Виелун - първото военно престъпление на нацистите

Когато войските на Вермахта навлизат във Виелун, в него са останали само няколкостотин жители.

Когато войските на Вермахта навлизат във Виелун, в него са останали само няколкостотин жители.



Така започва всичко: в ранните часове на 1 септември 1939 над полския град Виелун се изсипват първите бомби. Градът е разрушен. Следващата цел на германците е Вестерплате край Гданск.


"Събудиха ме пронизителните звуци на сирената. Отначало не разбрах какво става. Скочих от леглото, родителите ми бяха на балкона. Майка ми предположи, че вероятно става въпрос за пробен вой на сирените. И баща ми мислеше така и се учуди, че са ги пуснали в толкова ранен час", разказва роденият през 1933 година Ян Тишлер. А всъщност тогава над Виелун падат първите бомби - започва Втората световна война.


Ненадейното нападение


Ян Тишлер си спомня, че в края на август 1939-а войната вече "се усещаше във въздуха", и че за това се говорело постоянно. Но никой не е предполагал, че точно Виелун ще бъде първата мишена. Градът на около 200 км югозападно от Варшава през 1939 се намира само на 20 км от германската граница и изобщо няма стратегическо значение - в него нито има важни пътни възли, нито мост, които да трябва да бъдат отбранявани. Поради това в града е базирана само малобройна полска военна част.


Първите военни престъпления




"Още с падането на първите бомби избягахме в двора, където баща ми, който беше шлосер, имаше авторемонтна работилница. Скрихме се в канала, над който ремонтират колите. Треперехме от страх. Към следобеда вече бяхме единствените, чиято къща беше останала цяла - всичко друго бе превърнато в руини." Семейството му, както и почти всички оцелели, напускат града още същия ден. Когато войските на Вермахта пристигат, във Виелун са останали само няколкостотин души.


Заповедта за въздушния удар, осъществен от 87 бомбардировачи, е издадена от Волфрам фон Рихтхофен. През април 1937 той е щабен командир на легион "Кондор", който разрушава баския град Герника и причинява смъртта на хиляди цивилни граждани. Новата за времето си военна тактика на масирани бомбардировки на обширни територии, при които цивилните жертви се приемат за колатерални щети, може да бъде изпробвана отново след Герника. При това Рихтхофен не рискува нищо, тъй като не може да се очаква отпор от страна на заспалото градче, в което почти няма военни.


Във Виелун е извършено първото военно престъпление на Втората световна война. При бомбардировките, продължили от 4:35 сутринта до 14 часа на 1 септември са разрушени 70 процента от градчето. 1 200 от 16-те хиляди жители на града загиват.


Провокациите преди началото на войната


Нападението срещу Полша е предшествано от множество целенасочени акции, които пропагандната машина на Третия райх представя като причини за започването на война. Една от най-известните провокации е инсценираното от отряд на СС нахлуване в една германска радиостанция в Глайвиц (полски: Гливице). Нападението е трябвало да изглежда като акция на полски активисти, проникнали в радиостанцията, за да призоват живеещите в Третия райх поляци към въстание.


Други германски медии съобщават за полски бунтовници на германска земя, които били подкрепяни от полската армия. По този начин Хитлер се опитва да мобилизира войниците си и да представи германците като жертви.


Ян Тишлер със сестричката Мария и двамата им родителите през 1938 година.

Ян Тишлер със сестричката Мария и двамата им родителите през 1938 година.


Нападението срещу Вестерплате


Десет минути след първия удар срещу Виелун идва атаката срещу Вестерплате, недалеч от Гданск. В района отношенията между поляци и германци са обтегнати. Гданск, който е населен предимно от германци, е обявен във Версайския мирен договор след Първата световна война за свободен град, респективно излиза от контрола на Третия райх. Пристанището, митницата и железницата обаче се управляват от поляците, които поддържат и военен лагер и оръжеен склад във Вестерплате.


След Виелун германците нападат и оръжейния склад. Той е атакуван по море, по суша и от въздуха - в продължение на цяла седмица. И докато за жертвите от германска страна се смята, че са 3 400, от полска страна загиват само 15 души. Заради значителното надмощие на противника, в Полша отбраната на Вестерплате се смята за истинско геройство. Полските ученици например учат, че германските офицери - от уважение към смелостта на защитниците - изпращали със салюти полските войници, напускащи Вестерплате след капитулацията.


В памет на Виелун


Гданск и Вестерплате и до днес имат символично значение за началото на войната. През 2009-а, за 70-та годишнина, за честванията идват Владимир Путин и Ангела Меркел. Тогавашният полски президент Лех Качински, който малко преди това е протестирал остро срещу руската инвазия в Грузия, използва възможността в присъствието на руския гост да отправи предупреждение срещу възраждането на "неоимпериалистическите тенденции".


Няма нищо случайно в това, че тази година полският президент и правителството почитат паметта на жертвите не в Гданск, а във Виелун, където за първи път е поканен и германският президент. Гданск е един от последните бастиони на опозицията в Полша, поради което тамошните тържества са доминирани от опозиционните политици. И тъй като 80-та годишнина от избухването на войната се пада в разгара на предизборната кампания преди парламентарните избори през октомври, управляващата партия "Право и справедливост" се опитва по този начин да запази контрола над протичането на честванията.

