10 хил. души чакат да се върнат в последната африканска колония на Великобритания

10 хил. души чакат да се върнат в последната африканска колония на Великобритания

© Associated Press



Те са последната африканска колония на Великобритания - островите Чагос в Индийския океан. Тази седмица изтича срокът за връщането на архипелага на Мавриций. Но нищо не подсказва, че Лондон се готви да направи това, пише Мартина Швиковски за "Дойче веле".


Оливие Банку бил малко дете, когато семейството му било принудено да напусне родното си място. Сега, вече като адвокат, той се бори за каузата на всички изселени островитяни. Днес Оливие живее на Мавриций – острова, към който някога принадлежала неговата родина. "Живеехме в мир и хармония, преди Великобритания да ни вземе най-големия остров за военна база. Голямо страдание е да не можеш да живееш в родината си. Затова днес настояваме да бъде прекратена нелегалната окупация," казва в интервю за ДВ Оливие Банку.


През 1968 година британските колониални господари дадоха независимост на Мавриций, но преди това отделиха от архипелага и запазиха контрола си над островите Чагос. Докъм 1973 година британците принудително изселиха близо 2 000 островитяни на Мавриций, Сейшелите и Великобритания, за да изградят военна база на най-големия остров от архипелага – Диего Гарсия. Лондон отстъпи тази база под аренда на САЩ до 2036 година. Тъкмо оттам излитат американските изтребители за операциите в Афганистан и Ирак.


Отделянето на Чагос е незаконно




През февруари Международният съд в Хага реши, че според международното право архипелагът принадлежи към Мавриций. Съдът смята, че навремето Великобритания незаконно е отделила архипелага от Мавриций и сега е длъжна да го върне. Британското правителство отхвърли тази оценка на съда, но все пак посочи, че един ден ще върне архипелага под държавното върховенство на Мавриций, когато вече няма нужда от него във връзка с отбранителните си нужди.


Общото събрание на ООН също призова Великобритания да върне островите Чагос на Мавриций и постави на Лондон срок, който изтича в петък, 22 ноември. Резолюцията на ООН обаче няма обвързваща сила и по нищо не личи, че Великобритания възнамерява да я изпълни. Фактът, че архипелагът се използва като военна база, много усложнява намирането на решение. Разговори между САЩ, Великобритания и Мавриций със сигурност ще има, смята британският юрист Филип Сандс, който се занимава с въпроса от името на правителството на Мавриций. Пред ДВ Сандс съобщава и нещо ново: Мавриций вече е сигнализирал, че военната база може да остане.


Въпросът е не "дали", а "кога"


Колебливото поведение на правителството в Лондон е резултат и от мястото на Великобритания в новия баланс на силите по света, казва Сандс: "Великобритания разполага с много ограничени възможности като политическа сила. Тя вече на няколко пъти търпи поражения в споровете около резолюции на ООН и сякаш ѝ трябва още време, за да го осъзнае. В крайна сметка обаче те ще се подчинят на решението на ООН. Въпросът е не "дали", а "кога"," убеден е Сандс.


Тъкмо в момента британското правителство плаща висока цена за различните си политически поражения, посочва Сандс: "Те напускат ЕС, трябва да сключват нови търговски споразумения и нови политически договорености с други държави. Правителството сериозно го е закъсало. Включително и поради това навярно толкова държи да запази последната си африканска колония. Имаме си работа с държава, която трябва да преглътне изчезването на цялата ѝ колониална империя. А за това е нужно време," казва Сандс. Юристът смята, че Лондон ще извърши престъпление срещу човечността, ако и след 22 ноември не позволи на хората да завръщат в родината си.


Хиляди прокудени искат обратно в родината си


Според Филип Сандс, в ООН вече се изработват нови карти, на които архипелагът Чагос е част от Мавриций. Когато това стане факт, Мавриций вече ще притежава суверенитет над риболова и самолетните полети над островите, а това ще бъде драматична загуба за Великобритания, казва Сандс. Радетелите на каузата за присъединяване на архипелага към Мавриций разчитат, че предсрочните парламентарни избори във Великобритания могат да наклонят везните в тяхна полза.


Оливие Банку се надява това да стане колкото е възможно по-бързо, защото само 596 души от първото поколение прокудени са още живи. Заедно със следващите поколения близо 10 000 души чакат да се върнат в истинската си родина. Тъжно е да живееш далеч от родината си, обобщава Банку. Повечето хора от неговото поколение искали да умрат там, където са родени, казва адвокатът.

Коментари (44)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Тиква загубена
    Тиква загубена
    Рейтинг: 1948 Неутрално

    Наглите англичани, никога няма да си признаят.

    Приживе на всички в устата ви срах, серете и вие на гроба ми без страх, че мъртвец от гроба не може да се вдигне, серящия гъз с хуй да достигне!
  2. 2 Профил на dma12587967
    dma12587967
    Рейтинг: 994 Неутрално

    През 50-те Тунис, Мароко и Алжир извоюват независимостта си от Франция. На другия ден тълпи освободени араби хукват да се изнасят в посока предишния окупатор (същата Франция)..

  3. 3 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 700 Неутрално

    Не е трябвало да ги гонят сега щяха да казват, че са горди поданици на кралицата , а не маврицийци

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  4. 4 Профил на kasko
    kasko
    Рейтинг: 895 Неутрално

    До коментар [#2] от "dma12587967":

    Виж какво пише , голяма част от изселените са в посока Великобритания. Сега те и техните наследници искат да се върнат......Ама пусто все чуждата кокошка на патка се привижда...

    Колективното вземане на решение налага споделяне на колективна отговорност.
  5. 5 Профил на Иван К.
    Иван К.
    Рейтинг: 484 Неутрално

    И после що британците искали Брекзит , след тази помия от Дойче Веле...

  6. 6 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2541 Неутрално

    2000 разселили, те сега се размножили и станали 10 000.

    Добре се размножават.

  7. 7 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1729 Весело

    #Чагоснаш

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  8. 8 Профил на Фат Ким
    Фат Ким
    Рейтинг: 733 Весело

    Външно да не се спотайва, а да осъди незаконно окупираната територия и да наложи санкции на Лондон хахахахахаха

  9. 9 Профил на tarikatis
    tarikatis
    Рейтинг: 204 Неутрално

    През 50-те Тунис, Мароко и Алжир извоюват независимостта си от Франция. На другия ден тълпи освободени араби хукват да се изнасят в посока предишния окупатор (същата Франция)..

    Колко точно казано .

  10. 10 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1482 Неутрално

    Не че нещо, но Мавриций е бил необитаем остров, преди да го заселят англичаните.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  11. 11 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    През 1968 година британските колониални господари дадоха независимост на Мавриций, но преди това отделиха от архипелага и запазиха контрола си над островите Чагос. Докъм 1973 година британците принудително изселиха близо 2 000 островитяни на Мавриций, Сейшелите и Великобритания, за да изградят военна база на най-големия остров от архипелага – Диего Гарсия. Лондон отстъпи тази база под аренда на САЩ до 2036 година. Тъкмо оттам излитат американските изтребители за операциите в Афганистан и Ирак.
    —цитат от коментар 0 на статията



    Едно е да говориш високопарни слова и да произвеждаш филми, как разнасяш "мир и демокрация" по света и съвсем друго е да се види, какво вършиш в действителност!?!?! Иначе "холивуд" редовно ни залива с глупости от рода на супергерой избиващи нацисти, хитлеристи, германци и съюзниците им от Втората световна и не пропуска да ни показва, как северно корейци и иракчани атакуват "Белия дом" и се чудят, как да пленят демократичния президент на САЩ!

  12. 12 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil
    Рейтинг: 1415 Неутрално

    "Общото събрание на ООН също призова Великобритания да върне островите Чагос на Мавриций и постави на Лондон срок, който изтича в петък, 22 ноември. Резолюцията на ООН обаче няма обвързваща сила и по нищо не личи, че Великобритания възнамерява да я изпълни."

    Поредното доказателство, че ООН е една безполезна организация, дето не е свършила нищо полезно от 50г насам а само цоца пари за изготвянето на подобни резолюции дето не струват и хартията, върху която са изписани.

  13. 13 Профил на асен георгиев
    асен георгиев
    Рейтинг: 878 Неутрално

    ингилизите трябва да са луди, за да изпълнят заповедта на тази паризитна организация оон.

  14. 14 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3708 Неутрално

    Докъм 1973 година британците принудително изселиха близо 2 000 островитяни на Мавриций, Сейшелите и Великобритания, за да изградят военна база на най-големия остров от архипелага
    =======
    Пак има някаква логика. ....
    Можеше да е и възродителен процес. ....

    Bukalemun
  15. 15 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4554 Неутрално

    По-добре ДВ да поискат властите в Мавриций съвместно с британските власти да направят един референдум сред изселените (но само сред изселените) от Чагос дали искат да са граждани на Мавриций или на Великобритания. Резултатът би бил същият като на проведения преди години референдум във Фолклендите!

  16. 16 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1629 Неутрално

    Не че нещо, но Мавриций е бил необитаем остров, преди да го заселят англичаните.
    —цитат от коментар 10 на Viva la Evolution


    Това е тезата на всички колонизатори. Както и че са донесли култура.

  17. 17 Профил на sxn49533317
    sxn49533317
    Рейтинг: 265 Неутрално

    Великобритания са пълни вече с негри, та да искат да дойдат повече. Те смятат, че им дължим времето като са били роби, трябвало да им плащам от заплата ми.Lieber abschieben, откъдето и да идват

  18. 18 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1069 Неутрално

    Да връщат и Акротири и Декелия на Кипър, както и Гибралтар на Испания.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  19. 19 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9817 Неутрално

    Интересно, Мавриций е много далеч от Островите Чагос и Диего Гарсия. Как може да са в една островна група?

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  20. 20 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9817 Неутрално

    Иначе не виждам причини да им отказват да се върнат. По-интересното е какво става със собствеността им

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  21. 21 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2050 Весело

    До коментар [#8] от "Фат Ким":
    "да осъди незаконно окупираната територия и да наложи санкции на Лондон хахахахахаха"

    И да изгони няколко английски дипломата в знак на солидарност с чагосите.

  22. 22 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2050 Весело

    До коментар [#15] от "vassilun":

    "да направят един референдум сред изселените (но само сред изселените) от Чагос дали искат да са граждани на Мавриций или на Великобритания"

    Референдумите не са евро-атлантическа ценност, а ДВ ги няма за нищо. Виж тия в Кримската република, Сирия.
    По-добра неоколониална стратегия би била "да помогнем на Чагос да се възстанови след опустошителните за екологията военни бази" и така да се оберат финансите на Мавриций от туризма.

  23. 24 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2050 Любопитно

    До коментар [#9] от "tarikatis":

    "На другия ден тълпи освободени араби хукват да се изнасят в посока предишния окупатор (същата Франция).."

    И защо - страхували са се от линч от "своите" заради предателствата или Франция ги очаквала с "широко отворени обятия" да заемат ръководни функции в управлението на държавата и бизнеса?
    То и след преврата срещу Янукович, "тълпи от освободени украинци" хукват в посока на "предишния окупатор". Мани това, ами половината украински флот премина под руски флаг (тия заради ръководните функции и съпътстващото уважение под формата на солидно възнаграждение)

  24. 25 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1148 Весело

    СанкциЙ няма ли да има?
    Ало, възпитаниците на ЦЕУ и работниците на Сорос?

    В Русия съм! В Русия съм!
  25. 26 Профил на Ехото на Гласът
    Ехото на Гласът
    Рейтинг: 949 Неутрално

    2000 разселили, те сега се размножили и станали 10 000.Добре се размножават.
    —цитат от коментар 6 на realguru


    И 2000 не са. Общия блой на изселените е 924 (максималния брой на хората живели на островите е бил 1142). Ако българите се резможаваха със същия устрем днес щяха да са 100 вместо под 7 милиона...

    В интерес на истината не е ясно колко от тези 10 000 са истински "чагоси". Когато се очакват парични обезщететния мераклиите винаги са много (това дето искали да се връщат на осттворите, на които няма никакъв поминък и които и без друго сигурно ще потънат след 20-30 години, едва ли някой го вярва).

  26. 27 Профил на samurai11
    samurai11
    Рейтинг: 528 Неутрално

    Последната Африканска колония?Диего Гарсия се намира в средата на Индийския Океан.От Диего Гарсия до Кабул е около 4500 км в едната посока.Излиза че използването на авиация за цели в Афганистан трябва да почака часове...и на всичко отгоре самолетите трябва да бъдат заредени с гориво във въздуха за обратният полет до базата.Американците имат пари,но не са глупаци за да ги харчат за безмислени начинания
    ДНЕВНИК!!!Разбирам че днес е събота,но няма ли някой да провери и редактира тези лъжи?Хората очевидно протестират,но някой съзнателно "пришива" Американската база за самолети....Да база има...и летище има(което се използва за снабдяване на базата),но от там не се водят преки военни действия.И самото предназначение на базата е съвсем друго!

  27. 28 Профил на Полковник Чепига
    Полковник Чепига
    Рейтинг: 74 Неутрално

    А пък 10 милиона напират при гадните колониалисти!

    L'espoir fait la vie
  28. 29 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8240 Неутрално

    После да не тръгнат да искат убежище във Великобритания.

  29. 30 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 938 Неутрално

    "Тъкмо оттам излитат американските изтребители за операциите в Афганистан и Ирак."

    Глупости. От Диего Гарсия до Ирак и Афганистан са 4500-5000 км. Все едно за операциите в Сирия изтребителите да излитат от Исландия.
    От Диего Гарсия излитаха бомбардировачи. И то допреди 15 години. А изтребителите си излитат от самолетоносачите.

    Не че нещо, но Мавриций е бил необитаем остров, преди да го заселят англичаните.
    —цитат от коментар 10 на Viva la Evolution


    Холандците. После им го вземат французите. Британците се нанасят последни чак няколкостотин години по-късно.

  30. 31 Профил на transvaal
    transvaal
    Рейтинг: 974 Неутрално

    Истината е следната - Мавриций, както и островите около него са били НАПЪЛНО НЕОБИТАВАНИ от хора, когато биват открити. Само че, откривателите, както и първите заселници са ФРАНЦУЗИ и островите принадлежат на франция. По времето на Бонапарт, Британия окупира островите. Като знак на известно несъгласие, хората упорито си говорят на Френски до ден-днешен. Френски и Креолски - това са официални езци в Мавриций. Расите са - Бели, Индицйци, Китайци, както и Черни, плюс всички нюанси на техните смесвания. Хората там нямат НИКАКВИ анти-колониални чувства. Тия активисти са платени клакьори, понеже на някои кръгове им се зловиди Американската база Диего Гарсия баш в средата на Индийския Океан с пълен контрол към Арабския полуостров, Индия, Бирма, Афганистан и пр. (от там излитаха Б-52 да бомбят талибаните в Афганистан). А могат и по-далеч да допращат. Този анти-колониален патос вече никъде не хваща дикиш. В Африка (Черна Африка) хората биха били щастливи да бъдат отново колонии - поне ще живеят като хората и това го знаят масово всички след 60 години пост-колониална разруха и корупция. Казвам тези неща като очевидец от първа ръка пътувал много из Африка и живял в разни Африкански страни в миналото (сега живея в ЮАР, което не е точно Африканска страна, това си е ЮАР). Така че, тия анти-колониални глупости минават само пред неосведомените , които Африка и Колониалния Свят са го виждали само на картинка. Нещо като подръжниците на Грета Тунберг и прочее кресльовци.

  31. 32 Профил на Ехото на Гласът
    Ехото на Гласът
    Рейтинг: 949 Неутрално

    Това е тезата на всички колонизатори. Както и че са донесли култура.
    —цитат от коментар 16 на PisnaMi


    В конкретния случай колонизатори са _всички_ хора, които днес живеят там. Преди белия човек да стъпи там островът е бил безлюден, нещо което важи и за Диего Гарсия.

  32. 33 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1196 Весело

    Дори да стане да го върнът на Маврицйи първата им работа ще е да сключат договор за ползване на базата от Великобритания за поне сто години.
    То така си и пише склонни са.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  33. 34 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1093 Неутрално

    С базата на Диего Гарсия да забравят. Не случайно великите сили гледат да имат бази къде ли не.

  34. 35 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 818 Неутрално

    Късметлии. Случи ли са на 'колонизатор'.
    Изселените от Крим местни татари, българи, гърци и т.н. не са между живите.

  35. 36 Профил на samurai11
    samurai11
    Рейтинг: 528 Неутрално

    До коментар [#32] от "Ехото на Гласът":

    ако си българин и ти ли си колонизатор на Балканският п-в?

  36. 37 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3208 Неутрално

    До коментар [#2] от "dma12587967":

    През 50-те Тунис, Мароко и Алжир извоюват независимостта си от Франция....
    —цитат от коментар 9 на tarikatis


    Грешите, приятелю. Мароко и Тунис никога не са били френски колонии, а френски протекторати - не е имало нужда да "извоюват независимостта си", там всичко става по мирен път. В Алжир наистина се води кървава война за независимост, но и Алжир не е бил френска колония. Алжир е бил три френски департамента - Алжир, Оран и Константин. Пълноправна част от Франция. Енрико Масиас има една хубава песен, естествено забранена в Алжир - "Франция на моето детство". Живял съм четири години в Алжир - най-добре обобщи положението един възрастен алжирец: "Вместо да бъдем част от Франция и от Европейския съюз сега висим на опашки за визи пред европейските консулства. С кой акъл...? На български: "оти ручааме жабетата?".

  37. 38 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 746 Весело

    До коментар [#18] от "Пипера е много лют":

    Ми Кипър и Испания да си ги вземат бе! Колко му е, даже пише в статията, Великобритания е отслабена, и всеки момент ще се гътне. Или на испанците още им държи влага от Адмирал Нелсън?

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  38. 39 Профил на Dimitar Mogilarov
    Dimitar Mogilarov
    Рейтинг: 57 Неутрално

    През февруари Международният съд в Хага реши, че според международното право архипелагът принадлежи към Мавриций.

    Когато става въпрос за необитаем остров. мождународният съд веднага се активира, А за същия казус в сърцето на ЕС, където испанската империя е окупирала Каталуния мълчи. Къде е обективното правосъдие?

  39. 40 Профил на jto30589660
    jto30589660
    Рейтинг: 725 Неутрално

    До коментар [#31] от "transvaal":

    Съгласен съм с казаното от теб,но .............сега живея в ЮАР, което не е точно Африканска страна, това си е ЮАР................. ми дойде малко повече.ЮАР си е африканска държава и за съжаление ще става още по-африканска.Корупцията и манталитета на негрите ще я направят такава.Мина времето когато беше наистина нещо много по-различно от останалите държави.И преди да ми отговориш искам да ти кажа че живях там 14г.

  40. 41
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  41. 42 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 938 Неутрално

    Истината е следната - Мавриций, както и островите около него са били НАПЪЛНО НЕОБИТАВАНИ от хора, когато биват открити. Само че, откривателите, както и първите заселници са ФРАНЦУЗИ и островите принадлежат на франция.
    —цитат от коментар 31 на transvaal


    Холандците ги заселват първи и ги държат 100 години преди французите.

  42. 43 Профил на philipo
    philipo
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Дали не сме го гледали вече този филм - борба срещу "колонизаторите", ок - ето ви независимост и после опаааа - "освободените" те искат да живеят в независимата родина, а напират да дойдат при "лошите "колонизатори".

  43. 44 Профил на transvaal
    transvaal
    Рейтинг: 974 Неутрално

    До коментар [#42] от "tamada":

    Да, вярно е. Просто имах пред вид, че Французите са преди Британците там, но не знаех, че Холандците са още преди Френците. Във всеки случай, Британците почти винаги са идвали наготово, когато вече има направени градове, фортове, и някаква инфраструктура от Португалци, Холандци, Французи и пр. А именно първороходците са давали винаги много жертви, докато тия неща се изградят (малария, змии, нападения на разни диви племена, зверове всякакви и най-вече непознати болести - говоря за колониалния свят като цяло). И след като вече има условия за живот, търговия, производство на храни, пристанища и пр. и хоп-Англичаните идват и слагат ръка - особено когато са важни точки на Океаните.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK