Учени откриха вода на планета, която може да е годна за живот

© Twitter @NASA

Екип астрономи откри за пръв път вода в атмосферата на планета с орбита около далечна звезда, съобщиха Би Би Си и НАСА.

Откритието прави далечния свят (носещ името K2-18b) с водни в атмосферата пари възможен кандидат за място, където да се търси извънземен живот.

"Това е първият случай, в който намерихме вода на планета в обитаемата зона около звезда, където температурата е потенциално съвместима с наличието на живот", казва Джована Тинети от "Унивърсити колидж Лондон" (UCL), ръководила екипа. Изследването е публикувано в сп. "Нейчър астрономи".

След десетилетие телескопите може да са в състояние да определят дали атмосферата на тази планета съдържа газове, които може да са произведени от живи организми. Авторите очакват бъдещите изследвания, за да разберат дали хипотезата им ще се потвърди - в атмосферата може да има и азот (като в земната) и метан.

Твърде далеч

За обитаема зона около звезда се смята такава с температури, даващи възможност на повърхността на планета да има вода в течно състояние.

K2-18b е на 111 светлинни години (около 650 трлн. мили) от Земята. Това означава, че до нея трудно може да бъде изпратен апарат. Екзопланетата (планета извън Слънчевата система) е една от над 4000, засечени за почти три десетилетия, но на нито една от предишните, намерени в обитаемата зона около дадена звезда, няма подобна находка.

В случая екипът е разгледал планети, засечени от телескопа "Хъбъл" между 2016 и 2017 г., и е изучил начина, по който светлината минава през тях, впоследствие определяйки част от химикалите в атмосферата (от състава ѝ зависят подобни изменения във взаимодействието със светлината).

Компютърен модел показва, че в атмосферата ѝ може да има до 50% вода - без аналог извън Слънчевата система.

Съмнения

Става въпрос за планета с температури между нула и 40 градуса по Целзий с размер малко над два пъти колкото Земята и маса 8 пъти колкото земната. Върти се около звезда джудже, доста по-малка и хладна, но по-активна от Слънцето.

"Гравитацията ѝ може да е много по-силна от тази на Земята, а радиационният ѝ фон може да е враждебен", отбелязва и НАСА.

1. 1 Профил на Дългия
    Дългия

Новината е интересна, само не разбрах каква е тази твърда атмосфера?!...

2. 2 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи

________
    За промишлелно-банковите либерасти които проповядват за повече консуматорско общество, трябва да е ясно ,че като Земята няма друга! Почти изцяло от населението и на живее с кислорода който е наситен до 1-2км от морска повърхност!
    Е то винаги за няколко милиона години продължение на еволюцията може да се приспособим към нещо друго!

Libertarianism is just anarchy for rich people
  3. 3 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи

"Затова не всички астрономи са въодушевени - някои казват, че планети с такива размери и маса над 1.5 пъти тази на Земята трудно биха могли да поддържат живот, тъй като нямат твърда атмосфера и вода в течно състояние."Новината е интересна, само не разбрах каква е тази твърда атмосфера?!...
    —цитат от коментар 1 на Дългия

Вероятно редкацията съчинява нови теми за дискусии на екзо планените!

Libertarianism is just anarchy for rich people
  4. 4 Профил на Сд
    Сд

И да има извънземни,никога няма да ги видим,защото разстоянията са хиляди години пътуване.

5. 5 Профил на pet_fire
    pet_fire

"Освен това астрономите трудно се съгласяват какви условия са нужни, за да е обитаема дадена планета."

Разковничето.

6. 6 Профил на Зори
    Зори

Тогава да изпратим още сега една определена група от земните ни обитатели за да пробват новите условия за живот там.

7. 7 Профил на Зори
    Зори

Мога веднага да ви дам критериите за подбор.

8. 8 Профил на trial_jezz
    trial_jezz

Ха, сполай!
    Чудесно местенце за "прекрасния нов свят" на либералци!
    Жалко само че още няма звездни вокзали, че да ги пратим на първия за там!

“Those who love peace must learn to organize as effectively as those who love war.” ― Martin Luther King Jr.
  9. 9 Профил на trial_jezz
    trial_jezz

До коментар [#6] от "Зори":

Хахаха...взе ми думите "от устата". 😁

10. 10 Профил на Мунчету на Боeку
    Мунчету на Боeку

Тук пак са се наредили всякакви психопати.

11. 11 Профил на izt21595181
    izt21595181

Ама планетата кръгла ли е или е като нашата?

12. 12 Профил на Danubio
    Danubio

—цитат от коментар 6 на Зори

Нискоинтелигентните тъпанари? Съгласен.

13. 13 Профил на Patsis
    Рейтинг: 2078 Неутрално

До коментар [#1] от "Дългия":

Цялата тази фраза, ако не е изопачена от журналистите, е безсмислена.
    Планета с диаметър два пъти колкото земния и земната плътности ще има осем пъти по-голяма маса. Но на такава планета силата на тежестта би била само два пъти колкото е земната. В случая диаметърът е малко повече от два пъти по-голям, тоест плътността е дори по-малка от земната. Което означава, че силата на тежестта ще бъде съответно по-малка от два пъти земната. Т.е. за огромна сила на тежестта изобщо не може да става дума.
    Всеки може да провери това въз основа на стар гимназиален учебник по физика и астрономия!

14. 14 Профил на Таралеж
    Таралеж

Дали някой се сеща колко неоткрити форми на живот има на една планета на О /НУЛА/ километра от Земята?

15. 15 Профил на Kamenarski
    Kamenarski

Да пращат там левундерите да си строят комунизъма.

16. 16 Профил на niakoi_si
    niakoi_si

Пращайте Манолова там за кмет. Ако може да изселите там и целия червено-лиляв електорат...хубав сюжет, ама фентъзи :)

17. 17 Профил на Мунчету на Боeку
    Мунчету на Боeку

До коментар [#13] от "Patsis":

диаметър/радиус х2 и маса х8 ще рече плътност колкото земната (линеен размер на трета, 2^3 = 8) съответно, гравитационното поле на повърхността ше бъде x4, по точно, ускорението ше е обратнопропорционално на радиуса ...че тва "гравитационно поле" е малко друг лаф гаче ле?

18. 18 Профил на Kamenarski
    Kamenarski

Ама планетата кръгла ли е или е като нашата?
    —цитат от коментар 11 на izt21595181

Хахаха...

Също сплескана като яйце, ама наобратно.

Хахаха...

19. 19 Профил на Kamenarski
    Kamenarski

До коментар [#17] от "Мунчету на Боeку":

+
    Силата на гравитацията е пропорционална на масата на обекта.

20. 20 Профил на Мунчету на Боeку
    Мунчету на Боeку

сега, и тва не точно, щото масата не е в точка ма....

21. 21 Профил на Стабилно  крадене
    Стабилно крадене

Аз имам вода с едно завъртане на крана, а освен това имам и кладенец.
    Не ми трябва да ходя на никаква планета с твърда атмосфера,

22. 22 Профил на Стабилно  крадене
    Стабилно крадене

Живея във Варна и водата винаги е била край мен.
    Като дете си вадех и хапвах с кеф миди, трепех кая, лаврак и леферче с харпуна.
    Сега в морето ни лефер, ни кая има, а мидите са се изродили, пълни с отрова.
    Водата я има, но какво от това щом не става за нищо?
    Вместо с това да се занимават, тези търсят вода на далечни планети и ще похарчат хиляди пъти повече пари за това, отколкото да почистят земята.

23. 23 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев

Добре!
    А има ли затоплисти,какво казва тамошната Тунбергерица?

Група млади затоплисти чисти океан от глисти,вдъхновени либерали пляскат в езеро педали. BACHO LUD
  24. 24 Профил на Мунчету на Боeку

оопс, бъркам

F=-GMm/r^2

тоест при два пъти по-голям радиус, силата ше намалее четири пъти

обаче па

Then F = 4(pi)(rho)Gr/3

For uniform density rho, the g force is proportional to r.

Ами сега???

25. 25 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев

Аз имам вода с едно завъртане на крана, а освен това имам и кладенец.Не ми трябва да ходя на никаква планета с твърда атмосфера, да търся вода и да се въртя из пространството без гравитация. Искам тука, където съм си, да е чисто и да се диша. Не ми трябват срещи с извънземни, искам, като се разминем със съседа да се усмихнем и да си кажем "Добър ден. Как сте?".
    —цитат от коментар 21 на Стабилно крадене

Само усмивки със съседа?Нищо друго?

26. 26 Профил на olimpipanov
    olimpipanov

Обещаващо откритие...фори да не става за живот, вече е изпробвана технологията за откриване на планети с вода.

27. 27 Профил на инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    инж. Ганев - малцинство от 5.87%

... само не разбрах каква е тази твърда атмосфера?!...
    —цитат от коментар 1 на Дългия

Не сте ли чували за нея?
    Възпята е във вселенския хит "Камъните падат" ...

Руският посланик : 80% русофили. Проф. Иво Христов : 80% дебили. Корелация, нали?
  28. 28 Профил на Мунчету на Боeку
    Мунчету на Боeку

уф, къде е bryghtlight, когато ти трябва?

29. 29 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11959 Весело

Всичко може, но пак си е постижение да я намериш :)

Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  30. 30 Профил на Мунчету на Боeку
    Мунчету на Боeку

Добре!А има ли затоплисти,какво казва тамошната Тунбергерица?
    —цитат от коментар 23 на Платон Фъшкиев

DEF CON 27 - Cult of the Dead Cow - Change the World, cDc Style: Cow tips from the first 35 years

31. 31 Профил на Пуйката
    Пуйката

Новият дом за циганьори, муслими и либерасти.

32. 32 Профил на Черен хумор на кило
    Черен хумор на кило

До коментар [#31] от "Пуйката":

По-добре ще бъде за селяндурите като вас, спор няма.

33. 33 Профил на I
    I

До коментар [#24] от "Мунчету на Боeку":

"For uniform density rho, the g force is proportional to r."

Това е написал и Patsis.

Did you know ... that no-one ever reads these things?
  34. 34 Профил на nevermindme
    nevermindme

всичко това е много хубаво, но нищо не ни помага тук на Земята или поне в нашето хилядолетие.

35. 35 Профил на Coldplay
    Coldplay

След това откритие, планетата K2-18b става идеален обект за изследване в следващите мисии на НАСА и ЕСА, сътветно Джеймс Уеб телескопа и АРИЕЛ телескопа. За разлика от Хъбъл, тези телескопи ще имат възможност то открият и други газове в атмосферата като метан, амония и дори химически маркери в атмосферата за наличието на живот.

36. 36 Профил на Мунчету на Боeку
    Мунчету на Боeку

До коментар [#33] от "I":

тц, той е писал че ше бъде х2 земната

37. 37 Профил на I
    I

До коментар [#36] от "Мунчету на Боeку":

"тц, той е писал че ше бъде х2 земната"

При радиус x2.

Did you know ... that no-one ever reads these things?
  38. 38 Профил на dark'star
    dark'star

Да пращат там левундерите да си строят комунизъма.
    —цитат от коментар 15 на Kamenarski

+++ Много е вероятно точно така да стане :-) като се има предвид амбициите на Китай и лявата вълна която се надига в САЩ

КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  39. 39 Профил на Coldplay

—цитат от коментар 1 на Дългия

Не знам какво са искали да кажат с "твърдата" атмосфера. Но т.нар Super Earth планети са или ледени гиганти като Нептун например или са със солидна скална повърхност, но с много плътни атмосфери. Затова, въпреки, че споменатата планета се намира в обитаемата зона около звездата си, вероятно има много плътна атмосфера, нещо като тази на Венера например, което не е много обнадеждаващ фактор за наличието на живот. Добрата новина все пак е, че се намира в обитаемата зона, има атмосфера и има вода в тази атмосфера. С други думи нищо сигурно, освен, че е добър обект за бъдещи изследвания.

Побесняхме за този извънземен живот!

41. 41 Профил на Realist
    Realist

Това вероятно е воден свят, цялата планета е във вода. И ако е така, живота ще е под водата, изолитан от радиацията на активната звезда. До колкото разбрах, звездата е доста по- малка от слънцето, което означава, че планетата ще е доста по- близо за да може да има течна вода на повърхността и водни пари в атмосферата.

И слънцето е било много по- активно преди милиарди години, колкото една звезда остарява, толкова по- спокойна става!

42. 42 Профил на dma12587967
    dma12587967
    Рейтинг: 2032 Неутрално

"K2-18b е на 111 светлинни години (около 650 трлн. мили) от Земята. Това означава, че до нея трудно може да бъде изпратен апарат. "
    Трудно, хахаха, хареса ми оптимизма на автора на материала:)))

43. 43 Профил на Митко Палаузофф
    Митко Палаузофф

Първо трябва да изпратим 33 евро-палета с найлонови торбички за еднократна употреба, за да може на космонафтите да им е сгодно като кацнат и да не се чудят в кво да си събират кеновете от бира юреди да ги фърлят у некое дере на тая ексопланета.

44. 44 Профил на nonsens2
    nonsens2

До коментар [#8] от "trial_jezz"

Затова пък "Чемодан, вокзал, Москва" е много по лесно, нали?

45. 45 Профил на faeton.
    faeton.

Умнокрасивите може би ще намерят народ, склонен да гласува за тях на тази планета?!

46. 46 Профил на nonsens2
    nonsens2

До коментар [#22] от "Стабилно крадене":

Ти закарай отходния канал на вилата си в морето, пък чакай тия от НАСА да ти дадат пари, за да го почистиш! Парите на американските данъкоплатци! Нали?
    Или по- добре те да го чистят! Доста ще почакате! Ако дочакате!
    Обаче сте ми нещастници!

47. 48 Профил на Coldplay
    Coldplay

До коментар [#41] от "Realist":

Това е засега, единствената открита планета извън Слънчевата система, която има "точната" температура, за да поддържа вода в течно състояние, която има атмосфера, съдържаща вода и която е в обитаемата зона. Тоест най-добрият кандидат за наличие на живот. Засега... В близките десетилетия с новото поколение телескопи ще станем свидетели на още много открития.

48. 49 Профил на Мунчету на Боeку
    Мунчету на Боeку

До коментар [#37] от "I":

остай че съм бесен покрай поредните гробарски помиярщини с Гешефт

49. 50 Профил на Lou
    Lou

Човечеството е създадено и ще умре на тази планета Земя. И то много преди края на самата планета. Все още няма сила, която да спаси дори един човек от нашата планета и да го прати на чужда като тази К2-нещо си. Логистично е невъзможно да изпрашиш преселници на чужда планета. Светът на "Междузвездни войни" и "Стар трек" е много интересен, но си остава художествена измислица.

Когато говорим за живот - има един потресаващ факт. Човекът живее на тази планета вече 2 млн години, но не познава и 1/3 от живите организми в океаните. Преди време няколко души слизаха в Марианската падина, а се пускаха и сонди на голяма дълбочина в най-тъмните кътчета под водата. Оказа се, че там кипи от живот. Има безброй нови и непознати за нас животински видове. И кое е най-хубавото? Че когато ние, човеците, изчезнем, тези организми ще бъдат бъдещето на сушата и океаните. Животът е тук, до нас, а не на 111 светлинни години.

Колко поколения трябва да се родят и умрат на един космически кораб, за да успее човек да стигне планетата К2? И когато този човек стигне, какво ще намери там?

"Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  50. 51 Профил на Мунчету на Боeку

К2-нещо си
    —цитат от коментар 50 на Lou

К2 иде от Кеплер 2, демек след като се чупи и второ "reaction wheel" -- мисля имат ено резервно повечето -- нямаше как вече да бъде ориентиран и прекратиха основната мисия като продължиха да го използвът във "втора" мисия с променени параметри и използваха "слънчевия вятър" за да поддържат някаква ориентация но вече не фиксирана

51. 52 Профил на Coldplay
    Coldplay

До коментар [#50] от "Lou":

В твоя коментар засягаш две теми - дали ще загинем като човешка цивлизация на собствената си планета, и второ, дали има смисъл да търсим живот другаде, след като не познаваме живота в целостта му тук.
    Интересни теми, нямам много време да пиша, все пак тук е 2 часа следобяд и съм на работа, но когато имам време с удоволствие ще дискутирам.

52. 53 Профил на бАрни
    бАрни

То на земята няма живот...те в космоса търсят...

53. 54 Профил на Realist
    Realist

До коментар [#50] от "Lou":

Както доказа Мигуел Алкубиер, пътувания със скорости по- големи от скороста на светлината са възможни без да се нарушава теорията на относителността. НАСА създаде дори специална лаборатория за този тип придвижване. Не знаем какво ще бъде открито в следващите 50 години, Алкубиер публикува откритието си 1998-ма.

54. 55 Профил на Toni Ivanov
    Toni Ivanov

До #50 Lou. Това което казваш не е вярно. Едно поколение в космическия кораб може да стигне до тази планета,ако според теорията на Айнщайн корабът се движи със скорост близка до светлината времето почти спира или е много бавно,ако е със скорост малко по-малка на светлината. За да има живот на тази планета,трябва сушата й да е около една трета от цялата повърхност,а останалото вода,за да бъде саморегулиращи се система,тоест при големи горещини да има бурно изпарение,облаци и дъждове или снегове за охлаждане.

55. 56 Профил на Майндърбайндър
    Майндърбайндър

Плоска е,разбира се и я крепят 7 кита,заради по-големите размери.

ЛУСТРАЦИЯ НА ШАЙКАТА
  56. 57 Профил на Realist
    Realist

До коментар [#55] от "Toni Ivanov":

Значи, ако кораба се движи със 99999999999999999999998% от скоростта на светлината, за пътниците на борда пътешествието ще трае някъде около 1.5- 2 часа. За останалият свят, пътешествието ще е около 105 години. А енергията нужна за такъв полет ще е цялата термоядрена енергия на Вселената.

По принцип, трудно е дори да се достигне и половината скорост на светлината заради изискванията за нужната енергия. Заради това трябва да се търсят пробойни (странични пътища) в теорията. По принцип нужната енергия за двигател на Алкубиер по сегашните изчисления е около, колкото енергията съдържащша се във веществото изграждащо един Юпитер. Преди, през 1988-ма нужната енергия бе колкото енергията на черната дупка в центъра на Млечният път, звездата, Саджитариус А.

57. 58 Профил на Patsis
    Рейтинг: 2078 Неутрално

До коментар [#17] от "Мунчету на Боeку":
    Гравитациата на повърхността е пропорционална на масата /тоест на обема по плътността/ и обратно пропорционална на радиуса. При еднаква плътност със земната и два пъти по-голям радиус се получава = 8/4, т.е. два пъти по-голяма.
    Ако диаметърът е само с 10% по-голям от земния, а масата е 8 пъти по-голяма, бихме имали гравитация = 8/4,42 = 1,8 от земната.

58. 59 Профил на Patsis
    Рейтинг: 2078 Неутрално

Неволна грешка - 2,2 на квадрат = 4,84, т.е. при радиус с 10% по-голям от земния и васа 8 пъти колкото земната гравитацията би била 8/4,84 = 1,65 спрямо земната.
    Извинявам се.

59. 60 Профил на Мунчету на Боeку
    Мунчету на Боeку

масата /тоест на обема по плътността/
    —цитат от коментар 58 на Patsis

добре де, изложих са :(

ма, ко е у първото? масата и ли обем х плътност?

60. 61 Профил на Мунчету на Боeку
    Мунчету на Боeку

се чупи и второ "reaction wheel" -- мисля имат ено резервно повечето
    —цитат от коментар 51 на Мунчету на Боeку

не моа си го представа тва. кък четвъртото е на 45 градуса кам трити???

До коментар [#59] от "Patsis":
    До коментар [#57] от "Realist":
    До коментар [#37] от "I":

61. 62 Профил на Мунчету на Боeку