Френски съд отказа обезщетение за стотиците загинали на ферибота "Естония"

Повреда или погрешна конструкция на механизма в носовата част са причината за бързото потъване на "Естония", установи разследването през 1997 г.

© Associated Press

Повреда или погрешна конструкция на механизма в носовата част са причината за бързото потъване на "Естония", установи разследването през 1997 г.



Почти 25 години след трагедията с ферибота "Естония" френски съд отхвърли колективния иск на над 1100 близки за загиналите за изплащане на обезщетение от близо 41 млн. евро.


Официалният доклад за потъването на кораба в Балтийско море през септември 1994 г. е, че е имало проблем със заключващия механизъм на отварящата се при товарене и разтоварване носова част.


Искът бе срещу германската компания, построила ферибота, както и срещу френската агенция, която е сертифицирала, че той е безопасен за използване.




В бурно време на 28 септември 1994 г. носовата част, през която влизат автомобилите, се отваря, фериботът много бързо се напълва с вода и потъва. В помещенията се оказват блокирани стотици хора, други 97 се измъкват, но умират в ледените води. Оцеляват 137 души, а загиналите са 852, което прави инцидента край Финландия най-смъртоносния в мирно време в Европа след потъването на "Титаник".


На борда са били граждани на 17 държави, а сред загиналите 501 са шведи и 285 - естонци.


Оцелелите и роднини на жертвите получиха обезщетение от собственика на ферибота. Част от тях заведоха иск срещу Bureau Veritas и Meyer Werft, но според петъчното решение на съда от Нантер край Париж адвокатите им не са успели да представят убедително тезата, че е имало умисъл в допуснатата грешка и действията на двете компании.


"Много сме разочаровани, но не сме изненадани, съдът се отнасяше с нас толкова зле през изминалите години", коментира германският адвокат Хенинг Вите, цитиран от Би Би Си. Според него колегите му са можели да изберат няколко европейски страни, в които да подадат иск, но са предпочели Франция, защото "има най-модерното законодателство за обезщетяване".


Искът бе подаден през септември 1996 г. и приключването му отне над две десетилетия, често заради отлагания в процедурите, наложени от съда.

Ключови думи към статията:

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Тиква загубена
    Тиква загубена
    Рейтинг: 1516 Неутрално

    Путин е виновен!

    Приживе на всички в устата ви срах, серете и вие на гроба ми без страх, че мъртвец от гроба не може да се вдигне, серящия гъз с хуй да достигне!
  2. 2 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 2039 Неутрално

    Пълен провал на адвокатите. Дали ще върнат получените хонорари?

  3. 3 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1093 Любопитно

    Едно поколение време изгубено и накрая - нищо. Тия адвокати са отгледали децата си, благодарение на това дело, ма файда за хората, загуили близките си - йок...

  4. 4 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1680 Неутрално

    До коментар [#2] от "galapagas":

    Пълен провал и за конструктора и за производителя и за компанията, сертифицирала ферибота.

    А адвокатите че са зле е ясно.

    Panta rhei....
  5. 5 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 656 Неутрално

    Лелее..какво яко европейско правосъдие.. Няма и половин век и делото приключено..:-D

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  6. 6 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 3114 Весело

    Къде е сега онзи толупин с кошницата дс гнилите ябълки, да обясни как така най-справедливо претаковаха толква народ?

    I Want To Believe
  7. 7 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 933 Весело

    25 години за едно съдебно решение !!
    Да наемем "Тяхна чест" в България- ще паснат отлично във вече установената система ;-)

  8. 8 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8137 Неутрално

    "Оцелелите и роднини на жертвите получиха обезщетение от собственика на ферибота. Част от тях заведоха иск срещу Bureau Veritas и Meyer Werft, но според петъчното решение на съда от Нантер край Париж адвокатите им не са успели да представят убедително тезата, че е имало умисъл в допуснатата грешка и действията на двете компании."

    Хората са полуили обещетения, а за да получат и от производителя и собственика, трябва да се докаже умисъл. Някой смята ли , че еимало умисъл и съвсем съзнателно някой е потопил ферибота?

  9. 9 Профил на Voiko
    Voiko
    Рейтинг: 2391 Неутрално

    Френската агенция определено има вина. В същото време близките на загиналите са получили обезщетение от собственика на ферибота и сега искат второ обезщетение. По логично би било да се търси наказателна отговорност от лицата, които са направили погрешно заключение за годността на кораба.

  10. 10 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1093 Разстроено

    Мисля си, че при този мащаб на катастрофата всички отговорни институции е трябвало да се задействат максимално бързо, за да се разбере кой, какво, защо, как. Не е нормално 25 години да се точат дела, без значение за какво са при толкова много загинали...

  11. 11 Профил на qwerty 500
    qwerty 500
    Рейтинг: 2245 Неутрално

    До коментар [#1] от "Тиква загубена":

    Той е.

    I`m addicted to the truth, it`s a dangerous love affair.
  12. 12 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1586 Неутрално

    За щастие живеем в България и не ни се налага да опираме до "френско правосъдие". Да не говорим, че нашето ни струва жълти стотинки в сравнение с това, което се налага да плащат френските данъкоплатци.

  13. 13 Профил на Mr. LoveGood
    Mr. LoveGood
    Рейтинг: 328 Неутрално

    Ако беше кораб с бежанци, франция сама щеше да заведе иск срещу себе си и щеше да се осъди и да изплати по няколко хилки на човек :)

    Не понасям простотията
  14. 14 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 2046 Неутрално

    Прекрасен повод за размисли относно представите за правосъдие у нас и по света.

    Еретик
  15. 15 Профил на ywu53306982
    ywu53306982
    Рейтинг: 336 Неутрално

    Някои сравняват френското правосъдие с нашето, но да кажат колко осъдени има за инцидента край Своге. Със сигурност може да се докаже по- лесно умисъл, при многото информация за некачествените ремонти и пестенето от материали при асфалта и мантинелите.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK