
© Reuters
Новият завод на "Фолксваген" за автомобили, предимно от бранда "Шкода", ще бъде в Маниса, близо до Измир.
Това ще бъде обявено официално днес следобед след вчерашното заседание на надзорния съвет, твърдят източници от Турция. "Ройтерс" заема малко по-предпазлива позиция като цитира говорител на Надзорния съвет, според който на вчерашното заседание са станали по-ясни плановете за нов завод, но още нищо не било финализирано.
Според тях 17% от собствеността на голямото предприятие ще е на Катар. Емирството от Персийския залив притежава такъв дял в германския концерн и се предполага, че властите в Доха са изиграли важна роля в лобирането къде да бъде заводът.
Няма данни колко голяма ще е инвестицията, но през последните месеци германската преса твърдеше, че става дума за поне 1.3 млрд. евро. Турски издания пишат днес, че заводът ще наеме около 5 хиляди души.
Германското издание Automobilwoche също разпространи новината с допълнение, че край Измир ще се произвеждат и коли от бранда "Сеат". Авторите напомнят, че така ще се освободи капацитет на заводите на "Фолксваген" в Чехия, към които ще се насочат нови модели от германските предприятия, фокусиращи се вече върху електрически и автономни коли.
Досегашни публикации по тази тема твърдят, че заводът трябва да заработи през 2022-2023 г. с годишен капацитет до 350 хиляди автомобила, сред които Skoda Karoq и Seat Ateca.
След публикациите акциите на турския дистрибутор "Дотуш Отомотив" (Dogus Otomotiv) поскъпнаха в сутрешната търговия до 11.6%.
Икономическият всекидневник "Ханделсбалт", цитиран от "Дойче веле" съобщава на свой ред, че везните клонят към Турция, но решение все още няма. Изданието очаква, че такова решение ще бъде взето през втората половина на август. "Ханделсблат" също посочва Измир като най-вероятен избор на концерна за новия завод и цитира вътрешни източници, според които турската оферта е със стотици милиони евро по-изгодна от българската.
"Решение в полза на Турция създава най-вече политически проблеми. Причина за тях е спорният курс на турския президент Ердоган, който отчасти отмени демократичните права в страната след неуспешния опит за преврат преди три години", коментира по-нататък "Ханделсблат" и посочва, че от гледна точка на правната сигурност България би имала значително предимство - тъкмо поради това ръководството на концерна се опитвало да получи от турското правителство гаранции за сходна степен на правна сигурност. Според "Ханделсблат", германското правителство нямало възражения новият завод да бъде изграден в Турция, която е "интересна" като пазар с 80 млн. потребители и вероятност държавата "да закупи голям контингент автомобили за служебно ползване".