
© Reuters
През последното десетилетие столицата на Португалия намали използването на електричество и вредните за климата емисии, инсталира една от най-големите мрежи за зареждане на електрически автомобили в света и разшири зоните за колоездене, отдих и парковете.
Промените доведоха до по-малко замърсяване на въздуха, намалиха разходите и тази година градът бе обявен за "Зелена столица на Европа" за 2020 г. - първото такова обозначение за столица в Южна Европа.
Но Лисабон все още се бори да съживи центъра на града, затиснат от високите цени на жилищата и разпространението на апартаменти, които се отдават под наем на туристи, което принуждава много хора да ползват автомобили, за да стигнат до работа от домовете си в предградията, заяви кметът Фернандо Медина пред "Ройтерс".
Сега управата на града иска да използва епидемията от коронавирус, за да насочи Лисабон към един по-устойчив модел на жилищно развитие.
Новата програма Renda Segura - "сигурен доход" - е насочена към собствениците на апартаменти, които се възползват от туристически бум в града. Целта на програмата е тези жилища да бъдат давани под наем на местните жители, като градът ще гарантира редица финансови облекчения за собствениците.
Понастоящем около 25 000 апартамента са регистрирани за краткосрочни наеми за туристи, около 8% от общия брой жилища в града, каза Медина, който от 2015 г. ръководи Лисабон, град от половин милион души.
Идеята за Renda Segura предхожда пандемия, но липсата на туристи в момента, и нулевите доходи, може да направят предложението по-примамливо за собствениците.
-
В рамките на програмата за 4 млн. евро собствениците, които се съгласят да отдадат апартаментите си на местни жители за пет години, няма да плащат данък върху доходите от наем, които ще бъдат гарантирани от града. Жилищата ще бъдат предлагани на млади лисабонци, наемът няма да надвишава една трета от нетния им доход, а разликата от пазарния курс ще бъде субсидирана от общината.
Досега около 100 собственици на апартаменти са изразили интерес към програмата, която има за цел да осигури 1000 жилища тази година.
"В момента те не получават нищо. Всъщност намираме решение за тях", каза кметът.
Искаме град с по-малко замърсяване, с повече хора, с много по-малко неравенство и с много повече възможности за всички
кмет на Лисабон
Планът има за цел да върне жителите в центъра на града, които избягаха от покачващите се цени и туристите - като същевременно намали пътуванията с автомобили, задръстванията и замърсяването на въздуха, каза Медина, който продължава зелената програма на предшественика си Антонио Коста, сега премиер на Португалия.
Собствениците може и да се надяват на бързото завръщане на туристите и големите печалби, което би било пречка за програмата.
"Много от собствениците залагат, че туризмът ще се възстанови и ще бъде както преди", каза Медина. "Но мисля, че това не е добър облог".
Разумни зелени решения
Ограниченията по време на кризата ускориха и други зелени промени в Лисабон - от разширяване на пешеходните зони до добавянето на около 100 нови публични пространства, с още предвидени до септември.
Предвижда се да бъдат изградени повече от 100 км нови колоездачни пътеки преди следващата пролет, около 80% от тях през тази година, като за първи път новите маршрути ще бъдат насочени към свързването на домове и работни места, каза той.
Медина разглежда пандемията на коронавирус като "момент за ускоряване на програмата за устойчивост", която в Лисабон се съсредоточава върху намаляването на разрастването на града, автомобилите и пътуванията и създаването на по-плътен, "велосипеден" град с по-достъпни жилища.
"Трябва да сме смели и да действаме бързо. Имаме възможност и трябва да я използваме", каза той. От голяма помощ за плана е по-широкото разбиране на ползите от някои от зелените промени - въздухът в Лисабон се изчисти с по-голямата употреба на колела.
"Има признаци, че хората са по-наясно и желаят да направят нещата по различен начин", въпреки че рискът хората да се върнат в колите си, особено заради опасенията за обществения транспорт в момента, е значителен, смята Медина. Кметът също така се надява да убеди предприятията да подкрепят предложените промени, като например повече работа от дома и работа на смени за служители, които отиват до работните си места, за да се намалят задръстванията и да се направи възможно социалното дистанциране в обществения транспорт.
-
- И градската управа, и правителството обявиха, че една четвърт от служителите им вече ще работят от дома.
Лисабон вече има "Зелен пакт" с повече от 200 компании в града, който вече доведе до обособяването на места за паркиране на велосипеди, за електрически превозни средства и устойчиво използване на енергия, каза кметът.
За да постигнем по-голям напредък в екологичното възстановяване, ще трябва да намерим мерки, които са не само зелени, но и хората смятат за разумни, каза Медина. "Ако това не са наистина практически решения, ще бъде трудно да продължим с тази програма."
tsvetko_51
Рейтинг: 1756 НеутралноМного приятен град и хората са доста приятелски и любезно настроени.
selqnin
Рейтинг: 2169 НеутралноБраво на Фернандо Медина!
Така се прави.
Уважение?!
cgx03646116
Рейтинг: 46 НеутралноРазумни зелени решения
Jazzdevil
Рейтинг: 1302 НеутралноЯко социализъм във всичките им изброени "зелени" решения...
falcone
Рейтинг: 1278 НеутралноДо коментар [#4] от "Jazzdevil":
Ако опазването на околната среда е социализъм всички трябва да сме такива.
karatista
Рейтинг: 2672 Неутралномного опазен и доста поддържан е Лисабон! браво на португалците
Jazzdevil
Рейтинг: 1302 Неутрално"Предвижда се да бъдат изградени повече от 100 км нови колоездачни пътеки..."
Този град е построен между 7 бая стръмни хълма - типичната картичка-емблема на Лисабон е трамвай на стръмна улица със стълби и парапет. Освен това и португалците по принцип са една от най-слабо спортуващите нации в света - предполагам поради горните две причини за 10-ината пъти когато съм бил в Лисабон да съм видял има-няма 50-ина велосипедисти по улиците.
Jazzdevil
Рейтинг: 1302 НеутралноДо коментар [#5] от "falkoneti":
Тези "решения" за държавно наемане на частни имоти за млади семейства за 5г период спомагат за опазването на околната среда толкова колкото и Истанбулската конвенция предотвратява насилието над жени в Турция и Албания.
Jazzdevil
Рейтинг: 1302 НеутралноВие не знам дали сте ходили там - Лисабон е градът за който може да се каже, че е някак чаровно запуснат (особено в центъра си)
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
karatista
Рейтинг: 2672 НеутралноДо коментар [#9] от "Jazzdevil":
ние да. посещавали сме го. точно защото не е агресивно реставриран. чаровно запуснат е много готино казано, то няма нужда да е по германски лъснат.
cgx03646116
Рейтинг: 46 Неутрално[quote#11:"Jazzdevil"][/quote]
Словото на словото, батюшка. Само комундетата искате да забраните нещо.
deaf
Рейтинг: 2240 НеутралноДо коментар [#10] от "cgx03646116":
Най-много пари за "зелена" енергия и технологии в света дава Тръмп - $743млрд.! В такъв случай той трябва да е от "вашите хора"...
До коментар [#9] от "Jazzdevil":
vassilun
Рейтинг: 4349 НеутралноЛисабон (500 000) е с четири пъти по-малко жители от София (2 000 000)! Колкото един град е по-малък (а и по-древен), толкова по-лесно се управлява!
karatista
Рейтинг: 2672 Неутралновиж си пак математиката - urban, metro и т.н.
Роси
Рейтинг: 7290 Неутрално"градът бе обявен за "Зелена столица на Европа" за 2020 г."
Браво!
Norman Granz
Рейтинг: 2781 НеутралноЛисабон е един от любимите ми европейски градове - наред с Любляна, Цюрих, Виена (естествено) и Баден Баден.
НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.На индивиди, които харесват градове като Москва, няма как да им е по вкуса. ☠️
vassilun
Рейтинг: 4349 НеутралноДо коментар [#16] от "karatista":
Portugal - 10 Largest Cities
Name Population
1 Lisbon , Lisbon 517,802
2 Porto , Porto 249,633
3 Amadora , Lisbon 178,858
4 Braga , Braga 121,394
https://www.geonames.org/PT/largest-cities-in-portugal.html
Dark
Рейтинг: 1724 РазстроеноСофия построи 0 велоалеи през карантината, не посади нито едно дърво. Само ремонтира.
karatista
Рейтинг: 2672 Неутралноcapital 500k, urban 2.7M, metro 2.8M
Panda
Рейтинг: 221 НеутралноА на Лондон?
Всъщност кога си ходил в Москва?
Panda
Рейтинг: 221 НеутралноВсъщност обратното - гледаме "уплътняване" на кварталите за сметка на зелените площи и изяждане на парковете за строителство - примерно териториите около бившия "СофияЛенд"
vassilun
Рейтинг: 4349 НеутралноДо коментар [#21] от "karatista":
Статията е за Лисабон!
Цитат: "каза Медина, който от 2015 г. ръководи Лисабон, град от половин милион души."
stanimirkou
Рейтинг: 103 НеутралноТака се прави, трябва да се извлича положителното от тази неприятна ситуация.
гошо
Рейтинг: 905 ЛюбопитноДо коментар [#17] от "Роси":
гошоСамо не разбрах ,как хем са намали употребата на електроенергия пък са увеличили зареждачките на Ел автомобили