Германия се върна в "Луфтханза", за да я спаси и защити от купувачи

Германия се върна в "Луфтханза", за да я спаси и защити от купувачи

© Reuters



Германското федерално правителство се съгласи да помогне на "Луфтахнза" с 9 млрд. евро, като след 23-годишна пауза се завърне в собствеността и ръководството на авиокомпанията и я защити от евентуални враждебни опити за придобиване от конкурент.


Това е най-голямата подобна корпоративна операция от началото на пандемията и не е необичайна - помощ искат още Air France-KLM или американските American Airlines, United Airlines и Delta Air Lines. Федералното правителство в Берлин напусна участието си в големи компании, но остава голям акционер в Deutsche Post и Deutsche Telekom, както и 15% от Commerzbank, която спаси по време на финансовата криза преди десетилетие.


Средствата трябва да бъдат върнати с минимална печалба за държавата, обяви финансовият министър Олаф Шолц. Срещу тях държавата получава 20% дял, който може да се увеличи до 25% плюс една акция, но това е вариант за запазване на хиляди работни места при опит някой да купи "Луфтханза". Това става през специалния инструмент от 100 млрд. евро, създаден заради кризата - Фонд за стабилизиране на икономиката (Wirtschaftsstablisierungsfonds, или WSF).




Преговорите с правителството продължиха седмици наред, докато светът бе блокиран от пандемията, пътуванията и летният туристически сезон на практика се провалиха, а ръководството обмисляше колко от собствеността да отстъпи срещу финансова подкрепа.


В крайна сметка се стигна до емитиране на допълнителни акции, които WSF изкупи по 2.56 евро за брой, което прави около 300 млн. евро. След новината акциите на "Луфтханза" поскъпнаха със 7.5% до 8.64 евро за брой.


Новият акционер получава право да назначи двама от членовете на Надзорния съвет, като единият от тях ще ръководи комисията за одит. Няма да се изплащат дивиденти и се намаляват заплатите на ръководството.


"Луфтханза" е оперативно здрава и с добри перспективи да печели, но изпадна в затруднение заради коронавируса, обявиха министерствата на икономиката и финансите. "Помощта е за ограничен период", допълва съобщението. Плановете са акциите да бъдат продадени до края на 2023 г.


Държавата налива в компанията 5.7 млрд. евро срещу т.нар. тихо участие, т.е. няма да гласува с акциите си на общите събрания на акционерите по въпроси, които не са свързани с възможно поглъщане на "Луфтханза". Други 3 млрд. евро са 3-годишен кредит от група търговски банки, предвождани от държавната банка Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW).


Общата сума от 9 млрд. евро е доста сериозна на фона на сегашната пазарна капитализация на "Луфтханза" от 4 млрд. евро. WSF ще получава 4% фиксирана доходност за 2020-2021 г., като тя постепенно се покачва до 9.5% през 2027 г. Ако се пропусне плащане по тази помощ, участието на WSF в капитала на компанията може да се увеличи до 5% (но не по-рано от 2024 г.), а след това - с още 5% (през 2026 г.). Когато "Луфтханза" върне парите, WSF е длъжен да продаде пакета си на пазарна цена не по-късно от 31 декември 2023 г.


Условията трябва да бъдат одобрени от ръководството на компанията и от извънредно събрание на акционерите. Съгласието си за тази държавна помощ трябва да даде и Европейската комисия.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK