Кибератаки засегнаха "Еърбъс" и събудиха подозрения за "китайска връзка"

Кибератаки засегнаха "Еърбъс" и събудиха подозрения за "китайска връзка"

© Associated Press



Европейският самолетостроител "Еърбъс" е засегнат от серия хакерски атаки, в които на прицел са негови доставчици, съобщи "Франс прес", като се позова на източници от сферата на сигурността.


Според събеседниците на агенцията има подозрения за "китайска връзка". Става въпрос за четири големи атаки в последните 12 месеца според двама от източниците, които разследват атаката.


"Еърбъс" отдавна е изкушаваща цел заради технологиите, превърнали компанията в един от водещите самолетостроители и стратегически производител на военна техника. Смята се, че целта е била достъп до тайни в производството. През януари компанията потвърди, че е имало "неправомерен достъп до данни" след "инцидент в сигурността", но хора, запознати с атаките, смятат, че през последната година е имало далеч по-голяма операция.




Според Ромен Ботан, специалист по сигурността в авиокосмическата индустрия, атаката потвърждава, че за хакерите са по-важна цел "слабите звена" по веригата - защитата на големи компании е добра, но по-малките (каквито са някои доставчици) са лесна мишена.


Кой стои зад атаката


Изглежда, хакерите са се интересували от технически документи, свързани със сертифицирането на различни части от самолетите. Задигнати са и документи, свързани с двигатели на военнотранспортния самолет A400M - едни от най-мощните в света.


Макар никой от източниците на "Франс прес" да не може формално да идентифицира извършителите на атаката, подозренията са към китайски хакери предвид кражбата на чувствителна информация и мотива, който биха имали. Китай вече прозвежда първия си пътнически самолет С919, но държавният самолетостроител Comac все още не може да бъде сертифициран. Според един от собствениците двигателите са една от областите, в които научноизследователската и развойна дейност в Китай е слаба.


Няколко от източниците вярват, че група, свързана с комунистическата партия - известна APT10 - може да е свързана с атаката. Възможно е обаче и друга група да е отговорна - JSSD, действаща като част от регионалното министерство на сигурността в източната провинция Дзянсу. Причината е, че тя работи основно в тази индустрия и наема хора, "запознати с езика, софтуера и кодовете в авиацията". Американското правосъдно министерство свързва последната гупа с с атака от миналата година срещу двигатели, разработвани от "Дженерал електрик" и френстата "Сафран".


Франция и "Еърбъс" са в деликатно положение след атаката, казва събеседник на "Франс прес" - те трябва да имат предвид сериозните търговски връзки с Китай.

Ключови думи към статията:

Коментари (14)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 1547 Неутрално

    Събират се тъмни облаци над Еърбъс. Не е официално обявено но към края на месеца се очаква СТО да обяви решението по спора с Вашингтон за субсидирането на европейския самолетостроител. Предполага се че ще е в полза на американците и ще последват митата и от двете страни. Евентуално начало на пълна търговска война .

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  2. 2 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 6505 Неутрално

    Китайците пак са си "напазарили" безплатно липсващи знания и умения

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  3. 3 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1638 Неутрално

    Ако не е Китай ще е Русия, С.Корея или Иран - някоя от бандитските държви.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  4. 4 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4459 Весело

    Не са китайци, а са TAD Group! Да питат онази Евгения (с пръскачките) или направо Гешев, ако не вярван! 😂🤣

  5. 5 Профил на skeptichen
    skeptichen
    Рейтинг: 326 Неутрално

    Наистина с Китай трябва да се действа твърдо. Не може да им стискаме ръката и да очакваме някакво партньорство с тях докато те правят кибератаки и ограбват научно-техническата ни база.

    Какъв партньор е това? Ами не е партньор, това е вълк в овча кожа.

    Тръмп е единственият който каза истината за Китай - това е страна която дефинира САЩ и Запада като противници и граби технологиите ни, ограничава достъпа на компаниите ни до пазара си, а същевременно навлиза на нашите пазари. С обезценяване на валутата си и дъмпинг на стоки под себестойността им деиндустриализира запада.

    Това трябва да спре - възходът на Китай не е аксиома, той е следствие от това че Китай още се третира като развиваща се държава и му се дава достъп до пазари, и и даже получава помощи за развитието си от запада (Обединеното Кралство например). Произвеждат с цената на огромни щети върху околната среда, произвеждат без да осигуряват работната си сила. Е няма как безкрай да обедняваме за тяхното въздигане, при положение че те не играят по същите правила и не дават достъп на нашите компании до пазара им, а изискват създаване на смесени дружества, и технологични трансфери.

    Това трябва да спре, и трябва да се преустои международната търговия на равноправна основа.

  6. 6 Профил на stanislavdi
    stanislavdi
    Рейтинг: 2230 Неутрално

    Просто не им сертифицирайте крадени то ноу хау. Сертификат могат да получат седалките на китайския кошник.

  7. 7 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2893 Неутрално

    До коментар [#6] от "stanislavdi":
    "Просто не им сертифицирайте крадени то ноу хау."

    Като го откраднат ще го обявят за свое и те трябва да си издадат сертификат.

    подпис
  8. 8 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2893 Неутрално

    Кражбите на Китай с помощта на разузнаване са незначителни. Огромното изтичане на ноу хау става прези западни инвестиции в Китай.
    Европа и САЩ трябва ди си приберат всички производства от Китай.

    подпис
  9. 9 Профил на dfjftriktrcdt
    dfjftriktrcdt
    Рейтинг: 1264 Неутрално

    Китайците пак са си "напазарили" безплатно липсващи знания и умения
    —цитат от коментар 2 на penetrating


    Вярно е...Няма ги сега китайофилите,скрили са се в миши дупки и не коментират китайските зулуми...

    shlshlshlshl
  10. 10 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4932 Неутрално

    Типично по китайски, това което не могат да постигнат да го откраднат. Между другото така се "работеше" и при социализма в полза на СИВ

  11. 11 Профил на Росен съм аз и голем капут
    Росен съм аз и голем капут
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#5] от "skeptichen":

    Всички търговски привилегии на Китай започнаха преди 20-ина години, когато бяха приети за член на СТО. Кой допусна и насърчи това? Тогавашното ръководство на САЩ начело с Бил Клинтън.....

  12. 12 Профил на Panda
    Panda
    Рейтинг: 867 Неутрално

    Ако не е Китай ще е Русия, С.Корея или Иран - някоя от бандитските държви.
    —цитат от коментар 3 на quatro_4x3

    А най-логично е да са САЩ.
    Забравихте ли как авериканските служби подслушваха Меркел и бяха създали сериозна шпионска мрежа в Германия?
    Освен това конкурентът на Airbus се казва Boeing, не COMAC.

  13. 13 Профил на .
    .
    Рейтинг: 1761 Неутрално

    До коментар [#10] от "pet_fire":

    Между другото Китай си купи украинският "Мотор Сич", ако САЩ не успее да развали сделката де.

  14. 14 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 1037 Неутрално

    До коментар [#11] от "Росен съм аз и голем капут":

    Искаш да кажеш Буш-младши. По негово време започнаха и приключиха преговорите.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK