След поредната аматьорска реставрация в Испания, експертите искат по-строги закони

Картината "Непорочното зачатие" преди и след "реставрацията

© CEDIDA POR COLECCIONISTA / EUROPA PRESS

Картината "Непорочното зачатие" преди и след "реставрацията



Експертите по консервация в Испания призоваха за затягане на законите, регламентиращи реставрационните работи, след като копие на известна картина на бароковия художник Бартоломе Естебан Мурильо стана най-новата от дългата поредица произведения на изкуството, която претърпяха обезобразяваща реставрация.


Частен колекционер във Валенсия е платил 1200 евро на реставратор на мебели, за да почисти картината на Мурильо "Непорочното зачатие", съобщава британският в. "Гардиън". Работата не е минала по план и лицето на Дева Мария е оставено неузнаваемо въпреки два опита да бъде възстановено до първоначалното състояние.


Случаят неизбежно доведе до сравнения със скандалния инцидент преди осем години, когато възрастна жена без разрешение реставрира ценна фреска с изображение на Иисус Христос в североизточния испански град Борха. Няколко години по-късно реставрацията на статуя от XVI век "Св. Георги и дракона" в Северна Испания бе оприличавана на комиксовия герой Тинтин и на играчка от "Лего".




Фернандо Карера, професор в Училището за опазване и възстановяване на културното наследство в Галисия, заяви, че подобни случаи подчертават необходимостта работата да се извършва само от подходящо обучени реставратори.


Фреската на Иисус Христос преди и след "реставрацията"

© Centro de Estudios Borjanos

Фреската на Иисус Христос преди и след "реставрацията"


"Не мисля, че този човек - или тези хора - трябва да бъдат наричани реставратори", каза Карера пред "Гардиън". "Нека бъдем честни: те са аматьори, които осакатяват предметите. Те унищожават нещата."


Карера, бивш президент на Професионалната асоциация на реставраторите и консерваторите в Испания (Acre), каза, че законът понастоящем позволява на хората да участват в проекти за реставрация, дори и да им липсват необходимите умения.


Въпреки че реставраторите са "далеч по-малко важни от лекарите", признава той, секторът трябва да бъде строго регулиран в името на културната история на Испания. "Виждаме такива неща да се случват отново и отново. Парадоксалното е, че това показва колко важни са професионалните реставратори. Трябва да инвестираме в нашето наследство, но дори преди да говорим за пари, трябва да сме сигурни, че хората, които предприемат този вид работа, са били добре обучени в него."


Можете ли да си представите, че просто всеки може да прави операции върху хора? Или на всеки да е позволено да продава лекарства, без лиценз на фармацевт? Или някой, който не е архитект, да има право да изгради сграда?


Фернандо Карера,

професор в Училището по консервация в Галиция


Мария Борха, един от вицепрезидентите на Acre, също каза, че инциденти като възстановката на Мурильо са "за съжаление далеч по-чести, отколкото си мислите". Пред Europa Press, която съобщи новината за "ремонта" на картината, тя добави: "За тях научаваме само когато хората ги съобщават в пресата или в социалните медии, но има многобройни ситуации, когато работата се предприема от хора, които не са обучени."


Испания има огромно количество културно-историческо наследство заради всички различни групи, преминали през страната през вековете, оставяйки след себе си своята култура и паметници.


Друга част от проблема според Карера е, че "на някои политици просто не им се занимава с културното наследство", което означава, че Испания не разполага с финансовите ресурси, за да опази всички съкровища от миналото си. "Разбира се, че не е толкова важно като здравеопазването или безработицата - има много по-важни неща. Но това все пак е нашето наследство", казва той.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK