Всеки трети български учител трудно овладява класа в час

Всеки трети български учител трудно овладява класа в час

© Красимир Юскеселиев



Всеки трети (32%) български учител е признал, че губи прекалено много време в час заради ученици, които прекъсват работата му. Макар че значителна част (85%) твърдят, че могат да контролират подобно поведение в класната стая, всеки пети (22%) заявява, че спешно се нуждае от професионално усъвършенстване на това умение.


Никой (0%) не преподава в училища с поне 10% ученици с имигрантски произход, докато световната тенденция за преместване на милиони хора е поставила в такава ситуация средно 17% от колегите им в други 47 държави. От директорите 98% все пак казват, че според подчинените им учители децата и младежите трябва да учат за това, че хората с различни култури имат много общи неща помежду си.


Това са част от заключенията за България на едно от най-мащабните и авторитетни световни проучвания сред учителите и директорите на училища за 2018 г. То е дело на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и е известно като TALIS (съкращение от Teaching and Learning International Survey). Тази година сред акцентите в него са степента на използване на информационни технологии в обучението, както и подготвеността и способността на учителите да се справят с класове, в които има деца имигранти или такива, за които майчиният език не е основният, говорен в страната.




Това е третото издание на TALIS и обхваща около 260 000 учители и училищни ръководители в около 15 000 първоначални, основни и средни училища в 48 държави. То отчита не само подготвеността на преподавателите, но и средата, в която работят в обществени и частни училища. В началото на 2020 г. ще бъде публикуван вторият том от проучването за 2018 г. ще е посветен на ръководителите в училище - какъв престиж имат, какви са кариерните им възможности, отговорностите и самостоятелността им.


Обучени ли са да наложат ред в часа


Що се отнася до овладяването на дисциплината в клас, половината (50%) от българските учители казват, че подготовка за това е включена в обучението им, а 46% - че се смятат за добре или много добре подготвени за справяне с поведението на учениците (и двата показателя са под средното за проучването). На въпрос дали при някое от последните обучения този въпрос е бил включен в програмата с "да" отговарят 57%, което е над средния показател на ОИСР.


Българските учители са сред тези, които са оценили по-многобройните класове като пречка да преподават. Авторите на доклада обясняват, че това наистина изисква повече време за раздаване на задачи, въвеждане на ред в часа или проблем с различното равнище, на което са отделните деца. Но също така, ако учителят смята, че учениците му са "лесни за обучение", размерът няма значение - за преподаване се отделя повече време, учителят е уверен в резултатите и прибягва по-често до разнообразни когнитивни практики, включително като делегира на част от учениците да поемат водеща роля в някои занимания.


В доклада на организацията се посочва, че почти навсякъде в анкетираните държави са регистрирали, че се отделя значително повече време учителите да бъдат подготвяни за предметите, които преподават, педагогически правила, методи и стандарти, както и какво да правят в класната стая, отколкото да знаят как първо да въдворят дисциплина, за да приложат това, на което са научени. В България спешно нуждаещите се от допълнителна квалификация по този проблем са доста над средното в проучването - 14%.


Всеки трети български учител трудно овладява класа в час

© Надежда Чипева


Нужда от обучение как да работят със "специални" деца


Българските учители изтъкват нуждата от това специалисти и опитни хора да ги обучат основно за три неща: модерни умения за работа с компютърни и комуникационни технологии, работа в мултикултурна и многоезична среда и особено как да преподават на деца със специални нужди.


Средно 8% от учителите в страната работят в класове с поне 10% деца, за които е установено, че се нуждаят от по-специфичен подход заради психически, ментални или емоционални проблеми, докато средното за анкетираните страни е много повече - 27%. Сериозна е и разликата за директорите, които съобщават, че качественият инструктаж за работа с такива деца страда от недостиг на квалифицирани специалисти за това - 18% в България срещу 32% средно в доклада.


Обучение, но не и как да управляват


Българските учители са сред световните лидери като дял (90%) на обучените в педагогически умения, но от фокуса на курсовете, изглежда, убягват не само изброените проблеми, но и изграждането на умения да бъдат лидери и ръководители сред колегите си. Не за всички в следването в университета е включено обучение да бъдат администратори - 14% от анкетираните директори са казали, че в първоначалната им програма не е имало подобен курс.


По-притеснителен би трябвало да е отговорът на друг показател - дали директорите изобщо някога са получавали формално обучение как да ръководят. С "не" са отговорили 29% от директорите на български училища. Едва 32% са минали през някакъв курс за директор на училище (при 54% среден показател в проучването), а 20% са били обучени за административни умения (отново 54% средно в проучването), преди да заемат поста.


Почти две трети (62%) от учителите в България казват, че не са получавали въвеждащи инструкции в сегашното си училище, и едва 18% посочват, че в момента имат някой, който да ги съветва и напътства в работата. Тези данни разкриват очевиден дефицит в това, на което са обучавани учители и директори, тъй като 96-100% от тях казват, че са били на някаква квалификация през последните 12 месеца.


Това е особено важно за младите преподаватели, тъй като според ОИСР по принцип те са също толкова натоварени като работещите от 5 години, но им се налага да отделят повече време за подготовка на уроците и овладяване на класната стая и реално преподават по-малко. Отсъствието на инструктаж означава, че на нов учител му е по-трудно и изисква време да се запознае с професионалните стандарти и конкретната реалност, да се адаптира към нея и да се включи в екипа на колегите си. А това се отразява и на качеството на работата им.


Протестът на учители на 15 септември 2007 г. за по-високо заплащане в образованието, когато средната заплата е 380 лв.

© Associated Press

Протестът на учители на 15 септември 2007 г. за по-високо заплащане в образованието, когато средната заплата е 380 лв.


Феминизирани и застаряващи


ОИСР за пореден път регистрира силната феминизация на професията в България - учителките са 80%, а сред директорите жени са 73%.


Отново изрично се предупреждава за високата средна възраст на учителите в страната - 51% са над 50-годишни, а 16% сред директорите са над 60-годишни. Това е и едно от основните обяснения защо българските учители са със средно 22 години стаж в професията, а директорите - с 13 години (и двата показателя са над средния за проучването).


Средната възраст на българския учител е 49 години - над средните 44 години в проучването TALIS, в което учителите над 50 години са средно 34%. Това означава, че в следващите десетина години България ще трябва да подмени около половината от учителския състав, казват авторите на проучването.


Ето още данни от проучването за България:


- 72% от учителите казват, че това е първият им избор за кариера


- 92% от учителите отговарят, че са избрали професията заради възможността да влияят на развитието на децата и да вършат дело за обществено благо


- 96% от учителите казват, че обикновено отношенията им с учениците са добри


- 26% от директорите съобщават за редовни случаи на тормоз или изнудване между учениците (при средни 14% в проучването)


- 68% от учителите казват, че често им се налага да укротяват едни и същи проблемни ученици (средно 65% в проучването)


- 93% посочват, че често обясняват връзката на новия и стария материал (средно 84% в проучването)


- 52% често оставят учениците сами да изберат как да разрешат сложна задача


- 84% от времето в час българските учители отделят за преподаване (средно 78% в проучването)


- 25% от учителите често позволяват на учениците да оценяват собствения си напредък (средно 41% в проучването)


- 71% са доволни от ефекта, който професионалните обучения имат над работата им в училище (средно 82% в проучването).

Ключови думи към статията:

Коментари (74)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2977 Весело

    Задължителен курс по бойни изкуства , за да им намества чи -то в главите ...

  2. 2 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3905 Весело

    Тук трябва звероукротител с камшик и боен пистолет. За всеки случай.

  3. 3 Профил на Боби Бобев
    Боби Бобев
    Рейтинг: 1138 Гневно

    Сакън да не се нарушат правата на глезените гаменчета на мама и тати!

  4. 4 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3356 Весело

    Авторът на дописката какво иска всъщност?! Децата да стоят по 50 мин. без да шукнат?!

  5. 5 Профил на Халдип Исйолов
    Халдип Исйолов
    Рейтинг: 1418 Неутрално

    Всеки учител трябва да има някаква степен по източни бойни изкуства + електрошоково устройство.

    Относно децата със специфични потребности - трябва да учат в училища със специално предназначение. Може да ви звучи грозно, но в стандартна паралелка първо, няма да усвоят нищо, второ, ще пречат на останалата част от класа.

    Вече трябва да подготвяме децата за да свикват с междукултурните различия, които биха срещнали в съучениците си. И до някаква степен да бъдат толерантни.

    Когато бях ученик в клас имахме брат и сестра цигани. Не бяхме много толерантни... Момичето забременя в 7 клас и се ожени там за някой, съответно не я видяхме повече, ама дълго обсъждахме как точно е забременяла. Момчето едва завърши 8 клас, просто го влечеше да кара каруца и да яха коне. Миришеха особено. Не се чувстваха комфортно, получаваха постоянни подигравки за това, че сричат и не могат да смятат елементарни неща.

    Сега в клас е различно. Учителя не може да ошамари подивелите тийнове, защото децата са прекалено отворени, а и част от родителите са психо-амбициозни и не виждат проблема в домашното възпитание, а търсят причина в обществото и учителите.

    В крайна сметка заплащането на учителския труд не предполага един учител да бъде звероукротител, а добър педагог и преподавател. Възпитавайте си децата.

    Не си заслужава да се напрягаш безплатно.
  6. 6 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2666 Неутрално



    Като преподавател трябва да се търсят добре платени области, при които самият преподавател получава хиляда лева на ден, а курсисти си плащат (от джоба) за обучението по 200 лв. на ден.
    Тогава има ред и дисциплина, а курсистите са супер мотивирани да научат за да сполучат в живота... или поне в сл. кариерно предизвикателство. Да вземат успешно изпит за съответния сертификат.

    Платеното образование му е майката!

  7. 7 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 2150 Любопитно

    Тека е, защото все повече дечица верват в затоплизма и либералните ценности!

    Група млади затоплисти чисти океан от глисти,вдъхновени либерали пляскат в езеро педали. BACHO LUD
  8. 8 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1914 Любопитно

    За сметка на това казаха , че от януари средната учителска заплата се повишава на 1500 лева, а от януари 2021 година става 1800 лева и заплатите им от 900 лева се увеличават двойно по времето но Борисов 3
    При Орешарски средната учителска заплата е била 850 лева

  9. 9 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1914 Любопитно

    За сметка на това казаха , че от януари средната учителска заплата се повишава на 1500 лева, а от януари 2021 година става 1800 лева и заплатите им от 900 лева се увеличават двойно по времето но Борисов 3
    При Орешарски средната учителска заплата е била 850 лева

  10. 10 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 1280 Неутрално

    глупости...няма как да овладее 25-30 деца...прекалено много са,мисля че 10 -12 деца до 15 е максимума за да може учителя да ги контролира ,и да научат нещо...

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  11. 11 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3870 Неутрално

    До коментар [#5] от "Халдип Исйолов":

    ”Относно децата със специфични потребности - трябва да учат в училища със специално предназначение. Може да ви звучи грозно, но в стандартна паралелка първо, няма да усвоят нищо, второ, ще пречат на останалата част от класа.”
    В повечето страни от ЕС на такива деца им се зачислява асистент/асистентка. Тя е с тях постоянно в училище, помага им и същевременно помага и на основната учителка. Малко ми е сложно да го обясня с две думи, но за по леките нужди е така. Така другите деца свикват, че има и такива хора а проблемните са социализирани в реална среда. И никой никого не дърпа назад и не пречи. Асистентката има задачата да работи с тези деца.Плаща я министерството на образованието оли някоя благотворителна (обикновенно църковна) организация.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  12. 12 Профил на himler
    himler
    Рейтинг: 484 Неутрално

    До коментар [#1] от "SS":

    Тожа трудно схте стане! По-добре по двама снайперисти в учебната стая!

  13. 13 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 3072 Неутрално

    С тия зле възпитани деца е нормално. А 800 левовата мотивация на учителите не помага

  14. 14 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 779 Неутрално

    "Който щади пръчката, не щади детето". Имахме една учителка по математика, другарката Кулова, която налагаше Богомил с триъгълника по главата "да му уври чорбата в главата", когато не можеше (а той почти никога не можеше) да реши задачата на дъската. Другарят Цонев пък ги строяваше в редица по трима и като удари първия третият падаше на земята. Такива бяха времената. Мъжки времена. Днес е времето на джендърите и "философите", на бързите, необезпечени кредити само срещу лична карта. Младеж с лична карта, без работа, без доходи, без гаранти и поръчители, без ипотека може да получи лесен, бърз кредит. С така безотговорно дадените получени пари може да си купи марихуана, амфетамини, хероин, алкохол, да ги проиграе на хазарт, да стане хазартно зависимост, да си позволи да се държи хулигански в училище. Няма нужда да се унижава, да проси пари от родителите си, да ходи на строеж да бърка бетон, да изкара някой лев, а получава парите лесно и бързо, дори без да си мръдне задника, директно он лайн. Кой и какви закони кове в така нареченото "народно събрание"?! Тежко Ви и горко! Нашите времена преминаха в простотиите на комунизма и два пъти по- големите простотии на "демокрацията". Най- активните участници на митингите на СДС-то-1989- 1990 първи емигрираха от България, а тези които останаха първо ни ограбиха, второ ни ограбиха и трето унищожиха децата ни.

  15. 15 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 2150 Неутрално

    За сметка на това казаха , че от януари средната учителска заплата се повишава на 1500 лева, а от януари 2021 година става 1800 лева и заплатите им от 900 лева се увеличават двойно по времето но Борисов 3При Орешарски средната учителска заплата е била 850 лева
    —цитат от коментар 9 на 001


    +++++
    Но най- добре си беше при Иван Костов!

    Група млади затоплисти чисти океан от глисти,вдъхновени либерали пляскат в езеро педали. BACHO LUD
  16. 16 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3870 Неутрално

    До коментар [#14] от "bobhunter":

    Въпросният Богомил, успяваше ли все пак след боят с триъгълника да реши задачата или боят беше, за да освободи напрежението даскалицата?

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  17. 17 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2003 Неутрално

    Две неща са важни за да се поддържа нормална атмосфера в класа - учителя да има и да поддържа авторитета си и родителите да подкрепят авторитета на учителите и училището въобще, като се нтересуват от резултатите на децата си и изискват от тях успех и прилично поведение.
    И за двете не са нужни пари, а работа и отговорност, с което не казвам, че заплатите на учителите не трябва да бъдат добри.

  18. 18 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 2012 Неутрално

    Изключително лошо домашно възпитание, учителите имат огромен проблем.
    Сега поне им пооправиха заплатите, дано това поне нещо мъничко компенсира.

  19. 19 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2375 Неутрално

    Мда, то в къщи ако ошамариш детето вече ще те съдят и току виж ти го взели, какво остава учителката да се оправи с подивелите гаменчета.

    Толерастията не прощава. И не ми казвайте как "на Запад" ставало и без шамари. Така добре "става", че системите им произвеждат едни толерастчета, които безпомощно се пулят докато шепа орки им обарват жените по площадите.

  20. 20 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2375 Неутрално

    До коментар [#16] от "DDR":

    Даже и Богомил да не е решил задачата, ефекта върху останалите е бил положителен.

    Човек по природа е стадно животно. В стадото реда се подържа с насилие и йерархия. А срещу природата не се рита, нали?

  21. 21 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 1425 Неутрално

    Това, че 1/5 са усетили, че им трябва специализирана допълнителна квалификация, е лъч надежда. Дори един да покаже резултати, след придобиване на допълнителна квалификация, ще е пример за останалите. Защото помня една генералска щерка, която ни водеше някакъв безмислен предмет в училище. Обаче всички я гледаха без да мигнат и на никой, в класа, не му идваше да ум да й върти номера. Просто момичето беше обучено за командир и умееше да овладява тълпата. На останалите стажантки, на нейната възраст, им се качвахме на главите...
    По-лошото е, че 90% от учителите не познават дори собствения си предмет и не полагат усилия да се усъвършенстват. Което е престъпление, при наличието на интернет и достъпа до световните научни ресурси. Да декламираш хартиения учебник и да учиш материала един-два урока преди учениците, е достойно за дисциплинарно уволнение. Качеството на учебниците е отделна тема.
    Това, че професията е феминизирана, не е лошо. В крайна сметка, работата се върши от този, който най-добре се справя с нея. А кой, ако не жена, ще може да се оправя с 30+ ученика в клас, на възраст 6-10г? Виж това, че директорите са над 2/3 жени изобщо не е добре - нищо чудно, че образованието потъва. Директорската длъбност е чисто администраторска и там трябва прагматизъм, стратегическо планиране и най-вече казармени правила. А жените търпят повече компромиси, което не се отразява добре на дисциплината, като цяло. Пък и женски преподавателски колектив се подчинява по-лесно на мъж, отколкото на жена - няма подсъзнателна конкуренция.

  22. 22 Профил на Vorknkx
    Vorknkx
    Рейтинг: 507 Неутрално

    Всичко опира до това излъчва ли авторитет учителят. Когато с моя клас бяхме ученици, имаше учители, при които не смеехме да гъкнем дори, имаше и такива, на които се качвахме на главата. Тези вторите просто нямаха авторитет.

  23. 23 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 1425 Неутрално

    До коментар [#1] от "SS":Тожа трудно схте стане! По-добре по двама снайперисти в учебната стая!
    —цитат от коментар 12 на himler


    Навремето ми разказваха за училищата в Централна Африка. Стои учителят пред класа и преподава. Ако някое дете почне да му досажда, той само го посочва на специално назначен помощник-учител, който го изкарва навън, нашарва му задника с пръчка и го връща обрано в клас. Само че... искаш ли подобна методика за собственото си дете?

  24. 24 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2437 Весело

    Никой (0%) не преподава в училища с поне 10% ученици с имигрантски произход
    *
    ?!
    И откъде да се вземат тези деца от имигрантски произход, след като в България ги няма?
    Относно реда и дисциплината навремето на всеки, нарушаващ дисциплината му се намаляваше поведението и след като това не помагаше се преместваше в друго училище. За нисък успех нямаше прошка и повтаряха класа до постигане на задоволителен резултат. По едно време в класа бяхме 42, но това не пречеше да има дисциплина и часовете да преминават нормално.
    Някои ще каже "Ама това са тоталитарни методи!". Нищо подобно, тези методи са били традиционни в българското училище и по царско време, когато нежеланието да се учи и нарушаването на дисциплината са се наказвали с цел часовете да се провеждат в нормална обстановка и учениците да усвоят преподавания материал.
    Освен това манталитетът на родителите беше съвсем друг и за забележки и слаби оценки се полагаше наказание и вкъщи. Родителите защитаваха авторитета на учителите и така децата се научаваха на ред и дисциплина. Разбира се, изключвам дивотиите с разни пионерски и комсомолски организации и идеологическото промиване на мозъци, но в основата си подходът беше правилен.

  25. 25 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 599 Неутрално

    Малко да обърнем парадигмата? Защо децата трябва да се "овладяват"? Не може ли да мерим да се ангажират да ПРАВЯТ нещо в час, вместо да ВНИМАВАТ? И да имаме реалистични очаквания според възрастта. Например това че дете в първи клас си протяга краката и гледа през прозореца, не е повод за викане на родителите в училище (личен опит)

  26. 26 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 599 Неутрално

    Целим* вместо "мерим" - редакторът, съжалявам

  27. 27 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 2012 Неутрално

    До коментар [#25] от "velvoofell":

    Това е училище, не е детска площадка.

  28. 28 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4782 Неутрално

    Малко да обърнем парадигмата? Защо децата трябва да се "овладяват"? Не може ли да мерим да се ангажират да ПРАВЯТ нещо в час, вместо да ВНИМАВАТ? И да имаме реалистични очаквания според възрастта. Например това че дете в първи клас си протяга краката и гледа през прозореца, не е повод за викане на родителите в училище (личен опит)
    —цитат от коментар 25 на velvoofell


    Излагаш се мой човек!
    Нали целта е не всеки да си прави каквото иска в училище, а да усвои точно определени навици и познания.
    Е как ще стане тази работа ако всеки си прави каквото му щукне?
    При всички случаи трябва да съществува проводник, който да води работата в определена посока, за постигане на определени цели.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  29. 29 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2664 Неутрално

    Две неща са важни за да се поддържа нормална атмосфера в класа - учителя да има и да поддържа авторитета си и родителите да подкрепят авторитета на учителите и училището въобще, като се нтересуват от резултатите на децата си и изискват от тях успех и прилично поведение.И за двете не са нужни пари, а работа и отговорност, с което не казвам, че заплатите на учителите не трябва да бъдат добри.
    —цитат от коментар 17 на tsvetko_51


    Дрън-дрън!
    Важното е да има инструменти за НАЛАГАНЕ на дисциплината в час, а не да им се моли да бъдат послушни.
    Учителят трябва да ПРЕПОДАВАТЕЛ, а не възпитател.
    Възпитанието не трябва да се вменява, като отговорност на учителя.

  30. 30 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 1241 Неутрално

    До коментар [#25] от "velvoofell":

    Примерно даскала да играе карти с тях. Сто на сто ще бъдат ангажирани...

    Ученица са- да учат. Това е училище- с час, време, междучасия. Трябва да има ред. Иначе е анархия. Който мисли по друг начин- има частни училища, има семейно обучение...

  31. 31 Профил на Vassil Stoychev
    Vassil Stoychev
    Рейтинг: 569 Неутрално

    До коментар [#4] от "deaf":

    Вие виждали сте дете със СОП 'в действие". Например да вземе стол и да опита д счупи в пода. И това е напълно възможно в случая, защото въпросното дете е 60+ килограма. И не е щастлив, просто защото сте му направили забележка да си седне на мястото и да спре да притеснява другите ученици.
    Явно живеете на някаква друга, либерално - откачена планета, не тук.

  32. 32 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 813 Неутрално

    До коментар [#25] от "velvoofell":

    Дано детето не е гледало през цялото учебно време през прозореца. Шегувам се.
    Нали ви е ясно че процесът учене включва активност на вниманието, концентрация, изобщо волево усилие.

  33. 33 Профил на Vassil Stoychev
    Vassil Stoychev
    Рейтинг: 569 Неутрално

    Явно никой от пишещите по-горе не разбира за какво става дума.
    Преди 25 години закриха училищата за бавноразвиващите се . Пратиха ги в обикновенните училища и измислиха по-благозвучното деца със "Специални обравателни потребност (СОП)". Ако сте учител с тези деца трябва да Ви помага да работите т. нар. "ресурсен" учител. Но тъй като тези деца са доста на брой, а ресурният учител е един на учлище ( ако въобщше го има) на практика се получава така, че на децата със СОП не получават достатъчно специализирана грижа. Ресурсният ако успее да отдели на всяко от тях по 1-2 часа на седмица е добре. И учителят освен да учи обикновенните деца, трябва да е и ресурсен ( за което не е подготвен) и по-важното, да отделя от урока време, което не е предвидено и не му се заплаща.
    В този смисъл, сравнения с от преди 30 и повече години са абсолютно ирелевантни. Преобладаващата част от хората на улицата нямат никаква идея какво всъщност се случва в българските училища. И да, при тази политика, посоката ще е само една - надолу. За сравнение дори и в съседни нам държави, като Гърция, децата със СОП са отделени в отделни паралелки по 5-7 човека и с тях си работи подготвенза това учител. Това не е СЕГРЕГАЦИЯ, а е от полз за всички.

  34. 34 Профил на Violeta Dimitrova
    Violeta Dimitrova
    Рейтинг: 113 Неутрално

    До коментар [#14] от "bobhunter":

    Който има акъл ,да не чете нищо друго - Точно си го казал! Не, не ти се присмивам - тежко ни и горко!

  35. 35 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1813 Неутрално

    Деца се овладяват с добро и с лошо. С добро - когато привлечеш вниманието им. веднъж привлечени към нещо, те стават мирни и внимателни.

    Но може и с лошо. Ако някой постоянно говори в час, изкарваш го на дъската за изпит. Веднъж, два пъти, три пъти. Той сам се се научи. Ако класът е немирен и не слуша, пускаш едно контролно върху целия взет материал. Знаещите няма за имат проблем, защото са учили. Не знаещите, които говорят и не внивамат, ще отнесат двойките и тройките. Така след няколко повторения на този метод ще станат кротки като агънца.

    Ако пък някой ученик се прави на "вървежен" да се прави на важен пред даскала - добре дошъл, моето момче! Няколко изпитвания на дъската, няколко двойки и после на поправителен през лятото.

    За преписвачите - винаги да се слагат да пишат на първия чин.

    Учениците се обучават най-добре в смесена система на стимулиране - на ученолюбивите да се дава, на калпазаните да се отнема. Този житейски урок е много важен за всеки човек. Защото всеки един от нас така е съден и на работното си място - който работи, ще получава добри пари. Който отбива номера, ще страда.

    Имаше един случай преди много, много години. Един мой съученик стоеше на последния чин и на едно контролно преписа всички, предаде на даскала... Дотук добре. Ама даскалът, нали го знаеше онзи какъв идиот е, реши да го изпита какво е написал на листите. След 5 минути мълчание сес тигна до логичния изход. Слаб 2. Аз пък веднъж правих два пъти контролно по Химия, защото на първото съм получил 5, а даскалката химичка ме считала като слаб ученик и подозирала, че съм бил преписвал. Без майтап.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  36. 36 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11426 Неутрално

    Добрият учител е бисер. Хубаво е да се търсят бисерите.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  37. 37 Профил на Violeta Dimitrova
    Violeta Dimitrova
    Рейтинг: 113 Неутрално

    До коментар [#29] от "atmanpg":

    НЕ! Категорично НЕ! Учител , а не преподавател в училище . В университета ,когато индивидът е вече с оформен характер и възпитание , тогава е преподавател. В училището децата следят всичко -от външния вид на учителката, до начина на използване носната кърпа.И тя трябва винаги ДА ЗНАЕ!Уважението към учителката се формира в семейството.

  38. 38 Профил на Antoaneta Ardashes
    Antoaneta Ardashes
    Рейтинг: 1306 Весело

    До коментар [#11] от "DDR":
    Това за асистентката е особено важно ако и тя няма необходимите знания.С един коршум два заека и двата ще се опитомят.

    mihala
  39. 39 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3764 Неутрално

    Децата със “специални потребности” станаха много!
    По няколко във всеки клас.
    Всъщност “функционалната неграмотност” звучи просто, но е сериозно заболяване!

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  40. 40 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3764 Неутрално

    Явно никой от пишещите по-горе не разбира за какво става дума.Преди 25 години закриха училищата за бавноразвиващите се . Пратиха ги в обикновенните училища и измислиха по-благозвучното деца със "Специални обравателни потребност (СОП)". Ако сте учител с тези деца трябва да Ви помага да работите т. нар. "ресурсен" учител. Но тъй като тези деца са доста на брой, а ресурният учител е един на учлище ( ако въобщше го има) на практика се получава така, че на децата със СОП не получават достатъчно специализирана грижа. Ресурсният ако успее да отдели на всяко от тях по 1-2 часа на седмица е добре. И учителят освен да учи обикновенните деца, трябва да е и ресурсен ( за което не е подготвен) и по-важното, да отделя от урока време, което не е предвидено и не му се заплаща.В този смисъл, сравнения с от преди 30 и повече години са абсолютно ирелевантни. Преобладаващата част от хората на улицата нямат никаква идея какво всъщност се случва в българските училища. И да, при тази политика, посоката ще е само една - надолу. За сравнение дори и в съседни нам държави, като Гърция, децата със СОП са отделени в отделни паралелки по 5-7 човека и с тях си работи подготвенза това учител. Това не е СЕГРЕГАЦИЯ, а е от полз за всички.
    —цитат от коментар 33 на Vassil Stoychev


    —-
    О, да! Вие сте го обяснили!
    Това стана огромен проблем, а всички дечица са потърпевши!

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  41. 41 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 3235 Неутрално

    Сега децата в къщи слушат от родителите си подигравки и обиди по адресн на нещастниците дето са отишли да учат децата им. Как очакват така възпитаните деца да имат капка уважение? Като бях малък от випуска ми имаше само 2 такива бабаити, които скачаха дори на бой на учителките. Останалите родители само при намек, че децата им са недисциплинираха, ги дисциплинраха вечер...

    The Universe is under no obligation to make sense to you.
  42. 42 Профил на Antoaneta Ardashes
    Antoaneta Ardashes
    Рейтинг: 1306 Разстроено

    Не съм учител,но от написаното и от собствени наблюдения стигнах до извод,че учителите имат нужда от психолог,а не учениците и защо не се съкратят предметите, та да не се затормозват децата и учителите с материал,който утре ще е остарял и префасониран. Може би трябва да се промени програмата за обучение, защото не се търсят учени, а дубльори на неадекватно мислещи индивиди. Това за разнообразие. Между другото ,което дете има особени наклонности ,то си го набавя от интернет.Учителите трябва да оформят личността и нагласата към бъдещо общество,за което самите те не са подготвени. Имах учител в началния курс от старата школа,който съгледа в мен дарба и наклонност и започна да ме изпитва и насочва в тази посока. Това според мен не е трудно,стига учителите да обичат професията си и децата, а не да се интересуват какви са бащата и майката, и колко пари получават.Перестройка му е майката, а бащата -мислене.

    mihala
  43. 43 Профил на reality
    reality
    Рейтинг: 793 Неутрално

    Всичко опира до това излъчва ли авторитет учителят. Когато с моя клас бяхме ученици, имаше учители, при които не смеехме да гъкнем дори, имаше и такива, на които се качвахме на главата. Тези вторите просто нямаха авторитет.
    —цитат от коментар 22 на Vorknkx


    Съгласявам се с това. По мое време имахме учители, които 1) едва не заспиваха в час, 2) правеха дистрибуция на козметика, 3) знаеше се, че въртят гаджета от ученичките 4) след-пенсионна възраст без ориентация за време и час, място и случващо се и тн. Невъзможно им беше да задържат внимание и дисциплина в час.

    Добрите учители знаят и как да бъдат строги и как да подходят към всеки един ученик, за да го спечелят. Дали са ги обучавали специално - едва ли. Едни от най-добрите ми учители са разбирали неща за мен, които аз чак на дърти години открих за себе си. Та чист талант си е да успееш да виждаш хората и да изградиш връзка с тях, че и да ги научиш на нещо.

    Stupidity should be painful
  44. 44 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 1165 Неутрално

    ...курсисти си плащат (от джоба) за обучението по 200 лв. на ден.Тогава има ред и дисциплина, а курсистите са супер мотивирани да научат за да сполучат в живота...
    —цитат от коментар 6 на Нинов

    Преди време за една следдипломна квалификация част от лекциите ми се провеждаха в НБУ, където именно студентите си плащат, за да учат. Водещата лекциите няколко пъти прави забележка на студенти, които шумно играеха карти някъде отзад.
    Бил съм известно време и учител - такова нещо дори при големите ученици в училище не ми се е случвало.
    С две думи - няма гаранция.

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?
  45. 45 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2664 Неутрално

    До коментар [#29] от "atmanpg":НЕ! Категорично НЕ! Учител , а не преподавател в училище . В университета ,когато индивидът е вече с оформен характер и възпитание , тогава е преподавател. В училището децата следят всичко -от външния вид на учителката, до начина на използване носната кърпа.И тя трябва винаги ДА ЗНАЕ!Уважението към учителката се формира в семейството.
    —цитат от коментар 37 на Violeta Dimitrova


    Дисциплината в час трябва да бъде ЗАДЪЛЖИТЕЛНА.
    Училището не е място за възпитание. Възпитанието е ЗАДЪЛЖЕНИЕ на родителите.
    Когато учителят бъде освободен от задължението (което му вменяват), да възпитава децата - едва тогава ще имаме РАБОТЕЩА образователна система. Не по-рано.

  46. 46 Профил на Smile
    Smile
    Рейтинг: 721 Неутрално

    Аз малко се обърках от двете тези, които съфорумци ни налагат.
    Едната е, че българинът си смазва от бой децата и яростно се противопоставя на добрите норвежци, които искат ни покажат как възпитание може да се осъществи и като му позволиш на детето ти да си прави каквото си иска и ти се качи на главата.

    Другата е, че българските деца са невъобразими лигльовци, на които всичко се позволява и родителите са виновни, че им позволяват всичко. Родителите трябва да въведат желязна дисциплина, не само вкъщи, но и в училище (как да го направят това в училище, като нямат достъп до там родителите, не знам, вероятно само с изграждане на учителския авторитет вкъщи). И не на последно място, учителите да имат право да пошляпват непослушните деца.

    Хайде изберете си едното, че вече се обърках...
    Последиците от либералното възпитание започват да стават видими все повече дори и в нашето общество и всички се оплакват от либералните родители, но в същото време ги плащат с изземване на децата им, ако решат да възпитават, понеже това се дефинира като физически или психически тормоз (а дефинициите за психически тормоз са такива, че направо можем да зачеркнем възпитанието като опция)

  47. 47 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 1165 Неутрално

    Според мен, дисциплината и редът в клас са химера. Учителят има роля в тоя процес, но тя не е особено голяма. Всъщност ролята на родителите и семейното възпитание е много по-голяма. Немалка е и ролята на училищното ръководство.

    Ще дам един пример с едно частно училище, в което работех някога. Директорката (и собственик) беше много взискателна към учителите при поддържането на дисциплина. Обаче не беше създала условия за такава дисциплина чрез училищния правилник (често й го намеквах по различни начини, но това не стигна до нея). На практика на учениците беше дадена голяма власт - те можеха да оценяват учителите си и да се произнасят при назначаването и освобождаването им. Имаше и немалко други пропуски. Въпреки това спазваше голяма дистанция между себе си и учениците и съответно им беше взела страха.
    Но за един период се наложи да стане класен ръководител на един от класовете (7-ми клас). Първите няколко пъти беше много тихо в часовете й. После нещата с дисциплината се пропукаха и я чух и нея да крещи, за да може да въдвори ред :)

    Идеята ми е, че който си мисли, че е лесно да се поддържа ред и дисциплина в час, значи просто е много далеч от нещата. Много по-трудно е, отколкото да се преподава. А понякога и дори е невъзможно.

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?
  48. 48 Профил на xfh59608894
    xfh59608894
    Рейтинг: 449 Неутрално

    Ами тогава да уволнят всеки трети учител за несправяне с дисциплината и да назначат нови.

  49. 49 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3764 Неутрално

    Сега децата в къщи слушат от родителите си подигравки и обиди по адресн на нещастниците дето са отишли да учат децата им. Как очакват така възпитаните деца да имат капка уважение? Като бях малък от випуска ми имаше само 2 такива бабаити, които скачаха дори на бой на учителките. Останалите родители само при намек, че децата им са недисциплинираха, ги дисциплинраха вечер...
    —цитат от коментар 41 на Opportunity


    ------------------------------

    Това "класическо" обяснение е вярно, но за някаква част от децата. При много други учителите не печелят доверието и уважението на децата, заради собственото си поведение.
    Сега ще Ви дам истински примери:
    - учителката си говори в час на вратата на класната стая с някаква жена и се радва на някакво кученеце - 15 минути.
    - имат "свободен" час, но никой не им казва, стоят, чакат.
    - госпожата постоянно им натяква, че си има фирма за преводи и работата и в гимназията е за малко и е много стресираща за нея.
    - имаше един, който ги пускаше да си ходят и не им пишеше отсъствия. стана страшен скандал, защото бутнаха едно дете на пешеходната пътека отпред.


    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  50. 50 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2664 Неутрално

    Ами тогава да уволнят всеки трети учител за несправяне с дисциплината и да назначат нови.
    —цитат от коментар 48 на xfh59608894


    Човекът над теб го е обяснил.
    Ръководството трябва да СЪЗДАДЕ УСЛОВИЯ за налагане на дисциплина в час.
    Иначе само си говорим празни приказаки, а керванът си върви.

  51. 51 Профил на xfh59608894
    xfh59608894
    Рейтинг: 449 Неутрално

    До коментар [#50] от "atmanpg":

    Условието е кадърни учители. И аз съм бил ученик и знам, че в некои часове се замеряхме с тебешири, играехме карти и даже некои си биеха и чикии на последните чинове, пикаеха в кошчето и т.н., докато при други учители цареше тишина и дисциплина и то не поради страх от шамари или крещене. Просто не всеки става за тая работа.

  52. 52 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1255 Неутрално

    Рзликата между българските училища и в някои нормални страни като се започне от база, отношение, ресурси и най-вече манталитет (и на учителите и на децата) е от земята до небето, но така ще е след като години наред се учеше по макаренковски и образованието се неглижираше.

    И един виц:

    Даскалица пpиcтига на лятна почивкa в xотел, pекламиpан като тихо и спокойно мяcто. Слизaйки от колата, вижда група деца, които тичат пред хотела и издават неистови крясъци. Жената се обръща към управителя на хотела с възмущение:
    - По телефона казахте, че тука няма да има никакви деца....
    Управителят:
    - Че това деца ли са? Изроди...



  53. 53 Профил на Vassil Stoychev
    Vassil Stoychev
    Рейтинг: 569 Неутрално

    Ами тогава да уволнят всеки трети учител за несправяне с дисциплината и да назначат нови.
    —цитат от коментар 48 на xfh59608894


    А Вие ще изкарате ли после една бърза магистратура и ще отидете ли да преподавате в местното маргинализирано училище. Вече във всеки квартал има по едно , дори и в София и Пловдив.
    Щото ми е омръзнало от многозайковци, дето на две магарета сламата не могат да разделят, ама се правят на важни и мрънкат.

  54. 54 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 1001 Неутрално

    Авторът на дописката какво иска всъщност?! Децата да стоят по 50 мин. без да шукнат?!
    —цитат от коментар 4 на deaf


    Седяли сме и не сме умряли! Че и сме и слушали и сме изпълнявали и най-вече сме правели неща дето са изисквали от нас, въпреки че не сме искали да ги правим.
    А сега образователната с-ма прозвежда дебили дето в 5-ти клас не могат да си напишат името без да допуснат грешка. Но пък всички са "специалисти" по телефоните и компютрите, без оглед, че не могат две машини да свържат в мрежа и чакат някак си Уй-Фая сам да свърши тая работа...
    Нещо друго?

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  55. 55 Профил на Дедо Крум
    Дедо Крум
    Рейтинг: 989 Неутрално

    Държавата набута учителското съсловие в най-мизерната дупка, днешните пенсионери-учители получават най-ниските пенсии, от десетилетия никой млад човек с добро образование и отличен успех не тръгва към тази професия, никой не се записва в педагогически специалности, а сега - ама ще ви увеличим морковите под носа за следващата година...Ми ще пропада образованието, хората само чакат заплатите да станат 1500 лв и ще започне масово пенсиониране заради десетте заплати, преди да влезе еврото. Щото 15 000 лв в момента могат да се наместят в ремонти, обзавеждане, електроника, дрехи, а след две години няма да имат и половината покупателна стойност. Така че догдина се очертава пик на пенсионирани учители.

    Дедо Крум
  56. 56 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 3235 Неутрално

    До коментар [#49] от "hope":

    Аз самият си бях достатъчно любопитен. Някои учители са печелили уважението ми, а други -- въобще не, но в час не съм им пречил да си водят часа както могат.
    В къщи не са ме били... На мен обаче баща ми е починал като съм бил малък и винаги съм се чувствал отговорен да не създавам излишни проблеми в къщи.

    The Universe is under no obligation to make sense to you.
  57. 57 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 3235 Неутрално

    До коментар [#55] от "Дедо Крум":

    мдаа... в страните с евро покупателната способност на хората много е зле
    от къде ви намират :)

    The Universe is under no obligation to make sense to you.
  58. 58 Профил на uco10615507
    uco10615507
    Рейтинг: 8 Любопитно

    Децата живеят във Франция.Внуците се родиха и учат там.С жена ми често правим коментари и сравняваме тяхната система с нашата.Изумявали сме се много пъти на френската система.Децата когато излизат във ваканция ги виждаме просълзени и не криещи чувствата си.Не искат да се разделят за тях училището е един празник.И внучката а и внукът когато се разболеят и трябва да отсъстват какви ли не сълзи и номера правят само и само да отидат на училище.Много пъти когато сме били във Франция сме виждали децата виждайки учител(ка да ни оствят и да се хвърлят да я прегръщат.Как
    Как го постигат.Каква е тази магия с която училището омайва.За материала не говоря.Тук се преподава на много по висок стил но там селекцията постепенно поставя всеки на мястото си.Внучката която е пълен отличник сега учи в лицей с по-натоварена учебна програма.

  59. 59 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9134 Неутрално

    Ако това е вярно, значи не им е там мястото.

  60. 60 Профил на Toni Ivanov
    Toni Ivanov
    Рейтинг: 2079 Неутрално

    Не зная на къде върви сегашната младеж,но това явление не е само в България..И в другите страни учителите имат този проблем,което показва,че те не могат да поднесат материала,който преподават по интересен начин на учениците и за това те не ги слушат. Не е достатъчно учителя само да назубри материала и да го изпее в час,а да помисли как да им го поднесе по интересен за тях начин.

  61. 61 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1367 Неутрално

    Тези, които стават учители, обикновено са тотални аутсайдери в специалностите, които са завършили и просто търсят хляба. При такива елементи, които не припознават призванието "даскал", работата е обречена.
    Всяка една личност, захванала се с отговорна работа, може да респектира без насилие хората, които трябва да свършат определена дейност, още повече, че това става за тяхно добро. Думите са най-силното оръжие, или как беше - "езикът на боцмана е най-дългото въже на борда".
    Не съжалявам даскалите, които не притежават необходимия набор от езикови средства с които могат да наврат под чина и най-упорития чеп.

    CONTADOR GRATUITO!
  62. 62 Профил на antikommunist
    antikommunist
    Рейтинг: 765 Любопитно

    "Който щади пръчката, не щади детето". Имахме една учителка по математика, другарката Кулова, която налагаше Богомил с триъгълника по главата "да му уври чорбата в главата", когато не можеше (а той почти никога не можеше) да реши задачата на дъската.
    —цитат от коментар 14 на bobhunter


    Единственият въпрос от значение обаче е: Каква е ползата от налагането с триъгълника по главата след като от разказа се вижда, че колегата ти Богомил въпреки това не е научил нищо?
    Затова и тези "педагогически" методи бяха изхвърлени на боклука, първо в цивилизованите страни по на запад, после и в останалите - не от либерастия, а защото е отдавна доказано, че с налагане никой не е научил нищо повече отколкото без налагане. Виж добрият предагог успява да мотивира и заинтригува учениците. И аз имах спорната чест да ходя на училище по соца (поне до шести клас), и ние имахме даскали като твоята с триъгълника, но най-много научихме не от тези от които се страхувахме, а от тези които преподаваха интересно.
    Това е важното в училище. Другото са възпитателни фантасмагории, и не случайно и там боя от доста време е излязал от употреба, но това е друга тема.

  63. 63 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 2179 Неутрално

    До коментар [#61] от "г-н Думанов":

    мноо уптимистично искасване. в голяма грежка си. инък как си?

  64. 64 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1367 Неутрално

    До коментар [#61] от "г-н Думанов":мноо уптимистично искасване. в голяма грежка си. инък как си?
    —цитат от коментар 63 на betona


    Подадох документи за даскал. Ти, как си?

    CONTADOR GRATUITO!
  65. 65 Профил на satanail13
    satanail13
    Рейтинг: 1055 Неутрално

    Абе моя даскал по математика навремето ме шляпаше с чехъла си когато ме хващаше че не съм намерил решението на лесна задача. И ето излезох човек.

    Марс е изконна Американска територия!
  66. 66 Профил на dds27557755
    dds27557755
    Рейтинг: 315 Неутрално

    Една от причините за несправянето с дисциплината в училище е, че образованието е изцяло феминизирано. От чисто биологична гледна точка, заради половия диморфизъм, децата имат по голям страх и уважение към мъжете, които са по едри и високи, с по нисък тембър на гласа и с окосмяване. В жените децата не намират разлика от себе си, същите на ръст, глас и липса на окосмяване. Когато някой изглежда като всички останали ученици, няма как естествено да предизвика ответна реакция като към по-възрастен или по-високо разположен в училищната йерархия.

  67. 67 Профил на anticomunist
    anticomunist
    Рейтинг: 467 Неутрално

    Абе хора чуите сега
    Първо тези учители са взели образованието от бг университети в които ппреподават кои.............подобни учители взели образованието си от същия университет по комунистическо-с две думи учителите са гола вода
    Второ-образователната система е зле и не става
    Трето родителите масово са затъпели и чалгаджирани и очакват системата да им възпитава децата а те да не правят нищо.
    Четвърто училищата са малко и много зле,без никаква промяна от комунистическите
    времена,децата учат на 2 смени ,това го няма никъде по белите държави
    Пето - децата са с различни ценности от преди години и по идиотчета
    Шесто-изпростяването на нацията е факт,хаиде сега честито на печелившите.

  68. 68 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 2179 Неутрално

    До коментар [#64] от "г-н Думанов":

    ами не сме мноо добре. а по какво приподаваш? щом е тъй значи си по наясно с прублемите ..

  69. 69 Профил на Toni Ivanov
    Toni Ivanov
    Рейтинг: 2079 Неутрално

    Има една наука казва се педагогика,която липсва на учителите...През Живково време учителите в класната стая обменяха опит как да предадат уроците,а сега колко домати са посадили или с нещо друго, за да свържат двата края

  70. 70 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3764 Неутрално

    До коментар [#49] от "hope":Аз самият си бях достатъчно любопитен. Някои учители са печелили уважението ми, а други -- въобще не, но в час не съм им пречил да си водят часа както могат. В къщи не са ме били... На мен обаче баща ми е починал като съм бил малък и винаги съм се чувствал отговорен да не създавам излишни проблеми в къщи.
    —цитат от коментар 56 на Opportunity


    —-
    Уважението е едната страна!
    Трябва да имат страх от наказания и въобще от последствията от лошото държане. Сега на никой не му се занимава да изисква и да търси резултат, камо ли да наказва и поощрява!
    Учителите не проверяват домашните, които дават...
    Едно време във Висшето образование вече ни оставяха на собствената отговорност и съвест. Сега това се случва в 5 клас, с тази разлика, че се държи много на отсъствията!

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  71. 71 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2149 Весело

    Ами тогава да уволнят всеки трети учител за несправяне с дисциплината и да назначат нови.
    —цитат от коментар 48 на xfh59608894

    Точно, а пък недисциплинираните класове дето нямат учител (щото е уволнен че не може да ги контролира), да плащат такса, с която да се наеме заместващ учител, докато се назначи титуляр...
    Някак си усещам, че много бързо родителите... учениците... дисциплината... новия титуляр по-лесно...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  72. 72 Профил на futurika
    futurika
    Рейтинг: 589 Разстроено

    Съвременните либерални методики, налагащи ,че ученикът и детето имат само права, доведоха до това, че по целия либерален, основно западен свят, се наблюдава масов недостиг на учители и огромно нежелание на младите да се отдадат на тази професия. Авторитетът на учителя е силно ерозирал и заради не дотам атрактивното заплащане. Освен това на много места паралелките са доста големи, т.е. всички фактори са за това да има все по-малко и все по-зле подготвени учители, тъй като там отиват онези, които не могат другаде да се реализират, или пенсионери, за да допълнят пенсиите си. От всичко това страдат децата и подрастващите, но от там и цялото общество.
    В България не е много по-различно, макар и там да има известни специфики по проблема. Не се ли изисква от децата учене, уважение и добро поведение, нищо не се получава.
    Някога имахме тоталитарно-командно обучение и възпитание, но имахме повече свобода, да играем навън, необезпокоявани от хилядите страхове на днешните родители и общество, да поемаме рискове, да се развиваме със собствен ритъм и да създаваме собствени, детски общности. И ето, че станахме хора, които да носят отговорност, да изграждат и създават, да ценят изграденото и съзиданието. Не се ли научат децата, че трябва да носят отговорност пред себе си, семейството и обществото, чи имат и задълежния, не само права, ще бъде скоро всичко загубено! Всички тези нови болести като липса на внимание, проблемно поведение, неврози, фобии, тревожности и т.н. са плод на това, че детето не е сигурно, къде му е мястото. Че му се давата права и отговорности, то само да решава всички проблеми на растежа си, но то не е в състояние да реши и от там е стреса и лошото поведение. Отделно възпитанието само в материални ценности, лошите примери в семейстовото и окръжаващата среда и почти нищо друго. Не е чудно, че децата изкрейзват и не знаят как да се държат в училище и за какво са там. Такива деца и Господ не би могъл да овладее, камо ли смъртен учител, без никаква подкрепа в общесвото.

  73. 73 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 2179 Неутрално

    убразованието не е и не можи да е димократично и либирално - тва са глупусти за серсеми. требе ийрархия и тояга.

  74. 74 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 564 Неутрално

    До коментар [#29] от "atmanpg":

    Не знам как се получи при моите синове, но за тях класните им бяха по-големи авторитети от нас. Част от възпитанието им се дължи точно на онези госпожи които знаеха, можеха, обожаваха децата и даваха всичко от себе си за да ги направят хора.
    Такива учителки децата уважават и слушат, те няма нужда да викат и бият с триъгълника. Те мотивираха децата да свършат това което изисква учебния план. И поднасят материалът интерсно.

    ОБАЧЕ съм се срещал с "учители" - истерички, некъдърни, нямащи подход към децата, обичащи да командорят, имам чувството че даже мразеха децата, защото водеха една нескончаема война с тях. От такива ри увеличание на заплащането системата ТРЯБВА да се отърве.
    В Англия за да започнеш да учиш педагогика, първо ти правят психологически профил и ако отговаряш на профилът за учител тогава почваш да учиш. В Москва във всяко училище има психолог, кото не работи само с децата, а основно с преподавателите - без негов подпис никакъв учител не може да се назначи, защото психопатки нямат място сред децата





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK