
© Woola
Опаковки от вълна, вместо найлоновите балончета, които деца (а и възрастни) обичат да пукат, след като получат онлайн доставките си?
Тази идея принадлежи на естонската стартираща компания Woola, която се надява да постигне две цели: да оползтвори иначе изхвърляната вълна и да облекчи замърсяването на околната среда.
"Като собственици на онлайн магазин, видяхме колко много пластмасови отпадъци се създават с всеки пакет. Потърсихме полезна за околната среда алтернатива и открихме вълната като решение. Сега работим с първите си клиенти, за да създадем повече опаковки", каза за "Дневник" Анна-Лииса Палату от Woola.
"Връщането на пакети е скъпо и сложно; биоразградимите опаковки не се разграждат в домовете и всъщност имат ужасен отпечатък. Алтернативите от растения са тежки и скъпи", посочват от компанията. Според наблюденията на Палату, компаниите са готови да платят повече за устойчива алтернатива на пластмасата, но разликата в цената не бива да е значителна.
Woola е тазгодишният победител в конкурса InnoEnergy PowerUp! В него има над 360 участника от 20 държави (включително България) и той избира стартъп на годината в целия регион на Централна и Източна Европа. Първенецът печели финансиране на стойност 50 хил. евро.
InnoEnergy е публично-частно партньорство, което инвестира в устойчиви енергийни решения - досега над 560 млн. евро в повече от 480 продукта. Българският партньор е "Клийнтех България" CleanTech Bulgaria - бизнес мрежа, фокусирана върху чисти технологии, иновации и устойчиво развитие. Тя е и официален партньор на Европейския институт за иновации и технологии (ЕИТ).
© Woola
В Естония се изхвърлят 153 тона вълна годишно, защото качеството ѝ не е достатъчно високо за производството на прежда. Но тя е устойчива на температури и влага, което я прави добър материал за пакетиране, освен това не отделя отровни газове в околната среда при разграждането си, за разлика от пластмасовите опаковки.
"С радост виждаме, че повечето онлайн магазини разбират без много обяснения, че е нужно да се премине към устойчиви опаковки. Това не е просто "добра възможност", а е жизненоважно при осигуряването на продължителни продажби", казват още от Woola.
"Кризата с коронавируса показа как една глобална криза засяга всекиго, независимо къде се намира и какъв е. Надявам се, че това ще доведе до осъзнавана, че не можем да се върнем към "старата нормалност", а трябва да продължим напред към нова и по-отговорна ера.", казват те.