Защо ортодоксалните евреи не приемат сериозно пандемията и увеличават заразата

На 2 април полицаи в защитни облекла изчакваха оргдоксални евреи да довършат молитвата си, за да ги арестуват в синагога в Бней Брак.

© Associated Press

На 2 април полицаи в защитни облекла изчакваха оргдоксални евреи да довършат молитвата си, за да ги арестуват в синагога в Бней Брак.



В Израел полицията обгради в петък с метални заграждения и барикади по пътищата град Бней Брак, който е населен изключително с ортодоксални евреи. В облекла за медицинска защита полицаите се разположиха по кръстовищата на това огнище на заразата от коронавирус в страната и не пускат никого да се движи по улиците, освен по здравословни причини. От 200 000 жители вероятно са заразени 38%, а в града са 30% от всички национални случаи, изчисляват експерти.


На другия край на света - в Бруклин, четири района, населени масово с ортодоксални евреи, регистрират изключително високи нива на заразяване. От Бороу парк, Краун хайтс, Уилямсбърг и Мидууд идват данни, че между 53% и над 67% от тестовете са позитивни.


При хареди, както се наричат още най-прилежните последователи на юдаизма в това предградие на Ню Йорк, мъжете участват 3 пъти на ден в групови молитви, а социалният живот се върти около синагогата, сватби, погребения и други религиозни събития в квартали, където хората живеят в големи семества и висока плътност.




В САЩ и по света ортодоксалните евреи живеят в сплотени и многолядни големи семейства.

© Associated Press

В САЩ и по света ортодоксалните евреи живеят в сплотени и многолядни големи семейства.


Защо ултраортодоскалните евреи не приемат сериозно заплахата от коронавируса, пита Джеръми Шарон от страниците на "Джерузалим пост".


В йешива (мрежата от религиозни училища) заповедите на израелското здравно министрество за социално дистанциране започнаха да се спазват със закъснение.


В Бруклин в сряда в нарушение на нареждането хората да стоят поне на 2 метра един от друг се събраха стотици хасидим за погребението на роден в Украйна и оцелял в Холоктоста равин от династията Надворна.


В Израел с голямо забавяне рави Хаим Каниевски нареди на ашкенази общността си да изпълнява заповедите на светската власт. Причината е, че се появиха първите данни, разкриващи колко повече са заразените сред ортодоксалните евреи и какви могат да бъдат последиците за тях.


На 30 март ортодоксални евреи протестираха срещу правителствените мерки в Ерусалим за ограничаване разпространението на коронавируса.

© Associated Press

На 30 март ортодоксални евреи протестираха срещу правителствените мерки в Ерусалим за ограничаване разпространението на коронавируса.


Равинът е техният премиер


Една от основните причини тези общности да не приемат сериозно заплахата е, че за тях политиците, държавните или местните власти нямат авторитета на духовния им водач. "Ортодоксалните общности не възприемат държавата като представител на техните интереси. Те живеят с държавата, за тях тя е като домсъвета на жилищния блок, но той не ти нарежда какво да правиш", обяснява проф. Йедидиа Щерн, експерт по ултраортодоксалните общности и президент на Израелския институт за демокрация.


Когато говорим за толкова важни за религиозния живот неща като изучаването на Тората в училищата и йешива, както и за молитвите, "ултраортодоксалните винаги гледат на своя главен равин като на министър-председател", допълва той пред "Джерузалем пост".


Проблемът с изпълнението на нареждания на светската власт се засилва и от крайни движения като Еда Хареди и Йерусалимска фракция, които почти не обръщат внимание на правителството и често влизат в улични битки с полицията по действия като мобилизиране в армията или сегашното социално дистанциране.


Ортодоксални евреи за пореден път влязоха в сблъсък с полицията - този път ва защита на свободата си да живеят по собствени правила в района Меа Шеарим в Ерусалим.

© Associated Press

Ортодоксални евреи за пореден път влязоха в сблъсък с полицията - този път ва защита на свободата си да живеят по собствени правила в района Меа Шеарим в Ерусалим.


"Тората защитава и спасява"


Друг фактор е самото ръководство на тези общности - това са възрастни позначави на Тората, заровени цял живот в изучаването на Талмуда и тотално потопени в религиозните ритуали. Тези хора имат най-обща представа за заобикалящи ги свят и не са особено запознати с научното познание. Равини като Каниевски, Гершон Еделщайн и др. наистина вярват, че изучаването на Тората и молитвите по някакъв метафизичен начин осигуряват физическа защита на еврейския народ, обяснява Джеръми Шарон.


Когато преди две седмици беше поискано да затворят училищата, броят на заразените и смъртните случаи в общността беше нисък и, съответно, отговорът бе "Тората защитава и спасява" и "светът съществува в името на звука на децата, наизустяващи Тората".


Молитвата и Тората "е в сърцевината на тяхното съществуване", казва още Щерн. Поради това за тях е изключително трудно да оценят колко сериозна е епидемията, когато все още не са я видели във всекидневието си.



Подозрение към науката


Проблемът излиза извън кръга на равините - последователите им масово нямат и не ценят научното познание. Рави д-р Натан Слифкин, често канен коментатор за живота на ортодоксалните общности, отбелязва, че в е по принцип "са подозрителни към научните авторитети" и вярват, че равинът им ги напътства по-добре.


В основното образование на техните училища почти не се преподават научни дисциплини. В гимназиите също няма 100% покритие и като цяло не се цени научното познание.


Когато правителството предупреждава за епидемия, която не се е стоварила с пълната си сила, и дава съвети, основани на научно разбиране как да се избегне влошаването, очаква се ултраортодоксалната общност да ги отхвърли, допълва Слифкин.


Ортодоксални евреи спазват социално дистанциране, докато се молят пред световната централа на движението Шабад Любавич в Бруклин.

© Associated Press

Ортодоксални евреи спазват социално дистанциране, докато се молят пред световната централа на движението Шабад Любавич в Бруклин.


Не се интересуват от новини


Роля играят и други обществени фактори. Един от проблемите, за които говорят Щерн и Слифкин, е, че тази общност не се интересува от новини толкова, колкото останалите хора. Членовете ѝ не познават лавината от туитове, публикации във "Фейсбук" и видео клипове в WhatsApp. Съответно, те нямат усещането за нещо, което непосредствено предстои и изисква спешни мерки. Те не са чували достатъчно какво предизвика пандемията в Китай, Италия, Испания...


Влизането в режим на карантина също не е лесно - ултраортодоскалните живеят в многобройни семейства, събрани в жилища, по-тесни от нуждите им, като често нямат двор, градина или дори тераса. В някои домове понякога не достигат и леглата за всички, поради което спят на смени. Някои деца живеят в общежитията на религизоните училища и когато ги затворят, и те трябва да се върнат у дома, а семейството не е пригодено да приеме и тях.


Не се среща често да имат достъп до интернет - особено вкъщи - а в тясното пространство не оставя много възможности при блокада да поддържаш форма с физически упражнения.


Защо ортодоксалните евреи не приемат сериозно пандемията и увеличават заразата

© Reuters


Този набор от фактори прави трудно прилагането на ограниченията, наложени от правителството. Затова и последиците за ултраортодоксалната общност може да са много по-катастрофални - в човешко страдание и в икономически измерения.


А ако щетите наистина бъдат сериозни, има вероятност да се разклати доверието в авторитета на равините и да има сътресение в общността.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK