Международните пътувания - с маски, бързи тестове и доверие между съседи

Международните пътувания - с маски, бързи тестове и доверие между съседи

© Reuters



Първи Австралия и Нова Зеландия обявиха идеята за "мехур за пътувания". Последваха ги балтийските държави, които решиха в петък да отворят помежду си "зона за свободно движение", а вероятно Полша и Финландия ще се присъединят към тази зона. Словакия, Чехия и Австрия съобщиха, че планират "мини Шенген". България и Гърция също обмислят подобен план. Хонконг и Макао искат хората им да пътуват без принудителна самоизолация след това.


Наричат това още "зелени коридори" за туристи, но каквато и да е формулировката, става въпрос за едно и също нещо: как географски близки държави постепенно да се отворят една към друга след строгите мерки за спиране на коронавируса. И по-големият въпрос: как ще изглеждат международните пътувания след една криза, която разтърси сектора неподозирано много.


Ваксина за коронавируса едва ли ще има масово преди следващото лято, а мнозина експерти искат да видят как ще действа тя и заедно със сезонния грип, което означава, че нормализиране може да има към пролетта на 2022 г. Засега и оптимистите не очакват пълно отваряне на границите в следващите 12-18 месеца, т.е. някакво резервно решение трябва да се търси и за следващия летен сезон.




Затова като че ли основният принцип за промяна в момента е страните да имат висока степен на взаимно доверие в контрола на границите си срещу пандемията и към здравните си системи и антиепидемични политики. Много е вероятно също "зелените коридори" за хора да започват от ограничен брой летища и конкретни гранични КПП.


Балтийците - първи в Европа и света


Трите балтийски републики ще станат на 15 май първите в ЕС, които ще позволят неограничено пътуване на свои граждани. Но правилото за пътуващи извън техните граници не се променя - ЕС препоръча до 15 юни да не се отменя забраната за влизане от страни извън съюза, а който от гражданите на Литва, Латвия и Естония е пътувал извън договорената тристранна зона, трябва да се самоизолира за 14 дни.


От 2007 г. балтийските републики са част от Шенгенската зона и сега литовският премиер Саулиус Сквернелис казва, че са дали добър пример, "като заявихме много ясно, че страни, които успешно се справят със ситуацията, могат да се отворят една към друга", но няма да правят компромис с държави, където положението е много тежко и не се взимат мерки за контрол на заразата. "Това е много важен стимул за регионалния туризъм. Няма да ни върне там, където бяхме, но много работни места ще бъдат спасени", коментира Зидре Гавелиене, ръководител на туристическа асоциация в Литва.


Трите страни са с общо около 6 млн. души население и през последните дни не са съобщавали повече от 5 нови случая всяка. Досега Латвия има 18 починали, Литва - 50, а Естония - 61.


Ограниченията в Европа към 5 май

Ограниченията в Европа към 5 май


Тихоокеанският "мехур"


Нова Зеландия и Австралия са сред държавите, които засега се справят най-успешно с болестта и сега заговориха за транстасманийски "мехур" за лесно пътуване между тях. Вярно е също, че двете страни са островни, а не с проблемите на една континентална държава, през която преминават различни транспортни трасета.
Новозеландският премиер Джасинда Ардърн наложи всеобхватни ограничения достатъчно рано, проследи спазването им и комуникираше решенията си, като убеждаваше, а не командваше. Австралия тества и проследява потенциалните вирусоносители, опирайки се на сингапурска технология. Строгият контрол на границите помогна и на двете държави, като Канбера вече предупреди, че ще се отвори за международни пътници най-рано през октомври и те все пак ще трябва да прекарват две седмици под карантина, пише в. "Файненшъл таймс". Така че отварянето на транстасманийски "мехур" изглежда разумна опция.


Алън Джоунс, изпълнителен директор на австралийската авиокомпания Qantas, припомня, че Нова Зеландия е вторият по големина източник на туристи за Австралия, а австралийците са №1 туристи на новозеландския пазар. Освен това двете страни преговарят за "търговски мехур" с участието и на Канада, Южна Корея и Сингапур, благодарение на който лесно да стават бизнес пътуванията.


Потенциалните партньори


Дълготрайната изолация не е възможност, която много държави могат да си позволят, и според експертите отварянето на такива зони тепърва ще се обсъжда. Виетнам и Тайланд вероятно ще бъдат такава двойка, смята главният изпълнителен директор на Асоциацията за пътувания в Тихоокеанска Азия Марио Харди, цитиран от Си Ен Ен.


Авиационният анализатор Брендън Соби очаква да види такива уговорки и в Европа и Северна Америка. Според него държавите ще се оглеждат за партньори, които видимо са успели да овладеят заразата, и то първо сред непосредствените си съседи. След това ще дойдат геополитическите партньорства, смята географът от Хонконгския университет Бенджамин Якинто.


В Азия голямата въпросителна ще е какво да се прави с Китай, който е най-големият източник на туристи. Проучванията показват, че китайците се придържат към познати дестинации и не пътуват надалеч, казва управителният директор на консултантската компания C9 Hotelworks Бил Барнет. Това означава, че Тайланд, който привлича 11 млн. китайски туристи годишно, вероятно ще бъде една от първите страни, които ще се отворят за тях.


На летището


Какво ще се промени по летищата? На много от тях вече има правила за дистанция от два метра между хората, дезинфектанти на видими места и опити пътниците да бъдат пръснати по различните терминали.


"Да извадим течностите и електронните устройства преди да минем проверка през машините се превърна в норма. Това ще стане и с новите правила за социална дистанция."


Джеймс Торнтън,

изпълнителен директор на туристическата агенция Intrepid


Американската Администрация за сигурност на транспорта препоръчва пътуващите да мият ръцете си в продължение на 20 секунди преди и след проверките за сигурност. Хонконгското международно летище тества машина за дезинфекция на цялото тяло, която би трябвало да може почисти цял човек с дрехите за 40 секунди, разказва Би Би Си.


Emirates Airlines пък предлагат бързи тестове за COVID-19, преди пътниците да се качат на самолета. Резултатите идват след 10 минути.


На самолета


Стюардесите вероятно ще носят маски; пътниците също. В Корейските авиолинии екипажът носи цялостни защитни костюми, включително маски за очи и ръкавици. Големите авиолинии би трябвало да са разработили планове за щателна дезинфекция на масичките, коланите и седалките.


Добрата новина е, че няма да има блъскане с лакътя на съседа за облегалката, тъй като повечето компании ще оставят празни места между пътниците. Под въпрос е обаче как това ще се отрази на цените и дали ще върне авиацията във времето, в което билетът между Париж и Ница струваше над 1000 евро, отбелязва Би Би Си.

Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1133 Весело

    Никулинка нема да го позволи, тва, луди ли сте.
    14-дневна карантина, каза. Точка.
    Ходиш при византийците - наказан.
    Забравете за споразумения, ше ходите на лайноморието и ше пеете, ЕЙ!

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  2. 2 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 2958 Любопитно

    "Засега и оптимистите не очакват пълно отваряне на границите в следващите 12-18 месеца, т.е. някакво резервно решение трябва да се търси и за следващия летен сезон."

    А министърката на чадърите иска летен сезон след няколко седмици в България с туристи от вън????

    Brevity is the soul of wit
  3. 3 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4320 Неутрално

    Ясно е че авиолиниите ще търпят дефицит с разредените полети, пътници, мерки за дезинфекция и санитарен контрол, цялата логистика. Най-вероятно е този дефицит да се покрива в значителна част от държавните бюджети на страните, защото само с ценова политика на корпорациите/авиолиниите поскъпването ще прави услугата недостъпна за мнозинството.

  4. 4 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2774 Весело

    Византийския туризъм има интерес от "мехура", нашия - не !

    Най добре е 'сяка жаба да си знае гьола ...

  5. 5 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1972 Любопитно

    До коментар [#3] от "daskal1":

    Че защо авиотранспорта трябва да е масов и евтин?

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  6. 6 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2983 Любопитно

    До коментар [#1] от "pariah":

    А дали всички ”византийци” се радват на тълпите туристи, които ще дойдат, без да се знае болни ли са, здрави ли са 😉
    До вчера затворени граници и излизане от вкъщи с СМС, сега им викат, да посрещат туристи ...

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  7. 7 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3197 Весело

    Снимката на двете хлапета в началото на дописката се е получила перфектно...

    В Гърция живеят,работят,почиват и какво ли още не,стотици хиляди българи. Ще бъде гавра да им се правят спънки при пътуването между Гърция и България.

  8. 8 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4320 Неутрално

    До коментар [#5] от "mitko11":

    За да се изплащат както закупените с кредити машини, така и заетостта в сектора структуриран за масов авиотанспорт. Въпросът ви е от типа на "а защо да не си шием костщми при шивач и да си правим обувките по поръчка при обущаря"?

  9. 9 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2983 Любопитно

    Трябва ли България да отвори границите и за чешки туристи (към момента 8000 заразени при над 300 000 теста) при същите условия, които Гърция предлага на България?(свободно движение без карантини и тестове)?
    А за шведски туристи?

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  10. 10 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1133 Любопитно

    До коментар [#6] от "DDR":
    Луд ли си... Туризмът е 20% от официалната им икономика, а от реалната знаеш ли колко е?
    Прекарваме в къща на Тасос всяка година 2-3 седмици, така вече 10 години, преди това още 10 по други места, но дори да взема само тия 10 години, последните, как мислиш, дали чукат на касови апарати еврото дето взимат хазяите?
    Имението на фамилията е от няколко къщи, на апартамент взимат средно по 70 евро, грубата сметка за 10 е апартамента 700 евро на ден. Сезонът е поне 3 месеца.
    Та тия 5-6 души семейство с това имение на брега на морето събират около 60 хиляди евро за 3 месеца, поне. И колко от тях декларират? Не повече от 2-3 апартамента, останалото у джеба.
    Е как според теб, ще се лишат от това. А говорим за 5-6 души.
    Цяла Гърция ги чака тия пари.
    Ще ни посрещат и ще пеят, червен килим ще сложат, естествено...

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  11. 11 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2983 Любопитно

    До коментар [#10] от "pariah":

    Не съм луд а рационален. Как ще реагираш, ако в офиса ти се мотат няколко дена посещение от Белгия например, без да имаш никаква гаранция дали са здрави или не, освен честната им дума? Интересно би било, как ще те гледат гръцките ти домакини ако вземеш че настинеш и кашляйки ги помолиш за аспирин?😉

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  12. 12 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4426 Любопитно

    "Под въпрос е обаче как това ще се отрази на цените и дали ще върне авиацията във времето, в което билетът между Париж и Ница струваше над 1000 евро, отбелязва Би Би Си."

    И кога е било това чудо!? Явно има грешка в тази сума!

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  13. 13 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2419 Неутрално

    До коментар [#10] от "pariah":

    Тази година ще е трудно да се почива в Гърция , я си представи ,че през тези 10 дни се разболееш прихванал от съседния румънец ,може ли да ми кажеш лекар или болница дето ще те приеме в Тасос или Керамоти , аз не мога , също ходя често тям ,а и цената ,която ще платиш ,ако евентуално някой те приеме ,има много неща ,които трябва да се изяснят , същото е положението и с нашето черноморие ,хубаво ,ама готови ли са нашите болници там да поемат евентуално много пациенти ,дошли на курорт ,а им се случва тук да попаднат във короната ,имаме ли толкова персонал и готовност медиците да си рискуват живота ,докато другите правят парички .

  14. 14 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2983 Неутрално

    До коментар [#12] от "Иво":

    Преди 10 тина години летях Париж —Марсилия. Не беше хиляда евро билета ама помня че цената ме втрещи.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  15. 15 Профил на zzv17633942
    zzv17633942
    Рейтинг: 12 Неутрално

    Ами то и сега има цени над 1000 евро за един и същ маршрут. Зависи от деня, компанията, продължителноста на полета, прикачвания и др. Аз като съм търсил билет от Англия (не живея в Лондон) до София цените са от 250 до 1000 паунда двуосочен...

  16. 16 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2056 Неутрално

    За съжаление нещата не са прости и няма как да бъдат окончателни, а ще вървят на принципа "проба-грешка".
    Ще се отварят на отделни места, ако минава без особени увеличения на епидемията, постепенно ще се разширява разхлабването, ако има отрицателни влияния, ще има връщане назад.
    И няма как да не се отрази на цените, всяка допълнителна мярка струва пари и време, а тъй като болшинството от хората по чисто обективни причини няма да имат обичайните финансови възможности, търсенето ще намалява.
    Резултата от всичко това, харесва ли ни или не все едно, ще бъде връщане на елитарността в сфери като въздушен транспорт и туризъм въобще - по-малко хора, по-качествно обслужвани, на по-високи цени, както е било примерно преди 20-30 години.

  17. 17 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2056 Неутрално

    До коментар [#12] от "Иво":Преди 10 тина години летях Париж —Марсилия. Не беше хиляда евро билета ама помня че цената ме втрещи.
    —цитат от коментар 14 на DDR


    Преди 15-на години пътувах с ТЖВ от париж до Лион и цената беше около 300 евро, което беше равностойно и на полет.
    Само до преди няколко години София-Виена си вървеше по 300 евро без никакви възможности за понижаване и едва след серията кризи на национални авиолинии се размърдаха под напора на низкобюджетните, както и с цената на някои орязвания ( храна, багаж и подобни), започнаха да работят по-гъвкаво и цените станаха плаващи.
    Но сега, с всички тези допълнителни мерки, например през една седалка да има празно място, няма начин цените да не отиват нагоре, полетите да намаляват и т.н.

  18. 18 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4426 Любопитно

    До коментар [#14] от "DDR":
    До коментар [#17] от "tsvetko_51":

    Ясно.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  19. 19 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 1864 Неутрално

    Едно време, преди ерата на Райън Еър и другите евтини авиолинии се пътуваше до Европа при цени от 600-700 евро сегашни пари (то тогава евро още нямаше).
    Сигурно ще се върне това положение, но вероятно пътниците драстично ще намалеят. Едни няма да пътуват от страх от зараза, а другите поради липса на пари.

  20. 20 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1432 Весело

    Споко, даскале! Боинг и Еърбъс ще изнесат производството в Индия и Виетнам. Самолетите ще станат по два за леФ. Стюардеси и пилоти ще докарат от където са най-еФтинки и всеки ще може да лети на корем. Глобализация!

  21. 21 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8104 Неутрално

    Не знам , защо Ангелкова не пуска българите в Гърция, когато ние имаме повече заразени за ден напоследък от тях.

  22. 22 Профил на Loco Motion
    Loco Motion
    Рейтинг: 214 Неутрално

    Хм, България беше сред държавите, които поискаха авиокомпаниите да не връщат пари, а да раздават ваучери. Това с цел да не изпуснем туристите. Но при сегашните обстоятелства как се очаква туристите въобще да пожелаят да си ползват билетите, т.е. това са огромни или замразени или загубени пари.

  23. 23 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1133 Неутрално

    До коментар [#13] от "edin drugii":
    Нищо няма да те хване, бе човек...
    За цяла България събрахме има-няма 2000 души установени и 50-100 в болница... От 7 млн. души.
    В Гърция от 10 милиона души 2700 са установените, демек при нас е по-голяма честотата отколкото при тях.
    Лятото заболеваемостта ще върви към спад, че и изчезване... Август съм готов да се обзаложа, че ще има дни без установени случаи.
    Аз до румънци не стоя, казах, че са тр-четири къщи с общо 10 апартамента/стаи, аз специално съм в самостоятелна къща.
    А и румънците не ги знам как ще се оправят, за тях Гърция не е гранична държава и не знам дали ще ги огрее...
    така че, с две думи - спокойно, ше се живее.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  24. 24 Профил на Danail Mindov
    Danail Mindov
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Когато изолират тези който искат да спечелят от създаването на ваксина ще изчезне и въображаемия вирус и всичко ще е ОК.

  25. 25 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 3100 Неутрално

    Отваряне с Гърция е от полза за техния туризъм.

    Същевременно ние не можем да се отворим към Румъния (епидемията там е доста по-активна отколкото при нас). Така, че ние ще се окажем нетен донор на туристи.

    Решението е да се отворим към страни като Австрия, Чехия, Словакия, балтийските и още няколко дето имат затихваща епидемия.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK