Албания събори театър, но откри проблеми под отломките

Албания събори театър, но откри проблеми под отломките

© Associated Press



Много емблематични сгради са съборени на Балканите и събарянето на един театър в Албания, известна с упадъка на демокрацията си и произвола на властта, не е особено събитие.


Всъщност изречението е вярно само до първата запетая. Народният театър в Тирана, унищожен по решение на правителството на Еди Рама, за да бъде построен друг, бе последната капка, нужна, за да се завихри буря в чашата на албанското недоволство. При това в млада демокрация, показвала завидна политическа стабилност през част от изминалото десетилетие и започнала някои амбициозни реформи под натиска на Запада (докато го имаше).


Коронавирусната пандемия извади на показ проблем, който само се задълбочава в последната година: много албанци смятат, че в управлението на Рама има проблем.




Малко след инцидента при театъра албанското издание Exit, критично към властта, използва за последните дни на управлението ѝ силни думи: "COVID диктатура", за каквато унгарският премиер Виктор Орбан "само може да си мечтае".


Поддръжниците на Рама, а и наблюдатели на балканските процеси, вероятно са готови да оспорят определението. Напрежението обаче се засилва особено много в последната година и половина. Първо повишаване на студентски такси изкара хиляди младежи на улиците. После опозицията вдъхнови (за разлика от други балкански държави, където политиците последваха недоволните граждани) масови демонстрации след репортажи за корупция, замесващи управляващите социалисти (наследници на комунистите на Енвер Ходжа) в корупционни схеми.


Преминати граници


На този фон вече се засилваше натискът върху медиите. Албания, хвалена заради усилията си за съдебна реформа от последните години, се оказа въвлечена в опити за изборни измами и едновременно усилия да прокара законодателен пакет срещу "фалшивите новини", притеснил не само опозицията, но и Съвета на Европа. "Офлайн тролове" на социалистите обикаляха събития в опит да разводнят диалога с гражданското общество и журналистите.


Албания събори театър, но откри проблеми под отломките

© Associated Press


Година по-късно Рама въведе драконовско извънредно положение със строги ограничения заради коронавируса. Само по себе си това не е непременно проблем; Гърция, Сърбия и Северна Македония, както и Черна гора, всяка по свой начин, направиха същото и овладяха кризата. Направи го и Албания и нейната блокада, действително по-строга от други в Западните Балкани, даде резултати.


Даде обаче и необичайни отклонения. Тирана използва извънредните си правомощия, за да закрие критична към Рама телевизия - не спазвала ограниченията за социална дистанция. По искане на гражданин се оказа блокиран сайтът Medium изцяло - заради нарушаване на авторско право с конкретен линк. Поне няколко ценни сгради в столицата бяха унищожени заради строителни проекти. Яростно бяха отклонени твърденията на "Фрийдъм хаус", че свободите в страна се сриват (в последните години тази констатация бе запазена за Сърбия и Унгария).


С процедурни хватки и събарянето на театъра в Тирана - инкубатор на свободната мисъл в последните години - се оказа законно след решение на местните власти в столицата. Впрочем опити са правени за премахването на сградата, построена по време на италианската окупация, и когато Рама бе кмет на същия град, и когато бе министър на културата. Демонстрациите, които последваха, завършиха с насилие. За разрушаването му се говори от две години, срещу тази стъпка имаше и съпротивително движение.


Три проблема


Театърът бе разрушен малко преди премахването на най-драстичните мерки - ден след това отвориха ресторанти, музеи, културни центрове и археологически обекти. Бе разрешено придвижването в Тирана до 21 ч.


Недоволството, което последва сред албанците в страната и чужбина, още не е прераснало в многохилядни протести, каквито е имало при предишни случаи. Опозицията готви такива, но за враговете, които си е спечелила властта, сигнализираха няколко по-малко забележими епизода.


Албания събори театър, но откри проблеми под отломките

© Associated Press


Първият бе по време на протеста заради театъра - сред задържаните демонстранти бе съпругата на президента Илир Мета. Държавният глава, който се превърна в критик на правителството, нарече "унищожението" на театъра "поръчка на мафията".


По същото време делегацията на ЕС в Тирана реагира критично на случилото се. Безпокойството, изразено в "Туитър", бе по-силно, отколкото при миналогодишните протести, когато Брюксел недвусмислено избра страната на Рама.


Междувременно с Мета разговаря и косовският премиер Албин Курти. Двамата обсъдиха темата малко след като сваленият с вот на недоверие министър-председател, известен с умението за организирана съпротива и изострил напрежението между Тирана и Прищина, осъди разрушаването като израз на "частни интереси" и заяви: "Тези, които печелят днес, ще загубят утре."


Два месеца след като - въпреки всички резерви на няколко страни - Албания получи зелена светлина за начало на преговори с ЕС, нова криза е последното, от което страната може да се нуждае.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 2077 Неутрално

    Всичко това за Албания всъщност е метафора, нали?

  2. 2 Профил на grem
    grem
    Рейтинг: 405 Неутрално

    Еди Рама е добър приятел на Боеку.

  3. 3 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1568 Неутрално

    Има опозиция, протести, критични към властта медии. Звучи много по-демократично от България

  4. 4 Профил на Yavor Raychev
    Yavor Raychev
    Рейтинг: 392 Неутрално

    И в Албания ги е треснала тъпотията, по нашите ширини не може да разрушиш една сграда и да построиш нова. Всичко е "паметник"

  5. 5 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2345 Неутрално

    Може ли снимка на театъра, който е съборен? Ако е сградата на първата снимка не виждам да е голяма загуба като архитектура. Просто една обикновена семпла сграда.
    Явно на Балканите стана мода държавните глави да стават лидери на опозицията. Не зная как е в Албания по конституция, но в България падането на правителството означава управление на президента чрез служебно правителство, а Радев точно на това се надява.

  6. 6 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1568 Неутрално

    До коментар [#5] от "pamela":

    ПамелО, виждала ли си как изглежда "Ла Скала" в Милано? По твойте критерии да са я бутнали одавна

  7. 7 Профил на voodoo_child
    voodoo_child
    Рейтинг: 1120 Неутрално

    Авторът на статията е написал във визитката си: "слабост са ми Балканите и Близкия Изток". За Близкия Изток не мога да преценя, но за Балканите определено е прав - слабост са му. Не ги разбира. Даже се съмнявам, че е бил в Албания.

  8. 8 Профил на linard
    linard
    Рейтинг: 1006 Неутрално

    До коментар [#6] от "uq":

    Семпли хора, явно предпочитат Доган-шик пред Арт Деко

  9. 9 Профил на Rex
    Rex
    Рейтинг: 751 Неутрално

    До коментар [#5] от "pamela":ПамелО, виждала ли си как изглежда "Ла Скала" в Милано? По твойте критерии да са я бутнали одавна
    —цитат от коментар 6 на uq


    Ла Скала е на 250 години и изглежда отлично. Как може да сравнявате това недоразумение построено в стил Мусолини през 1940 година по време на италианската окупация с Ла Скала ? Самите италианци дълбоко презират всичко построено от Мусолини.

  10. 10 Профил на Rex
    Rex
    Рейтинг: 751 Неутрално

    До коментар [#5] от "pamela":ПамелО, виждала ли си как изглежда "Ла Скала" в Милано? По твойте критерии да са я бутнали одавна
    —цитат от коментар 6 на uq


    Ла Скала е на 250 години и изглежда отлично. Как може да сравнявате това недоразумение построено в стил Мусолини през 1940 година по време на италианската окупация с Ла Скала ? Самите италианци дълбоко презират всичко построено от Мусолини.

  11. 11 Профил на Rex
    Rex
    Рейтинг: 751 Неутрално

    Еди Рама е добър приятел на Боеку.
    —цитат от коментар 2 на grem


    Еди Рама е художник. Боко е мутрак.

  12. 12 Профил на Пламен  Данаилов
    Пламен Данаилов
    Рейтинг: 483 Неутрално

    До коментар [#11] от "Rex":

    То и други художници имаше в миналото...

  13. 13 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1775 Неутрално

    Що за неадекватна статия!? Морално и физически остарели сгради се премахват навсякъде. Много повече сгради се премахват в Нидерландия и Франция отколкото на балканите, но там няма да видите местен журналист, който да плюе родината си и да обяснява колко е изостанала.

  14. 14 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1518 Неутрално

    До коментар [#9] от "Rex":

    Голяма част от германските аутобани са строени от Адолф Хитлер. Но германците не ги разрушават и не ги мразят. Олимпийската щафета с оганя сйщо е творение на Хитлер, но все още се провежда. Никой не протестира, явно. Софийската джамия Баня Башъ е строена от османския султан през 16-ти век и не е много приятна като архитектура, но никой българин не я пипа и не я събаря. Медичите във Флоренция са избили и изтезавали хиляди невинни граждани, но техните сгради и до днес се считат за произведения на Ренесанса и за нацонална ценност. Мога да дам още десетки примери.

    Не е важно кой е сложил тухлите в една сграда, а каква полза има сградата за обществото. Театърът е сграда за възвишена култура, средище на изкуството и свободата на мислене, свободата на интерпретацията. Дали тухлите ги е сложил албанец или италианец, какво значение има? Важен е символът на театъра, а не кой го е строил и кога го е строил. Ако за италианците Ла Скала е ценност, то за албанците в Тирана този скромен театър също е ценност.

    Точно на обратни спектър са МОЧА и Мавзолеят в София, символизиращи превъзходството на съветско-комунистическият строй над българите. Новото българско робство пред една идеологическа диктатура. Едното вече го сринаха, сега чакаме и другото.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  15. 15 Профил на Rex
    Rex
    Рейтинг: 751 Неутрално

    До коментар [#9] от "Rex":Голяма част от германските аутобани са строени от Адолф Хитлер. Но германците не ги разрушават и не ги мразят. Олимпийската щафета с оганя сйщо е творение на Хитлер, но все още се провежда. Никой не протестира, явно. Софийската джамия Баня Башъ е строена от османския султан през 16-ти век и не е много приятна като архитектура, но никой българин не я пипа и не я събаря. Медичите във Флоренция са избили и изтезавали хиляди невинни граждани, но техните сгради и до днес се считат за произведения на Ренесанса и за нацонална ценност. Мога да дам още десетки примери. Не е важно кой е сложил тухлите в една сграда, а каква полза има сградата за обществото. Театърът е сграда за възвишена култура, средище на изкуството и свободата на мислене, свободата на интерпретацията. Дали тухлите ги е сложил албанец или италианец, какво значение има? Важен е символът на театъра, а не кой го е строил и кога го е строил. Ако за италианците Ла Скала е ценност, то за албанците в Тирана този скромен театър също е ценност. Точно на обратни спектър са МОЧА и Мавзолеят в София, символизиращи превъзходството на съветско-комунистическият строй над българите. Новото българско робство пред една идеологическа диктатура. Едното вече го сринаха, сега чакаме и другото.
    —цитат от коментар 14 на Lou


    А не мислиш ли че за много албанци тази сграда е символ на окупацията на Мусолини, точно както МОЧА за нас е символ на Съветската окупация ? За Хитлер си много в грешка. Пусни Колизеума на Хитлер на Гугъл да видиш какво ще ти излезе.

  16. 16 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2642 Неутрално

    Харае Рама, харае Рама, Рама, Рама, харае Рама!

  17. 17 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 938 Неутрално

    Всъщност някой обърна ли внимание на това изречение:
    С процедурни хватки и събарянето на театъра в Тирана - инкубатор на свободната мисъл в последните години - се оказа законно след решение на местните власти в столицата.
    Сградата не била красива, била строена при италианската окупация ... Протестите май нямат много общо със самата сграда.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK