Един от десет ученици на 15 г. различава факт от мнение

Един от десет ученици на 15 г. различава факт от мнение

© Красимир Юскеселиев



Едва девет процента от учениците на 15 години правят разлика между факт и мнение - почти всеки десети.


Това заяви генералният секретар на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) Анхел Гурия на пресконференция, с която представи резултатите от седмото изследване на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA).


В регулярното международно стандартизирано оценяване на функционалната грамотност при 15-годишните ученици участва и България. За резултатите на страната четете тук. Повече за изследването и значението му четете тук.


"Не можем да кажем, че не знаехме"




В четенето най-добре се справят учениците в четири града в Китай (Пекин, Шанхай, Джансу и Джъдзян), Сингапур, Хонконг, Макао (последните две също в Китай), Естония, Канада, Финландия, Ирландия, Корея, Полша и Швеция. Уменията, необходими за работа със сложен текст и комплексни източници... ще са ключови за участието в трудовия пазар, за ангажимент към социалния и гражданския живот през 21 в. Почти всичко, което решите да правите, ще е белязано от нуждата от дигитални (умения)."


"Днес четенето не се концентрира върху изваждането на информация, а върху конструирането на знание, критично мислене и преценка - какво ще направиш с това, което знаеш", каза Гурия. "По-малко от един на всеки 10 ученици в страните от ОИСР могат да направят разлика между факт и мнение."


Връзката между схващането, че учениците могат да подобрят резултатите си и да се развият интелектуално, и резултатите им в четенето. България се справя доста под средното в четенето, а по другия показател е близо до средното за ОИСР

© Скрийншот oecd.org

Връзката между схващането, че учениците могат да подобрят резултатите си и да се развият интелектуално, и резултатите им в четенето. България се справя доста под средното в четенето, а по другия показател е близо до средното за ОИСР


За почти две десетилетия от 2000 г. насам различаващите факт от мнение са се увеличили само с 2 пункта. Само във водещите държави умението е малко над средното и достига 1 на всеки 7 от учениците. "Това е тревожна тенденция. Не можехме да кажем, че не знаехме." Ако някога учениците можеха да се доверят на държавно отпечатани учебници, днес те трябва да могат да се справят с незабавно изникващи потоци от информация "в ерата на фалшивите новини".


Технологията промени начините на четене от началото на изследванията през 2000 г. - за сравнение, преди третото проучване през 2006 г. все още нямаше "Айфон" или електронни четци, а около следващите технологиите допълнително усложниха дигиталния свят със социални мрежи, изкуствен интелект и други и промениха идеята за четенето.


В математиката в 24 от 79 страни над 50% от учениците са под нивото, считано за успех - не могат да представят ситуация от математиката в ежедневния си живот. В науката в над половината от страните учениците не могат да разпознаят научно явление в обикновения живот и да го обяснят. Някои страни са подобрили цялостно резултатите си (като Китай, Сингапур и Естония, Португалия и Полша). Това обаче се отнася и за Перу, Албания и други. Швеция, която до изследванията от 2012 г. влошаваше резултатите си, не спира да ги подобрява в последните две изследвания.


Връзката между ентусиазма, с който преподават учителите, и резултатите при четене

© Скрийншот oecd.org

Връзката между ентусиазма, с който преподават учителите, и резултатите при четене


Пропастта остава


"В някои страни пропастта между 10-те процента привилегировани и 10-те процента най-непривилегировани е равнозначна на над 4 години образование" и това "създава неравенство в образованието", намалява надеждата за социална мобилност и ограничава развитието на много таланти, каза Анхел Гурия. "Слабата възходяща мобилност намалява гражданското участие, укрепва социалния екстремизъм и популизма, който виждаме в обществата." Освен това "ниската мобилност е свързана с по-силно привличане към крайности и радикално поведение при гласуване", а достъпът на тези в неравностойно положение до елитни училища е силно ограничен.



В някои държави - като Швеция, Великобритания, Южна Корея - има малка връзка между социалния статус и образованието и "има страни, които показват, че и двете са възможни". Това обаче не се отнася за България.


Същевременно един от всеки 10 ученици в неравностойно положение е получил най-високите оценки за четене и това означава, че "светът вече не е разделен между богатите и образовани страни" и "бедните и необразовани". В някои държави има повече учители в училища с деца в неравностойно положение, но често те нямат достатъчен опит, продължи той.


"Не е нужно да харчите повече, за да се справите по-добре"


"Резултатите ни дават важна посока за бъдещите образователни системи", каза Гурия. Има връзка между образованието и инвестициите, но "по-важна е ефикасната употреба на ресурси", отколкото размерът им, добави Гурия. "Привличането на квалифицирани учители в най-трудните стаи" остава изпитание в повечето страни. "Не награждавайте най-добрите учители с най-добрите класове... в най-добрите градове, това само прави различията все по-дълбоки."


"Не е нужно да харчите повече, за да се справите по-добре" - Естония е подобрила уменията за четене, но това са направили и държави като Албания, Молдова, Перу, Катар, където резултатите са били много лоши. Освен това Албания, Бразилия, Индонезия, Мексико, Швеция и Уругвай са подобрили или запазили резултатите си и в четене, и в математика, и в природни науки, някои са го направили в една от областите (например Черна гора - в математиката). "Качеството на образованието не трябва да се влоши, ако подобрите достъпа до образованието", каза Гурия.


Връзката между часовете, които децата прекарват в училище, и производителността на образователната система.

© Скрийншот oecd.org

Връзката между часовете, които децата прекарват в училище, и производителността на образователната система.


Още изводи


Изследването е направено сред 600 хил. ученици, представляващи 32 млн. ученици в 79 страни, направили двучасов тест по четене, естествени науки и математика. Обхванати са цяла Северна и почти цяла Южна Америка, Европа, Русия, Турция, Саудитска Арабия, Австралия и други.


Сътрудничество или конкуренция. В страни като Германия, Япония и Холандия надделява средата на сътрудничество, а в САЩ, Бразилия и Великобритания - конкуренция. И двата подхода могат да дадат добър резултат, сочи изследването.


Удовлетворение от живота. Някои от най-успешните в тестовете - китайските провинции, Великобритания, Япония, Ирландия - показват удовлетворение от живота, което е под средните стойности. "Изкушаващо би било да се заключи, че по-добро представяне в училище довежда по-голямо безпокойство... но страни като Белгия и Германия показват, че доброто представяне може да е награда, и задават важни примери за другите", каза Гурия.


Стряскащ е броят на учениците в неравностойно положение, които се представят много добре, но не очакват бъдеще във висшето образование

© Скрийншот oecd.org

Стряскащ е броят на учениците в неравностойно положение, които се представят много добре, но не очакват бъдеще във висшето образование


Разлика в предпочитанията на момчета и момичета. Около 30% от момичетата са с добри резултати, но 12% от добре справящите се момчета казват, че очакват да работят в здравеопазването. Обратното е с инженерството. "Страните трябва да окуражат борбата със стереотипите", каза Гурия. Изключение в известна степен е Източна Европа.

Ключови думи към статията:

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2834 Неутрално

    Ами от другите девет стават чудесни читатели, гласоподаватели...

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  2. 2 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3620 Весело

    Какво се изненадвате?

    След като Фейсът го наложиха като Медийният Извор за Истината, а Уикито - бетер "Енциклопедия Британика" !

  3. 3 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3153 Неутрално

    Ами от другите девет стават чудесни читатели, гласоподаватели...
    —цитат от коментар 1 на Един вампир броди из Европа


    За турполиберастията е отколешна мечта да създадат много тъпи деца, които след пълнолетие да приемат всяка реклама за чиста монета и моментално с кредитната карта да се набутват в супермаркета или онлайн магазина и да си дават парите за всяка сугестия която им се загнезди в мозъка!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  4. 4 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 2094 Весело

    До коментар [#3] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Турбокомунистите и АБПФК създадохте супер умни деца, които сега са видни капиталисти, а останалите продължавате да въздишате по недоношчето.

  5. 5 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3769 Неутрално

    Ще трябва да спрем да се подиграваме на Азия. Явно полагат много повече грижи, отколкото в Европа.

    А за разликата в училищата в България се знае отдавна, защо даваме десетки хиляди левове за частни уроци? За да учат децата ни при качествени учители.

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  6. 6 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2940 Неутрално

    Те и журналистите в повечето съвременни медии не го различават. :)

    И все повече и повече ни пробутват мненията си като факти. :)

  7. 7 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2128 Неутрално

    Путин е велик. Това факт ли е или мнение?

  8. 8 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2940 Неутрално

    Путин е велик. Това факт ли е или мнение?
    —цитат от коментар 7 на blondofil


    Зависи кой пита :)

    Ако те пита някой чекист от КГБ това си е чист факт, който не подлежи на никакво съмнение. :)

    Ако те пита някой руснак в чужбина (примерно прекарващи повечето си време на нашето Черноморие) тогава спокойно може да му кажеш да си #@$#!$@#

  9. 9 Профил на raytcho
    raytcho
    Рейтинг: 631 Неутрално

    До коментар [#3] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    ...да де ама точно в "турболиберастките"страни резултатите са високи или вървят към подобрение, в "правилните " страни като България например нещата се сгромолясват...

    Та, къде по точно се нуждаят от глупаци?

  10. 10 Профил на wnl03619584
    wnl03619584
    Рейтинг: 1749 Неутрално

    От Дневник редовно се опитват да ни пробутват мненията като факти. Неслучайно доверието в "пресата" е толкова ниско. Децата още не са осъзнали, че някакви хора искат да им моделират мненията, като им сервират само подходящите "новини" и подходящите "мнения". Ще го разберат рано или късно!

  11. 11 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1437 Неутрално

    До коментар [#9] от "raytcho":

    "...да де ама точно в "турболиберастките"страни резултатите са високи"

    Не бих казала. Китай, Япония и др. азиатски държави с много високи резултати съвсем не са турболиберастки. В Европа Финландия не е особено турболиберастка, а пък Естония - никак...

    Та така.

  12. 12 Профил на inoki
    inoki
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#2] от "xm...":

    Уикипедия на английски е чудесна. Има доста източници и се поддържа много добре. Кога беше последният път когато намери невярна информация в английската уикипедия?
    Иначе ако един на всеки 10 различава обективен факт от субективно мнение това би била супер новина. Аз лично изобщо не познавам такива хора.

  13. 13 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3318 Любопитно

    До коментар [#2] от "xm...":

    Сега са Фейса и Уики, едно време е била съседката и съселянина, дето бил ходил войник...
    Извода —хората са си едни и същи, независимо дали използват технологията ЕЖК в аналогов или дигитален вариант.😉

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  14. 14 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3318 Любопитно

    До коментар [#5] от "hope":

    А приходни белеШки за тия десетки хиляди лева, дето давате за уроци изисквате ли от даскалите или подкрепяте сивата икономика?

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  15. 15 Профил на dgd
    dgd
    Рейтинг: 2197 Весело

    Сред възпитаниците на "университети" като ЦЕУ и подобни процентът е сигурно още по-малък. Там не се работи с факти , а с мнения и убеждения.
    Какво са някакви си факте пред една хубава либерална теория?

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  16. 16 Профил на nikolay_mihaylov
    nikolay_mihaylov
    Рейтинг: 501 Весело

    Останалите са конструктивисти.

  17. 17 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3364 Разстроено

    До коментар [#5] от "hope":
    "Ще трябва да спрем да се подиграваме на Азия. Явно полагат много повече грижи, отколкото в Европа.
    А за разликата в училищата в България се знае отдавна, защо даваме десетки хиляди левове за частни уроци? За да учат децата ни при качествени учители."
    ===========
    Тц.
    На нашите деца просто не им пука. Какво ще се влоши, ако отговорят нвеярно? Нищо! Те са способни да го направят и на инат, но не им се налага.

    Еретик
  18. 18 Профил на bgpatriot
    bgpatriot
    Рейтинг: 682 Неутрално

    Иначе ако един на всеки 10 различава обективен факт от субективно мнение това би била супер новина. Аз лично изобщо не познавам такива хора.
    —цитат от коментар 12 на inoki

    тези две твои изречения как тълкуваш? поотделно кажи! като обективен факт или субективно мнение ?
    аз бих казал. че субективното ти мнение че не познаваш такива хора е обективен факт
    Е, ако приемем че сам се познаваш не би трябвало да различаваш обективен факт от субективно мнение !

  19. 19 Профил на inoki
    inoki
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#18] от "bgpatriot":

    Няма как нещо, което е базирано само на личен опит да претендира за обективност. Това е самото определение на субективизъм.
    Колкото до уикипедия, също е субективно мнение.

  20. 20 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 1874 Неутрално

    Демек масовата тъпотия е тук за да стои.

  21. 21 Профил на mnogosamkrasiva
    mnogosamkrasiva
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Тъжна статистика, но съм сигурна, че вярна. Днешните деца знаят как да се тагват в Инстаграм, да се снимат в предизвикателни пози и да гледат каталози на известни марки в интернет. Оттам нататък всичко им е скучно и безинтересно.

    Винаги нося нож... в случай, че някой ми предложи торта
  22. 22 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10095 Весело

    Е, това е много старо изследване (говоря за резултата, изведен в заглавието) и наблюденията са от времето на Гьобелс :)
    При него са били 5% до 10%. Сега са пак толкова, но грешката е по-малка :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  23. 23 Профил на kazushi
    kazushi
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Факт ли е или мнение, че Тръмп бил имал връзки с Русия? Защото се разгласяваше години като факт, а се оказа, че няма доказателство за това. Нищо не може да се приеме за обективен факт без доказателства и няма да е зле първо медии като Дневник да го научат.
    За жалост тези неща не се преподават в българските училища, а би трябвало. Но нали сега е мога да правим всичко по-лесно за учениците, а ефекта от това няма значение.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK