Българите вярват най-много на БНР, "Дневник" е сред най-четените онлайн медии

Българите вярват най-много на БНР, "Дневник" е сред най-четените онлайн медии

© Скрийншот reutersinstitute.politics.ox.ac.uk



Българското национално радио е медията с най-голямо доверие на гражданите. Същевременно "Дневник" е както в първите десет по този показател, така и в списъка на водещи онлайн медии по седмична употреба.


Това са изводите от доклада Digital News Report 2020 на Института за изследване на журналистиката "Ройтерс" към университета в Оксфорд.


Според него 55% от българите вярват на "Дневник", 20% е седмичната употреба (като почти половината ползват "Дневник" над три пъти дневно).




В класацията на медии, ползващи се с най-голямо доверие, след БНР (72%) са БНТ (71%), "Нова" (69%) и Би Ти Ви (68%). С малки разлики списъкът продължава с Novini.bg (60%), "Капитал" (59%) и "24 часа" (58%), с еднакъв процент на доверие са "Дневник", "Труд", Dir.bg и "регионален или местен вестник".


В класацията, достъпна в частта от доклада за България, се вижда още, че обществените БНР и БНТ достигат до по-малко публика в сравнение с търговските конкуренти. Високо в списъка в категория "Телевизия, радио и печат", освен "Нова" (която е първа) и Би Ти Ви са също така "България он Еър" и "ТВ Европа", след БНР и "Телеграф" е и "Канал 3".


Българите вярват най-много на БНР, "Дневник" е сред най-четените онлайн медии

© Скрийншот reutersinstitute.politics.ox.ac.uk


Доверието спада, потреблението се променя


Доверието към новините е спаднало - 33% спрямо 40 в предишния доклад.
Институтът отбелязва, че "много от българските телевизионни мрежи сега са собственост на бизнесмени с политически връзки". Освен това много новинарски организации са станали зависими от "финансиране от проправителствени олигарси или чужди фондации" и това "на свой ред може да е намалило независимостта или доверието".


Друга интересна тенденция за България е, че достигането на новини през мобилни устройства се е увеличило за 2 години (от 67 на 74%) за сметка на десктоп (от 78 на 66%).



"Все още действат независими медии в печата и онлайн, докато употребата на новини в социалните мрежи е сред най-високите в Европа."


За илюстрация в категория "онлайн" са 86% (и това включва и социалните мрежи) от българите, 71% ползват само онлайн медии, 77% - телевизия, 24% - печат. Последната категория е единствената с увеличение от 1 пункт спрямо доклада от 2018 г. (другите са със спад от 1-2 пункта).


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK