Как бе отровено цяло море, а поминъкът на 40 000 души - отнет

Как бе отровено цяло море, а поминъкът на 40 000 души - отнет

© Associated Press



Виетнам от доста години насам преживява икономически бум. Но когато нейде изплува мъртва риба и бъде унищожен поминъкът на стотици хиляди хора, правителството се опитва да замете скандала и да се скрие, разказва "Дойче веле".


През 2014 година виетнамското правителство гордо представи намиращата се в процес на изграждане икономическа зона във Вунг Ан. Топлоелектрическата централа, дълбоководното пристанище, стоманодобивният комбинат и други промишлени предприятия би трябвало да дадат тласък за развитието на изостаналата централновиетнамска крайбрежна провинция Ха Тин и да осигурят спешно необходимите работни места. Според плановете на правителството - над 40 000.


Но само две години по-късно същата тази икономическа зона предизвика една от най-тежките екологични катастрофи в историята на Виетнам. По време на пробните изпитания стоманодобивният завод "Formosa Ha Tinh Steel" изля в Южнокитайско море отпадни води, замърсени с какво ли не, включително с фенол и цианид. По бреговете на четири провинции бяха открити тонове измряла риба, стигна се и до измиране на корали и разрушаване на аквакултури.




По данни на правителството катастрофата е унищожила поминъка на над 40 000 рибари за много години напред. Правителството призна, че са били засегнати 200 000 души. Виетнамската природозащитна организация "Green Trees" от Ханой, документирала катастрофата, смята, че хората, чийто поминък е засегнат, са почти един милион.


Съпротивата на населението


Природната катастрофа доведе до протести в региона, в метрополиите Ханой и Сайгон, както и в някои други градове. Силите за сигурност насилствено потушиха протестите, мнозина демонстранти бяха арестувани и осъдени на дълъг престой в затвора. Организацията "Green Trees" събра документални свидетелства за случилото се, които послужиха за създаването на документален филм, представен в началото на януари в Берлин.


Под заглавието ("Страх???") на екрана вървят кадри от екокатастрофата, епизоди от демонстрациите и арестите, снимки от икономическата зона, в която се е случил инцидентът. Дадена е думата на активистите-природозащитници, които заявяват, че виетнамското правителство би трябвало да предостави на населението повече права и най-вече - възможност да изрази мнението си.


Провалът на правителството


Начинът, по който властите се отнесоха към кризата, беше катастрофален. Виетнамското правителство, което е зависимо от чуждестранните инвестиции, последва един познат сценарий: отричане, частично признание, обвинения и непрозрачност. Първоначално властите отричаха всяка връзка между измирането на рибата и индустриалната зона, твърдейки, че чума по водораслите е довела до екокатастрофата. Три месеца по-късно правителството призна, че вината е на "Formosa Ha Tinh Steel".


Беше обаче заявено, че вината е само на фирмата, която не се е придържала към разпоредбите, както и на местните кадри, които не били реагирали своевременно. Вината обаче в никакъв случай не можело да бъде приписана на централното правителство. В крайна сметка с "Formosa" било сключено тайно споразумение, след което предприятието заявило готовност да плати 500 милиона долара за покриване на щетите. В същото време протестите на хората бяха представяни от държавните медии като бунтове, направлявани от чужбина.


Парите попаднали в ръцете на държавни агенции, които трябвало да изплатят компенсациите, но това само стимулирало корупцията, която и така е разпространена в страната. Много от засегнатите, които изгубили поминъка си за години напред, получили като обезщетение само по един чувал ориз и 50 000 виетнамски донги, което се равнява на около две евро.


Филмът разкрива тези обстоятелства само донякъде, но ясно показва какви дълбоки следи е оставила катастрофата в живота на мнозина. Жителите на региона са недоволни и огорчени. Става ясно и това, че демонстрантите със своите настоявания за по-високи обезщетения така и не са успели да се наложат.


Липса на широко социално движение


Германският политолог Йорг Вишерман, който от години изследва виетнамското гражданско общество, вижда малко признаци за солидно социално движение в страната. Той казва: "На организираното гражданско общество във Виетнам му липсват млади хора. А различните протести, възникващите социални движения и организациите на гражданското общество често не са свързани помежду си".


Това, че липсват млади хора, се вижда и във филма, в който демонстрантите са предимно между 30 и 50 години. Младите хора във Виетнам със заети да градят бъдещето си и знаят, че някой погрешен пост във "Фейсбук" може да ги вкара задълго в затвора. А липсата на връзка между отделните организации на гражданското общество прави малко вероятно възникването на широко социално движение, което сериозно да предизвика еднопартийната държава.

Коментари (38)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 1337 Разстроено

    ХУбава работа, амо държавна. И в България положението с екологията беше същото, когато нещата се ръководеха от държавата. За "нерушимия" де не говорим.

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  2. 2 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 815 Неутрално

    "Виетнам от доста години насам преживява икономически бум. Но когато нейде изплува мъртва риба и бъде унищожен поминъкът на стотици хиляди хора, правителството се опитва да замете скандала и да се скрие, разказва "Дойче веле"."

    Тези за какво са били път чак до Виетнам.
    Да бяха дошли в Българиял Положението не е по-различно - отровен въздух, отровени реки, източени язовири и горене на боклуците на половината свят, но правителството замита скандала чрез незаконното пускане на някакви СРС-та.

  3. 3 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1464 Неутрално

    Я, колко прилики с България - вчерашна и днешна.

    CONTADOR GRATUITO!
  4. 4 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 815 Неутрално

    Я, колко прилики с България - вчерашна и днешна.
    —цитат от коментар 3 на г-н Думанов


    "На организираното гражданско общество във Виетнам му липсват млади хора. А различните протести, възникващите социални движения и организациите на гражданското общество често не са свързани помежду си".
    Това, че липсват млади хора, се вижда и във филма, в който демонстрантите са предимно между 30 и 50 години. Младите хора във Виетнам със заети да градят бъдещето си и знаят, че някой погрешен пост във "Фейсбук" може да ги вкара задълго в затвора. А липсата на връзка между отделните организации на гражданското общество прави малко вероятно възникването на широко социално движение, което сериозно да предизвика еднопартийната държава."

    Заменяме Виетнам с България и нещата са си 1 към 1.

  5. 5 Профил на irrational exuberance
    irrational exuberance
    Рейтинг: 928 Весело

    Дойчо Велев, да разкаже и за съсипването не само поминъка, но и живота, на ДЕСЕТКИ МИЛИОНИ виетнамци, използвайки Напалм и Ейджънт Ориндж, и бог знае още какво, бомбардирайки суверенна държава! За други подобни случаи, ша питаме следващия път...

    П.П. Наименованието "Ейджънт Ориндж", не се отнася до сегашния руски резидент(агент), в Бялата Къща!

    "My way of joking is to tell the truth." - G.B. Shaw
  6. 6 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2120 Неутрално

    Нали знаете как е официалното изписване на държавата Виетнам...?!?!?!
    "Комунисти, Сър"!!!

  7. 7 Профил на irrational exuberance
    irrational exuberance
    Рейтинг: 928 Любопитно

    Я, колко прилики с България - вчерашна и днешна.
    —цитат от коментар 3 на г-н Думанов


    Прав си, и нас са ни бомбили разни демокрации, на времето, а и вече 30 години ни бомбят както чужди, така и наши!

    https://youtu.be/dcVPDhgUj_s

    "My way of joking is to tell the truth." - G.B. Shaw
  8. 8 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9936 Неутрално

    Хората ще бъдат изтровени и никой няма да протестира

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  9. 9 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4886 Гневно

    "Начинът, по който властите се отнесоха към кризата, беше катастрофален. Виетнамското правителство, което е зависимо от чуждестранните инвестиции, последва един познат сценарий: отричане, частично признание, обвинения и непрозрачност."

    Точно така беше. Позор за виетнамското тоталитарно правителство, което вместо да застане на страната на своите граждани, вместо да им помогне и компенсира финансово застана на страната на частната компания, която замърси огромна част от екосистемите на Вунг Ан.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  10. 10 Профил на rammjager
    rammjager
    Рейтинг: 821 Неутрално

    До коментар [#6] от "selqnin":

    В случая е "Капиталисти, комред!"

  11. 11 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 2004 Неутрално

    Те винаги лъжат, мажат, съсипват, крадат, тероризират. Правителството било сключило "тайно споразумение" с чуждата фирма, видите ли- сигурно никакви скъпи пречиствателни инсталации, но пък тлъсти бонусчета за пеликанските гуши на комунистическото ръководство. И ето.
    Затова - никакви икономически и други отношения с комуняги!

  12. 12 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2689 Неутрално

    Само можем да мечтаем за успехите на социалистиèски Виетнам
    ... а частните фирми (там ги има в икономическите зони) тровят природата както и нашите частници насред ЕС и НАТО , ама във Виетнам знаят кой е виновен и вземат мерки, за разлика от нас , дето никога не знаем кой е виновен и чия собственост е фирмата или язовира

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  13. 13 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2120 Неутрално

    До коментар [#10] от "rammjager":
    За съжаление не мога да Ви помогна, най-смирено Ви МОЛЯ да се обърнете се към съответният квалифициран медицински специалист!!!

  14. 14 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2689 Неутрално

    До коментар [#6] от "selqnin":В случая е "Капиталисти, комред!"
    —цитат от коментар 10 на rammjager


    ВСИЧКО ЧАСТНО Е ОПАСНО !!! ... за това Ленин е писал "частни фирми над 80 човека задължително с държавно участие и държавен контрол"

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  15. 15 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2689 Неутрално

    До коментар [#6] от "selqnin":В случая е "Капиталисти, комред!"
    —цитат от коментар 10 на rammjager


    +++ капитализмът е безскрупулен, когато става въпрос за печалба !

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  16. 16 Профил на rammjager
    rammjager
    Рейтинг: 821 Неутрално

    До коментар [#13] от "selqnin":

    Как така сте "смирен", при условие че в редовете ви прозира арогантност и презрение, за мен е загадка, но-по темата. Просто се сетих за една статия на наш полититолог, посетил съвременен Виетнам. Естествено не съм запомнил цялата статия, но помня това- "Очаквах нещо от сорта на нашия соц, плюс оставени на воля дребни частници. Истината се оказа съвесем друга! Див, капитализъм, всичко платено...". Та така...

  17. 17 Профил на rammjager
    rammjager
    Рейтинг: 821 Неутрално

    До коментар [#13] от "selqnin":

    Ааа...и от вашата озлобена бригада помощ не ща. Никаква!

  18. 18 Профил на rammjager
    rammjager
    Рейтинг: 821 Неутрално

    До коментар [#15] от "dark'star":

    Точно това се опитах да им обясня, но те живеят в епохата на виетнамската война и Хо-Ши-Мин!

  19. 19 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 3145 Неутрално

    Западните държави трябва да престанат да купуват стоки от бедни страни произведени без опазване на природата. Отново трябва да се появят в Европа забравените вече металургия, тежка химия и др.. Само в богати и демократични даржъви може да се произвежда с драконовски мярки за опазване на природата. По-скъпо е, но не можем само с пари да превръщаме в пустиня природата някъде дрегаде.

    подпис
  20. 20 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3650 Неутрално

    ХУбава работа, амо държавна. И в България положението с екологията беше същото, когато нещата се ръководеха от държавата. За "нерушимия" де не говорим.
    —цитат от коментар 1 на Nil satis nisi optimum


    Прав си , но ако към думата "държава" прибавим определението "социалистическа".

  21. 21 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3650 Неутрално

    Пишат за отровено море във Виетнам, а мълчат за изчезналото море в бившия СССР. Става дума за Аралско море , което вече не съществува. Пресушиха го и вече на мястото на морето има пустиня.

  22. 22 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 1337 Весело

    До коментар [#20] от "tacheaux":

    Ако перифразираме поговорката "всяка власт развращава, абсолютната - абсолютно", ще излезе, че всяка държава има шанс да стане зло, но социалистическата държава е абсолютно зло...

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  23. 23 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 1181 Неутрално

    Много са забавни виетнамските кънтрита от ютуб как правят капани за мишки с пластмасови шишета, как ловят раци, риба и змии в някакви кални локви.

  24. 24 Профил на nikolay_mihaylov
    nikolay_mihaylov
    Рейтинг: 535 Неутрално

    Тук най-добрият паралел е с инцидента в Мексиканския залив с БП и Халибъртън. Унищожиха поминъка на стотици хиляди заради корпоративна алчност. Така е с корпорациите - природата за тях е ресурс, нищо повече и никой друг не ги интересува.

  25. 25 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2120 Неутрално

    До коментар [#21] от "tacheaux":

    Ако един ден комунистите спечелят избори в Сахара ще настане криза за пясък....
    Както марксисткият шофьор на автобус докара Венецуела от водеща производителка на петрол до страна, в която хората щурмуват границите за да си купят от чужбина хляб и тоалетна хартия...
    "Комунисти, Сър"!!!

  26. 26 Профил на rammjager
    rammjager
    Рейтинг: 821 Неутрално

    До коментар [#25] от "selqnin":

    А пък ако спечелят в САЩ ще настане ли криза за ЕРГ?

  27. 27 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3968 Неутрално

    Хъъъъх, измряла им рибата в морето! Ми имало риба - измряла. Тук като няма риба кво да мре? При нас рибата измря навреме и вече не създава проблеми.

  28. 28 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2689 Неутрално

    До коментар [#15] от "dark'star":Точно това се опитах да им обясня, но те живеят в епохата на виетнамската война и Хо-Ши-Мин!
    —цитат от коментар 18 на rammjager


    След падането на Сайгон , северовитнамците въобще не колетивизираха южен Виетнам = оставиха го частен под държавен и партиен контрол - резултата е повече от прекрасен :-) ама то това не е за всяка глава ... повечете не мислят и не анализират, а реагират първосигнално като футболна агитка

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  29. 29 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2689 Неутрално

    До коментар [#21] от "tacheaux":Ако един ден комунистите спечелят избори в Сахара ще настане криза за пясък....Както марксисткият шофьор на автобус докара Венецуела от водеща производителка на петрол до страна, в която хората щурмуват границите за да си купят от чужбина хляб и тоалетна хартия..."Комунисти, Сър"!!!
    —цитат от коментар 25 на selqnin


    ЪХЪ ... то за това сега комунистическа страна е Първа сила :-)
    а социалистически Виетнам е със завидно развитие !

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  30. 30 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2689 Неутрално

    Пишат за отровено море във Виетнам, а мълчат за изчезналото море в бившия СССР. Става дума за Аралско море , което вече не съществува. Пресушиха го и вече на мястото на морето има пустиня.
    —цитат от коментар 21 на tacheaux


    Аралско море е възстановено , но вече на два етажа ... на две нива !
    ... благодарение на Нурсултан Назърбаев - комсомолски лидер от СССР,
    а после дълги години президент на Казахстан :-) може само да се поучим
    как се пешава проблем с екологията , когато има политическа воля !

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  31. 31 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4202 Неутрално

    Всеки гордо заявен икономически бум си има своята цена, а тази при изграждането на икономическа зона във Вунг Ан действително е много тежка - пълна екокатастрофа, 40 000 души без поминък ! Като теглим чертата дали наистина ще говорим за икономически бум или просто за една национална драма и съсипия на ресурси, които ще се възстановяват бавно в следващото десетилетие поне ?

  32. 32 Профил на Milko Stoyanov
    Milko Stoyanov
    Рейтинг: 574 Гневно

    Хаха... стАни, стАни, Хо Ши Мин, да видиш... комунизъм в действие: кекава икономика, която разчита на нископлатен труд и "външни инвестиции", прикриване на проблемите, бой и затвор за народа, самоубиване на собствената природа... Все неща, които са ни адски поднати, гротеската е, че това става в 2020 г. Да ви е честит комунизмът, виетнамци, нали се отървахте от лошата Америка. По-приятно е да те бият и тикат в затвора СВОИ.
    А в същото време дори в САЩ се надига популярността на проекто-кандидат-президент, който се самоопредели като "социалист" (Бърни Сандерс)... Светът явно НЕ СЕ УЧИ ОТ ГРЕШКИТЕ СИ, а умира да ги повтаря - в други държави и други епохи.

  33. 33 Профил на 1984
    1984
    Рейтинг: 780 Неутрално

    комунистите унищожават всичко за пари, защото сами не могат да съградят нищо , нямат акъл

    BG e мини империя на злото.
  34. 34 Профил на rammjager
    rammjager
    Рейтинг: 821 Неутрално

    До коментар [#33] от "1984":

    А капиталистите унищожават всичко за...идеята?! Абе откъде ви изравят такива??

  35. 35 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2605 Неутрално

    Сега Виетнам ли е Голямата Марица, или Марица -- Малкият Виетнам?

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  36. 36 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2605 Неутрално

    До коментар [#21] от "tacheaux":Ако един ден комунистите спечелят избори в Сахара ще настане криза за пясък....Както марксисткият шофьор на автобус докара Венецуела от водеща производителка на петрол до страна, в която хората щурмуват границите за да си купят от чужбина хляб и тоалетна хартия..."Комунисти, Сър"!!!
    —цитат от коментар 25 на selqnin


    В съседната статия пише как са докарали безводие на брега на Дунава.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  37. 37 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2851 Весело

    До коментар [#21] от "tacheaux":

    А за замърсяването на Темза през 1850 година няма ли да ни напомните?

  38. 38 Профил на vesolr
    vesolr
    Рейтинг: 3800 Любопитно

    До коментар [#30] от "dark'star":

    Бай Таньо, какво разбираш под "възстановено"? По времето на СССР това беше едно от най-големите езера в света, площ над половин България. В момента знаеш ли колко км2 е? Има ли и 30% от едновремешната си територия, да не говорим за обема? Щото в момента от 1 голямо езеро, на което викаха "море" са останали 3-4 гьола.
    Няма значение къде - Виетнам, Китай, СССР - все подобни "резултати" в екологията постигат твоите идоли.

    От клеветника https://goo.gl/QdmktQ




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK