Реклама на "Кока Кола" с гей двойки предизвика призив за бойкот в Унгария

Реклама на "Кока Кола" с гей двойки предизвика призив за бойкот в Унгария

© Reuters



Рекламна кампания на "Кока Кола" в Унгария предизвика разгорещени дебати, остри критики и призиви за бойкот от членове на управляващата национал-консервативна партия "Фидес".


Рекламите под мотото "Любовта е любов" са заради предстоящият голям музикален фестивал "Сигет" (Sziget), но причината за разгорелите се старсти е, че на тях са изобразени еднополови двойки.


В сряда започва т.нар. "Революцията на любовта" (Love Revolution) - събитие, което ще продължи една седмица в Будапеша и част от него са плакатите из града с щастливи гей двойки и посланието "нула захар, нула предразсъдъци".




"Сигет", който се очаква да събере над половин милион гости, отразява фундаментални принципи на нашата компания, заявиха в понеделник от "Кока Кола". "Вярваме, че и хетеро-, и хомосексуалнините имат правото да обичат когото искат и по начина, по който искат", се казва в изявлението, цитирано от "Ройтерс". "Всички ние сме равни, независимо от националност, религия, пол, възраст, етнически произход, език, хобита и лично мнение."


В неделя Ищван Болдог, депутат от "Фидес", призова за бойкот на продуктите на компанията по време на "провокативната" кампания. Но "Ройтерс" коментира, че при нарастващо приемане сред унгарците на еднополовите връзки не е ясно дали призивът му ще доведе до нещо реално.


Крайно десни новинарски портали в интернет подеха критиките му. "Хомосексуалното лоби се опитва да обкръжи Будапеща и да не ни остави пространство да го избегнем", написа един от тях. Орбан, които обича често да изтъква, че защитавала европейските християнски традиции, се е изказвал против равните права на еднополовите двойки и в същото врече тихомълком подкрепя съжителството с хомосексуалните в обществото.


"Фидес" не подкрепи призива на Болдог и заяви, че унгарците са свободни да изберат дали да пията кока кола.


Тамаш Домбош, активист в организация за защита правата на хомосексуалните, казва, че правителството е имало хомофобски позиции, но обществото все повече приема начина на живот на гей двойките. "Струва ни се, че те тестват позицията на хората по този въпрос. Цялата правителствена пропаганда е основата на конфликт, те се нуждаят от някакъв враг. След ЕС, мигрантите, неправителствения сектор и дори бездомните, сега на мушката им може да се окажат ЛГБТ хората. Понякога е трудно да разбереш дали това е политическа стратегия или просто един откровен хомофоб е побеснял от нещо като рекламна кампания на "Кока Кола", коментира той пред "Ройтерс".


Проучване на неговата организация Hatter от миналата година показва, че почти две трети от унгарците вярват, че хомосексуалните трябва да са свободни да живеят, както искат. През 2002 г. този дял бе под 50%.


"Етикетите са за кеновете, не за хората" - едно от антидискриминационните послания на компанията.

"Етикетите са за кеновете, не за хората" - едно от антидискриминационните послания на компанията.


В съседна Полша напоследък има сериозни инциденти с прояви на насилие и подстрекателство срещу ЛГБТ общността, но в Унгария това е рядкост. Тази година председателят на парламента каза, че осиновяването от гей двойки "е в морален план равносилно на педофилия". Орбан не се изказва по темата и през 2016 г. заяви, че "хомосексуалните могат да правят каквото искат, но държавата няма да признае бракове помежду им. Не можеш да кажеш на ябълката, че е круша".


Кампанията #loveislove е замислена за подкрепа на равенството и разнообразието в обществото по време на световния месец за защита правата на сексуално различните. Но прайдът в Бадупеща беше преди седмици, а плакатите се появиха сега. Освен това продуктът Coke Zero ще се продава на територията на фестивала в опаковки с цветовете на дъгата.


Идеята не е нова за "Кока Кола" и нейна кампания от 2015 г. срещу предразсъдъците бе отличена с награда в края на 2018 г. Тя се проведе в Близкия изток по време на Рамазана, наричаше се Dark Iftar и включваше 3-минутни видео клипове. Те са основани на социален експеримент, който показва как само за 7 секунди се формират предразсъдъчите към хората според това как изглеждат.


Историята е за група мъже в пълен мрак, които сядат на масата след залез, както изисква Рамазанът. Те са помолени да говорят за себе си и да споделят първите си впечатления от другите, макар да не ги виждат. Когато светлината е включена, всички са шокирани от това, че първите им впечатления са напълно погрешни.


Така покритият с татуировки се оказва изследовател на човешкото поведение, белият западняк владее арабски и се интересува от културата на емирствата в Залива, а запаленият по скайдайвинг е в инвалидна количка.


Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK