"Неочакваният Херкулес" - в Нова Зеландия са открити останки на гигантски папагал (видео)

Толкова е бил висок папагалът според новозеландската телевизия 1 News

© Скрийншот YouTube

Толкова е бил висок папагалът според новозеландската телевизия 1 News

Около 7 кг, необичайно едър и силен, два пъти по-тежък от най-известния голям папагал какапо - това описание обяснява решението на палеонтолозите да дадат на вида, обявен преди дни, името Hercules inexpectatus (Неочакван Херкулес).

В Нова Зеландия бяха намерени вкаменелости от първия познат на човечеството "гигантски папагал" (по думите на проф. Тревър Уърти от университета "Флиндърс" в Аделаида, Австралия).

Уърти, един от основните автори на изследването, обявяващо находката, казва за "Гардиън": "След като решихме, че е нещо ново и вълнуващо, предизвикателството бе да открием от кое семейство е."

На екипа, работил по костите (открити през 2008 г.), отнело известно време да разбере, че става дума за папагал, тъй като липсата на прецеденти карала учените да изключват такава възможност. В началото те предполагали, че става дума за орел.

Районът в южната част на Нова Зеландия, където е открит, днес е известен със студ и скиори, но изследователите смятат, че по времето на Heracles inexpectatus (вкаменелостите, сред които е открит, са датирани на около 19 млн. години) мястото е било гористо, със субтропичен климат.

Островните екосистеми често създават големи птици, неспособни да летят. Това важи и за Нова Зеландия и птиците киви. "Свързано е с пристигането на място, където няма хищници" на земята, обяснява Даниел Фийлд, палеонтолог и експерт по птиците в Кеймбриджкия университет. Еволюцията или появата на такива хищници обаче застрашава бъдещето на големите птици, отбелязва той.

Според новозеландската телевизия 1 News липсата на конкуренция за храна вероятно го е направила толкова голям, възможно е и да е бил месояден.