Ключови думи към статията:

Коментари (66)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11054 Неутрално

    Тъжна годишнина...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  2. 2 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4926 Неутрално

    До коментар [#1] от "penetrating":

    Да, тъжна е годишнината! Но пък най-радостното е, че вече почти 75 години има мир в Европа! Мир и просперитет! Колкото по-малко национализъм, толкова по-малко страдания!

  3. 3 Профил на Джон Глен
    Джон Глен
    Рейтинг: 1634 Неутрално

    А военните престъпления на англоамериканците? А Хамбург, Кьолн, Магдебург, Дрезден, Берлин, Токио, Хирошима, Нагасаки???

  4. 4 Профил на V Valchevski
    V Valchevski
    Рейтинг: 8 Весело

    Съгласно Пакта Молотов-- _Рибентроп, СССР и Германия си поделят Полша --32% за Хитлер и 68% за Сталин.Трябва да нападнат Полша в един и същи ден и час . Хитлер я напада на 01.09 .39 г. ,но Сталин закъснява и я напада на 17.09.39 г., за да изкара Хитлер виновен за ВСВ.
    Двете страни ,АГРЕСОРИ, проведоха ПАРАД НА ПОБЕДАТА на 22.09.39 г. Командващ парада от руска страна е Ген. Кривошейн , а от немска--Ген. Гудериан , завършил танковата школа в СССР.

  5. 5 Профил на V Valchevski
    V Valchevski
    Рейтинг: 8 Весело

    Нашия тъй наречен президент ,Ще отиде ли пак в Полша на 17.09.
    да почете 80 г от нападението на СССР над Полша? Или ще се принизи по Бай Тошовски? Ха да видим.

  6. 6 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 2283 Весело

    До коментар [#4] от "V Valchevski":
    До коментар [#5] от "V Valchevski":
    Трол, натиснаха ли ти бутона?

  7. 7 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 2283 Любопитно

    А унищожаването на Герника не е ли преди това?

  8. 8 Профил на gripen
    gripen
    Рейтинг: 885 Неутрално

    А нещо за тормоза и издевателствата над цивилни немци от поляците окрилени след английските гаранции? Или победения е във всичко крив?

    За Европа: бяла, християнска и силна!
  9. 9 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4926 Любопитно

    До коментар [#3] от "Трансмач":

    А Лондон, Пърл Харбър???

  10. 10 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4926 Любопитно

    До коментар [#6] от "Virgin":

    Истината боли, а? Русоробите сте истинската помия в България!

  11. 11 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11054 Неутрално

    До коментар [#2] от "vassilun":

    Така е

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  12. 12 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 2283 Любопитно

    До коментар [#6] от "Virgin":Истината боли, а? Русоробите сте истинската помия в България!
    —цитат от коментар 10 на vassilun


    Uаква истина?

  13. 13 Профил на falkoneti
    falkoneti
    Рейтинг: 1464 Неутрално

    До коментар [#3] от "Трансмач":
    И на руснаците

  14. 14 Профил на Халдип Исйолов
    Халдип Исйолов
    Рейтинг: 1418 Неутрално

    Където е стъпнал вмирисан руски ботуш е настъпвала мизерия, извращения и нищета.

    Не си заслужава да се напрягаш безплатно.
  15. 15 Профил на Джон Глен
    Джон Глен
    Рейтинг: 1634 Неутрално

    До коментар [#9] от "vassilun":

    И колко цивилни обекта има засегнати в Пърл Харбър?????

  16. 16 Профил на старонов дневникар
    старонов дневникар
    Рейтинг: 298 Неутрално

    Мир на прахът им на загиналите от Виелун.....ама бомбардировките на българските градове от англо-американската авиация са също класически военни престапления срещу цивилни! Техните пилоти имаха заповед просто да изтресят на българските градове бомбите който не похарчили срещу Вермахта в Румъния и Гърция! До кога историци,медии и политиците ни ще плачат на чужди жертви а за нашите ни дума? Дневник дайте статия на тази тема!

  17. 17 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4926 Любопитно

    До коментар [#15] от "Трансмач":

    Япония обявила ли е война на САЩ преди нападението над Пърл Харбър?

  18. 18 Профил на Джон Глен
    Джон Глен
    Рейтинг: 1634 Неутрално

    До коментар [#17] от "vassilun":

    Обявяването на война е оправдание за военни престъпления и държавен тероризъм?!?

  19. 19 Профил на МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 690 Неутрално

    А военните престъпления на англоамериканците? А Хамбург, Кьолн, Магдебург, Дрезден, Берлин, Токио, Хирошима, Нагасаки???
    —цитат от коментар 3 на Трансмач


    Виелун е бомбардиран по мирно време. Изброените от теб градове-когато вече е бушувала война (и в отговор на подобни действия от страна на Германия и Япония). И се е считало че подобни килим'бомбардировки допринасят за победата над Германия и Япония.

    С'Фащаш малката разлика?!? Днес, 75 г' след случилото се?

    Тази разлика не намалява страданията на близките на жертвите от всички замесени страни. Но...така е на война!

    И за туй колкото и да е лош ЕС (и предшествениците му)-постигнато е нещо много важно-в НОРМАЛНАТА Европа няма войни! Това в бившата Югославия и днешната Украйна са местни конфликти, далеч от войни с участието на европейските държави.

    П.С. Русофилската агитка е на смяна-нацъкали са ти 8 плюса на малоумния ти коментар.


    До коментар [#3] от "Трансмач":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  20. 20 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4926 Неутрално

    До коментар [#12] от "Virgin":

    Истината, че Хитлер и Сталин си приличат като две капки вода! Тази истина! Мисля, че е безспорно дори, че Сталин е по-големия изрод поне в отношението към собствения си народ.

  21. 21 Профил на МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 690 Неутрално

    Мир на прахът им на загиналите от Виелун.....ама бомбардировките на българските градове от англо-американската авиация са също класически военни престапления срещу цивилни! Техните пилоти имаха заповед просто да изтресят на българските градове бомбите който не похарчили срещу Вермахта в Румъния и Гърция! До кога историци,медии и политиците ни ще плачат на чужди жертви а за нашите ни дума? Дневник дайте статия на тази тема!
    —цитат от коментар 16 на старонов дневникар


    К'ви "непохарчени бомби" в Гърция ти се привиждат бе, ..."умник"?!? Напушен ли си, или си след пол'вика грозанка?!?

    А да си се запитал защо е нямало такива бомбардировки над София ПРЕДИ царските ВВС да са започнали да нападат "закъснялите се връщащи" англо'мирикански боНбардировачи от нефтените полета в Плоещ, Румъния.?!? "Закъсняващи" демек не летящи във формация, която може да се защитава срещу атакуващи изтребители, а единици самолети които са лесна цел за изтребители.

    Разбира се че не! Що да се питаш такива неудобни въпроси?!? Англо'мириканците са ти виновни за 'сичко!
    До коментар [#16] от "старонов дневникар":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  22. 22 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 2136 Неутрално

    "Ян Тишлер си спомня, че в края на август 1939-а войната вече "се усещаше във въздуха", и че за това се говорело постоянно."

    Така е. Когато се напече положението вече и децата научават, че наближава война. Само за Сталин се опитват да ни убедят, че разбираш ли, единствен в целия свят, си седял спокойно в Кремъл и не се готвел нито за отбрана, нито за нападение.

  23. 23 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 2136 Неутрално

    Мир на прахът им на загиналите от Виелун.....ама бомбардировките на българските градове от англо-американската авиация... До кога историци,медии и политиците ни ще плачат на чужди жертви а за нашите ни дума? Дневник дайте статия на тази тема!
    —цитат от коментар 16 на старонов дневникар


    Нито дума ли?
    Стига лъга! Сума ти статии са писани за това в Дневник.
    https://www.google.com/search?q=бомбардировки +софия+site:dnevnik.bg

  24. 24 Профил на Джони  Глупавия
    Джони Глупавия
    Рейтинг: 1388 Неутрално

    Вечна слава на Червената армия, освободила света от кафявата чума!

  25. 25 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2580 Любопитно

    До коментар [#10] от "vassilun":

    Да ,точно колкото повече пишете простоти, толкова и карате хора, който не са имали интерес от история, да се поразроват и да узнаят :
    Че преди Германия и Свловакия ,подчертавам и Словакия , да навлязат в Полша ,Полша е нарушила договорите от ПСВ, проявила е невероятна лакомия и е успяла да направи врагове ,де що има държава около нея И сега един друг въпрос :
    Защо след" нападенито "на Германия ,Словакия и СССР над Полша , Англия и Франция обявяват война само на Германия ,а на СССР и Словакия не? Дали защото са били гузни и са считали че СССР и Словакия са в правото си ?

    гошо
  26. 26 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2580 Весело





    До коментар [#21] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":

    аха значи сме ги причаквали като са се връщали а на отване сме ги пускали да минат за да бомбят влашорите ,щото ние сме си им имали зъб още от предните войни Та значи хем си отмъщаваме на мамалигарите хем изпълняваме и съюзническите си задължения

    гошо
  27. 27 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 2136 Неутрално

    Защо след" нападенито "на Германия ,Словакия и СССР над Полша , Англия и Франция обявяват война само на Германия ,а на СССР и Словакия не? Дали защото са били гузни и са считали че СССР и Словакия са в правото си ?
    —цитат от коментар 25 на гошо


    Не.
    Първо, защото договорът между Англия и Полша предвижда защита само срещу Германия, а няма време за нови преговори.
    Второ, защото към 17 септември вече е ясно, че подготовката върви бавно и Англия трудно ще воюва срещу Германия, а камо ли срещу втори враг. То като погледнеш картата на Европа от 1939 веднага се вижда, че дори и да искат не могат да водят ефективна война срещу СССР.

    В крайна сметка англичаните обявяват война, не защото много обичат поляците, а защото вече всички са разбрали, че колкото и отстъпки да правят на Хитлер, той няма да се спре. Рано или късно е щял да се обърне срещу тях.

  28. 28 Профил на МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 690 Неутрално

    До коментар [#21] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":аха значи сме ги причаквали като са се връщали а на отване сме ги пускали да минат за да бомбят влашорите ,щото ние сме си им имали зъб още от предните войни Та значи хем си отмъщаваме на мамалигарите хем изпълняваме и съюзническите си задължения
    —цитат от коментар 26 на гошо


    Точно така! Щото "на отиване" са летяли във формации, и придружени от охранителни самолети срещу изтребители. А ако не знаеш-на бомбардировачите е имало и 2-3 тежки картечници/скорострелни оръдия, та са пуцали бая ефективно нападащи изтребители-бомбардировачите са летяли на тумби, та ако един не уцели атакуващ изтребител-друг ще уцели атакуващия изтребител. Списаревски вече е бил с повреден самолет от огъна на бомбардировачите (и без амуниция) , когато е изтаранил бомбардировача.

    На връщане засегнатите от ПВО бомбардировачи са летяли по бавно, не във форнация, и са били по лесна жертва за атакуващи изтребители.

    Попитай се защо масивните бомбардировки над София не почват още през авгусст 43 (когато почват бомбардировките над Плоещ) а чак през ноември 43? Дали не е реакция на нападенията на царските ВВС над връщащите се поединично от Плоещ бомбардировачи?!?
    До коментар [#26] от "гошо":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  29. 29 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4560 Разстроено

    "Виелун - първото военно престъпление на нацистите"

    След него ще последват още стотици военнопления извършени от нацистките изроди в цяла Европа: от Франция и Италия, до Гърция и СССР.

    Поклон пред паметта на всички техни милиони жертви.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  30. 30 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4560 Разстроено

    До коментар [#1] от "penetrating":

    Много тъжна... началото на най-унищожителната и смъртоносна война в историята на човечеството. Довела до разрушеното на хиляди градове и села и избиването на десетки милиони невинни хора.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  31. 31 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4261 Неутрално


    До коментар [#4] от "V Valchevski":

    За каква танкова школа в СССР пишете? Гудериан преди да стане подполковник наблюдава съветските тактически танкови учения, както и английските, но за първи път се качва в танк в Швеция през 1928/29. Поради Версайския договор немците имат тайни лагери за подготовка на немски офицерски кадри в СССР, но там руснаци практически не се допускат. Отношенията които за мен са критични е работата му с началника му Лутц, чието място заема след като Хитлер разчиства армията от офицери критични към нацистките идеи.
    А иначе Гудериан присъства на парада по повод "успешната война с Полша" в СССР ПРЗ 1939 г. И да не забравяме, Гудериан е роден в Прусия в днешна Полша

  32. 32 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3901 Неутрално

    До 3:"Трансмач"...А военните престъпления на англоамериканците? А Хамбург, Кьолн, Магдебург, Дрезден, Берлин, Токио, Хирошима, Нагасаки???...."
    комуненце-русофилче, на чужд гроб не плачи! Виж нашия хал, дето куршум не гръмнахме срещу сталинските братя, и още не можем да се отървем. И от тях, и от местните ми подлоги!

  33. 33 Профил на vila
    vila
    Рейтинг: 676 Неутрално

    До коментар [#25] от "гошо":
    "И сега един друг въпрос :
    Защо след" нападенито "на Германия ,Словакия и СССР над Полша , Англия и Франция обявяват война само на Германия ,а на СССР и Словакия не? Дали защото са били гузни и са считали че СССР и Словакия са в правото си ?"

    Мхм, сигурно. Сигурно и Финландия, Литва, Латвия, Естония и Украина са се полагали на руснаците и те съвсем в правото си са ги анексирали?
    Всъщност по темата се е разсъждавало доста по-рано, цитирам "В oчитe нa зaпaднитe cъюзници Cъвeтcкият cъюз oт врaг нa Гeрмaния ce e прeвърнaл в cъюзник нa фюрeрa. Тaкa ce зaрaждa идeятa – зaщo дa нe удaрим пo руcнaцитe, нa кoитo дo извecтнa cтeпeн ce глeдa кaтo приятeли нa врaгa? "
    Причината да не го направят е, "чe при пoдoбeн cцeнaрий (cъюз мeжду Мocквa и Бeрлин) и пaдaнe нa Фрaнция Вeликoбритaния e щялa дa ocтaнe caмa в биткaтa cрeщу нaциcткo-cъвeтcкия врaг, кoeтo в дaдeн мoмeнт e щялo дa дoвeдe дo кaпитулaция. "
    https://fakti.bg/world/229611-kakvo-bi-stanalo-ako-nacistite-i-sssr-se-baha-sauzili

    Нема по-голяма гнус от русоробите обаче. И майка ти да изнасилят руснаците убеден съм, че ще я изкараш виновна.

  34. 34 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2580 Весело

    До коментар [#27] от "tamada":

    Ти си на път да сътвориш нова история за междувоения период и нови договори да напишеш Ама а утре ако съм на кеф ще ти припомня реалната

    гошо
  35. 35 Профил на vila
    vila
    Рейтинг: 676 Неутрално

    До коментар [#31] от "daskal1":
    "За каква танкова школа в СССР пишете?"

    Тази в Казан:
    "Военното сътрудничество между двете страни търпи непрекъснато развитие още от 20-те години на Ваймарската република. Самите болшевики, следвайки ленинските мечти за стратегическа близост с Германия, предлагат на Германия военни съоръжения дълбоко в територията на Съветска Русия за изпитание на оръжия и военна подготовка, за да бъдат избегнати ограниченията, наложени от победителите след Първата световна война. В замяна руснаците са получавали достъп до технологически проекти и помощ при създаването на генерален щаб на Червената Армия.

    Първите немски офицери заминават по тия договорености през март 1922. Месец по-късно Юнкерс започва да строи самолети наблизо до Москва в нарушение на Версайския договор, а артилерийския гигант Круп започва индустриални операции в околностите на Ростов на Дон. В 1925 е основана школа за пилоти близо до Липетск, през която минават първите пилоти на Луфтвафе. След 1926 германската армия започва да използва танкова школа в Казан (кодирано име Кама) и съоръжения за химически оръжия в областта Самара (кодирано име Томка). Всички тези съоръжения впоследствие са оставени за ползване от Червената армия."
    https://www.svobodata.com/page.php?pid=3050&rid=154&archive=1

    Други въпроси?

  36. 36 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2580 Весело

    До коментар [#28] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":

    Само така да ти припомня че бомбардировките не започват 43 а 41/изключвам в случая сръбските ,те са над Кустендил, а над София са абсолютно неуспешни бомбите не се взривяват / и кое е масирано и кое не, питай тия дето тогава са живеели в София

    гошо
  37. 37 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3157 Любопитно

    До коментар [#20] от "vassilun":Хитлер и Сталин си приличат като две капки вода
    >>> По мустака ли?:) Иначе тук още двама с мустаки:
    http://www.lostbulgaria.com/pic3/4871.jpg
    Адолф Хитлер посреща Н.В. Цар Борис III на перона на берлинската гара, вероятно есента-зимата на 1940-41 г.

  38. 38 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3157 Неутрално

    До коментар [#19] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":
    Тази църква дали я помниш?
    http://www.lostbulgaria.com/pic3/4825.jpg
    Разрушенията в София след бомбардировките на съюзническата авиация на 10 януари 1944 г.: църквата “Свето Преображение Господне” в квартал “Лозенец”, която е възстановена през 1945

  39. 39 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2521 Неутрално

    Неблагодарни копелета са германците. Поляците ги спасяват от потурчване във Виена а те ги бомбардират. Дрисльовци.

  40. 40 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 2136 Неутрално

    До коментар [#27] от "tamada": Ти си на път да сътвориш нова история за междувоения период и нови договори да напишеш Ама а утре ако съм на кеф ще ти припомня реалната
    —цитат от коментар 34 на гошо


    Ще припомниш грънци. Тайният протокол към англо-полския договор е публикуван след войната, а отправки към него има и в други документи. Днес пълният текст го има навсякъде в Интернет и в книги по въпроса.
    https://archive.org/stream/1944MemorandumOnTheAngloPolishAgreementWithSecretProtocol/1944 +memorandum+on+the+Anglo+Polish+Agreement+with+secret+protocol_djvu.txt

  41. 41 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4261 Любопитно

    До коментар [#35] от "vila":

    Един, като начало. В кой период Гудериан е бил в тази школа?
    Съгласно американските данни той се качва за първи път на танк в Швеция през 1928/9 , има го и моделът на танка, така че е хубаво да има подробности

  42. 42 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11054 Неутрално

    До коментар [#30] от "Иво":

    И като гледам, Русия все още не си е наулила урока,макар да пее "хотят ли русские войни"

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  43. 43 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1085 Неутрално

    Ако ще говорим за първото действие от този вид на назистки въоръжени сили,то това са бомбардировките на цивилни от легиона Кондор в Испания,по време на гражданската война там,
    А при всяка война винаги са атакувани и пооразявани и некомбатанти,Та това тряба да го има предвид всеки ,който смята войната за нещо достойно, и възвишено и т,н,

  44. 44 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1085 Неутрално

    До коментар [#4] от "V Valchevski":За каква танкова школа в СССР пишете? Гудериан преди да стане подполковник наблюдава съветските тактически танкови учения, както и английските, но за първи път се качва в танк в Швеция през 1928/29. Поради Версайския договор немците имат тайни лагери за подготовка на немски офицерски кадри в СССР, но там руснаци практически не се допускат. Отношенията които за мен са критични е работата му с началника му Лутц, чието място заема след като Хитлер разчиства армията от офицери критични към нацистките идеи. А иначе Гудериан присъства на парада по повод "успешната война с Полша" в СССР ПРЗ 1939 г. И да не забравяме, Гудериан е роден в Прусия в днешна Полша
    —цитат от коментар 31 на daskal1


    И по тази причина танковете са изпитвани и тактика е отработвана и екипажите са се обучавали в СССР.

  45. 45 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3258 Неутрално

    До коментар [#27] от "tamada":

    Имало е вариант Германия и Полша да решат проблемите помежду си,но Англия,Франция и СССР не ги устройва такъв ход на историята и правят всичко възможно да настроят целият свят срещу Германия. В междувоенният период Германия пуска цяла поредица от сондажи за мирни преговори за разрешаване на проблема с репресиите над етническите немци в Полша и Чехословакия,където произвола е пълен - тях като загубили ПСВ буквално не ги смятат за хора. Стигало се е до там че нарочно са ги оставяли безработни и са отказвали да им продават храна в магазините! (Кой е бил расист в случая?!) С други думи бомбата за този конфликт е била заложена още с подписването на проклетият Версайски договор. Мюнхенското споразумение е всъщност успех за Хитлер с който той отменя Версайският договор. Тази отмяна е в полза и на България...

  46. 46 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1085 Неутрално

    До коментар [#28] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":

    Съгласен с една уговорка,След пускането на бомбите бомбардировачите,ако не са повредени разбира се летят по-бързо и по-високо просто защото са по-леки,И са се старали също да летят във формация,По еденично по принцип са летяли основно повредени самолети,като в песента от онова време coming in on a wing and a prayer https://www.youtube.com/watch?v=B69CquvLHgY&t=100s

  47. 47 Профил на Джон Глен
    Джон Глен
    Рейтинг: 1634 Неутрално

    До коментар [#32] от "historama":

    Да сме гръмнали бе, янкешка подложчице! Кой ни е виновен. Нали офицерите ни уж бяха русофоби/германофили. Тогава сме имали една от най-силните армии в Европа. А сега какво имаме??? Чувал ли си нещо са ДОВСЕ(договор за обикновените въоражени сили в Европа). Наши политици-предатели лекомислено подписаха този договор и така по западен диктат нарязахме 200 самолета! Отделно таковете... За това престъпление няма нито една осъдена прозападна политическа мърша!

  48. 48 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3258 Неутрално

    До коментар [#47] от "Трансмач":

    Днес комунистите са тези,които унищожиха българската армия защото ги е страх тя да не ги свали от власт.

  49. 49 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 2136 Неутрално

    До коментар [#35] от "vila": В кой период Гудериан е бил в тази школа? Съгласно американските данни той се качва за първи път на танк в Швеция през 1928/9 , има го и моделът на танка, така че е хубаво да има подробности
    —цитат от коментар 41 на daskal1


    Той самият пише, че в Швеция е имал възможност да види учебни маневри с последния немски танк от Първата световна - Lk II. А не, че за пръв път там се е качил на танк.

  50. 50 Профил на МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 690 Неутрално

    До коментар [#28] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":Само така да ти припомня че бомбардировките не започват 43 а 41/изключвам в случая сръбските ,те са над Кустендил, а над София са абсолютно неуспешни бомбите не се взривяват / и кое е масирано и кое не, питай тия дето тогава са живеели в София
    —цитат от коментар 36 на гошо


    Има статия във Википедията където са изнесени фактите, месец по месец, година по година, с описание на бомбардираните обекти и брой разрушени здания и загинали. БЕЖ ДА СЕ ОГРАМОТЯВАШ!:

    https://bg.wikipedia.org/wiki/Бомбардировки_на_България_през_Втората_световна_война

    https://bit.ly/2XPGegs

    П.С. Като пристигнах в Израел питах еврейските ми баба, вуйчо и леля за бомбардировките (родата им е в София от средата на 19 век). Та знам неща от свидетели-очевидци. Всъщност нетолкоз очевидци: В лятото на 43 ги изселват от София и в тяхните къщи (една където днес е ЦУМ, другата на Самуил/Пиротска , не баш кюшето, 3-4 къщи по на юг) се настаняват "връзкари". И двете къщи са разрушени от бомбардировките зимата 43-44, вероятно с "новите им обитатели".

    Та...толкоз за "масираните бомбардировки", почнали в края на 43, от които не загинал НИТО ЕДИН ЕВРЕИН В СОФИЯ.-ВСИЧКИТЕ БИЛИ ИЗСЕЛЕНИ. Да, имало е няколко бомбардировки преди това, с много малко цивилни жертви. И това са ми разказали-как са слизали посреднощ в мазето щото виели сирени и после се чували гърмежи.
    До коментар [#36] от "гошо":


    До коментар [#38] от "тулса":


    До коментар [#40] от "tamada":


    До коментар [#41] от "daskal1":


    До коментар [#43] от "slonsco":
    --------------------------------------------------------------------

    До коментар [#28] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ": Съгласен с една уговорка,След пускането на бомбите бомбардировачите,ако не са повредени разбира се летят по-бързо и по-високо просто защото са по-леки,И са се старали също да летят във формация,По еденично по принцип са летяли основно повредени самолети,като в песента от онова време coming in on a wing and a prayer https://www.youtube.com/watch?v=B69CquvLHgY&t=100s
    —цитат от коментар 46 на slonsco


    Точно това твърдя и аз. На база анализи и свидетелства от пилоти участвали в рейдовете до Плоещ, и оцелели след войната: Успееш ли да хвърлиш бомбите и да не те чукне ПВО/изтребителите-връщаш се с формацията и уцеляваш. Иначе...кофти, ставаш лесна плячка на връщане, щото ти знаят и маршрута, и кога ще минеш над софийското поле.

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  51. 51 Профил на МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 690 Неутрално

    До коментар [#19] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":Тази църква дали я помниш?http://www.lostbulgaria.com/pic3/4825.jpg Разрушенията в София след бомбардировките на съюзническата авиация на 10 януари 1944 г.: църквата “Свето Преображение Господне” в квартал “Лозенец”, която е възстановена през 1945
    —цитат от коментар 38 на тулса


    45 набор съм, КАК да помня църква от 1944 преди да е разрушена?!? Но помня как изглежда мястото на Самуил (3-4 къщи по наюг от Пиротска, на левия тротоар ако гледаш към Витоша) където е била триетажната къща на еврейския ми дядо и един от братата му. Имали са две магазинчета на партера, по един етаж на всяко семейство и тавански стаи за прислужничките. Сега там е празен парцел! По площ май на поне 2-3 тотално разрушени къщи. От едната страна се вижда вртикална стена с мазилка между етажите, и 3-4 плочи малко по на вън от стената. Явно част от малка 4 етажнно блокче, част от което е доразрушено, другата част-оцеляло-строили са яко тогава.

    Другата къща на семейството е биля където днес е ЦУМ.

    Куриозът е че един загинал от бомбардировките нямаме в семейството-всичките ги изселили лятото 43 до провинцията. След 9/9 е нямало къде да се върнат и останали в провинцията, от там-в Израел когато масово пуснали евреЙте да се изселват там. И към 50,000 се възползвали от това и си заминали, и си спестили строежа на соц'рая. Българските евреЙ са късметлии, ДВА ПЪТИ МИНАЛИ МЕТЪР: Веднъж с изселването от София преди зимата 43/44, втория път-с изселването до Израел.
    До коментар [#38] от "тулса":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  52. 52 Профил на vila
    vila
    Рейтинг: 676 Неутрално

    До коментар [#41] от "daskal1":
    "Един, като начало. В кой период Гудериан е бил в тази школа?
    Съгласно американските данни той се качва за първи път на танк в Швеция през 1928/9 , има го и моделът на танка, така че е хубаво да има подробности"

    Ще ти помогна, явно имаш проблем с четенето на елементарни документи. Пишем в Гугъл Хайнц Гудериан, отвяряме първия появил се линк (на Wikipedia) и вътре четем: "През 1929 г. Гудериан заминава за Швеция, където посещава шведските танкови батальони, въоръжени с танкове STRV m/21 и m/21 – 29 (шведски версии на германския танк LK II). По-късно преминава обучение в секретната танкова школа на вермахта „Кама“.
    По принцип в предния ми пост казваха, че "Кама" е секретното име на школата в Казан, но съм убеден, че не си по четенето, за това повтаяме упражнението и пишем в Гугъл "Танкова школа "Кама". От първия линк четем "Кама» (производное от названия города Казань и фамилии Мальбрандт) — немецкая танковая школа, созданная на территории СССР под Казанью, для обхода условий Версальского договора 1919 года. На основании заключённого 16 апреля 1922 года во время Генуэзской конференции Рапалльского договора."

    А тия американски данни не ги знам. Американците явно ти се обаждат на ушенце да ти дават някакви данни. Няма лошо стига да не те хванат диспансерите.

  53. 53 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4261 Неутрално

    До коментар [#52] от "vila":

    Явно няма смисъл да си губя времето с вас, защото зададох прост въпрос: Кога Хайнц Гудериан е "завършил танкова школа в СССР"?
    Нямате отговор и ми пишете несвързани неща, да не говорим за липсата на възпитание и култура за нормален разговор.

  54. 54 Профил на vila
    vila
    Рейтинг: 676 Неутрално

    До коментар [#53] от "daskal1":
    "Явно няма смисъл да си губя времето с вас, защото зададох прост въпрос: Кога Хайнц Гудериан е "завършил танкова школа в СССР"?
    Нямате отговор и ми пишете несвързани неща, да не говорим за липсата на възпитание и култура за нормален разговор. "

    ?! Ти да не си бавноразвиващ?
    Повтарям
    " През 1929 г. Гудериан заминава за Швеция, където посещава шведските танкови батальони, въоръжени с танкове STRV m/21 и m/21 – 29 (шведски версии на германския танк LK II). По-късно преминава обучение в секретната танкова школа на вермахта „Кама“.

    Ето и линк в случай, че стигнеш до тук: https://bit.ly/2kn67Ta

  55. 55 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4261 Неутрално

    За тези които наистина се интересуват, танковата школа на немските военни "Кама" край Казан съществува в периода 1929-1933 г, след което политическата обстановка в Германия позволява тази, както и останалите школи, вкл. Тази на Луфтвафе край Липецк да бъдат пренесени в Германия. "Кама", както и останалите секретни немски военни центрове в СССР не са били просто тренировъчни полигони, а и изследователски центрове с инженерни екипи от Германия със семействата им.
    В "Кама" за пръв път се осъщестява радио комуникацията между танковете, едно от основните оръжия за успеха на Вермахта в координацията на големи танкови съединения през ВСВ.
    И, понеже "Уики" не винаги дава подробности, Хайнц Гудериан посещава школата край Казан като инспектор, а не я "завършва".
    На тази тема виж https://www.ingentaconnect.com/contentone/gws/gws/2017/00000014/00000001/art00004?crawler=true&mimetype=application/pdf
    Както и документи от Германския военен архив ( писаното в Уики е по статия в "Шпигел).

  56. 56 Профил на vila
    vila
    Рейтинг: 676 Неутрално

    До коментар [#55] от "daskal1":
    "Хайнц Гудериан посещава школата край Казан като инспектор, а не я "завършва". "

    Това със "завършва" си го измисли в последните постове. Изначално въпроса ти беше, цитирам
    "До коментар [#41] от "daskal1":
    "Един, като начало. В кой период Гудериан е бил в тази школа?"

    Ами както си си самоотговорил - бил е в периода 1929-1933-та.

    Също така ти бяха най-важното в тази дискисия. Били ли са съюзници Германия и ссср? И отговора е не само са били, ами ссср е основния виновник за изграждането на германската военна машина.


  57. 57 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3157 Весело

    До коментар [#51] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":Българските евреЙ са късметлии, ДВА ПЪТИ МИНАЛИ МЕТЪР
    >>> А бе винаги съм си мислил, че българските евреи са най-големите късметлии и пак са се уредили...Нали Господ е българин.:)

  58. 58 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4261 Неутрално

    До коментар [#51] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":

    Дядо ми е взел на работа двама от тези евакуирани евреи, от тях научил шпаньолски. Даже се опитал да ги организира да стачкуват, но баба ми, която междувременно станала собственик на магазина познавайки го добре, е разгромила този опит :-)

  59. 59 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4261 Неутрално

    До коментар [#56] от "vila":

    По изключение отговарям : погледнете коментар #4, към който реагирам. Поне от уважение към останалите поглеждайте откъде започва един опит за дискусия.

  60. 60 Профил на vila
    vila
    Рейтинг: 676 Неутрално

    До коментар [#59] от "daskal1":
    "По изключение отговарям : погледнете коментар #4, към който реагирам. Поне от уважение към останалите поглеждайте откъде започва един опит за дискусия."

    Ами влошаваш нещата. Човека ясно ти казва, че ссср и Германия са двете страни агресори запалили ВСВ (и то като съюзници), ти се хващаш, че ген. Гудериан не бил завършил школата в Казан ами бил инструктор там. И това как е важно? Факт е, че германски генерали са се обучавали в танкови школи в ссср в нарушение на Версайския договор.

  61. 61 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3157 Неутрално

    До коментар [#58] от "daskal1": Голяма разлика е имало в отношението даже към интернираните в т.н. трудови лагери евреи и в концентрационните лагери в Полша и Германия. Ето един фелдфебел-дзвер от лагерната охрана:
    http://www.lostbulgaria.com/pic3/5152.jpg
    Охрана от лагера на “втора еврейска работна група, служба временна трудова повинност при четвърта трудова дружина” - лагер за временна трудова повинност за лица от еврейски произход, учреден по ЗЗН (закон за защита на нацията).
    Снимката е с посвещение за Лео Конфорти: “За милия спомен, на Леон Н. Конфортчето от фелдфебел С. Маринов (от Разград)”. Село Рудник, 40-те години на ХХ век
    п.п. Виж, на споменатите от Мойшето любители на апартаменти с вътрешни тоалетни на по-заможни софийки евреи..., не винаги им е провървяло. Бац някоя бомбичка от летящата крепост и ..лохсаработа.Гнев Божи.:)

  62. 62 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3157 Неутрално

    За сведение на разпространителите на странни теории за решаващата роля на СССР във възраждането на немската военна машина, едно напомняне за Договора между Британия и (вече нацистка ..) Германия от 1935:
    http://ww2ships.com/documents/doc0007-anglogerman1935.shtml
    Foreign Office
    18 June 1935
    His Excellency Herr Joachim von Ribbentrop
    ...German navy allowed to build up to a size of 35% of the British navy...
    (f) In the matter of submarines, however, Germany, ....., shall have the right to possess a submarine tonnage equal to the total submarine tonnage possessed by the Members of the British Commonwealth of Nations...
    Подводнички, а? Знаем ги какви ги вършеха немските подводници даже с пътническите кораби след едно 5 години.
    Всичко това Англия прави въпреки протестите на Франция и СССР, както и на далновидни политици като Чърчил.

  63. 63 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4261 Неутрално

    До коментар [#61] от "тулса":

    Да, в България не е имало организирани погроми, независимо от напъните на политическите организатори в периода на членството ни в Остта, нито е имало формиран негативен обществен климат, напротив. Не зная до каква степен причината е в типа "наши евреи" и разликата между сефарди и ашкенази и в българския народ, но, освен шеги не съм чувал антисемитски изказвания от типа който съм чувал в други държави.

  64. 64 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4261 Неутрално

    До коментар [#62] от "тулса":

    За съжаление мнозина от керваните на съюзниците загинаха именно от тези "вълчи глутници" , някои ловуващи практически близо до американското крайбрежие.
    Чета, че германския флот започва войната с 56 подводници, от които само 24 годни за действия в Атлантика. По време на 51/2 години война германците построяват 1,156 подводници, от които съюзниците унищожават или потъват по технически причини 784.
    Ето една интересна история по въпроса https://nationalinterest.org/blog/buzz/dead-submarines-how-hitlers-deadly-u-boats-were-crushed-during-world-war-ii-48662

  65. 65 Профил на svetlio26
    svetlio26
    Рейтинг: 272 Разстроено

    До коментар [#64] от "daskal1":

    "daskal1"

    Голяматa втора война започвa в Азия през 1937. Всъщност нaчалото може да се приеме с Итaлианската инвазия в Етиопия от 1935. Тaка че още през 1935 в Европа е миришело на война. В интерес на истината е имало опити "месомелачката" да бъде спряна със/от следните действuя:

    1. "Sittеn Kriеg" -> 1939
    2. Полетът (полудяването) на Вторият в Deutsche Reich човек "Rиdоlf Hеss" и кaцането в "ливадите" на островa. 10 May 1941
    3. Battle of Dunkirk 26 May to 4 June 1941

    Но просто "иконoмиката" се е нуждаела от разрушения и последващи възстановявания. Безумието е ясно на всички. Историятa се пиши от победителите.

  66. 66 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3157 Неутрално

    До коментар [#64] от "daskal1": Последствията и военните подробности на това съглашение са също интересни, но мен повече ме заинтересува следното:
    "....The Anglo-German Naval Agreement was registered in the League of Nations Treaty Series on July 12, 1935 and persisted until April 28 of 1939, when Adolf Hitler renounced it.
    The Anglo-German Naval Agreement was an attempt to improve the relationship between Germany and Great Britain.
    The Germans regarded the agreement to be the start of an alliance against Soviet Union and France. (??)"
    http://totallyhistory.com/the-anglo-german-naval-agreement/





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK