Спор с Япония отказва южнокореец да гледа "Спайдърмен"

Протестиращи показват изображение на японския премиер Шиндзо Абе в знак на протест срещу рушението на Токио за износа за Южна Корея.

© Associated Press

Протестиращи показват изображение на японския премиер Шиндзо Абе в знак на протест срещу рушението на Токио за износа за Южна Корея.



Веднага щом дошъл на работа в деня, след като Токио наложи ограничения върху износа за Южна Корея, Чо Мин-хьон свалил всички японски стоки от рафтовете на супермаркета, на който е мениджър.


Това е неговият начин да изрази позицията си срещу Япония в бързо влошаващия се икономически и търговски спор между двете източноазиатски страни. Подобен гняв доведе до широк бойкот на японските продукти и услуги - от бира до облекло и туристически пътувания - и наруши бизнеса на фона на икономическия климат, който вече е най-лошият за Южна Корея от десетилетие.


Чо, който управлява супермаркета Purunemart с площ 1500 кв. метра в Сеул, прави бойкота доброволно. Също като още над 200 собственици на супермаркети и магазини според браншовата организация Korea Mart Association. "Япония оказва натиск върху Южна Корея чрез ограничения върху износа, без да показва съжаление за извършените в миналото неправди, което е напълно неприемливо", заявява Чо. Той допълва, че намаляването на продажбите с 10-15 %, което вече отчита, няма да промени мнението му.




Дипломатическото напрежение се засили, откакто миналата година южнокорейски съд нареди на японски компании да компенсират корейци, които са били принудени да работят за японските окупатори през Втората световна война. На 4 юли, както изглежда като ответна мярка, Япония ограничи износа на високотехнологични материали за Южна Корея, макар да отрече това да е свързано с въпроса за компенсациите. Токио посочи като причина за решението си "неадекватно управление" на износа на стоки с особена важност, като японски медии съобщиха, че някои стоки са се оказали в Северна Корея. Сеул отрече.


Бира, облекло, почивки


Сеул се въздържа от контрамерки, заявявайки, че ще повдигне въпроса в Световната търговска организация (СТО). Южнокорейците обаче вземат въпроса в собствените си ръце, като лесна цел, изглежда, е бирата. Двете водещи вериги магазини супермаркети CU и GS25, управлявани от BGF Retail и GS Retail, посочиха пред "Ройтерс", че продажбите на японска бира са се сринали със съответно 21.5 % и 24.2 % през първите две седмици на юли спрямо предходния двуседмичен период. E-Mart обяви спад от 24.6 %.


Hongcheon Culture Foundation, която организира фестивал на бирата, съобщи, че е отменила поръчка за 1.2 тона бира Kirin макар на миналогодишното издание на фестивала тази японска марка да е донесла 10% от приходите. Южна Корея купува 61% от японския износ на бира и през 2018 година този внос е струвал 7.9 млрд. йени (73.13 милиона долара). Asahi Super Dry е най-популярната вносна марка, като продажбите са се утроили през последните пет години, според Euronomitor.


Говорител на Asahi посочи, че компанията следи развитието на събитията, но отказа коментар за влиянието на случващото се. В социалните медии популярност набират скрийншотове, показващи отменени пътувания до Япония. Туроператорът Hanatour посочи, че сега отчита 500 резервации на пътувания до Япония дневно спрямо средния брой от 1100.


Very Good Tour съобщава, че новите резервации са намалели с 10%, а отменените пътувания се се увеличили с 10 %, изчислено седмица за седмица. "Ако някой е направил нещо лошо, не би трябвало да се гордее със себе си", казва Ли Сан-вон, 29-годишен дизайнер, който е анулирал почивката си до Япония въпреки наказателната такса от 130 хил. вона (110.15 долара).


Lotte Home Shopping съобщи, че е спряла да излъчва телевизионни реклами за туристически пакети до Япония, тъй като очаква лоши резултати. Авиокомпаниите Jeju Air и KoreanAir пък отчетоха лек спад на резервациите до Япония, за което KoreanAir обвинява спирането на телевизионните реклами.


Японската марка за бърза мода Uniqlo, която продава дрехи на стойност около 140 млрд. йени (или 6.6% от приходите) ѝ в 186 южнокорейски магазина, също усеща гневната реакция. "Определено има отражение върху продажбите", призна главният финансов директор Такеши Оказаки пред медии миналата седмица, без да даде повече подробности.


"Спайдърмен", уловен в мрежата


Според икономисти ограниченията върху износа на технологични продукти могат да заличат 0.4% от брутния вътрешен продукт на Южна Корея тази година. Бойкотът, ако се окаже нещо повече от кратковременен изблик на национален гняв, може да засили този ефект, освен ако потребителите не насочат разходите си към нещо друго.
"Радваме се да видим, че това пренасочи предпочитанията на потребителите към нашите химикалки", казва Пак Сол, асистент мениджър в производителя на химикалки Monami, чиито онлайн продажби са нараснали петкратно от налагането на ограниченията.


Shingun Tongsang посочва, че ограниченото издание тениски "ден на национално освобождение" на модната му марка TOPTEN10 се е продало двойно по-бързо от миналогодишното издание.


Засега емоциите са разгорещени. Ян Бум-джин, 34-годишен любител на вселената на Marvel, разказва, че е изхвърлил всичките си японски химикалки и няма да гледа най-новия филм за Спайдърмен, който се разпространява от Sony Pictures - американското подразделение на японската Sony Corp. "Обичам Спайдърмен, но се боря с желанието си да го гледам", заявява той. /БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на BULEXIT
    BULEXIT
    Рейтинг: 1374 Неутрално

    Бензиностанциите в Корея отказват да зреждат японски коли.

  2. 2 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1443 Весело

    тези щи побъркат Тръмп
    Вчера съвместни учения на Русия с Китай около спорен остров води полемиката, днеска си налагат санкции заради спорните острови





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK