ами оправете си икономиката на населеното място и ще се връщат. В Габрово даже които завършват в Оксфорд и Кеймбридж се връщат въпреки, че в Англия им предлагат работа за радост на родителите им. Значи нещо ги привлича. Което значи, че според мене се връщат, а според вас заминават. Това е доказателство за най-важното дето го говоря, а именно уеднаквяване на икономиката в страната.

  21. 21 Профил на Killing Joke
    Killing Joke
    Рейтинг: 496 Неутрално

    До коментар [#17] от "Willy Messerschmitt":

    Същата работа. На последното събрание на входа се установи, че от общо двайсетина апартамента, имаме пет празни - два напълно, три се дават под наем, но нямат наематели. Почти всички млади са в чужбина, а не са от бедни семейства, да кажеш, родителите им си имат пари.
    Парите не са единствен фактор от поне няколко години.

  22. 22 Профил на Ashiata Shiemash
    Ashiata Shiemash
    Рейтинг: 1405 Неутрално

    Даа, виждам че са му намерили цаката, трябвало да вкарват работна сила от чужбина. А ако при настоящите цени минималната нетна заплата стане 2000 лв много бързо ще се намерят достатъчно желаещи да работят, даже и от чужбина ще се върнат в България, спокойно семействата ще си позволят и повече деца, ако пък се въведе регулация и в сектора с недвижими имоти и стане по лесно сдобиването със жилище за живеене на прилична цена още повече деца ще има. Но не, няма да се вдигат заплатите, решението било да се вкарват работници от Филипините, Виетнам и незнам си още къде.

  23. 23 Профил на In my world
    In my world
    Рейтинг: 705 Неутрално

    край всичко качествено е на запад.

    In many wars between the CIVILIZED MAN and the SAVEGE.Support Civilized man defeat the terror(islam)
  24. 24 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2135 Весело

    Много е просто, но явно назначените червени бизнесмени са още по-прости:
    1. Научете се да плащате.
    2. Научете се на бизнес етика.
    И хората ще започнат да идват.

    Генерал Сандокан с двата МИГ-а
  25. 25 Профил на Ashiata Shiemash
    Ashiata Shiemash
    Рейтинг: 1405 Неутрално

    До коментар [#3] от "penetrating":

    На бизнеса все някой му е виновен. Като няма млади ще наемаш по-възрастни, като не са качествени обучи ги. Те искат супер-хипер квалификация и имат какви ли не изисквани, предлагат някаква мижава заплата и после се оплакват че нямало хора.

  26. 26 Профил на Ashiata Shiemash
    Ashiata Shiemash
    Рейтинг: 1405 Неутрално

    До коментар [#5] от "Да вярваме на истината":

    А от тези дето заминават да учат, колко се връщат?
    Отделно, това че заминавали само тези дето отиват да учат не е вярно.

  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  28. 28 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2135 Весело

    До коментар [#25] от "Ashiata Shiemash":

    Границите са отворени. При 3 000 евро заплата защо да не дойдат френски, немски или чешки работници.
    Но манталитета на нашите чорбаджии е друг - един се хвалеше, че затворил хотела си в Австрия, защото не искал да плаща 1500 евро заплата на рецепционистка...

    Генерал Сандокан с двата МИГ-а
  29. 29 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4239 Неутрално

    За цяла Източна Европа не мога да говоря - положението у нас не е същото като това в Полша или Словакия дори, но тук политика за задържане на млади хора няма, има политика за толериране на вече успели млади мъже , а те не са кой знае колко във властта ! Всъщност политиката е държавни протекции на един успял млад мъж ! За другите, опцията е терминал 2 и много хора я избраха ! Имаме нужда от смяна на статуквото и превръщането ни на общество, основано на ценности. Иначе другото го знаем вече повече от 30 години !

  30. 30 Профил на Ashiata Shiemash
    Ashiata Shiemash
    Рейтинг: 1405 Неутрално

    До коментар [#20] от "Да вярваме на истината":

    Каква е тая нова силиконова долина Габрово дето никой не я е чувал, но пък виждаш ли от цял свят хора драпат да са там?

  31. 31 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2135 Весело

    До коментар [#30] от "Ashiata Shiemash":

    Известна е с рязко увеличаващата се популация от индобългари....

    Генерал Сандокан с двата МИГ-а
  32. 32 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2558 Неутрално

    До коментар [#30] от "Ashiata Shiemash":

    Долина на хумора!

  33. 33 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 3102 Неутрално

    До коментар [#26] от "Ashiata Shiemash":

    Тези дето познавам се връщат всичките. Че вземаме и дето не са от града. В България имаме и черна заплата все пак. Един оператор на ЦПУ аз не познавам да взема под 2500 лева пусти. Търсят се инжинери в момента също не познавам под 2200 лева. ИТ сектора са само млади тях не ги броя те не познават парите. Аз му казвам, че услугата ми струва 65 лева той ми плаща 100. Тези около 1000 човека пък дето монтират машините ни по света вземат само командировъчни 2000 евро на месец.

  34. 34 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 3102 Неутрално

    До коментар [#30] от "Ashiata Shiemash":

    Ами шъкни и чети. Има всякакви репортажи и даже на шефът на Тракийската икономическа зона. Това, че ти не си чувал да си чувал. Да не сме комплексирани:) Или идваш и гледаш.

  35. 35 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5410 Неутрално

    До коментар [#17] от "Willy Messerschmitt":

    +++

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  36. 36 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5410 Неутрално

    До коментар [#19] от "selqnin":

    Пари има достатъчно но разпределението им куца яко !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  37. 37 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4785 Неутрално

    Това е последствие и от едновремешната желязна завеса, която беше една (имаше и други) от причините животът в Западна Европа да се превърне в мечта за младите в края на комунистическата ера.
    Проблемът може да се реши единствено с изравняване условията на живот в източната и западната част на Европа.
    И докато вина за това едно време беше глупавата организация на икономиката на изток, то сега е необходим по-голям износ на капитали от запад на изток.
    Колкото по-голям е този износ на капитали, толкова по-бързо ще се получи изравняване в условията на живот, което ще спре миграцията от изток на запад.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  38. 38 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5410 Неутрално

    До коментар [#20] от "Да вярваме на истината":

    Хайде дай доказателства
    снимай 20 завърнали се деца. Аман от гробарски лъжи. Дядо Никола какво произвежда ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  39. 39 Профил на Killing Joke
    Killing Joke
    Рейтинг: 496 Неутрално

    До коментар [#22] от "Ashiata Shiemash":

    Това с Филипините и Виетнам и аз не знам откъде го измислиха. Филипинците масово ходят в САЩ, а пък виетнамците от държавите в Източна Европа най-много харесват Чехия. Кой ще ти дойде тук за 1000 лева. Само плашат гаргите.

  40. 40
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  41. 41 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2558 Неутрално

    До коментар [#33] от "Да вярваме на истината":

    Значи ко излиза: Връщаш се в Габрово за да те пратят от там пак в чужбина да "миеш задници" и да се радваш на някакви командировъчни. Туй ли е бизнес моделът?

  42. 42 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 3102 Неутрално

    До коментар [#38] от "КМЕТ В СЯНКА":


    До коментар [#41] от "Нинов":

    Да монтираш машини бе отродник. Много по-добре сме от всеки град в Германия. Дето ми пишеш как си почивап на Майн. Вие като се върнете лятото сте най-неплатежоспособните клиетни!

  43. 43 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4785 Весело

    ... Всъщност политиката е държавни протекции на един успял млад мъж ! За другите, опцията е терминал 2 и много хора я избраха ! Имаме нужда от смяна на статуквото и превръщането ни на общество, основано на ценности. Иначе другото го знаем вече повече от 30 години !
    —цитат от коментар 29 на samoedin


    Е да ама така няма да остане за "нашите бизнесмени"!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  44. 44 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2558 Неутрално

    До коментар [#42] от "Да вярваме на истината":

    а нещо повече от монтиране на машиини има ли в Габрово?

    Заплати по над 200 хил. годишно има ли?

  45. 45 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4785 Неутрално

    До коментар [#40] от "Срам ме е от ГЕРБ":

    Този нещо не е наред.
    Непрекъснато върти един и същ рефрен.
    Сигурно си мисли че е много хитър.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  46. 46 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5410 Неутрално

    До коментар [#42] от "Да вярваме на истината":

    Не виждам снимките пропагандаторе. Дядото какво произвежда ? Кажи , не се притеснявай.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  47. 47 Профил на GreenBush
    GreenBush
    Рейтинг: 913 Неутрално

    С ПАРИ!!!
    —цитат от коментар 2 на Nikolay Savov


    Проблемът не е в парите а в манталитетът ни по тази географска ширина. Царят навремето се оказа прав за съжаление - трябва ни формат и upgrade до последна модерна версия на чипа.

    Няма смисъл да търсим вина нито в турското робство, нито в 45 те години соц. Има достатъчно свитеделства, че проблемтъ е в начинът ни на мислене а не в това кой управлява.

  48. 48 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1375 Неутрално

    Програми за насърчаване на образование, квалификация, първа работа, облечкени условия за млади семейства, ама най-важното е да разкараме мафията от държавата. Иначе нищо друго няма да помогне.

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  49. 49 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4785 Неутрално

    Онзи ден четох (май тук беше) за някакъв по-тъмен българин от Сливен, който завъртял успешна търговия с билки.
    Циганите непрекъснато търсят от какво да направят пари, което хич не е лошо. Завършил някакъв курс, четял и в момента е много известен.
    Нашите управляващи му дали некви 1000 (ли бяха та 5 000 ли) и толкова.
    И какво ще направиш с тези мижави пари?....
    В същото време не получават нищо от Лукоил и подпомагат губещия от всякъде бизнес на сума червени олигарси.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  50. 50 Профил на Black Hawk
    Black Hawk
    Рейтинг: 566 Неутрално

    В цивилизования свят, към който принадлежим и ние, раждаемостта спада и това е факт. Ако в Източна Европа проблемът се усеща по-силно, то е защото в Западна има постоянен поток имигранти от Африка, Близкия Изток и Азия. Честно казано не мисля, че това е решение в дългосрочен план. Проблемите са че 1) в нецивилизования свят ръстът на населението е огромен и 2) намаляването на населението в цивилизования ще окаже натиск върху социалните системи, особено пенсионните. Вторият проблем има решение и то е преминаване от разходо-покривни към спестовни системи. Първият проблем обаче не е ясно как ще се реши, а той вероятно ще предизвика глобални конфликти за ресурси.

  51. 51 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 4060 Любопитно

    До коментар [#2] от "Nikolay Savov":Съгласен, че парите са важна част от решението, но не са самото решение!!!Племенницата ми завърши медицина и замина за Германия не заради парите, а заради възможността да се развива кариерно и да стане добър лекар. За да успееш тук трябва да си в "свитата4 на някое самопроизвело се в ранг на полубожество "светило" и да бутнеш я дупе, я нещо друго за да си в "елита" и да получиш "път нагоре"!!!Та освен пари ни трябва и малко по-цивилизовано отношение и разбиране за Света и Живота!!!!
    —цитат от коментар 19 на selqnin

    Малко?!?!??? Че,нали, тези- "отношение и разбиране", са в основата и са едни от най-важните условия,за да ги има парите!
    "...А че именно вън от тая ограничена сфера се почва европейският живот, той нито знае и като ,че не иска даже и да знае. Възпитанието, нравственият мир на европееца, домашната му обстановка - плод на вековна традиция и постепенно усъвършенствуване умственото движение, - обществените борби и начинът на воденето им, музеите, библиотеките, филантропическите учреждения, изящните изкуства, хилядите проявления на прогреса не обременяват вниманието на бай Ганя.
    "Чунким баща ми все опери е слушал" - каже бай Ганьо и обаян от този принцип на окаменелост и ултраретроградство, не се стряска твърде много от "новата мода", т. е. от цивилизацията. Но при всичко това бай Ганьо няма доблестта на китайците - да се огради със стена против нахлуването на цивилизацията - и при всичко че го въодушевява принципът "баща ми това не е правил и аз няма да го правя", но току видиш, че си облякъл чиста риза, турил си ръкавици, па кога го назорят, облича и фрак, сърди се, смее се, ама облича фрака. Чуваш го, че казва "pardon", говори за "костентуцията", похвалява се сам-там, че обича "супа", когато всъщност една люта чорба би предпочел от всички европейски гозби...."

  52. 52 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 808 Неутрално

    Проблемът на младите е, че не искат да положат дори минимални усилия ТУК и СЕГА да стане по-добро място за живеене (справка - гласуването на избори) ... По-лесно е да нарамиш куфара и да отидеш на вече уредено местенце. ... А оправдания винаги ще се намерят.

  53. 53 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2141 Неутрално

    Приложете Сингапурският модел. Понеже сме в ЕС ще работи още по-добре.
    Всеки който отвори бизнес с определен оборот и определен брой работници и плаща всички осигуровки и такси се освобождава от данъци за 5 години.
    Всеки който иска да работи в България му се дава Н1 тип виза която изисква да се плащат осигуровки и такси и данъци (това е за хората не за компании)
    За да стане това трябва да се уволнят 50% от бюрократите, всичко да се качи на електронни медии. На човек да не му се налага да вижда "лелка" в живота си. Всичко по интернета, всичко по банков път, абсолютно никакви плащания в брой никога! Всички документи достъпни на всички Европейски езици или поне Английски, Немски, Френски, Испански, Италиански, Полски, Руски.
    И разбира се да се оправо малко поне коруциата. Всички мучновци с апартаментите не трябваше да подават оставки а да бъдат уволнени, съдени и вкарани в затвора от 5 до 10 години.
    Освен това да се спре всякакъв ежедневен тормоз от ченгета, пожарникари , инспектори по хигиена и други такива подлеци. Това може да се изкорени за един месец. Да има закон че ако взимаш подкуп когато си на държавна служба наказанието е дисциплинарно уволнение, 5 години затвор за сума до 100лв, 10 години за сима до 1000 и 15 за сума до 100,000. След това всеки 50,000 да носят по още 5 години. Барни Медов го осъдиха на 158 години затвор. Не виждам защо да не може и в България.
    А как ще ги хващат? Елементарно! Поставени лица със скрити камери и белязани пари. Като вкарат 30 ченгета за по 5 до 10 години в пандиза още първия месец ... мисля че рязко ще намалеят тулупите от бандата "И кво прайм сега?"
    Ние само да отворим вратата на Китайците да си построят заводите в България и да наводнят Европейския пазар, като разбира се могат да си връщат печалбата в Китай или да си правят каквото си пожелаят с нея ... само това да направим ще се отворят милион работни места. Ще трябва да внасяме Филипинци и ние.

    California Über Alles
  54. 54 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4785 Неутрално

    До коментар [#42] от "Да вярваме на истината":а нещо повече от монтиране на машиини има ли в Габрово?Заплати по над 200 хил. годишно има ли?
    —цитат от коментар 44 на Нинов


    В Габрово има доста предприемчиви българи. Имат си го в гена от едно време.
    Абе мутренска държава!
    Предприемчивите българи трябва с фенер да ди търсят, да ги подпомагат всячески и да ги показват за пример!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  55. 55 Профил на xhi13317223
    xhi13317223
    Рейтинг: 439 Неутрално

    Докато не се въведе ред в медийната мафия, няма да има масово завръщане на българи. Радикалните комунисти от ДСБ и пригласящите им комунистически фракции на Бойкикев, зелени и всякакви други неадекватни как' Цонки непрекъснато насаждат усещане за апокалипсис и трагедии, през медиите на подсъдимите олигарси, де факто прогонили българите от България. Медийният терор държи младите хора извън страната и е напълно прав Орбан да нарита Шорош от Унгария. Въпросът е, как да напъдим няколко хиляди соросоида, за да се върнат в страната няколкостотин хиляди кадърни и образовани българи?
    —цитат от коментар 11 на Reporter US


    Нaдявам се не вярвате че наистина медийната среда е причина за наупскането на българите!

  56. 56 Профил на bpcorp
    bpcorp
    Рейтинг: 744 Неутрално

    Няма как да бъдат задържани хората в работоспособна възраст без едно далеч по-справедливо разпределение на БВП.

  57. 57 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5410 Неутрално

    До коментар [#52] от "Булаир":

    И за чий интерес трябва да се мъчат тук. Животът си е техен .

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  58. 58 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 4268 Неутрално

    До коментар [#14] от "Reporter US":

    Пропускаш БКП 2 - ГЕРБ.

  59. 59 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5410 Неутрално

    До коментар [#54] от "Храбър":

    Ми те ги стимулират с милиони и ги показват редовно. Само дето са малко назначени.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  60. 60 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 3102 Неутрално

    До коментар [#38] от "КМЕТ В СЯНКА":


    До коментар [#30] от "Ashiata Shiemash":

    https://nova.bg/news/view/2016/07/03/152279/да-избереш-габрово-пред-лондон
    https://www.capital.bg/specialni_izdaniia/kapital_gradove/2018/06/22/3200317_rajdaneto_na_tehnologichen_park_gabrovo/

    https://www.bloombergtv.bg/klub-investor/2018-01-27/gabrovo-nepodoziranoto-tehnologichno-sartse-na-balgariya

    https://www.investor.bg/imenata-na-biznesa/107/a/georgi-stoev-bylgariia-se-nujdae-ot-imidj-na-tehnologichna-investicionna-destinaciia-250077/

    http://www.gabrovodaily.info/икономика/фирма-rseat-габрово-симулатори-за-ферари/

    https://www.podemcrane.com/

    https://www.podemcrane.com/


    45 000 телфера и 1500 големи крана на година производство за всички континенти

    https://www.standartnews.com/lifestyle-lyubopitno/gabrovets_prevze_sveta_s_tubichki-225243.html

    https://www.youtube.com/watch?v=r6vFrgANHs4

    https://www.youtube.com/watch?v=bK8z7n0q8Xk

    Най-големите инструментални фирми включително част от Люксембургско-австрийската-габровската група ЦЕРАТИЦИТ

    https://www.youtube.com/watch?v=wyCHSdDkuYU

    Униформите за 3 НАТОВСКИ армии

    https://www.youtube.com/watch?v=x-7QAvPXqcM

    https://kdn.bg/

    Преработка на пластмаси.

    http://sfb.bia-bg.com/index.php?sel=BG15713

    Най-голямата фирма в България за електроника в ИТ сектора

    https://www.youtube.com/watch?v=Hr1t58MyacE

    Поредният 4-и завод на БЛАССЕР за производство на германските оръжия на БЛАССЕР, МАНЛИХЕР, МАУЗЕР, ЗИГ ЗАУЕР!


    И милиони обувки, трикотаж включително Калзедония и Прада.

    Айде стига ви толкова.

  61. 61 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4785 Неутрално

    До коментар [#33] от "Да вярваме на истината":

    Кажи коя е фирмата и кой е собственикът?
    Едва ли си ти, що думата инжЕнер не знаеш как се пише.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  62. 62 Профил на Killing Joke
    Killing Joke
    Рейтинг: 496 Неутрално

    До коментар [#52] от "Булаир":

    Ами, нормално. Трепеш се да отвориш очите на разни, дето още вярват в "добрия бащица" и "народния човек", те си гласуват под строй за него, виждаш, че оправия няма и в един момент си тръгваш. Един живот живееш, няма да го прекараш само в битки с вятърни мелници, я.

  63. 63 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12040 Весело

    До коментар [#25] от "Ashiata Shiemash":

    По-важното от заплатата е да се вижда възможността за растеж...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  64. 64 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 808 Неутрално

    До коментар [#52] от "Булаир":И за чий интерес трябва да се мъчат тук. Животът си е техен .
    —цитат от коментар 57 на КМЕТ В СЯНКА



    До коментар [#57] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Бих ти отговорил с нещо от рода на "... заради България и семейството" ... но едва ли ще ме разбереш ... ТЕ също.

  65. 65
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  66. 66 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 3102 Неутрално

    До коментар [#44] от "Нинов":

    Със сигурност има:)) Управителят на БЛАССЕР при 4 завода и основното производство на германските оръжия, но Габровска разработка защото ние парвим пушки откакто е дошел барута а германците от двеста години може да взема и милион:)) А двеста хиляди годишно със сигурност има да изкарват много хора. Аз не се напъвам гледам си кефа забавлявам се и изкарвам тази година около 106 000 лева след данъци. С елементарни бизнеси. Щото искам спокоен растеж 20% на година!

  67. 67 Профил на Фат Ким
    Фат Ким
    Рейтинг: 933 Неутрално

    До коментар [#33] от "Да вярваме на истината":

    Може би е сарказъм, някакъв Габровски, който немога да разбера, но положението там е ужасно, Габрово се стапя с по-голяма скорост от Видин и Силистра, положението е последния да изгаси осветлението. .

  68. 68 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 808 Неутрално

    До коментар [#52] от "Булаир":Ами, нормално. Трепеш се да отвориш очите на разни, дето още вярват в "добрия бащица" и "народния човек", те си гласуват под строй за него, виждаш, че оправия няма и в един момент си тръгваш. Един живот живееш, няма да го прекараш само в битки с вятърни мелници, я.
    —цитат от коментар 62 на Killing Joke


    До коментар [#62] от "Killing Joke":

    Така е ... Ако се изискват усилия - личният пример е най-трудното нещо.

  69. 69
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  70. 70 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 3102 Неутрално

    До коментар [#61] от "Храбър":

    Зная как се пишат всички думи ама пиша бързо и затова и пет букви да съм сбъркал ще разбереш какво искам да кажа. Ами всички кранови фирми Подемкран, Балканско Ехо, Тилс Теспом декларират, че вземат всеки инжЕнер който им попадне неограничено. Преди 15 дни пред очите ми Волво им поръча една камара кранове и телфери и те се ошашавиха щото имат огромни поръчки:)) А това е малка част от индустрията тука. 1500 човвека! Между другото не слагат нищо китайско и евтините им операции както отбеляза и Георги Стоев се правят в Германия и Швейцария! За ужас на Нинов!

  71. 71 Профил на Reporter US
    Reporter US
    Рейтинг: 1048 Неутрално

    Пропускаш БКП 2 - ГЕРБ.
    —цитат от коментар 58 на Vlado Nikolov


    Ще приема, че ГЕРБ е някакъв клонинг на БКП, когато ми покажеш един противообществен закон, като този за амнистията, гласуван от ГЕРБ и някое от трите БКП-та - БСП, ДСБ или ДПС. Чекам!

  72. 72 Профил на Killing Joke
    Killing Joke
    Рейтинг: 496 Неутрално

    До коментар [#68] от "Булаир":

    Хубав лозунг, но и той е до време. Моите усилия продължиха почти 20 години. Да си призная, ако знаех навремето колко нерви ще загубя за нищо, въобще нямаше и да се занимавам. Нов Булаир с такива хора няма как да има. На който му се занимава - моля, желая му успех.

  73. 73 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2558 Неутрално

    До коментар [#67] от "Фат Ким":

    и аз туй си помислих, че Габрово е по-мизерно дори от Плевен.

    София е градът в Б-я.
    Там свири музиката.

  74. 74 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2558 Неутрално

    До коментар [#66] от "Да вярваме на истината":

    В Габрово има ли работни места дето да плащат над 200 хил. лв годишно за да ходиш на работа и да гледаш монитора, понякога да пишеш имейл или да телефонираш?

  75. 75 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 3102 Неутрално

    До коментар [#73] от "Нинов":

    Хахахах. Габрово е най-екологичният най-красивият град-градина 200 години преди София и 300 пред Плевен:)) Така, че вярвай си!

  76. 76 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2558 Неутрално

    До коментар [#75] от "Да вярваме на истината":

    Габрово е градът с най-ниски цени на жилища и най-много пияндета на гл. от населението.

  77. 77 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 3102 Неутрално

    До коментар [#69] от "Reporter US":

    Тия нямат представа за действителността:)) Остави ги Аз за последен път им се връзвам да им пусна малка част от реалността. Особено миячите на задници дето мислят, че тука тънем в мизерия. Обаче тънем. Скаридите и омарите ни бързо свършват хахахахахаха

  78. 78 Профил на Да вярваме на истината
    Да вярваме на истината
    Рейтинг: 3102 Неутрално

    До коментар [#73] от "Нинов":

    В София дето въздухът се реже с нож черен и прашен и при по-нисък стандарт да ме вържеш няма да живея!

  79. 79 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3148 Неутрално

    До коментар [#36] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Без да оспорвам факта, че корупцията е един от тежките проблеми пред Отечеството погледнете, моля следните показатели :
    -ръст на икономиката;
    -БВП ;
    -индустрии с добавена стойност;
    -индустрии на знанието...
    Положението е плачевно - 100 години назад и 50 години в ляво сме от света!!!
    В лявата парадигма основен казус е "разпределянето", а в парадигмата на Разума е Логиката основният казус е :"Как да СЪЗДАДЕМ онова, което левундерите МЕЧТАЯТ да разпределят!!!!!!!!

  80. 80 Профил на bnc59488372
    bnc59488372
    Рейтинг: 647 Неутрално

    До коментар [#60] от "Да вярваме на истината":

    всъшност всички европейци измират(това е най-точната дефиниция ),такъв срив не е имало никога при мирни условия и задоволени материално популации.Не е обаце ясно защо продажните европейски елити правят всичко възможно да ускорят този процес(не само от глупост,неадекватност,невежество) имаме всички основания да се съмняваме ,че в ход чудовищен експеримент по етническо прочистване извършен от самите евро елити(неграмотно -неадекватни или продажни) спрямо собствените им народи МЕГА ПРЕСТЪПЛЕНИЕТО НА ВСИччКИ ВРЕМЕНА. Едва ли това което направи меркел през 2015 бе случайно. едва ли назнчаването на това недоразумение человеческо за папа бе случайно- когато си отвори устата говори само за мигранти,ислямските ни братя и дългът ни към тях(????).САМО СЛЕД 30-40 ГОДИНИ ЕВРОПА щЕ Е чАСТ ОТ ИСЛЯМСКИЯ СЕВЕРОЗАПАД.ЗАщО ЕВРОПОЛИТИЦИТЕ ПРАВЯТ ВСИччКО ВЪЗМОЖНО ДА УСКОРЯТ ТОЗИ ПРОЦЕС. ЗАщО НЕ ВЗЕМАТ ДРАКОНОВСКИ МЕРКИ ДА СЕ СПРЕ ИЗМИРАНЕТО НА ЕВРОПЕЙЦИТЕ,КАКТО СЕ ВЗЕМАТ ТАКИВА(НАПЪЛНО СПРАВЕДЛИВО) ЗА ПОПУЛАЦИИТЕ НА ГОРИЛИТЕ ,шИМПАНЗЕТАТА ИЛИ ГИГАНТСКИТЕ ПАНДИ НАПР.)ЗАщО СЕ ДЕПОРТИРАТ ВКЛючИТЕЛНО С ВОЕННИ КОРАБИ (ДОСКОРО) СТОТИЦИ ХИЛЕДИ АФРИКАНЦИ И АРАБИ В ЕВРОПА.ДАЛИ ЦЕЛТТА НЕ Е ДЕСТАБИЛИЗИРАНЕ И ЕВЕНТУАЛНО ИМПЛОЗИЯ НА ОБщЕСТВАТА,НА КОГО Е УГОДНО ТОВА? ТОВА СА ИНТЕРЕСТНИ ВЪПРОСИ ЗАСЕГА БЕЗ ЯСЕН ОТГОВОР

  81. 81 Профил на vespasian0303
    vespasian0303
    Рейтинг: 311 Неутрално

    Ще задържите (страните от източна Европа) младите като не ги примамвате с разни бошлав стимули, а сведете корупцията до минимум (произтичаща именно от политиците). На един млд човек му трябва сигурност, че като почне нов бизнес развитието ще зависи само от уменията му и от пазарното търсене, а не от разни чичковци и лелки от институциите, които искат такса спокойствие, за да “минат” документите например.

  82. 82 Профил на Reporter US
    Reporter US
    Рейтинг: 1048 Неутрално

    До коментар [#73] от "Нинов":Хахахах. Габрово е най-екологичният най-красивият град-градина 200 години преди София и 300 пред Плевен:)) Така, че вярвай си!
    —цитат от коментар 75 на Да вярваме на истината


    Габрово и на мен ми е любим и ако не бях ангажиран с много специфична ИТ дейност, изискваща да съм в София, отдавна да съм отишъл там, да съм си купил едно къще и да се наслаждавам на планински въздух, красива природа, спокойствие и качествен живот. Дръгалевските чобани, дека са пасли само из градинките около паветата, няма как да оценят качеството на живот в един такъв град. Ходенето из горите за гъби и риболовът са допълнителна екстра, а близостта на бижута като Трявна, Боженци, Вонеща вода и т.н. правят уикендите на ценителя още по желани и очаквани. Да видим, като се пенсионирам след двадесетина години, живот и здраве, Габрово е сред първите ми дестинации за заселване.

  83. 83 Профил на Kamenarski
    Kamenarski
    Рейтинг: 1722 Неутрално

    До коментар [#42] от "Да вярваме на истината":

    Вярвайте си на вашата "истина", но не се опитвайте да го вменявате и на останалите, ако не искате да бъдете квалифициран като ТРОЛ

    НЕ ЦЪКАЙТЕ МИНУСИ НА ТРОЛА! ТЕ ПЕЧЕЛЯТ ДЕНЬГИ И ОТ ТОВА!
  84. 84 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3720 Неутрално

    В бившите социалистически страни от източна Европа капиталисти станаха хората от висшите комунистически партийни номенклатури на тези страни и хората свързани с тайните репресивни служби. Бившите борци против капитализма , които станаха капиталисти са учили , че могат да трупат печалби чрез експлоатация на работника и те цинично точно това правят. Източно европейският работник е много по-слабо платен от западния. Младите не искат да работят без пари на бившите ченгета и партийни секретари и бягат на запад.Те могат да бъдат задържани само , ако техният стандарт се изравни със западния , което означава , че олигарсите трябва да започнат да плащат на работника много повече отколкото сега.

  85. 85 Профил на Reporter US
    Reporter US
    Рейтинг: 1048 Неутрално

    В същото време не получават нищо от Лукоил
    —цитат от коментар 49 на Храбър


    Верно ли бе, другар? 32 милиарда данъци са нищо, викаш? Особено на фона на данъците, които плащат лилявите безработни комуняци, които даже пари за централа нямате и сте окупирали държавната сграда на Кърниградска, в нарушение на всички закони!

    https://money.bg/business/lukoyl-platihme-nad-32-miliarda-leva-danatsi-za-17-godini-v-balgariya.html


  86. 86 Профил на Kamenarski
    Kamenarski
    Рейтинг: 1722 Неутрално

    До коментар [#79] от "selqnin":

    Как да СЪЗДАДЕМ онова, което левундерите МЕЧТАЯТ да разпределят!!!!!!!!


    Хахаха..... +++

    НЕ ЦЪКАЙТЕ МИНУСИ НА ТРОЛА! ТЕ ПЕЧЕЛЯТ ДЕНЬГИ И ОТ ТОВА!
  87. 87 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1349 Неутрално

    Висок стандарт, сигурност, качествено образование и здравеопазване, ниски нива на корупцията. Това е формулата. При масовата заплата от 1000 лв бруто и липсата на перспективи за висок стандарт, освен ако не си корумпиран чиновник, младите ще продължат да бягат на Запад.
    А 30 000 евро за трето дете на майка с висше, като в Унгария, изобщо няма да навредят.

  88. 88 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3145 Неутрално

    Бялото население навсякъде намалява в цивилизованите страни. Подобно е положението в Япония и Южна Корея. А Южна Корея с раждаемостта от 1.11 направо трепи рибата.

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_sovereign_states_and_dependencies_by_total_fertility_rate

    http://worldpopulationreview.com/countries/total-fertility-rate/


    Западна Европа приема бежанци и това ги държи все още в графата с не намаляващо население. Хубавото е че приемат и бели от Полша, Унгария, от региона, които се интегрират, но другите просто им висят на врата и харчат яко.

    Майката природа явно не обича цивилизованите нации и е намерила начин да се справи с тях. :)

  89. 89 Профил на Kamenarski
    Kamenarski
    Рейтинг: 1722 Неутрално

    До коментар [#82] от "Reporter US":

    Въпросът ми е:
    С какво управляващата върхушка от мутродебили са допринесли за всички тези природни дадености, които сте описал, А?

    НЕ ЦЪКАЙТЕ МИНУСИ НА ТРОЛА! ТЕ ПЕЧЕЛЯТ ДЕНЬГИ И ОТ ТОВА!
  90. 90 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 3627 Неутрално

    [quote#14:"Reporter US"]
    —цитат от коментар 40 на Срам ме е от ГЕРБ
    Млъкни ве, простьо, млъкни ве - Най-големият проблем на България е ГЕРБ начело с комуниста Борисов. От там произлизат и другите проблеми - например тъпи тролове по сайтовете като теб! Освен, че си прост, си и извънредно противен! Баси гнусните герберя, честно! А съм сигурен, че на живо си най-голямата мишка - тих, незабележим, и разбира се - извънредно глупав :)[/quote]


    Това е ТЯ - Непукистка с един от никовете си .
    Колко е тъпа, сам си преценил, но преди години ми се предствяше като генерал-полковник от военната прокуратура на БНА .
    В действителност, един от приматите на ГЕРБ .

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  91. 91 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2770 Неутрално

    Преди 2-3 месеца писах тук, че едни от най-потърпевшите от политиката (по-точно, от липсата на политика С мисъл) на тиквата и опг-то му. Има цели семейства, навързани на държавна и общинска копаня. Тези хора не са свикнали да работят в конкурентна среда (да не говорим, че в България, производителността е ниска, дори само по причина, че огромната част от можещите, знаещите и с професионално самочувствие хора, отдавна работят и правят бизнес по света), не умеят дори да работят... Един ден, държавата няма да има възможност да им изплаща пенсиите.
    А на такива като мен, практически ни направиха огромна услуга.

  92. 92 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3145 Неутрално

    Висок стандарт, сигурност, качествено образование и здравеопазване, ниски нива на корупцията. Това е формулата. При масовата заплата от 1000 лв бруто и липсата на перспективи за висок стандарт, освен ако не си корумпиран чиновник, младите ще продължат да бягат на Запад.А 30 000 евро за трето дете на майка с висше, като в Унгария, изобщо няма да навредят.
    —цитат от коментар 87 на Котаракът на Шрьодингер


    След като това е формулата би ли обясни защо в Южна Корея имат раждаемост по-ниска от нашата, а и не само там. Има доста развити страни с по-ниска раждаемост от България. :)

    Проблемът на съвременната цивилизация е в раждаемостта. Приема на хора от други държави е временно решение. Айде ако приемаш бели хора горе долу си добре. Ама ако не приемаш бели хора - пише се бегал много преди Източна Европа.


  93. 93 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1349 Неутрално

    50 % по-високи възнаграждения за положения труд,
    почти напълно ще спрат бягството на младите на Запад. Моят големият хубостник е с 5000 лева заплата програмист и не иска и да чува за Англия, вече отхвърли няколко предложения от там.

  94. 94 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3148 Неутрално

    До коментар [#86] от "Kamenarski":

    Много харесвам онази мисъл на Баронеса Маргарет Тачър, която гласи :"Комунистите са много добри в едно нещо - в харченето на ЧУЖДИ пари"!!!!!
    Този левундерски ментален дефект е структуроопределящ и неунищожим, но за това пък унищожаващ всички прояви на Разум и Логика!!!!

  95. 95 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3145 Неутрално

    Един ден, държавата няма да има възможност да им изплаща пенсиите.А на такива като мен, практически ни направиха огромна услуга.
    —цитат от коментар 91 на vhv


    Това е валидно за всяка държава, която има подобен пенсионен модел.

    Що си мислиш, че Швеция или Германия след 30-40 год ще има пари да ти плаща пенсията, примерно? ;)

  96. 96 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 3627 Неутрално

    Проблемът на младите е, че не искат да положат дори минимални усилия ТУК и СЕГА да стане по-добро място за живеене (справка - гласуването на избори) ... По-лесно е да нарамиш куфара и да отидеш на вече уредено местенце. ... А оправдания винаги ще се намерят.
    —цитат от коментар 52 на Булаир



    Я сподели, къде го виждаш това " уредено местенце " !
    Германецът / французинът знае, че знаеш перфектен немски / френски, че си доказан специалист в неговата област и те кани с разтворени обятия, като за начало ти дава едно € 3 000, прекрасно жилище и детска градина за децата ти ... ???
    Абе, тролене му е майката да добавим нещо към мизерната пенсийка .

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  97. 97 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1349 Неутрално

    Колкото повече заплатите в България се доближават до европейските, толкова по - малко изтичане на хора ще има. Това може да го каже и някое дете от пясъчника пред вас. Не знам кому са нужни скъпоструващи анализи, за да се установи толкова елементарен факт. И не знам защо работодателите се правят на луди, докато реват, че няма кадри. Има бе, само че са в чужбина, защото сте стиснати задници.

  98. 98 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2434 Неутрално

    В много от тези страни политиките в полза на многодетни майки стават все по-използван инструмент за намаляване на населението.
    =======

    Я моля ви се някой да ми го протълкува!

  99. 99 Профил на gigabyte
    gigabyte
    Рейтинг: 484 Неутрално

    До коментар [#53] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Сингапурският модел със сигурност работи, щом държавата там е успяла да натика в ъгъла своеволните китайци и малайци. Кой обаче би го приложил в България? Тук ако имаш печеливш бизнес, пристигат едни хора близки до управляващите и ти предлагат да им подариш бизнеса. Ако не си съгласен - сърди се на себе си. Оня със суджука беше местен функционер в Добрич. Като него има много мераклии. Как ще ги прибереш на топло или озаптиш, ако спасението им идва с едно телефонно обаждане? Не съм чул да има осъден политик (министър, шеф на агенция и т.н.) за корупция или злоупотреби. На един куп хора могат веднага да им вземат незаконно придобитото имущество, но няма желание това да стане. Така че кочинката си остава, прасетата се хапят помежду си и дотам.

    master
  100. 100 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2434 Неутрално

    До коментар [#53] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    и корупциата да управиме, и правопистта !!!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK