Изкуствен интелект да се признае за изобретател, искат учени

Изкуствен интелект да се признае за изобретател, искат учени

© Associated Press



Система, базирана на изкуствен интелект, създала две идеи и подала молби за патентоването им, трябва да бъде призната за изобретател. Това иска екип изследователи и среща отпор от институциите, които смятат, че патенти може да има само човек, пише Би Би Си.


Едно от изобретенията са контейнери за храна, които роботизирани ръце лесно могат да уловят или които могат по-лесно да се закачат един за друг за по-лесно пренасяне. Друго е предупредителна светлина със специфичен ритъм, който човешкото съзнание забелязва лесно.


Според Европейската патентна организация обаче причината само хора да се регистрират като създатели на иновации са усложненията, които биха се появили, ако се разреши корпоративен статут.




Изследователите от университета в Съри и създателят на изкуствения интелект Dabus оспорват това. Те искат системата да може да регистрира патенти от свое име и са се обърнали към властите във Великобритания, САЩ и Европа. Dabus, създател на сюрреалистично изкуство (заради начина, по който шумът се смесва в невронните мрежи), не се обучава за индустриални дейности и решаване на проблеми, а за откриване на нови идеи, за "умствената част на изобретяването", казва създателят Стивън Тейлър.


Според професора по право Райън Абът сегашната ситуация повдига въпроси. Ако системи с изкуствен интелект, които днес създават книги или правят снимки, продължат да "са начинът, по който изобретяваме неща в бъдеще", а не могат да бъдат признати, "цялата система за интелектуална собственост няма да работи", казва той.


Говорител на европейското патентно ведомство обаче е на друго мнение и казва, че човешкият характер на носителите на патенти е въпрос на "глобален консенсус". Засега се очертава възможността в бъдеще изкуственият интелект да е само "инструмент" на изобретател човек. "Всяка промяна (би) се отразила далеч отвъд патентното право, на правата на авторите, отговорността пред гражданското право и защитата на данните."

Ключови думи към статията:

Коментари (36)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4262 Весело

    Глупости на търкалета!

    klimentm
  2. 2 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1329 Неутрално

    Интересен казус. Със сигурност ИИ ще имат все по-голяма роля в близкото бъдеще.

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти!
  3. 3 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 908 Весело

    До коментар [#1] от "klimentm":

    Прав си, явно някакви чудновати професори са решили да си направят малко реклама. Иначе ако признаят патент на системата, ще ги съдим за убийство всеки път, като я изключат.

  4. 4 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4261 Весело

    Това още е нищо....
    Като почнат да се женят роботи с хора .....тогава ще почнат и мъчителните разводи.....

    Bukalemun
  5. 5 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2329 Неутрално

    е то утре в други ден искуствения интелект ще ни и управлява .

  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11215 Весело

    Има два проблема:
    1, ИИ не е индивид(все още)
    2. Авторът(ите) на ИИ са му "родителите" с произтичащите от това права и задължения
    Има три решения:
    1. Да се даде на ИИ, но така се пренебрегват авторите и се създава нов индивид
    2. Да се даде на авторите, но тогава ИИ става своего рода роб (макар и неодушевен)
    3. Да не се присъжда

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 2049 Неутрално

    До коментар [#6] от "penetrating":

    Юридическите лица индивиди ли са?

  8. 8 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 2049 Любопитно

    А на кой ще се плаща за използването на патента? Щото ако екипът изследователи се опита да вземе парите на машината, това ще е кражба.

  9. 9 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4262 Весело

    До коментар [#4] от "eti mehter":

    Ха ха комшу, много си черноглед! Жената робот все пак можеш да я изключиш а истинската - никога!

    klimentm
  10. 10 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4243 Весело

    До коментар [#6] от "penetrating":

    С толкова електроника май ние сме робите, например на колите ни, а не те на нас :-)

  11. 11 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4261 Весело

    До коментар [#9] от "klimentm":

    Ще видим.....
    Дано да ги правят изключваеми ......

    Bukalemun
  12. 12 Профил на Big Muzzy
    Big Muzzy
    Рейтинг: 1627 Неутрално

    ИИ са новите сирийци, ще ни вземат първо патентите после работата накрая жените и къщите

  13. 13 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4262 Весело

    До коментар [#6] от "penetrating":

    Позволявам си да ти препоръчам “ Homo Deus”- Ювал Хараре

    klimentm
  14. 14 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1435 Весело
  15. 15 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 2088 Любопитно

    Патент обапе не се дава за идея, а за реализация.

    В Русия съм! В Русия съм!
  16. 16 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 1259 Неутрално

    Няма никакъв казус ...
    Физическите лица имат правосубекност включваща : правоспособност, дееспособност, деликтоспособност.

    В поечето страни юридическите лица имат: правоспособност и дееспособност, а в англосаксонските и деликтоспособност, НО юр. лице се персонифизира задължително с физическо лице.

    ИИ не е юридическо, нито физическо лице, така че този професор са вземе и да си обърше дъто с нея.

    Некасърниците са навсякъде.
    Щом нямаш призната правокубектност, къде си тръгнал ???

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  17. 17 Профил на ДГБ
    ДГБ
    Рейтинг: 310 Весело

    Защо не дадат трибуна на самия ИИ да ни каже какво мисли?

  18. 18 Профил на Котаранц
    Котаранц
    Рейтинг: 679 Неутрално

    Апелирам изкуственият интелект да се признае и за избирател!
    Само така ако им произведат достатъчно бройки Радан,Бойкикев и Атанасов могат да прескочат изборната бариера и видят Народното събрание отвътре...

    Черен хайвер за черна лъскава козина!
  19. 19 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11215 Весело

    До коментар [#7] от "usero":

    Да, регистрирани в търговски регистър :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  20. 20 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11215 Весело

    До коментар [#8] от "usero":

    Абсолютно вярно, обаче само ако ИИ сами си плащат таксата за регистрация :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  21. 21 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11215 Весело

    До коментар [#10] от "daskal1":

    "Къде ми отиде копчето за отговор. Този ИИ пак ми го скри. И няма на кого да се оплача" :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  22. 22 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11215 Весело

    До коментар [#13] от "klimentm":

    Наистина чудесна - прочетох и трите му книги. За мен Сапиенс е май най-добрата. Следва Хомо Деус. 21 урока нещо не улучих момента за четене и не ми хареса чак толкова

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  23. 23 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3477 Неутрално

    До коментар [#4] от "eti mehter":.тогава ще почнат и мъчителните разводи.....
    >>> При роботите ислямисти ще е по-лесно. Вика на булката: талак!( 3 пъти) и най-сетне се оженва за една кръшна роботка.

  24. 24 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3477 Неутрално

    До коментар [#21] от "penetrating":"Къде ми отиде копчето за отговор. Този ИИ пак ми го скри. И няма на кого да се оплача"
    >>> Майтап, майтап...ама от вчера насам не мога да си влезна в профила. Може и ИИ да са насъскали ...:)
    През декември с 2018 създали шахматен ИИ, но го запознали само с правилата на играта и го пуснали да се самообучава. ИИ след 24 часа станал по-силен от всеки шахматист. Някои от ходовете били в противоречие с препоръчваните, ама печелили. Някои шахматни мастори почнали да изучават машинните варианти, опитвайки се да разберат как мисли ТО:)

  25. 25 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2925 Неутрално

    Какъв изкуствен интелект бе? :)

    Той естествения ни напуска и освен това водещите медии правят всичко възможно да заглушат малкото останалия естествен интелект.

    https://twitter.com/cnn/status/1156916257834381312

    https://edition.cnn.com/2019/08/01/tech/robot-racism-scn-trnd/index.html

  26. 26 Профил на Turk
    Turk
    Рейтинг: 408 Весело

    До коментар [#4] от "eti mehter":

    Те първо ще почнат да носят куфари ...

    Turk
  27. 27 Профил на zippie
    zippie
    Рейтинг: 672 Любопитно

    До коментар [#15] от "Веселин Дечев":

    Реализацията на летателни апарати с ядрен реактор сигурно е яко засекретена, че не знам някой да е виждал такива. Ама патент(и) за същото - още от 50-те години на миналия век.

  28. 28 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11215 Весело

    До коментар [#24] от "тулса":

    Първия ИИ който спечели срещу световен шампион Гари Каспаров беше преди доста години - IBM Blue Gene :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  29. 29 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 2049 Неутрално

    До коментар [#28] от "penetrating":

    Това не беше ИИ, а просто програма, която беше научила всички решения, вземани някога от хора и понеже можеше да анализира по-бързо от човека, биеше. Сега един ИИ, който може да извърщва около 80 000 операции в секунда, след 4 часа игра сам срещу себе си, стана достатъчно добър да победи най-добрата програма, извършваща 70 000 000 опрерации в секунда, щото беше измислил разигравания, които тя не знаеше и които човекът още не ги е видял.

  30. 30 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11215 Весело

    До коментар [#29] от "usero":

    Съгласен. Нещата се сменят експоненциално :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  31. 31 Профил на Opportunity
    Opportunity
    Рейтинг: 2928 Неутрално

    това са големи глупости, когато ИИ стане "свободен" може да говорим пак...
    ако направим копие на един т.нар. ИИ кой от тях ще има патента?

    The Universe is under no obligation to make sense to you.
  32. 32 Профил на Opportunity
    Opportunity
    Рейтинг: 2928 Неутрално

    ИИ знае ли че има патентно бюро и какво е патент :)
    кога умира един ИИ? ако компютъра е изключен, този ИИ съществува ли и кой притежава патента? като рестартираме компютъра това същия ИИ ли е или нов? ако нещо се редактира по сорсовете, новата версия дали е същият ИИ... или каква част от сорса може да се промени за да продължи да е същият?

    The Universe is under no obligation to make sense to you.
  33. 33 Профил на zxe00613919
    zxe00613919
    Рейтинг: 681 Неутрално

    Хи, хи. Малко, сладко, метално човече!

  34. 34 Профил на Opportunity
    Opportunity
    Рейтинг: 2928 Неутрално

    До коментар [#18] от "Котаранц":

    наистина ако забранят на идотите да гласуват няма да е демократично, за това трябва допълнително интелекти да се създават, може и естествени.

    The Universe is under no obligation to make sense to you.
  35. 35 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 885 Разстроено

    Изкуствен интелект да се признае за изобретател, искат учени?!

    До коментар [#5] от "edin drug":
    Е то утре, в други ден искуствения интелект ще ни и управлява! (та той и днес ни "управлява" невидимо чрез мобилните устройства, които няКОЙ не изпускат от ръце и понеже не се замислят, че по този начин постоянно ги "следят" и "направляват", а те понеже не са достатъчно интелигентни позволяват ИИ да ги води като "слепци"?!!!)

  36. 36 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2234 Неутрално

    Всъщност статията /а и дискусията/ подминават един важен въпрос: Какво пречи изобретението да е направено от ИИ а в заявката да се запише фиктивно физическо лице. Със съответният договор, че отстъпва всичките права на фирмата и т.н.?

    Политкоректостта е Гестапо за Истината




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK