Българка, заразена на круизен кораб, води съдебна битка от името на 1000 служители

Българка, заразена на круизен кораб, води съдебна битка от името на 1000 служители

© Associated Press



Българка, работила на круизен кораб, е завела колективен иск срещу компанията - собственик на плавателния съд, заради липсата на адекватни мерки в началото на кризата с коронавируса.


В средата на март Александра Неделчева е част от екипажа на Celebrity Apex (собственост на Celebrity Cruises, подразделение на Royal Caribbean), който се готви за първото си пътешествие от пристанището на Сен Назер в Северозападна Франция. На борда на кораба работят 1400 души.


Royal Caribbean - един от трите водещи оператора на круизни кораби, заедно с Carnival Corporation и Norwegian Cruise Lines са компаниите, отговарящи 70% от приходите на индустрията. Те са изправени пред лавина от съдебни искове на служители и пътници, разказва телевизия "Ал Джазира".




По думите на 54-годишната българка на екипажа не са разрешени маски, нито да бъдат увеличени хигиенните мерки на борда, макар към този момент броят на случаите във Франция да се увеличава. "Не получихме информация," казва тя, цитирана от "Ал Джазира". "Чухме, че някои от наетите, дошли на борда, са дали положителни проби." Ръководството обаче казало, че "не е истина", и "няколко дни по-късно няколко членове на екипажа бяха свалени и откарани в болници в колички", обяснява Неделчева.


На 25 март целият екипаж се оказва под карантина, а Неделчева е сред 200 души, дали положителна проба, заедно с повечето от колегите в отдела за храни и напитки, постоянно общували с пасажери. След 10 дни в изолация тя е качена на автобус и оттам - на редовен полет за България. "Беше много трудно, разказва. Седя тук и се притеснявам, че ще заразя други хора. Когато се прибрах, състоянието ми се влоши и ми отне много повече време да се възстановя."


"Неправомерно бяхме поставени на първа линия"


С колективния си иск Неделчева се надява да "промени нещо за бъдещите поколения", макар да не се надява да си върне работата. "За тях (круизните фирми) не беше важно малките членове на екипажа да са в безопасност. Не се държат с нас като с нормални хора. Не мисля, че това е приемливо." За телевизия Ей Би Си тя каза: "Неправомерно бяхме поставени на първа линия, за да се борим за здравето си."


Карантината на кораба продължава месец, а през това време никой от компанията не проверява здравословното ѝ състояние в продължение на 10 дни, твърди тя. "Не беше лесно да си под карантина на кораба. Нямаш информация, няма помощ. Не беше лесно да мислиш всеки ден дали ще можеш да се прибереш у дома, или просто ще умреш на кораба. Никога през живота си не съм прекарвала толкова дълги 30 дни - усещах ги като години."


Делото е заведено от Александра Неделчева от името на над 1000 служители на 14 кораба на Celebrity Cruises. В документа се твърди, че Celebrity, въпреки че е имала информация за опасността, не е взела мерки за защита на служителите.


Адвокатът по морско право Майкъл Уинкълман обяснява за Ей Би Си, че Celebrity изобщо не е "взела дори най-основните стъпки, за да защити екипажа от бързото разпространяване на коронавируса".


Случаят на Неделчева е един от всички в индустрията, срещу която има все повече критики, че винаги е предпочитала печалбите пред безопасността на пътниците и с прости мерки е можела да спаси животи. Макар починалите с COVID-19 да са едва 69, лайнерите бяха сред първите инкубатори на вируса, където се заразиха хиляди в първите седмици на пандемията.


Не са само служителите


Случаят на българката не е единственият подобен. Сюзан Дорети от Тексас съди същата компания за небрежност, след като съпругът, заразен с коронавирус на борда на такъв кораб (Grand Princess, собственост на Carnival Corporation), почина през март. Двамата празнували 40-годишнината от сватбата си, но не знаели, че поне един от пътувалите преди тях е потърсил медицинска помощ заради респираторно заболяване.


Четири дни след началото на пътешествието на сем. Дорети предишните групи пасажери са получили от компанията мейли с информация, че може да са били в контакт с вируса. Същевременно 62-ма души, придвижвали се по предишния маршрут, останали на борда за хавайското пътуване, за което се качило семейството - нито те, нито спътниците им получили същата информация.


Майкъл Дорети не получил никаква помощ, когато се разболял, докато корабът се връщал в Сан Франциско преждевременно след смъртта на пасажер от предишното пътешествие в болница в Калифорния на 4 март. Докторите освен лекарства за грип не предложили друго и той починал на 20 март. Оттогава поне 100 пасажери на Grand Princess са дали положителна проба.


Круизните оператори не са виждали толкова много съдебни искове, но въпреки това се увеличават резервациите за август, когато те ще продължават работа, отбелязва "Ал Джазира".


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2738 Неутрално

    "На 25 март целият екипаж се оказва под карантина, а Неделчева е сред 200 души, дали положителна проба, заедно с повечето от колегите в отдела за храни и напитки, постоянно общували с пасажери. След 10 дни в изолация тя е качена на автобус и оттам - на редовен полет за България."
    *
    Ха така! Да разнесе заразата и в България. Ако има такива случаи, в които българи са връщани в България след като са били заразени, държавата трябва да заведе искове срещу въпросните компании за застрашаване на общественото здраве.

  2. 2 Профил на neo_libra
    neo_libra
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Искове до последно и да фалират! Използвачи. Да продадат коритата за скраБ и така да си платят исковете.

  3. 3 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1112 Неутрално

    "На 25 март целият екипаж се оказва под карантина... След 10 дни в изолация тя е качена на автобус и оттам - на редовен полет за България... Карантината на кораба продължава месец, а през това време никой от компанията не проверява здравословното ѝ състояние в продължение на 10 дни, твърди тя... Никога през живота си не съм прекарвала толкова дълги 30 дни - усещах ги като години."

    Простете невежеството ми, но 10 или 30 дни е прекарала на кораба под карантина?

  4. 4 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1112 Неутрално

    След 10 дни в изолация тя е качена на автобус и оттам - на редовен полет за България."*Ха така! Да разнесе заразата и в България.
    —цитат от коментар 1 на pamela


    Не става ясно кога точно е върната в България и от къде и защо тук не е попаднала под карантина.

  5. 5 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2574 Неутрално

    До коментар [#1] от "pamela":

    Нищо няма да заведе държавата, по и е лесно да пусне евтино заплатените медици да лекуват в болниците безплатно заразените ,без това работят за минимални заплати на чистачки в мола ,отколкото да се занимават с искове ,отговорности и тем подобни ,важно е да се изгражда имидж ,наближават все пак избори ,няма такава страна в света .

  6. 6 Профил на lpi31580057
    lpi31580057
    Рейтинг: 454 Неутрално
  7. 7 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 983 Неутрално

    До коментар [#3] от "Лео":

    Прочетете пак. Прекарала е 30 дена карантина, но до 10-тия ден не й е обърнато внимание.

  8. 8 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 637 Неутрално

    При положение, че и СЗО дълго време не препоръчваше носене на маски, трудно ще осъдят компанията за това че не им е дала маски в началото на март,, когато още имаше круизи. Що се отнася до болестта на член от екипажа, това е и лекарска тайна и без разрешение на дадения служител не е непременно законно да съобщават публично, че някой е болен.

  9. 9 Профил на .NET
    .NET
    Рейтинг: 350 Неутрално

    Съд и от страна на Държавата. МВнР трябва да заведе иск задето рази корабна компания е вкарала зараза на територията ни.

    Съд и да плащат лечението на болните.

    Бъдещето е не просто пред богатите държави, а пред тези, които са най-напред с образованието. - в."Капитал", 22.12.2016г.
  10. 10 Профил на goofy
    goofy
    Рейтинг: 448 Неутрално

    В правото си е. Успех!

    Интересен факт за Royal Caribbean: работната документация за строежа на някои от круизните им кораби, включително и най-големия в света- Symphony of the Seas, е изготвена и се изготвя във...Варна.

  11. 11 Профил на grayeagle
    grayeagle
    Рейтинг: 786 Неутрално

    И ние благодарим, че го донесе у нас. Както се казва, прибрахте се в бившия си сламен дом, но.........със запалена факла.

  12. 12 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1112 Неутрално

    И ние благодарим, че го донесе у нас. Както се казва, прибрахте се в бившия си сламен дом, но.........със запалена факла.
    —цитат от коментар 11 на grayeagle


    Къде предлагате да отиде? Тук живее, тук си плаща здравните осигуровки, за работа лети някъде и се връща? Проблемът не е само неин, а на стотици хиляди хора, които работят така. Вероятно този вирус ще доведе до промени в тази област.

  13. 13 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3965 Неутрално

    Не знам дали Александрина ще осъди компанията, но светът след короната ще е друг. Всъщност този процес ще е още един пирон в ковчега на масовия, демократичен, или малко по-евтин туризъм.
    Изобщо сбогом на евтините почивки!
    КТД също коренно ще се променят, както и разни синдикални завоевания.
    Всеки трудов договор ще се обогати с един куп нови клаузи за нови отговорности и на двете страни.
    Пътуванията отново ще са по джоба на хора само от средната, и над средната класа.

  14. 14 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3502 Неутрално

    Очаквам подобни искове към всеки чорбаджия.

  15. 15 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3837 Любопитно

    Забавни хора сме.
    В този форум има много коментатори, които твърдят, че епидемията е измама.
    В същото време всички подкрепят сънародничката, която съди фирмата, че не е предприела тези мерки, срещу които тука се протестираше. Шарен свят, а?

    Еретик
  16. 16 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3837 Любопитно

    До коментар [#13] от "historama":

    "Всъщност този процес ще е още един пирон в ковчега на масовия, демократичен, или малко по-евтин туризъм.
    Изобщо сбогом на евтините почивки!"
    ============
    Бъркаш в Интернет и си харесваш хотел или апартамент. Собственикът ти се радва, защото туризмът е замрял.
    Пълниш резервоара, горивото е поевтиняло, и изчезваш. Засега проблем е само минаването на граница. От Гергьовден досега съм навъртял 1200 километра. Утре по обяд изчезвам пак.
    Така че евтините почивки продължават.

    Еретик
  17. 17 Профил на aramissss
    aramissss
    Рейтинг: 528 Неутрално

    АДВОКАТИ-АКУЛИ ВЪВ ФЛОРИДА ЛАПАТ ТАКИВА КАЗУСИ КАТО ДРЕБНА ХАМСИЯ.
    КОМПАНИИТЕ ПЛАЩАТ ЛУДИ ПАРИ ЗА ОБЕЗЩЕТЕНИЯ И "ЗА ДА НЕ СЕ РАЗЧУЕ".
    НАШЕТО МОМИЧЕ ЩЕ ЗАХЛЕБИ ЯКО.НО ВАЖНОТО Е ДА ОЗДРАВЕЕ,ОФ КОРС.

  18. 18 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4735 Неутрално

    До коментар [#12] от "Лео":

    Аз престанах да им отговарям на такива, които протестират, че българи се връщат в България! Поговорката "На чужд гръб и 100 тояги са малко" е за тях! Ако някой от тях бе в чужбина, дали нямаше да иска да се пребере в България?! Силно се съмнявам!

  19. 19 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4735 Неутрално

    До коментар [#13] от "historama":

    Не! След около година всичко ще бъде по старому! Евтини екскурзии и пак всичко ще се произвежда в Китай и ЮИ Азия. Всяко чудо - за три дни!

  20. 20 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2876 Неутрално

    Дано да спечелят делото. Ще постави прецедент. Може би пък компаниите да се позамислят и за здравето и живота на работниците? Не само за клиентите и печалбите!

  21. 21 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8478 Неутрално

    То по същата логика милиони трябва да водят съдебни дела.

  22. 22 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2876 Неутрално

    До коментар [#21] от "Роси":

    Да трябва. И ще!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK