Антимонополните разследвания на САЩ: срещу кого и за какво

Антимонополните разследвания на САЩ: срещу кого и за какво

© Asscociated Press



Американското правосъдно министерство обяви тази седмица, че ще разследва дали големите технологични компании нарушават правилата за конкуренцията. Съобщението на институцията гласеше, че ще се провери "дали и как" онлайн платформи за "търсене, социални мрежи и някои търговски услуги" задушават конкуренцията и вредят на потребителите.


Министерството се надява да получи "информация от обществеността, включително и от служители в отрасъла, които са осведомени за конкуренцията между мрежовите ресурси", и е готово да заведе съдебни искове спрямо компании, които бъдат уличени в нарушения.


Конкретни компании не се споменаваха, но източници на агенция "Ройтерс" сочат към търсачката "Гугъл", социалната мрежа "Фейсбук", онлайн търговската платформа "Амазон" и технологичната "Епъл". Ето кои са проблемните практики на всяка от тях.


"Гугъл"




Въпросът е дали компанията фаворизира линковете към собствените си продукти в резултатите от търсенията. Източник на агенцията твърди, че проверката ще засегне всички бизнеси на "Гугъл", включително рекламния и мобилната ѝ платформа "Андроид".


Европейските антитръстови регулации глобиха компанията с 5 млрд. долара през 2018 г. и ѝ наредиха да спре да използва "Андроид", за да пречи на конкурентите си. Според ЕС "Гугъл" незаконно е принуждавала производителите на мобилни устройства да инсталират по подразбиране на тях нейни приложения.


"Фейсбук"


Социалната мрежа има 2.4 млрд. потребители – около една от населението на света, и това е един от аргументите на критиците ѝ, че тя всъщност е монопол. През 2012 г. тя купи конкурента си "Инстаграм", а две години по-късно – "Уотсап". Призивите тя да бъде раздробена стават все по-чести.


"Амазон"


Половината от онлайн пазаруването в САЩ минава през "Амазон". Компанията е критикувана, че има големи преимущества пред другите търговци в собствената си платформа. Те трябва да си плащат за реклами, за да се конкурират с продуктите на самата "Амазон".


Миналата седмица компанията се споразумя с германските власти да промени условията си за работа с други търговци след оплаквания за нелоялна конкуренция; практиките ѝ са разследвани и на ниво ЕС.


Финансовият министър на САЩ Стивън Мнучин коментира пред Си Ен Би Си, че "няма спор", че "Амазон" ограничава конкуренцията и вреди на американските търговци.


"Епъл"


Миналия месец развойчиците на приложения Доналд Камерън и Illinois Pure Sweat Basketball се оплакаха пред съда от политиката на компанията да позволява приложение да се свалят само от официалния ѝ магазин App Store."Епъл" задължава създателите на приложения да им слагат цени, завършващи на 0.99 долара и взима 30% комисионна от продажбите.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK