От Колумб до Сервантес - в Испания дебатът за "колониалните" статуи е различен

Паметникът на Колумб в Барселона

© Associated Press

Паметникът на Колумб в Барселона



Христофор Колумб бе обезглавяван, обезобразяван или тихо преместван за негово добро от пиедестали в Съединените щати в резултат на протестите за расова справедливост, обхванали страната. В Испания неговите паметници все още са в безопасност.


Кметът на Барселона Ада Колау е един от малкото представители на властите, които казват, че Испания трябва да преразгледа колониалното си наследство - макар да не подкрепя плахите призиви за премахване на градския паметник на Колумб, намиращ се в края на прочутия булевард "Лас Рамблас".


Вместо това тя иска да насърчи обществен дебат за италианския изследовател, чието пристигане на Карибите през 1492 г. дава начало на испанската отвъдморска империя. Тази империя превръща Испания в световна сила и разпространява християнството и европейското образование в Америките, като в същото време изтребва местното население чрез болести и война. "Бил ли е Колумб търговец на роби? Не, но той е символ на колониалната ера. Има отворен дебат и ние мислим, че това е позитивно и необходимо", заяви в четвъртък Колау в интервю за "Асошиейтед прес".




"Консултираме се с експертите и се вслушваме в гласа на гражданските организации, за да можем да обясним този паметник. Не искаме да пренаписваме историята, но трябва да обясним историята в нейната цялост, защото обикновено тя е била разказвана от победителите и в нея не се е споменавало за кръвопролитията, експлоатацията и робството, които също са свързани с това време", изтъква Колау. Кметството, оглавено от Колау, която преди да стане политик е активист на движение за право на жилище, през 2018 г. премахна паметник на барселонския аристократ Антонио Лопес, натрупал голямо богатство с търговия на роби.


Според Колау обаче паметникът, издигнат в чест на срещата на Колумб с испанските монарси Фернандо и Исабела след завръщането на мореплавателя от първото му пътешествие през 1493 г., трябва да претърпи промяна, а не да бъде премахнат. Колау заяви, че би подкрепила премахването на част от фигурите от високия близо двеста фута пиедестал, който извисява Колумб над старото пристанище на Барселона, тъй като те


могат да бъдат възприети като обидни заради начина, по който изобразяват


туземните народи. Освен това тя би искала да се поставят обяснителни табели, с които се дава балансирана оценка на постиженията на Колумб и се споменават негативните последици от периода на европейския колониализъм, чието начало е поставено с неговите изследователски пътешествия. "Това е било време, в което е имало позитивни неща, но също така експлоатация на хора, които са живеели щастливо допреди това, а също така и истински кланета на туземни народи; ако вярвате в човешките права и демокрацията, не можете да защитавате подобно нещо", казва Колау.


В Съединените щати паметници на Колумб бяха събаряни от демонстранти или премахвани след демонстрациите заради смъртта на Джордж Флойд, след като исканията за социална и расовата справедливост вече не бяха фокусиран само върху съдбата на чернокожите, а и върху наследството на европейския колониализъм.


Напрежението достигна опасни нива в Албъкърки, Ню Мексико, където един човек бе застрелян, когато въоръжени мъже откриха огън по демонстранти, които се опитваха да съборят бронзова статуя на испански конкистадор. В Испания имаше прояви в подкрепа на движението "Животът на чернокожите има значение" след смъртта на Флойд. Част от тях бяха организирани от сдружения на испанци от африкански произход заедно с африкански мигранти, като на тях се събраха по няколко хиляди души. Африканските мигранти искаха да обърнат внимание на тежката икономическа ситуация и дискриминацията, с които се сблъскват.


Макар испанците като цяло да се отнасят с разбиране към движението "Животът на чернокожите има значение" в САЩ, мнозина недоумяват защо исканията за премахване на паметници от ерата на Конфедерацията прераснаха в искания за премахване на фигури от колониалното минало, каквито искания бяха предявени в европейски страни като Великобритания и Белгия. Излизащият в Барселона вестник "Вангуардия"


публикува на първа страница снимка на паметник на Сервантес в Сан Франциско,


изцапан с червена боя. В придружаваща снимката статия се посочва, че авторът на "Дон Кихот", който не е имал нищо общо с испанските колонии, сам е бил роб на берберски пирати в продължение на няколко години.


Миналия месец паметник на испанския свещеник Хуниперо Сера бе съборен в парка Голдън гейт в Сан Франциско. Три дни по-късно друг паметник на Сера бе обезобразен на остров Майорка, където се е родил той през 18 век - рядка за Испания проява срещу паметник от колониалната ера. Министър от правителството подкрепи поставянето под въпрос на личността на Сера, но правителството защити наследството на Сера, като заяви, че той първи се е обявил в защита на туземното население - твърдение, което критиците му оспорват.


През 2016 г. паметник на Ернан Кортес в родния му град Меделин в Западна Испания бе изцапан с червена боя от група активисти заради кървавото завоюване от конкистадора на територията на сегашно Мексико. Тази протестна проява обаче не доби популярност. Останалите паметници на Колумб,


когото мнозина испанци възприемат като откривател, а не като колонизатор,


също не станаха източници на спорове. Испанското правителство активно използва дипломатическите си лостове в Съединените щати, като в писма до властите се противопоставя на негативните интерпретации на това, което то възприема като "испанското наследство" в САЩ. Давид Гарсия, преподавател по история и експерт по американските колонии на Испания, изрази съжаление във връзка с "повърхностния" според него поглед върху историята, който имат част от демонстрантите. "Има хора в Испания, които са притеснени докъде ще доведе това, защото бъдещето не може да бъде базирано на невежество. Хуниперо Сера е имал идеи, смятани за прогресивни по негово време, а Сервантес е автор на едно от най-въздействащите произведения на всички времена. Всички сме деца на миналото си. Това, което не можем да правим, е да съдим за случилото се преди векове с нашите собствени критерии", казва Гарсия.


Жорди Гуише, професор по история в университета на Барселона и експерт по обществени паметници в качеството си на директор на Европейската обсерватория на паметите,


е на мнение, че Испания не е направила равносметка на имперското си минало,


защото испанското общество все още е болезнено пропито от конфликтни спомени за Гражданската война от 1936-1939 г. Много паметници и имена на места от времето на Франко са премахнати, но все още се води разгорещен дебат за това какво да се прави с десетките хиляди цивилни жертви на войната и жертвите на последвалата репресия на десните, които и до днес лежат в масови гробове.


"Фокусът на колективната памет винаги е насочен към най-скорошната травма. Налице е нескончаем дебат за паметта (...) за Гражданската война", казва Гуише. "(На колониалния период) не е отделено подобаващо внимание в нашето общество, така че как е възможно едно общество да реагира на нещо, което игнорира?". /БТА


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (73)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  9. 9 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 1528 Гневно

    Талибаните разрушаваха статуи на расиста робовладелец Буда, ДАЕШ на римски и вавилонски побовладелци и расисти, сега БЛМ руши статуи на расиста робовладелец Сервантес (нищо, че самият писател е бил роб, пак е робовладелец). Напред към победа на културната революция. Да се поучим и от челния опит на хунвейбините!

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  11. 11 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4092 Неутрално

    Чорапа продължава да се разсуква.....
    Процеса е неизбежен....

    Bukalemun
  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  13. 13 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4523 Неутрално

    Не разбирам! Емигранти в Европа искат пренаписване на европейската история.
    7-8 в. араби окупираха Иберийския полуостров за почни 8 в - не съм чул испанци д са отишли да мародерстват в арабските страни.
    14--16 в. османците стигат до Виена - не съм чул европейски народи да искат да рушат статуи в Турция - напротив, турци имат претенции за техни джамии в Европа.
    Какви са тези глупости за преразглеждане на историята? Кортес е завоевател, но Колумб? Не, не разбирам!

  14. 14
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  15. 15 Профил на jalal_al_din
    jalal_al_din
    Рейтинг: 492 Неутрално

    "Свободата, Санчо, е едно от най ценните блага, с които Бог дарява хората. С нея не могат да се сравнят нито съкровищата, които крие земята, нито тези, които таи морето. За свободата, както и за честта, може и трябва да се жертва животът и обратно, лишаването от свобода е най-голямото зло, което може да сполети човека. Казвам ти го, Санчо, защото ти видя пиршествата и изобилието, на които се радвахме в замъка, който преди малко напуснахме. Е добре, сред онези вкусни ястия и ледени напитки на мене ми се струваше, че се измъчвам от глад, защото не им се наслаждавах свободно, както бих им се наслаждавал, ако те бяха мои. Задълженията да се отплатиш за направените ти благодеяния и милости са вериги, които пречат на духа да бъде свободен. …

    Помни, Санчо, ако избереш пътя на добродетелта и се стремиш да вършиш само добродетелни неща, няма защо да завиждаш на тези, чиито прадеди са били князе и сеньори, защото кръвта се наследява а добродетелта се придобива и струва сама по себе си много повече от кръвта.“

    Не съм съгласен на този човек, автор да му се цапат паметниците.

  16. 16 Профил на Dimitar Mogilarov
    Dimitar Mogilarov
    Рейтинг: 42 Неутрално

    Както прогнозирах, цял свят се надига срещу испанските колонизатори и неоимпериалисти.

  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  18. 18 Профил на moreee
    moreee
    Рейтинг: 1982 Неутрално

    Новите талибани ще унищожат всичко. Такива, като Колумб направиха Испания велика, а не левундерите. Истинските мъже създават Империите, след тях идват гейзерите и ги разрушават.

  19. 19 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4092 Неутрално

    До коментар [#13] от "historama":

    Какви са тези глупости за преразглеждане на историята?
    =========
    Това не са глупости......
    Историята.....оная всеобщо известната история.....е фалшива.....
    Рано или късно.....човечеството трябва да научи истината за двете проклятия, случили се през 1492 и 1789.....

    Bukalemun
  20. 20 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1581 Неутрално

    Ацтеките, маите инките са били робовладелски общества, в които са се водили кръвопролитни войни и грабителски походи към съседните племена.
    Кортес е победил армията на Монтесума с помощта на тласкалците. Писаро покорява империята на инките като се възползва от бушуващата там гражданска война... Новодошлите европейци са правели същото, което и местните индианци - воювали, завладявали, грабили, взимали роби от военноплениците, с изключение на разпространения сред индианците обичай за масови човешки жертвоприношения. Повтарям, факт е, че европейците правели същото като местните, само дето били много по-добри в това. Обаче били бели... тоест, чудесна цел за днешните черни расисти.

  21. 21 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 5152 Любопитно

    Нормално е да има различно отношение към Колумб в САЩ и Венецуела (първия европеец, който достига Южна Америка и по точно днешна Венецуела е Колумб) например (там е мразен от много местни хора) от една страна и Испания (донесъл толкова много богатства на страната), както и Италия (където Колумб е роден).

    В края на краищата при наличие на подобни граждански конфликти и напрежение местните хора трябва да решат (чрез градски референдуми) дали да оставят статуите на тези противоречиви исторически личности в града си или да ги преместят в градските музеи.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  22. 22 Профил на mekarshalev
    mekarshalev
    Рейтинг: 427 Весело

    До коментар [#16] от "Dimitar Mogilarov":

    оооо смешко, ти къв беше - каталунец, или пък баск, или андалусиец или просто долен ляв педал?

  23. 23 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 1528 Весело

    До коментар [#19] от "eti mehter":

    Кое от проклятията случили се през 1492 имаш предвид - вероятно смъртта на поета софист Джами?

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  24. 24 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4092 Весело

    До коментар [#23] от "Nil satis nisi optimum":

    За всичко си има време.....
    А до тогава се смей....

    Bukalemun
  25. 25
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  26. 26 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 5152 Любопитно

    Талибаните разрушаваха статуи на расиста робовладелец Буда, ДАЕШ на римски и вавилонски побовладелци и расисти, сега БЛМ руши статуи на расиста робовладелец Сервантес (нищо, че самият писател е бил роб, пак е робовладелец). Напред към победа на културната революция. Да се поучим и от челния опит на хунвейбините!
    —цитат от коментар 9 на Nil satis nisi optimum


    Доста неудачно сравнение. Боклуците от ДАЕШ взривяваха и разрушаваха статуи на хиляди години в музеите на Ирак и Сирия. Взривяваха исторически паметници и останки, които са разположени на открито. Тези уроди мразят цялата история на древните цивилизации в Ирак и Сирия. Тези европейци, които нападат статуи сега в САЩ и Европа не мразят цялата история, а само хора с спорно и дискусионно минало, като Колумб например. Или Кортес например.

    Явно има и непознаване на историята сред тези хора, защото Сервантес е нямал роби, не се е занимавал с търговия на роби. Той самия е бил роб години, а след като бива освободен се занимава главно с писане на книги и литература. Най-вероятно тези, които са нападнали неговия паметни не са знаели за неговата биография.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  27. 27 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 5152 Любопитно

    До коментар [#26] от "Иво":

    ... сред ЧАСТ * от тези хора.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  28. 28 Профил на the_librarian
    the_librarian
    Рейтинг: 717 Неутрално

    До коментар [#11] от "eti mehter":

    Кой точно процес? На "пренаписването" на историята ли? Ако се тръгне по тази наклонена плоскост ще трябва да започнем от... египетските пирамиди, които по общо мнение са гробници на фараоните, "изедници" на собствените си поданици. След това трябва да продължим с всички барелефи , триумфални арки и колони в Рим, които са възхвалявали победите на римските императори над поредните "варварски племена" (колонизация) и да приключим с джамиите, църквите и синагогите, като символи на духовни институции, подкрепящи през вековете (а някои дори в наши дни) и дори насаждащи завоевателни, расистки и хомофобски идеи. Не село замисляте, че огромна част от паметниците по света са на монарси и пълководци, т.е. на завоеватели, и паметниците от ерата на османската империя не са изключение. Кемал Ататюрк е наложил светската власт на "болният човек на Европа", но е отговорен и за арменския геноцид. В този ред на мисли и неговите паметници ли да бъдат сринати?
    Това ли е "процеса", който ни очаква? Историята не може да бъде "пренаписана", защото ще престане да бъде история и ще се превърне в един пропаганден мит. Може да се промени оценката и отношението към някои исторически събития, но това не означава те да бъдат заличавани. И както много правилно е отбеляза испанският историк, цитиран в статията, не може да вадите събитията, фактите, личностите от контекста на историческото време. "Афроамериканците", които оскверняват паметниците на Колумб явно не си дават сметка, че именно благодарение на робството са там, където са в момента, а не в Африка. И въпреки ширещият се "расизъм", нямат желание да избягат от него и да се върнат към корените си. Знам, че последното е предозиране, но човек наистина трябва да се замисля повече преди да дава оценки "от дистанцията на времето".

  29. 29 Профил на moreee
    moreee
    Рейтинг: 1982 Неутрално

    До коментар [#26] от "Иво":

    "Явно има и непознаване на историята сред тези хора, защото Сервантес е нямал роби, не се е занимавал с търговия на роби. Той самия е бил роб години, а след като бива освободен се занимава главно с писане на книги и литература. Най-вероятно тези, които са нападнали неговия паметни не са знаели за неговата биография."

    Не знаят биографията на Сервантес, но знаят биографията на Джордж Флойд, това е важното.

  30. 30 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1581 Неутрално

    До коментар [#21] от "Иво":

    😂😂 Колумб бил недолюбван в Латинска Америка и конкретно Венецуела, викаш?! Голям виц. Не е учудваща неграмотността на вас либерал болшевиките, но чак на такива лъжи дори и Гьобелс би се възхитил. Абе, другарю, националният герой на Венецуела е Симон Боливар и го наричат освободителя на Южна Америка. Кръстил е освободената държава КОЛУМБия, щото е мразил Колумб ли?! 😂😂 А в знак на несъгласие с Боливар, местните в съседство, кръстили държавата си БОЛИВия?! 😂😂😂 Големи сте смешници!

  31. 31 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 1528 Любопитно

    До коментар [#26] от "Иво":

    До коментар [#27] от "Иво":

    Искам да ти припомня два стиха от вяликият Висоцки:
    Возле города Пекина
    Ходят-бродят хунвейбины,
    И старинные картины
    Ищут-рыщут хунвейбины,-
    И не то чтоб хунвейбины
    Любят статуи, картины:
    Вместо статуй будут урны
    "Революции культурной".
    ...
    Вот придумал им забаву
    Ихний вождь товарищ Мао:
    Не ходите, дети, в школу -
    Приходите бить крамолу!
    И не то чтоб эти детки
    Были вовсе малолетки,-
    Изрубили эти детки
    Очень многих на котлетки!
    ...
    Всички прилики със сегашните хунвейбини естествено не са случайни. Без разкика дали ства дума за ДАЕШ, талибаните или БЛМ.

    P.S.Ако някой не знае достатъчно руски, ше му ги преведа.

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  32. 32 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2927 Неутрално

    Най-вероятно тези, които са нападнали неговия паметни не са знаели за неговата биография.
    —цитат от коментар 26 на Иво


    Ти си някакъв идеалист бе мойто момче :)

    Тези дето рушат паметници са варвари. Те и да са стъпвали в училище нищо не им е влязло в главата. (все едно да фанеш някой черен от Африка или някой ром от махалата в Сливен и да ги питаш кой е Сервантес). Няма да ти отговорят и няма начин да ти отговорят.

    Същите хора до оня ден рушаха и ограбваха магазини. Ама явно кукловодите решиха, че рушенето и ограбването на магазини няма да донесе никакви политически ползи и изместиха фокуса върху паметниците.

  33. 33 Профил на Димитър Димов
    Димитър Димов
    Рейтинг: 523 Неутрално

    До коментар [#19] от "eti mehter":

    Историята не може да се пренапише. Тези, които се срамуват, че са черни, щяха ли да бъдат в Америка, ако Колумб не беше стигнал дотам. Искаме или не искаме нещата са се случили. В историята няма АКО. Ако има скрити факти да се извадят. Да се преразгледат, но не и да се рушат паметници. В основата на паметник е думата памет. Нещата трябва да се помнят. Трябва да се направи извод от грешките, за да не се повтарят.

    Димитър Димов
  34. 34 Профил на Димитър Димов
    Димитър Димов
    Рейтинг: 523 Неутрално

    До коментар [#21] от "Иво":

    Съгласен съм да ги преместят в музеи, но не и да ги разрушават

    Димитър Димов
  35. 35 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 1265 Неутрално

    Вече става досадно - и неграмотните протестиращи, и политиците, дето се опитват да яхнат вълната.

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  36. 36 Профил на Мизийски
    Мизийски
    Рейтинг: 856 Неутрално

    Отношението на белия човек към знанието е описано само с едно изречение в българска детска песничка - „Буквите от А до Я носят вечна светлина!“ Кога тази гледна точка ще стане част в съзнанието на приматите, след като живеем на едно и също място (Земята) по едно и също време (21-ви век)?

    Спаси, Господи, Твоите чеда и благослови наследството си, като даряваш на православния български народ победа над враговете му и го запазваш с Твоя кръст. ☦
  37. 37 Профил на 1908
    1908
    Рейтинг: 406 Неутрално

    До коментар [#19] от "eti mehter":

    Баси погнусата да си се родил мюсюлманин. След като вече си осъзнат човек и не си направил стъпки да поправиш това, то имаш пълното право да се самоубиеш в името на Аллах...
    сега!

    И тъй, враг ваш ли станах, като ви говоря истината? (Гал. 4:16)
  38. 38 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 5152 Весело

    До коментар [#29] от "moreee":

    Не съм сигурен, че и нея я знаят. :-)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  39. 39 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 5152 Весело

    До коментар [#21] от "Иво":😂😂 Колумб бил недолюбван в Латинска Америка и конкретно Венецуела, викаш?! Голям виц. Не е учудваща неграмотността на вас либерал болшевиките, но чак на такива лъжи дори и Гьобелс би се възхитил. Абе, другарю, националният герой на Венецуела е Симон Боливар и го наричат освободителя на Южна Америка. Кръстил е освободената държава КОЛУМБия, щото е мразил Колумб ли?! 😂😂 А в знак на несъгласие с Боливар, местните в съседство, кръстили държавата си БОЛИВия?! 😂😂😂 Големи сте смешници!
    —цитат от коментар 30 на Котаракът на Шрьодингер


    Хаха... точно това викам Котарако! И това е факт, а НЕ виц! Не е учудваща неграмотността на вас консерватор нацистите, но чак на такива лъжи дори и Гьобелс би се възхитил! 😂😂😂 Чети и се ограмотявай смешнико:

    https://www.nationalia.info/new/8753/day-of-indigenous-peoples-celebrated-throughout-the-americas

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  40. 40 Профил на fio41315648
    fio41315648
    Рейтинг: 1053 Весело

    До коментар [#28] от "the_librarian":
    Не искат да се върнат към корените си в Африка, искат навсякъде да е Африка!!!

  41. 41 Профил на fio41315648
    fio41315648
    Рейтинг: 1053 Весело

    До коментар [#39] от "Иво":
    Прочетохте ли статията???? А разбрахте ли нещо???? Източника няма да го коментирам!!!

  42. 42 Профил на kazushi
    kazushi
    Рейтинг: 1665 Неутрално

    "Бил ли е Колумб търговец на роби? Не, но той е символ на колониалната ера." Абсолютно невярно. Колумб дори продава испански деца в робство! За това е осъден и после е помилван, но никога не е оправдан.
    Тези, които свалят статуята му, се показват като доста неграмотни. Те рушат, без въобще да се интересуват от историята. Аз бих се съгласил с това да се махнат статуите точно на Колумб, който е бил особено жесток дори за своето време. Но трябва на всички да се каже защо.
    Освен това трябва да спрем с Колумб, защото както казах, той е урод по стандартите на своето време. За много малко други колонизатори може да се каже същото. А Сервантес е герой, защото се бори СРЕЩУ поробители в лицето на средиземноморските пирати.

  43. 43 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1517 Любопитно

    Най-вероятно тези, които са нападнали неговия паметни не са знаели за неговата биография.
    —цитат от коментар 26 на Иво


    Колега, с цялото ми уважение и без намерение да ви обидя, вие сте наивник или "полезен идиот" (по Ленин).
    "Тези" мразят и в червата ВСИЧКО бяло и "западно" и няма да се спрат (ако не ги спрем......) докато не ни унищожат. Вие, като бял, също влизате в категорията "за унищожаване", просто ще е веднага след нас, "расистите" и "супремасистите".
    Най-много да ви позволят малко да им поцелувате краката, но и това бързо ще им омръзне.

    Знанието е сила, информацията - власт
  44. 44 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 5152 Любопитно

    Ти си някакъв идеалист бе мойто момче :)

    Тези дето рушат паметници са варвари. Те и да са стъпвали в училище нищо не им е влязло в главата. (все едно да фанеш някой черен от Африка или някой ром от махалата в Сливен и да ги питаш кой е Сервантес). Няма да ти отговорят и няма начин да ти отговорят.

    Същите хора до оня ден рушаха и ограбваха магазини. Ама явно кукловодите решиха, че рушенето и ограбването на магазини няма да донесе никакви политически ползи и изместиха фокуса върху паметниците.
    —цитат от коментар 32 на realguru


    Зависи от това какви са паметниците Истински гуру. Примерно, след края на нацисткия режим в Германия много нацистки паметници са били разрушени и това е нещо хубаво и положително. Същото се случва и след края на комунистическия режим в много държави от Източния блок, както и държави били част от СССР. И пак това е нещо нормално. Част от комунистическите паметници са били разрушени, а друга част са отишли в музеите. Та, да питам смяташ ли, че източноевропейците, които са унищожили комунистически паметници са варвари!?

    Ако се върнем още по назад в историята, когато Християнството става официална религия в Източната и Западната римска империя много статуи на римски богове са били унищожени от християните. Християните също ли са били варвари!?

    Самите римляни, когато превземат държави също рушат исторически паметници - справка спомни си какво са направили те с превзетите от тях Картаген и Ерусалим.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  45. 45 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 5152 Любопитно

    До коментар [#34] от "Димитър Димов":

    По принцип и аз смятам така. Най-добре е да се преместят в музей. Това ми се струва най-доброто решение.

    И пак да повторя, това само след провеждането на градски референдум. Гражданите на даден град трябва да имат последната дума дали даден паметник да седи на дадено място или да се премести в музей.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  46. 46 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 5152 Весело

    До коментар [#41] от "fio41315648":

    Прочетох я и затова я споделям. :-)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  47. 47 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 5152 Любопитно

    Колега, с цялото ми уважение и без намерение да ви обидя, вие сте наивник или "полезен идиот" (по Ленин).
    "Тези" мразят и в червата ВСИЧКО бяло и "западно" и няма да се спрат (ако не ги спрем......) докато не ни унищожат. Вие, като бял, също влизате в категорията "за унищожаване", просто ще е веднага след нас, "расистите" и "супремасистите".
    Най-много да ви позволят малко да им поцелувате краката, но и това бързо ще им омръзне.
    —цитат от коментар 43 на pag


    И аз цялото ми уважение ще кажа, че вие сте "полезен идиот" (по Ленин). Защото, тези хора НЕ са само чернокожи или такива с имигрантски произход, сред тях има и много бели американци и европейци, които не харесват Колумб и Кортес и престъпленията, които те са извършили приживе. Те не мразят всичко бяло и западно, ако беше така въобще нямаше да живеят там, а щяха да отидат да живеят някъде в Африка или Южна Америка. Те нямат за цел да поробят или унищожат белите хора в САЩ и Европа. Това са някакви ваши имагинерни страхове и фантазии (има и доста параноиден елемент също). :-)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  48. 48 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 1528 Неутрално

    До коментар [#44] от "Иво":


    Ако се върнем още по назад в историята, когато Християнството става официална религия в Източната и Западната римска империя много статуи на римски богове са били унищожени от християните. Християните също ли са били варвари!?
    —цитат от коментар 44 на Иво


    Това просто не вярно и всеки, който е бил в Рим го знае. Да си виждал поне на снимка фонтан ди Треви? Кой е изобразен на него? Да е разрушен Пантеонът? Нали знаеш ма кого е поветен. Има и много други примери.

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  49. 49 Профил на bnc59488372
    bnc59488372
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#21] от "Иво":

    защо ли имам усещането че ти оправдаваш тези кретени ,хунвейбините на новият тоталитаризъм,

  50. 50 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1517 Весело

    [quote#47:"Иво"][/quote]

    Безнадежден случай.
    Щом ви кефи да се самоунижавате, правете го - ваша работа.
    Ние обаче няма да позволим да се самоунищожите и да помагате нас да ни унищожат.....

    Знанието е сила, информацията - власт
  51. 51 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2523 Весело

    Накрая европейците и американците ще се докарат дотам, че да трябва да мият краката на арабски шеихове и китайски комунисти продължаващи да практикуват робство и геноцид в съвременността, но търсещи "расова справедливост" за отделни исторически епизоди, за които самите бели преекспонират вината си. Искат да махат статуи и изображения на Исус, Мария и апостолите, щото били "представени като бели", ама в Австрия осъдиха жена, понеже каза, че Мохамед е бил педофил. Я пробвайте да кажете в интернет, че мюсюлманите почитат човек (те даже за Бог го нямат - просто за "идеалния човек", ама нейсе), който е търгувал с роби и е доказан педофил, да видите какво ще стане. Вероятно и тука ще ми изтрият коментара...

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  52. 52 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2523 Весело

    До коментар [#50] от "pag":

    Той другарят Ивчо обича да си ги пердаши наизуст, не му връзвай кусур.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  53. 53 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2345 Неутрално

    "Част от тях бяха организирани от сдружения на испанци от африкански произход заедно с африкански мигранти, като на тях се събраха по няколко хиляди души. Африканските мигранти искаха да обърнат внимание на тежката икономическа ситуация и дискриминацията, с които се сблъскват."
    *
    Интересно, защо всички се натискат да живеят в държави с дискриминация и тежка икономическа ситуация след като могат да се върнат по родните си места.

  54. 54 Профил на Petar Ivanov
    Petar Ivanov
    Рейтинг: 716 Неутрално

    "Това е било време, в което е имало позитивни неща, но също така експлоатация на хора, които са живеели щастливо допреди това”

    Още ли има хора, които вярват в мита за “щастливите диваци”?
    Че испанците (включително и Колумб) са извършвали доста жестокости в Новия свят (за което свидетелства и Бартоломео де Лас Касас още в нач на 16в), но и туземците не са били чак толкова мирни и безобидни. Известно е коренното население на Карибите са практикували редовно канибализъм, а междуплеменнитв войни са били ежедневие. Да не говорим за големите империи в Мезоамерика, които са практикували интензивно човешки жертвоприношения, а също канибализъм. Всъщност Кортес успява да победи империята на ацтеките, не толкова заради военно-техническото си превъзходство, а затова че успява умело да използва неприязънта на покорените от ацтеките племена..
    И да не се забравя, че 90% от коренното население на Америка загива не толкова от геноцид, а от болестите внесени от европейците, за които не са имали имунитет.

    Така че по-полека с преоценката на историята ...: )

    Freedom of speech
  55. 55 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 5152 Любопитно

    Това просто не вярно и всеки, който е бил в Рим го знае. Да си виждал поне на снимка фонтан ди Треви? Кой е изобразен на него? Да е разрушен Пантеонът? Нали знаеш ма кого е поветен. Има и много други примери.
    —цитат от коментар 48 на Nil satis nisi optimum


    Как да не е вярно!? Явно НЕ познаваш ранно християнската история, ето чети и се ограмотявай:

    https://www.ajaonline.org/book-review/1973

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  56. 56 Профил на Orator Wornoxmaniak
    Orator Wornoxmaniak
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    До коментар [#47] от "Иво":

    Бил ли е Колумб търговец на роби? Не, но той е символ на колониалната ера. Има отворен дебат и ние мислим, че това е позитивно и необходимо", заяви в четвъртък Колау в интервю за "Асошиейтед прес".

    Илон Мъск също е мръсен колонизатор и носител на паразити.

  57. 57 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 1008 Неутрално

    Човешката глупост е безгранична. Тя/човешката глупост/ няма националност и ограничения във времето/справка Еразъм Ротердамски/.
    Онзи ден един титан на мисълта достигна до прозрението, че „черните фигури в шаха трябва да бъдат сменени с розови".
    А "недоволните" американци с африкански корени които се чувстват дискриминирани поради което освен да протестират, палят, грабят, и рушат чужда собственост, имат свободата да избират, могат да отидат да живеят в Либерия например. Едно прекрасно място от прародината им. Там президент е бившия футболист Джорш Уеа/не е бял/, демократичните стандарти и качеството на живот са много високи, английският е официален език/какво кощунство/.
    Историята на света трябва да бъде пренаписана. Политкоректно. Анархолиберастично. И да започне ново летоброене. Никаква следа от случилото се през хилядолетията не трябва да остане. На тези, направили Великите географски открития е малко да се обругават паметниците им. Имената им трябва да бъдат заличени от историята/Магелан, Америго Веспучи, Колумб, Васко Да Гама, Джеймс Кук....../. Освен това в Южна Амеирика незабавно трябва да бъдат забранени писмено и говоримо испанския и португалския/Бразилия/езици, наследство от колониализма. За френския, холандскиия и авглийския в други части на планетата/предимно островни/ да не говорим. Произведенията пък, на такива като Сервантес публично и ритуално изгорени на площадите. Няма да е нещо ново. Правено е през 30 - те години в една страна в Европа започнала и загубила и двете световни войни.
    Онзи ден в петък в речта си в щата Южна Дакота в чест на Деня на независимостта президентът на САЩ Доналд Тръмп каза следното:
    "Привържениците на „новия крайно ляв фашизъм" в САЩ искат да унищожат историята на страната и „да низвергнат американската революция".
    Кратко, ясно и най - важното вярно.
    "Искат" но няма да успеят.

  58. 58 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 5152 Любопитно

    До коментар [#49] от "bnc59488372":

    Моето мнение по темата е в коментар [#21]. Това което се случва днес с някои статуи се е случвало периодично през вековете. Дадох примери от Античността до 20 - ти век.

    Тези статуи трябва да седят в градски центрове само, ако мнозинството граждани на дадения град ги желаят.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  59. 59 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 5152 Любопитно

    До коментар [#50] от "pag":

    Ти също си такъв случай. Прекалено апокалиптично, параноидно и крайно виждаш нещата. Твое право си е.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  60. 60 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 5152 Любопитно

    До коментар [#47] от "Иво":Бил ли е Колумб търговец на роби? Не, но той е символ на колониалната ера.
    —цитат от коментар 56 на Оратор Газетаров


    Той поробва местното население и част от тях даже ги праща като роби в Испания, ето прочети сам за отношението на Колумб към коренното местно население в Карибите:

    https://steemit.com/history/@alextuteu/slavery-cruelty-and-death-the-dark-side-of-christopher-columbus

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  61. 61 Профил на Victor Dimitrov Gachurov
    Victor Dimitrov Gachurov
    Рейтинг: 11 Неутрално

    Тези, които не познават историята си и забравят поуките от нея са обрчени !
    Да премахнеш паметника на Колумб е поредният пример за безхаберие.
    Премахването на паметници няма да промени историята !
    Работя като лицензиран екскурзовод за Барселона от 10 години.
    Прочетете коментари на мои клиенти от линка.
    https://www.gidbarcelona.net/105010861084107710851090107210881080-10851072-1082108310801077108510901080.html

    Ще направя вашия престой в Барселона незабравим !
    Очаквам вашите въпроси.

  62. 62 Профил на bnc59488372
    bnc59488372
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#19] от "eti mehter":

    а да, за исляма 1492 със сигурност е проклятие,заради нея западното полукълбо се спаси от исляма и заради нея е дори преобладаващо християнско,не се и съмнявам,че мюсюлмански братя не харесват това.

  63. 63 Профил на bnc59488372
    bnc59488372
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#18] от "moreee":

    АБСОЛЮТНО СТЕ ПРАВ.ПО ТОВА ВРЕМЕ ЕВРОПА Е БИЛА ЕДНА ЦИВИЛИЗАЦИЯ В ПЪЛЕН ВЪЗХОД, УВЕРЕНА В СЕБЕ СИ И Е ДАВАЛА НА СВЕТА МЪЖЕ КАТО КОЛУМБ И КОРТЕС(ИЗКЛЮЧИТЕЛНА ЛИЧНОСТ,ЕДИН ИСТИНСКИ РЕНЕСАНСОВ ТИТАН,ПРЕПОРЪЧВАМ ВИ КНИГАТА НА НАЙ-ГОЛЕМИЯ АМЕРИКАНСКИ ИСТОРИК ОТ 19 ВЕК УИЛЯМ ПРЕСКОТ,ЗАВЛАДЯВАНЕТО НА МЕКСИКО)ТОЗИ ЧОВЕК Е ИЗВЪРШИЛ ИСТИНСКИ ЧУДЕСА.

  64. 64 Профил на bnc59488372
    bnc59488372
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#51] от "Тюфлекчия":

    ХА ХА ЩЕЛИ ДА МУ ИСТРИЯТ КОМЕНТАРА,ТИ ГЛЕДАЙ ДА НЕ ТЕ ИЗТРИЯТ ВЪОБЩЕ ОТ ТОЗИ СВЯТ,ТЕ В ТОВА СА МАЙСТОРИ

  65. 65 Профил на bnc59488372
    bnc59488372
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#54] от "Petar Ivanov":


    До коментар [#47] от "Иво":

    УВИ ИМА МНОГО ТАКИВА (БЕЗ)ПОЛЕЗНИ ИДИОТИ,КОЕТО САМО ДОКАЗВА(ЗА ПОРЕДЕН ПЪТ) С КАКВА ЛЕКОТА ВЛАСТТА МОЖЕ ДА НАЛОЖИ ПСИХОПАТАЛОГИЧНИЯТ СИ ИДЕОЛОГИЧЧЕСКИ ДЕЛИРИУМ НАД ПОДАНИЦИТЕ СИ,ПОЖЕЛАВАМ ТИ ДЪЪЪЛЪГ ЖИВОТ ,ИНТЕРЕСНИ НЕЩА ИМА ДА ВИДИШ.

  66. 66 Профил на bnc59488372
    bnc59488372
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#37] от "1908":

    ПЪРВАТА И ОСНОВНА ЖЕРТВА НА ИСЛЯМА СА САМИТЕ МЮСУЛМАНИ

    БЕРТРАНД РЪСЕЛ

  67. 67 Профил на bulgarin.
    bulgarin.
    Рейтинг: 502 Неутрално

    До коментар [#9] от "Nil satis nisi optimum":

    Забравяш и за една малобройна група български талибани. Те също бутаха, взривяваха и боядисваха паметници...

    "Аз съм бил всякога българин и ще бъда не само до гроб такъв, но още и после смъртта ще оставя завещание и прахът ми да не се смеси с друга народност."
  68. 68 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 1528 Неутрално

    До коментар [#67] от "bulgarin.":

    Вярно е, забравих ги. След 1944 г, в България паметници на хиляди достойни българи бяха разрушени, хиляди храмове пуругани, имената на хан Крум и цар Симеон бяха премахнати от учебниците защото са експлоататори и завоеватели, Вазов не се изучава, защото е "великобългарски шовинист"...

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  69. 69 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 5152 Любопитно

    До коментар [#54] от "Petar Ivanov":До коментар [#47] от "Иво":УВИ ИМА МНОГО ТАКИВА (БЕЗ)ПОЛЕЗНИ ИДИОТИ,КОЕТО САМО ДОКАЗВА(ЗА ПОРЕДЕН ПЪТ) С КАКВА ЛЕКОТА ВЛАСТТА МОЖЕ ДА НАЛОЖИ ПСИХОПАТАЛОГИЧНИЯТ СИ ИДЕОЛОГИЧЧЕСКИ ДЕЛИРИУМ НАД ПОДАНИЦИТЕ СИ,ПОЖЕЛАВАМ ТИ ДЪЪЪЛЪГ ЖИВОТ ,ИНТЕРЕСНИ НЕЩА ИМА ДА ВИДИШ.
    —цитат от коментар 65 на bnc59488372


    Тази власт е дошла след демократични избори. Ако не ти харесва демократичния модел на управление в Запада отиди някъде другаде, където се управлява авторитарно или тоталитарно.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  70. 70 Профил на bnc59488372
    bnc59488372
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#69] от "Иво":

    един пример комунистите в италия не са печчелили избори от 2004 и са почти винаги на власт включително и сега с 20% от гласовете.а т.нар демокразия не е свещена крава,не трябва да се абсолютизира.представителната (демокразия си вид халюцинация

  71. 71 Профил на ogp03622986
    ogp03622986
    Рейтинг: 943 Неутрално

    2020. QUO VADIS

    "...Всеки исторически факт беше премахнат или фалшифициран, всяка книга пренаписана, всяка картина пренарисувана, всяка статуя и сграда преименувани, всяка дата беше променена. И процесът продължава ден след ден и минута след минута. Историята спря...."

    Джордж Оруел "1984"

  72. 72 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1581 Неутрално

    "При археологически разкопки в Мексико са открити останки от конкистадори, пристигнали преди около 500 години с експедицията на Ернан Кортес, впоследствие разгромил империята на ацтеките и завладял Мексико, съобщава Би Би Си.

    Група археолози са намерили скелетите още преди четири години при разкопки на участък в района на древната държава Тласкала. Но едва днес става ясна съдбата на тези хора, сред които е имало мъже, бременни жени и деца. Става дума за експедицията, тръгнала от Куба година след първото акостиране на Кортес на континента през 1519 г.

    Учените от Националния институт по антропологии и история на Мексико са стигнали до извода, че членовете на групата са били подложени на ритуални убийства от заловилите ги на бреговете на Южна Америка индианци аколуа.
    Откритието е направено при археологически разкопки в участъка Зултепек-Текоак в района на древната държава Тласкала. Снимка Мелитон Тапиа/Национален институт по антропологии и история на Мексико

    Анализирайки тези останки и други археологически обекти, учените предполагат, че в рамките на шест месеца след 24 юни 1520 г. местните хора са заловили около 350 последователи на Кортес и са избрали няколко за жертвени ритуали. Според експерти, членовете на заловения конвой са били държани в килии повече от шест месеца, без храна.

    През това време индианците са принасяли в жертва мъже, жени и коне, като са ги разчленявали. Но свинете, които испанците водели със себе, очевидно са били гледани с подозрение – те са били убити и погребани непокътнати.

    Според археолога от Института Енрике Мартинес Варгас, заловените са били отведени в Теночтитлан, столицата на империята на ацтеките, за да послужат като предупреждение за жителите на Тласкалан, които се присъединявали към силите на Кортес.
    Ритуални жертвоприношения

    Проучване на костите показва, че сред съюзниците на Кортес, освен европейските мъже и жени, както и индианци от Антилите, са били тласкаланци, тотонаки и маи, както и представители на черното и индианско население. Коне, крави, овце, кози, магарета и кучета също следвали кервана на завоевателите. Конкистадорите имали и прасета, които не използвали като храна, а за подаръци и размяна.
    Част от откритите скелети. Снимка Maурицио Марат/Национален институт по антропологии и история на Мексико

    Учените са направили интересно откритие за това, което се е случило с телата след смъртта. Следи от нож, казват учените, сочат, че месото е отделено от костите. Някои от черепите са били поставяни на цомпантли (стена за излагане на глави и черепи на пленени врагове), което позволявало да бъдат изложени публично, подредени по двойки мъж-жена. Жените, принесени в жертва, са били бременни.

    Според Енрике Мартинес Варгас, цомпантли са се издигали с черепи на бойци, а в мезоамериканската космогония жените, починали по време на раждане, са били смятани за воини.

    Тялото на една от жените е било разрязано на половина и погребано близо до останките на дете на възраст три или четири години. Според изследователите, разчленяването не е случаен акт на кръвожадност или отмъщение. Жертвите били ритуални – убийствата, извършвани от индианците, са пресъздавали митологични сцени от техните представи за създаването на света.
    Тръмп плаши да затвори границата с Мексико

    В един от гробовете е открит изгорял и разчленен воин табаско. Учените смятат, че чрез убиването на индианеца е възпроизведен митът за съдбата на боговете от епохата на ацтеките, известен като „El Quinto Sol“ (Петото слънце). Според мита, Слънцето се появило след смъртта на всички богове, един от които е бил изгорен и превърнат в това светило. В краката на воина се били намерени кости, принадлежащи на четирима различни хора.

    Когато Кортес разбрал какво се е случило с неговите последователи, той изпратил наказателна експедиция до мястото на залавянето им. Местните жители се опитали да скрият останките на испанците в плитки кладенци и напуснали града. След това Кортес продължил похода си за завлядяването столицата на ацтеките."

    Толкоз за миролюбивите туземци и жестоките новодошли европейци...
    Ацтеките, водели кръвопролитни войни, включително междуособни, империята им се крепяла на робския труд, практикували жертвоприношения с разчленяване дори на жени и деца, често практикували канибализъм... през 1487 г. в Теночтитлан жреците пожертвали над 80 000 военнопленници за 4 дни.... нооо европейците били жестоки робовладелци, завоеватели и извършвали геноцид, а ацтеките били миролюбиви, невъоръжени и кротки, живеещи си щастливо човеколюбци.
    Значи, според днешните черни расисти от болшевишката дружинка, войнствените човекоядци са големи човеколюбци и цивилизовани естети. Цирк!

  73. 73 Профил на Петя
    Петя
    Рейтинг: 4056 Неутрално

    "Златен век" е било времето на колониите.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK