Онлайн магазините се задъхват от скока в търсенето

Онлайн магазините се задъхват от скока в търсенето

© Associated Press



Принудителното оставане у дома заради пандемията от коронавируса може да бъде идеалният момент за онлайн хранителните магазини. На практика обаче те се затрудняват да отговорят на скока на поръчките и това разкрива ограничените им възможности до покрият безпрецедентно засиленото търсене.


След като паническото изкупуване изпразни рафтовете с основни хранителни стоки като спагети, консерви и тоалетна хартия, много купувачи бързо откриха, че е също толкова изключително трудно да се вредят и за поръчки на хранителни стоки онлайн.


Сякаш стана по-трудно да сготвиш нещо, каза Пол Смит, софтуерен инженер, който живее край Манчестър, Англия, където пазаруването онлайн е доста развито. Той е отдавнашен клиент на британския онлайн супермаркет Ocado, но не е могъл да си намери свободен час за поръчка (слот) от последната доставка, която е получил преди две седмици.




Проблемът за много от компаниите за доставки е увеличаването на персонала за взимане на стоки от магазините, които да се доставят. За Ocado, изключително модерна услуга, която използва роботи в складовете си, значителното увеличение на доставките би значело голяма инвестиция в нови машини и складове, която е закъсняла, за да посрещне скока на търсенето.


Месото и замразените храни на Смит са на привършване, но той иска да избегне посещението на супермаркета, тъй като се тревожи, че астмата му, диабетът и високото кръвно налягане са рискови фактори, ако се зарази с коронавируса. Няма да се паникьосвам още една седмица, но ако трябва да чакам още две седмици, за да мога да получа час за доставка, ще остана почти без нищо, казва той.


Коронавирусът дава тласък на електронната търговия,


но проблемите на Ocado и други онлайн доставчици на хранителни стоки показват колко е трудно за сектора бързо да увеличи онлайн доставките.


В САЩ пазаруването на хранителни стоки бавно се прехвърля към онлайн пространството, като представлява 3% от пазара на хранителни стоки според доклад от миналата година на Deutsche Bank.


С настъпването на кризата поръчките за доставки скочиха, тъй като милиони американци си останаха вкъщи. През седмицата от 2 март, още преди някои градове и щати да разпоредят хората да не излизат, без да е крайно необходимо, продажбите на хранителни стоки с доставка на Instacart, Amazon и Walmart скочиха поне с две трети спрямо година по-рано, според Earnest Research.


Instacart, платформа, която си партнира с над 25 000 магазина в Северна Америка, казва, че поръчките през последните седмици са скочили със 150%. В резултат на това клиентите в силно засегнатия Ню Йорк чакат с дни да си насрочат доставка - нещо, което обикновено отнема само часове.


В Китай, където вирусът се появи по-рано тази година, повсеместните мобилни приложения за храна помогнаха на милиони да се справят със стриктните мерки за социално дистанциране, продължили месеци. Въпреки това веригата супермаркети Freshippo на гиганта в онлайн търговията Alibaba е наела освободени от работа служители на ресторантите като временни работници, тъй като много клиенти са се преориентирали да пазаруват чрез приложението и


средната пазарска кошница значително е нараснала през първата половина на февруари.


Британският онлайн пазар за хранителни продукти, един от най-развитите, покрива около 8.3% от всички продажби през 2020 година според компанията за пазарни проучвания Mintel. Въпреки това Ocado и онлайн вариантите на физическите магазини на Tesco, Sainsbury's и Asda, собственост на Walmart, са изцяло заети. За да бъде честно, те дават предимство на уязвими клиенти.


Ocado поставя началото на онлайн пазаруването на храни във Великобритания от 2002 година с автоматизирани складови роботи и лицензираната му технология се ползва и от други компании, включително Kroger. Този опит обаче не бе достатъчен, когато сайтът му се срина след четворно увеличение на трафика.


Компанията се опитваше да оправи системата си, като "изключи" приложението си за смартфони и спря създаването на нови профили. Временно сайтът бе блокиран, а след това стана така, че всички потребители трябваше да чакат на виртуална опашка, а това отблъсна отдавнашни клиенти на компанията.


Усещането просто беше, че са изоставили клиентите,


казва 50-годишният Смит, който чака четири часа онлайн само за да установи, че няма свободни слотове за доставки. Ocado сега има нова система за даване на слотове, но Смит все още не е имал късмет и се оправя с основни продукти от местния магазин.


Главната изпълнителна директорка Мелани Смит изпрати електронни писма на клиентите, за да им обясни, че търсенето е скочило 10 пъти. Писмото е изпратено, след като премиерът Борис Джонсън обяви новите мерки за социално дистанциране и прикани хората да използват услугите за доставки на хранителни продукти.


Всеки път когато британското правителство обяви нови мерки за борба с вируса, отбелязва тя, "ние отчитаме допълнителен скок на клиентите". "Колкото и здраво да работим, няма да имаме достатъчен капацитет да покрием безпрецедентното равнище на търсене", допълва тя.


Ocado има три склада и в тях роботи с кубична форма на колелца обикалят огромна метална мрежа, взимат касети със сода, чай или ябълки и ги доставят в зоната за разпределяне. След това човек или робот подрежда поръчките на клиентите, като стоките се доставят с ванове.


Компанията е обработвала 343 000 поръчки дневно през тримесечието, приключило на 1 март, а оттогава продажбите са се удвоили. Според анализаторите основният фактор, влияещ на растежа в автоматизирана система, като системата на Ocado, е капацитетът на склада.


Могат да се построят ограничено количество складове, казва Саймън Баулър, анализатор от Numis Securities. На Ocado му отнема около две години да изгради склад. Ако днес кажем, че ще построим нов склад, това няма да реши проблема тук и сега, допълва анализаторът. Четвъртият им склад бе унищожен от пожар миналата година.
Традиционните супермаркети имат своите онлайн не толкова модерни варианти, като използват хора да взимат продуктите от рафтовете.


Така е малко по-лесно да превключиш към неочаквано огромното търсене, просто трябва да наемеш повече хора, казва Баулър.


Компаниите започнаха да го правят. Британската верига супермаркети Morrison's наема 2500 допълнителни шофьори и хора, които оформят поръчките. "Амазон" набира още 100 000 души персонал, а Instacart планира още 300 000 почасови служители - над два пъти повече от броя на хората, които има за подреждане и доставяне на продуктите.


Служителите на Instacart обаче имат затруднения с покриването на целевите показатели за ефективност, тъй като магазините налагат правила за дистанциране, а работата се увеличава. Това разкрива основният недостатък на хората, използвани за изпълнение на поръчката, казва Баулър. Те са с 10%-15% по-неизгодни от роботите, допълва той. /БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2772 Неутрално

    Проблемът с доставките на хранителни стоки е че много от тях (Обикновенно съхраняващите се в хладилник) трябва да бъдат доставени в така наречения слот (отрязък от време). Това намалява драстично оптимизацииите за доставките. Освен това поръчващия трябва да е в къщи за да прибере бързоразвалящите се продукти.

  2. 2 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1529 Неутрално

    като чета явно не става дума за магазините в България. Не съм виждал празни рафтове, поне в софийските. Докато мога да ходя предпочитам да видя и да пипна, както казват. Он-лайн търговията е нищо повече от едновремешните каталози, по които се изписваше всичко - от Банг&Олуфсен до хубави цигари и качествени спиртни напитки.

  3. 3 Профил на dgerald
    dgerald
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Технологията на Окадо наистина е уникална. Иначе Лидъл и Алди нямат проблем с онлайн пазаруването :)

  4. 4 Профил на Kosta Delev
    Kosta Delev
    Рейтинг: 1109 Любопитно

    Ако фирмите у нас имаха нужната приспособимост, огромната част от доставките отдавна можеше да се поемат от таксиметровите шофьори (вместо да се вайкат и да заплашват в момента със стачки)...

  5. 5 Профил на mumi
    mumi
    Рейтинг: 463 Неутрално

    В началото на тази криза има голямо търсене и ограничено предлагане, но в края на кризата ще е обратното - ще има голямо предлагане, но малко търсене. Това е така, защото засега кризата е само здравна, но след това ще прерасне в икономическа, а след това и в социална, т.е. 3 в 1.

  6. 6 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 713 Неутрално

    Технологията на Окадо наистина е уникална. Иначе Лидъл и Алди нямат проблем с онлайн пазаруването :)
    —цитат от коментар 3 на dgerald


    Имат и разработчици в БГ, спонсорираха няколко събития и явно си търсят хора. Изглежда интересно, да. За задачки дават стандартни pathfinding алгоритми, ако някой може да напише Дейкстра ще се справи.

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  7. 7 Профил на Stargate
    Stargate
    Рейтинг: 1038 Неутрално

    Продължавате с глупостите ей. Големи глупости сте надрънкали. Скоро няма да има пари с които хората да купуват!

  8. 8 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 1207 Неутрално

    До коментар [#7] от "Stargate":

    Споко, ще напечатат, ето сега ЕЦБ-то пуска печатницата на макс!

  9. 9 Профил на so
    so
    Рейтинг: 507 Весело

    Непрекъснато се "отпускат" много милиардни заеми и се "печата" уж нещо, обаче... кинти никога няма в джоба :-) Няма и да има скоро. На фона на растящата безработица и задаващата се рецесия най-вероятно ще се развихри дефлация и стоките, които не са от първа необходимост ще поевтинеят - автомобили, имоти, обзавеждане, горива и т.н.... Това ще ни натика още по надолу. Хората няма да купуват, защото или нямат пари или са стресирани, истерясали и облъчени от медиите. Няма потребление, няма туризъм, няма икономика. Ще има безработица, дефлация, престъпност и мизерия.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK