Учени обявиха, че първите Homo sapiens в Европа са открити в България

© Tsenka Tsanova, License: CC-BY-SA 2.0, Reuters

Части от вкаменелост на кост и кътник, открити в България, датират от преди около 45 хиляди години и показват, че Homo sapiens са навлезли в Европа доста по-рано от смятаното досега. Преди пристигането им континентът е бил крепост на неандерталците и те са съжителствали близо 8 хиляди години с появилите се преди около 300 хиляди години в Африка антомически съвременни хора.

Находките са от 5 вкаменелости от пещерата "Бачо Киро", а заключението се основава на ДНК анализ и дава отговор на продължаващият дълги години спор откъде са артефактите на това място Те включват каменни и костни сечива, както и украса от зъб на пещерна мечка. Изработили са ги нашите предци, а не неарделталците.

"Ройтерс" съобщи новината от Вашингтон, защото тя е в публикации в две авторитетни научни списания - Nature и Nature Ecology & Evolution.

Те са от името на екип от чуждестранни и български изследователи, сред които Свобода Сиракова, Росен Спасов, Николай Сираков и Ценка Цанова.

Човешките останки в пещерата са от преди 43-46 хиляди години, а артефактите на мястото - вероятно от преди 47 хиляди години, казва палеонтологът Жан-Жак Юблен, директор на Департамента за човешка еволюция към германския Институт за еволюционна антропология, част от структурите на голямата академична група "Макс Планк".

Той също е сред авторите на публикациите, а в понеделник и на страницата на института имаше специално съобщение за находката. Цанова е от екипа на Институт за еволюционна антропология, а Свобода Сиракова и Николай Сираков са от Националния археологически институтс музей към БАН. Палеонтологът Росен Спасов е от Нов български университет.

"Изглежда това е от времето на най-ранната вълна от съвременни хора в средните географски ширини на Евразия", обяснява Юблен. Има доказателства, че относително скоро след това са се появили Homo sapiens на същите ширини в Моравия и Монголия.

Учени обявиха, че първите Homo sapiens в Европа са открити в България

© Tsenka Tsanova, License: CC-BY-SA 2.0, Reuters

Неандерталците вече са обитавали Европа от стотици хиляди години. Според Юблен двата вида са съжителствали вероятно в продължение на 8000 години преди неандерталците да изчезнат. Спори се каква е причината за изчезването им, но ученият казва, че "според мен това е станало заради конкурирането с нашия вид, но това не се е случило изведнъж".

Животинските останки в "Бачо Киро" разкриват още, че хората са ходели на лов за пещерни мечки, бизони, гигантски елени, коне, хиени и лъвове.

Открити са кремъчни остриета и множество предмети за украса като мъниста от бивните на мамут и висулки от мечешки зъб. Те имат изключително близко сходство със същите предмети на неандерталци, отрити в Западна Европа. Това предполага, че най-близките ни "еволюционни братовчеди" са възприели елементи от културата на Homo sapiens.

"Вече имаме ДНК данни, които със сигурност показват, че неандерталците и Homo sapiens са си взаимодействали, когато са се срещали. На някои места тези контакти може дори да са били "приятелски" поради отсъствието на по-походяща дума", коментира и Шара Бейли. Тя е антрополог от New York University и съавтор в изследването. "Ние носим тяхната ДНК и те са били повлияни от нашите културни изобретения."

За максимално прецизно определяне възрастта на човешките кости е работено в тясно сътрудничество с Лукас Вакер от института ETH в Цюрих и спектометър с ускорител на йони.

1. 1 Профил на tanton
    tanton
  2. 2 Профил на €arthquak€
    €arthquak€

След като първо тук са се появили, нормално е и оттук да започне изчерзването им, каквото се и наблюдава. :)

☭= ☠
  3. 3 Профил на Убитака
    Убитака

Пише се неаНдерталец бе, мисирки...

4. 4 Профил на DDR
    DDR

Това е нагледен пример за ползата от мигрантите. Мигрантина Хомо Сапиенс е батисал традиционният жител на Европа бай Неандертал без да се замисля за интеграция в приемащото го общество 😉

Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  5. 5 Профил на deutschland
    deutschland

Те и сега съжителстват неадерталците с антомически съвременни хора в България, просто науката не и се занимава да го доказва.

6. 6 Профил на Таралеж
    Таралеж

До коментар [#4] от "DDR":

Хаха! Ама май наистина е имало мирно съжителство. Я колко неадерталци сме си живи и здрави.

7. 7 Профил на Virgin
    Virgin

Е откъде да дойде в Европа?
    Или през Балканите, или през Иберия.

9. 9 Профил на eti mehter

До коментар [#4] от "DDR":

без да се замисля за интеграция в приемащото го общество 😉
    =========
    Ей сега ще ти кажат, че тогава е нямало НПО та..... :)

10. 10 Профил на DDR
    DDR

До коментар [#8] от "xor35655271":

Някъде бях чел две версии —> едната е, че от такъв контакт не било възможно да се роди дете (както е невъзможно между човек и маймуна например) а другата, че може да се роди, но то после е безплодно (както при мулето и катъра).

11. 11 Профил на DDR
    DDR

До коментар [#9] от "eti mehter":
    Всичко си е имало, само другояче са го назовавали 😉

12. 12 Профил на Petar Ivanov
    Petar Ivanov

Нищо чак толкова сензационно няма в това, знае се че Хомо сапиенс е навлязъл в Европа именно през Балканите или през северното причерноморие точно преди ок 45 Хил години

Ако останките категорично могат да бъдат датирани от по-ранна дата, тогава можем да говорим за най-старата находка на анатомически модерни гора в Европа...

Freedom of speech
  13. 13 Профил на Petar Ivanov
    Petar Ivanov

“Преди пристигането им континентът е бил крепост на неандерталците и те са съжителствали близо 8 хиляди години”

Всъщност последните неандерталци изчезват в Европа (Балканите и Гибралтар) преди ок 27/28 Хил г, значи съжителството е било доста повече от 8 Хил г ...

Freedom of speech
  14. 14 Профил на Сахаров
    Сахаров

Първият homo sapiens в Европа, първата цивилизация/земеделие, първите каменни строежи, първото обработено злато... проторенесанса... Културтрегери от поне няколко хилядолетия!!! С малко повечко късмет "по картата", щяхме да сме с читалища на поне две планети

I shave with Occam's razor
  15. 15 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#11] от "DDR":

😀..... Нали.....
    А демократичните права в пещерата едни, а вън от нея съвсем други.....

16. 16 Профил на blaf
    blaf

Долни инсинуации. Първият хомо сапиенс се появява в Македония!

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

19. 19 Профил на proventuss
    proventuss

Неандер - река в Германия, в Северен Рейн Вестфалия, Тал на немски - долина. Или долината на река Неандер. Живея на 5 километра от мястото на находките, , има музей, но досега не ми е останало време да го посетя. Иначе за изчезването им се сетих за вица, където хан Аспарух се появил по времето на развития социализъм и попитал къде са любимите му оногондури и траки. Няма траки, има Мако Даки, Пеко Таки, няма оногондури, има малко бачкури и много клатикури, бил отговора. Звучи и днес актуално.

Smooth criminal-a criminal who is sneaky and doesn't leave a trace of his presence at the scene.
  20. 20 Профил на Красимир Андонов
    Красимир Андонов

От новината да разбирам ли, че разумните хора (хомо сапиенс) в България са отдавна измрели?

22. 22 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#20] от "ecb21545211":

Въпроса е излишен.......
    Намира е се в ерата на зараждането на нов човешки вид...... Digi Sapiens......

23. 23 Профил на proventuss
    proventuss

Гледайте задължително филма The caveman с Ринго Стар, сто годишна класика, но определено оправя настроението.

24. 24 Профил на dma12587967
    dma12587967

Те първобитните продължават да се раждат по тези земи....
    .... и най-често стават политици.

25. 25 Профил на extraCACA
    extraCACA

мале, мале... направо не ми се мисли кво щеше да е заглавието, ако се бяха сетили да изследват зъбките на Барни

26. 26 Профил на daskal1
    daskal1

До коментар [#10] от "DDR":

Спокойно, не-африканците имаме близо 2% ДНК останала от неандерталците, главно в коса, болести и черти, и сме си се размножавали с това наследство десетки хилядолетия.

28. 28 Профил на neut
    neut

Първи в Европа с нови данни - браво

In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest

30. 30 Профил на xor35655271
    xor35655271

До коментар [#10] от "DDR":

Открили са кръстоска в една пещера, ама не помня бащата или майката беше неандерталец, а и тия гени все некак са попаднали в белата раса. При папуасите също има следи от други човешки видове, т.е. всека раса се формира като отделен хибрид.

31. 31 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#26] от "daskal1":

Даскале....
    Искаш ли след около 50 хиляди години......някакви учени да ти открият пломбирания кътен зъб......и да направят заключението, че находката е сензационна понеже се намира на грешен континент...... :)....?

32. 32 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1929 Неутрално

Няма особен проблем да са имали както полови контакти, така и културен обмен. Всъщност се отнася за два подвида на вида Homo sapiens - Homo sapiens neanderthalensis и Homo sapiens recens/sapiens. Подвидовете в природата могат да се кръстосват и потомството е здраво и плодно.
    А това, че проникването на новия подвид става през Балканите, не е изненадващо

E PLVRIBVS VNVM

34. 34 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1929 Неутрално

Новото е кога е станало - до сега се мислеше, че е било около 28 000 години пр. Хр., днес тази дата се отнася към ок. 41 - 44 000 г. пр. Хр.

E PLVRIBVS VNVM

36. 36 Профил на xor35655271
    xor35655271

До коментар [#29] от "ecb21545211":

Ами то и на азиатците са малки, но все некак се оправят. Аз съм виждал възстановка на неандерталки и не знам какво точно са им харесали с тия носове, но сигурно са били самотна група ловджии и са решили да пробват и с такива. А може и да са споделяли едни и същи пещери, че то колко пещери има.

37. 37 Профил на alfanero
    alfanero

Няма лошо, ама гледайки управлението, лошото е, че умственото ниво е същото.

38. 38 Профил на johnniewalker
    johnniewalker

40. 40 Профил на One Hour
    One Hour

До коментар [#5] от "deutschland":

Така е, да вземат да изследват тиквата от Банкя от кой вид е.
    Може и да не харчат йоните на спектометъра с ускорителя им.
    Само антропологично, маниери, интелект, стадни инстинкти...

43. 43 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов

На фона на дрънкането на тракийски канчета и джезвета, естествено е такава находка да бъде подмината.
    Браво на "Дневник"!

CONTADOR GRATUITO!
  44. 44 Профил на Dankol
    Dankol

Хомо Сапиенса се е заселил в България , живял си е доста добре , ама после са се появили неандерталци с ушанки , и на Сапиенса му писнало да им плаща "Данък Освобождение" и избягал към Западна Европа !

45. 45 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов

До коментар [#4] от "DDR":

Може и да се майтапиш, но баш май това е била истината. Неандерталците ловуват на глутници като вълците. Когато една група срещне друга в ловните полета, убиват само водача. Двете групи се съединяват и отиват на лов за още по-големи животни или пък по-богата плячка. Неандерталците никога не са убивали излишно. Кроманьонецът е внесъл привичките всички членове на една общност да бъдат избивани, защото не е разбирал логигата на вълчата глутница. Всички конкуренти за територии трябва да бъдат избити в името на единствения вид. Затова днес говорим само за "човешки вид", а не "видове".

CONTADOR GRATUITO!

За неандерталеца бях сигурен защото по земите ни се срещат прекрасно запазени видове - Пеевски,премиера Методиев и други,за Сапиенс се шегувахме скоро тук но очевидно България е 'центъра на планетата' както пееше Тодор Колев!

47. 47 Профил на Lilith
    Lilith

Чудесно!
    Ето още една причина да имаме министерство на туризма! Сега министърката веднага ще развие и археологическия туризъм, това е един много печеливш дял от туризма... Значи от пещера "Бачо Киро" туристите ще се придвижват в индийска нишка към пещера " Козарника" и от там- към Варненския некропол.
    И ще хвърлят пачки от възторг!

По темата:

Браво на нашите археолози!
    Хубаво е в тия смутни времена да научиш, че някой е положил наистина тежък труд, направил е множество тестове, и е доказал възрастта с датиране на останки, които са ключови за по-доброто разбиране не само на Хомо Сапиенс като вид, но и за повишаване на информираността за човешката дейност от най-дълбока древност по нашите земи.

Има доста интересна научна фантастика от Робърт Сойер/Robert J. Sawyer / трилогията Neanderthal Parallax в която нендерталците са оцелелия вид а сапиенс е изчезнал, тяхната цивилизация се развива по друг начин,нямат земеделие и мегаполиси,не вярват в бог и идеологии,имат високоразвити технологии и успяват да създадат квантов компютър който случайно ги свързва с 'нашият' съвременен свят на различни държави,раси,религии и идеологии. Пътя на сапиенс можеше да е много по различен е основната теза на автора,днес ни изглежда че всичко което сме постигнали е логично,вярно и безспорно но дали е така?

53. 53 Профил на Gretel
    Gretel

До коментар [#47] от "lilithi":

“ останки, които са ключови за по-доброто разбиране не само на Хомо Сапиенс ”
    ——

Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)

55. 55 Профил на Абсент
    Абсент

Никак не ме учудва! Те нещата не са се променили много от тогава. И сега ни управлява кръстоска между хомо сапиенс и неандерталец. Клета България...

По-добре здрав и богат отколкото беден и болен
  56. 56 Профил на FourOhFive
    FourOhFive

Мога да ви дам и точния адрес, където са открити:

ул. Позитано 20

София - 1000

Граждани, не хранете трола. Минус, удивителна и да плува!

58. 58 Профил на dpnps
    dpnps

61. 61 Профил на piliferus
    piliferus

Първият Хомо Сапиенс на Балканите е бил Македонопитекът, според официалната тамошна историография.

62. 62 Профил на mirohero
    mirohero

Неандерталците са по-интелигентните, хомо сапиенс е по-социалния и сексуален вид. Поредно доказателство, че не най-красивите или умните надделяват, ами най-еб***те :) :) Демек, бъдещето принадлежи на световната цигания.
    За 40 хиляди години, ако неандерталците бяха надделели, сигурно днес щяхме да пътуваме из космоса и да заселваме галактиката...

До коментар [#65] от "BSD Daemon":

Ами не е от най хуавите му книги но въпросите които повдига са интересни.

До коментар [#65] от "BSD Daemon":

Харесваш ли Стивънсън?

70. 70 Профил на ivan_lawyer
    ivan_lawyer

Примерно - гипсова шпакловка - не е фатално - опитай се да издърпаш от пода гипсова шпакловка (първо - се опитай да направиш сместа), впрочем поправката на тоалетно казанче, заслужава също внимание.

Тоест - неандерталец това го не може - може - на джип - пари и магистрали, яде и така, наистина - не сме ги асимилирали напълно, ма няма лошо и някой да си живее, покрай нас.

75. 75 Профил на dnevnikar
    dnevnikar

UNITED EU UNION

По/срещу течението на Марица (Еврос).
    Или Тунджа.
    Може да са дошли от поречието на Волга...

Варианти бол, при хипотеза за плоска география.
    А при Космическа...

Въобще, ободряваща новина ;)
    Чрез ний са дали нещо на света...

До коментар [#7] от "Virgin":

Е откъде да дойде в Европа?
    Или през Балканите, или през Иберия.

"Учени обявиха, че първите Homo sapiens в Европа са открити в България"

78. 78 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS

Още са тук, а еволюиралите са се разселили на запад.

☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  79. 79 Профил на Мишо Петров
    Мишо Петров

Още са си тук, за съжаление - в парламента, в мин. съвет, в щаба....

80. 80 Профил на Lilith
    Lilith

До коментар [#47] от "lilithi":“ останки, които са ключови за по-доброто разбиране не само на Хомо Сапиенс ”——За разбирането съм съгласна — за да го разбереш един вид, в случая— Мислещия Чиляк, трябва да намериш поне един екземпляр. Ясно и защо им е трябвало да се връщат толкоз хиляди години назад. Това, дето е загадка за неспециалисти като мен, е: как по един кътник го разбраха, не само че бил хомо, ами че бил и мислещ. “По кътниците ще ги познаеш”??
    —цитат от коментар 53 на Gretel

Ами нали анализ са правили?
    В зъбите се намира бая информация о принцип.
    Формата на зъба определя с какво се храни животното, т'ва като начало.

Емайла на зъба е най-твърдото и минерализирано нещо в човешкия ораганизъм и пази генетичната информация, скрита в дентина, от унищожение, както и химическа информация за елментите, които са доминирали в средата по времето, в което е живял човека, в себе си. Всщност най-читави проби се взимат точно от зъбите. 'Щото почти нищо друго не се запазва толкова дълго време и защото по тях най- точно се определят неща като развитие на плода, възраст, диета, болести. Заболявания, като хипоплазията например, могат да дефинират дори и неща като диета на майката и инфекции през ембрионалния период, от което учените си вадят съответните изводи. Всъщност, ще се учудите колко точно останки на вида Хомо са намерени. И то те са доста запазени, относително. Така че материал има.

П.П. Ето тези примерно:
    Има още доста.

Малка проба от зъб може да донесе огромно количество информация, зависи кой метод е използван при тестовете.
    Относно Вашият въпрос- точно с това се занимава науката молекулярна палеонтология:
    "Molecular paleontology refers to the recovery and analysis of DNA, proteins, carbohydrates, or lipids, and their diagenetic products from ancient human, animal, and plant remains.[1][2] The field of molecular paleontology has yielded important insights into evolutionary events, species' diasporas, the discovery and characterization of extinct species. By applying molecular analytical techniques to DNA in fossils, one can quantify the level of relatedness between any two organisms for which DNA has been recovered."

Ето и една чудесна статия за генетиката:

Обяснено е накратко колко точно се различаваме от маймуните. :) На базово физическо ниво. :) Ментално някои от нас не са еволюирали много от тогава.

Ето и информация за неандерталците, имали достатъчно събран материал за сравнение. :)

Принадлежноста към Homo лесно може да бъде определена, въпросът, наистина, дали е sapiens .
    Тук Дневник наистина малко са се престарали, но най- вероятно такава информация са получили.
    Не знаех, че е имало sapiens преди 1,2 мил години. ма к'во толкова. Щом са по нашите земи- що да няма.
    По другите земи има от преди максимум 300 000-350 000, обаче т'ва е по чуждите земи.

По нашите- от преди миниму милион години са се разхождали умни, мислещи хора.

Видно от нас, техните горди наследници. :)))))

81. 81 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS

До коментар [#80] от "lilithi":

Все пак сме близо до Македония...

87. 87 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени

...,,...спори се каква е причината за изчезването им...”

Коронавирус! И потоп,като придружаващо заболяване!😀

91. 91 Профил на ivanpopov
    ivanpopov

T.e.всички европейци са българи, дори македонците. Освен ако последните не се съгласят да бъдат извадени от вида хомо сапиенс.
    П.С. Не видях, в статията да се споменава за избухването на Campi Flegrei, преди 40 хил.години, което най0вероятно е стерилизирало континента и е ликвидирало неандеркталците.

92. 92 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер

До коментар [#5] от "deutschland":

Да, не са изчезнали неандерталците, около нас са.
    Дори бих казал, че ни управляват. Вождът им е много почитан на форума.

93. 93 Профил на 5149mich
    5149mich

Големият взрив и началото на вселената са причинени от българин. В опита си да стартира краден автомобил с голи кабели, нашенецът е предизвикал мощен взрив.
    2020 половината от населението няма достъп до канализация и сере на двора. Обаче сме първи в свелената.

Ето ги, значи, първите македонци!!!

95. 95 Профил на Хи-хи
    Хи-хи

А пещерите в Банкя някой изследвал ли ги е?

96. 96 Профил на nik_77.
    nik_77.
    Рейтинг: 2083 Неутрално

Хомо сапиенс е дошъл от Африка. А неандерталците откъде са дошли? Кореняци европейци ли са? И защо африканците да са помогнали на европейците да изчезнат. Щом са живели 8000 години заедно. Не е ли по-вероятно да се смесят, тъй че не се знае кой доминира по-нататък? Може да са неандерталците, нали? А най-сигурно - нещо средно. И що за идиотско хрумване да се определят като различни видове.

97. 97 Профил на Коце Слаев
    Коце Слаев

Това ще да са протомакедонците :)

"Миналото е понятно за нас само в светлината на настоящето и можем напълно да разберем настоящето само в светлината на миналото." - E. H. Carr
  98. 98 Профил на dejmos
    dejmos

До коментар [#2] от "€arthquak€":

Така е ! Опитваш се да ЦИВИЛИЗОВАШ (правиш добро) , за диваците от ЕВРОПА ,и докато се усетиш за едно 5-6 хиляди години си станал ВАРВАРИН. Да предоставим УЛТИМАТУМ на ЕС, в рамките на няколко месеца да пренесат СТОЛИЦАТА ( всички златни запаси също) , ако не искат.....теглим една МАЙНА, и почваме да ЦИВИЛИЗОВАМЕ ДРУГИ!

100. 100 Профил на Лопе де Вега
    Лопе де Вега

—цитат от коментар 20 на ecb21545211

Това исках да отбележа. Сега учените да проучат, кога хомото е изчезнал от нашите земи.