По-малко офис площи, повече зеленина - това ли ще е промяната след пандемията

По-малко офис площи, повече зеленина - това ли ще е промяната след пандемията


Корона кризата ни учи, че можем да преосмислим концепциите си за градска мобилност и развитие. Градовете ни могат да станат по-чисти и по-зелени. Разполагаме с технологията за това, разказва "Дойче веле". Ще се възползваме ли от този шанс?


Коронавирусът постигна нещо, за което природозащитниците отдавна копнеят: празни улици и празно небе. По данни на властите в Берлин, Хамбург и Мюнхен по време на седмиците на изолация по пътищата са се движили около 1/3 по-малко превозни средства. Задръствания почти не е имало, а емисиите въглероден двуокис са намелели значително.


Новата нормалност


Какво обаче ще се случи, когато всички тези, които се трудеха вкъщи, отново тръгнат към работните си места?




Според Михаел Ганзер от фирмата за пътна телематика Kapsch TrafficCom решенията на проблемите, свързани с движението и замърсяването, се крият във възможностите на "умния" град: "С едно интелигентно настройване на светофарите задръстванията могат да бъдат ограничени с 25%", казва той. С помощта на изкуствения интелект и т.нар. големи данни (Big Data) дигиталните технологии могат да покажат завидни резултати с малко усилия, уверява Ганзер.


Една от възможностите е свързването в мрежа на автомобилите и светофарите. "Новите автомобили вече разполагат с такива устройства, а всеки телефон има програми за локализиране." Ще рече, че нужната инфраструктура вече отчасти съществува, само трябва да бъде надградена, добавя Ганзер.


В Мадрид, Мумбай и Кито вече работят системи, пренастройващи светофарите спрямо актуалния трафик. Ганзер казва, че изграждането на системата струва на един гражданин около 2.50 евро, а поддръжката - около 1 евро на година. В същото време при 25% по-малко задръствания всеки спестява около 500 евро годишно. Технологията води до ограничаване на вредните емисии, а лентите за движение могат да бъдат реорганизирани така, че да има повече пространство за колоездачи и пешеходци.


Сензори и термокамери


Мартин Елдрахер, директор на IT компания, също вижда шансове в ограниченията, възникнали заради пандемията. "Цифровите технологии могат да помогнат за прилагане или смекчаване на мерки, например за социална дистанция". Сензорите биха помогнали за спазване на дистанция на работните места, а чрез термокамери може да се осъществява контрол при обществения транспорт и на големи събития.


Според Елдрахер градовете трябва да инвестират в дигитална инфраструктура. "Ако един град събира текуща информация за трафика, строителните дейности и емисиите с помощта на сензори и камери и я предоставя на открита платформа за данни, общински или частни дружества могат да я преработват и предоставят на участниците в движението - направо на таблото на автомобила или в смартфона", посочва експертът.


Персонализирани услуги от авиолиниите


По данни на Международната асоциация за въздушен транспорт IATA браншът очаква загуби за около 300 милиарда евро за тази година. Според експерта по въздушен транспорт Йоаким Кирш в дългосрочен план обемът на работа ще бъде 75% в сравнение с нивата от преди избухването на пандемията.


"Броят на командировките най-вероятно ще намалее, тъй като домашният офис и видеоконференциите доказаха своята ефективност. Броят на ваканциите също ще намалее, защото много хора няма да могат да си ги позволяват и офертите за почивки ще бъдат ограничени", казва Кирш.


По-малко офис площи, повече зеленина - това ли ще е промяната след пандемията


Според него компаниите трябва отново да обърнат внимание на качеството, както и да се насочат към дигиталната трансформация. "Цялата верига на предоставяне на услуга на пътника трябва да бъде преосмислена и да стане много по-лична", смята той. "С помощта на масиви от данни и анализ желанията на клиента могат да се изпълняват до най-малкия детайл", казва Кирш. Такава нова услуга е например доставката на багаж.


По-малко офис площи, повече зеленина?


Пред ново предизвикателство е изправен и секторът на недвижимите имоти. Много директори на фирми се замислят дали са им необходими големи фирмени сгради, щом работата от вкъщи функционира добре.
Шефът на "Морган Стенли" Джеймс Гормън обяви, че една голяма част от 80-те хиляди служители на фирмата ще продължат да работят у дома и след края на пандемията. Проучване сред брокерите в Германия сочи, че 20% от офис сградите скоро няма да бъдат използвани.


"Кризата с коронавируса повлия като катализатор на урбанистичното развитие", казва архитектурният критик Никлас Мак. Занапред сградите ще трябва да предлагат достатъчно пространство, за да не бъдат застрашавани животът и здравето на работещите.


Това означава по-малко небостъргачи, по-обширни търговски центрове, повече пространства за срещи и комуникации. А прилежащата инфраструктура, включително пътища и паркинги, може да отстъпи място на зелени площи и фитнес зали.

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2877 Неутрално

    силно се съмнявам

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  2. 2 Профил на Panda
    Panda
    Рейтинг: 1056 Неутрално

    Тези неща съм ги чел и преди пандемията.

  3. 3 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3201 Неутрално

    Зависи колко струва един умрял сътрудник. Ще направим сметка ще видим, дали си струва да има промени.

  4. 4 Профил на yzf55651026
    yzf55651026
    Рейтинг: 39 Неутрално

    Дигитализации, сензори, умни градове - пълни глупости. Лекуване на симптомите с излишно усложняване и разходи, всички проблеми могат да се решат много по-просто и фундаментално.

  5. 5 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3086 Неутрално

    В същото време при 25% по-малко задръствания всеки спестява около 500 евро годишно.
    _________________
    Задръстванията са печалба за петролните олигополи.
    За ЕС не е проблем да се направи градски транспорт който да е безплатен или по половин евро на ден и бързи електрически влакове за за по 1-2 евро на 100км !
    Ама нали на дневен ред е как да спасяваме автомобилните компании и да се субсидират да вирнат производството по места? Ако до Бургас или Солун се стига за 1 час с влак на Балканите ще е доста по-еко живота през лятото!


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  6. 6 Профил на Black Label
    Black Label
    Рейтинг: 400 Неутрално

    Когато една работа може да се свърши от което и да е място на света, не виждам защо трябва да бъдеш затворен на точно определено за голям брой часове. Ако офисите станат по-малко, ще се освободи пространство и няма всичко да е толкова нагъчкано. Отделно трафикът ще бъде по-малко и въздухът ще стане по-чист. Хората ще са по-малко стресирани. Редица ползи има от хоум офиса.

  7. 7 Профил на germina
    germina
    Рейтинг: 699 Неутрално

    Съмнява ме това да се случи, но определено като идея звучи изключително добре.

  8. 8 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 922 Весело

    Превод: много от драпащия кариеристки офис планктон ще се върне на село, където му е мястото.

  9. 9 Профил на army
    army
    Рейтинг: 595 Неутрално

    Превод: много от драпащия кариеристки офис планктон ще се върне на село, където му е мястото.
    —цитат от коментар 8 на lil_alex


    Факт е, че ще се случи постепенно, както и е факт, че тази криза с пандемията ни показа, че много компании могат да осигурят много по-гъвкав работен ден на своите служители без по никакъв начин да се загубят нивата им на висока продуктивност.

  10. 10 Профил на hifi_hifi
    hifi_hifi
    Рейтинг: 449 Неутрално

    а производствата какво да правята. Да раздадат на работниците по една машина да си я инсталират в хола ли?
    освен това покрай тоя вирус трафика се увеличи (който може се качва на кола и избягва градския транспорт) и то при положение, че училищата не работят

  11. 11 Профил на yzf55651026
    yzf55651026
    Рейтинг: 39 Неутрално

    До коментар [#6] от "Black Label":

    Нема нищо лошо в офисите, работният процес и комуникацията там вървят по-добре, но да ги разхвърлят в повече и по-малки градове, вместо да ги концентрират в 10-20 мегаполиса. Населението може да се разпредели в по-малки и зелени градове, в които нема да има задръствания и лесно ще се стига пеш или с колело до всека точка.
    Да висиш по задръствания или в градския транспорт часове наред всеки ден е пилеене на живота и здравето; време, което може да отиде за допълнителен сън. Отделно мръсният въздух, шумовото, светлинно и електромагнитно замърсяване, рискът от епидемии, високите цени, повишената криминогенна обстановка, десоциализацията и пр. недостатъци на големия град.

  12. 12 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1121 Неутрално

    Нема нищо лошо в офисите, работният процес и комуникацията там вървят по-добре, но да ги разхвърлят в повече и по-малки градове, вместо да ги концентрират в 10-20 мегаполиса. Населението може да се разпредели в по-малки и зелени градове, в които нема да има задръствания и лесно ще се стига пеш или с колело до всека точка.
    —цитат от коментар 11 на yzf55651026

    Хората сами искат да се тикат в мегаполиси. Ако живееш примерно в Ловеч, там може би ще има 2-3 фирми от твоя бранш. Ако има съкращения какво - вдигаш къщата, жената и децата и се местиш в Стара Загора?
    А в мегаполиса има 20 фирми от твоя бранш - ако в една не ти потръгне, скараш се с шефа, или фалира - отиваш в другата. Отделно много хора изкарат 1-2 години в едната, отидат в друга за по-висока заплата, след 1-2 години в трета... Знаеш ли колко такива хора познавам? Даже някои след време се връщат в първата, вече на по-висока позиция.
    Тази мобилност е изключително ценена от младите професионалисти, затова се бутат в мегаполиса. Отделно дето там имат забавления, дискотеки, възможност да се срещат с жени/мъже, култура, театри и т.н. В малкия град тези неща ги няма.
    Бабите и дядовците даже и те не щат в малкия град - ето във Видин например болницата била трагедия, нямало лекари... ами че те бабите всеки месец са на лекар. Ако легнат да мрат, да няма да ги кара линейката на 200 километра, я? И те искат да са в големия град.

  13. 13 Профил на yzf55651026
    yzf55651026
    Рейтинг: 39 Неутрално

    До коментар [#12] от "Камен":

    Да беше помислил малко преди да пишеш наизуст. Първо, не става въпрос за Ловеч и Видин, те са по 30-35 хил. души и на практика там липсват млади хора, за да са некакъв еталон. Как точно реши, че обратното на "мегаполиси" са градове тип Ловеч?
    В градове с до 200-300 хил. жители може да има достатъчно фирми, а който не успее да си намери работа, спокойно може да се премести в друг град. И сега голема част от живеещите в мегаполиси не са от там и са се преместили от друго место, така че тоя тип служители са достатъчно мобилни и не притежават собствени жилища. Отделно, че градовете могат да се профилират и да привличат приоритетно компании от една или неколко свързани индустрии, които да свържат и с учебните заведения. Тогава ако напуснеш ще е по-лесно да си намериш нова работа в същия град.
    Какви срещи с мъже и жени в мегаполиса? Там хората са много по-асоциални и затворени, съсредоточени в работата си. Във всеко село имаш по-голем шанс да се запознаеш с представител на другия пол, отколкото в големия град. Та те дори и със съседите си не общуват, роднините им са далеч, приятели почти немат, само колеги. Отделно, че немат и време за социален живот (изяжда го пътуването от/до работа) и годините им минават по схемата работа-вкъщи и кесене в соц. мрежи.
    Да, в малките градове има по-малко развлечения, но една от главните причини за това е, че не успяват да задържат младото население от една страна, и по-ниските доходи от друга. Ако се развият и младите хора се увеличат, по естествен път ще нарасне и търсенето/предлагането на развлечения и култура. Развитието на туризма също може да допринесе за това.
    Колкото до линейките, естествено, че говорех за развитие на по-малките градове, а не за сегашното им състояние в България. За да се превърнат в атрактивни места за работа и живеене, следва да се инвестира в здравеопазване, образование, екология, транспорт, градска среда и пр.

  14. 14 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1121 Неутрално

    До коментар [#13] от "yzf55651026":

    Хубаво го говориш, но практиката го опровергава. И не само в България, в цял свят е така. Хората обичат да се тикат в градовете. Това им е явно естествената наклонност - никой не ги кара насила, в повечето държави няма ни жителство, ни разселване. Държавата ли, или някой философ трябва да се меси и да бута обществото накъдето той смята за правилно, вместо да го остави да си следва естествените тенденции?
    Селата и градовете са отворени за всеки - който иска, може да отиде там. След като не отиват, а вървят в обратната посока, явно има защо.

  15. 15 Профил на yzf55651026
    yzf55651026
    Рейтинг: 39 Неутрално

    До коментар [#14] от "Камен":

    Ти май упорито продължаваш да си праскаш наизуст и да не четеш какво пиша. Сега пък в градовете се тикали, а аз за села и паланки ли пиша? Хем уточних, че не говоря дори и за малките градове тип Ловеч, то пак не разбрало. Проблемът не е в градовете, а в огромните градове. И нема как да ми говориш за практики, след като не описвам сегашното положение (ОЧЕВИДНО), а идеалното, за което са нужни определени действия и инвестиции.
    Следване на естествени тенденции = хаос. Нали ревете срещу "Бетономорието", срещу монополите - ами и те са естествени тенденции. Войните също са естествени тенденции, екологичните катастрофи и те. Една естествена тенденция може да е и добра, може да е и лоша, зависи накъде тръгне, затова те требва да се насочват в правилната посока.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK