Полинезийци и южноамериканци са контакували преди 800 години, сочи ДНК проучване

© Reuters

Нови генетични изследвания показват, че е имало смесване между древните коренни народи на Полинезия и Южна Америка, разкривайки епизод на кръстосване преди около 800 години след епично трансокеанско пътешествие.

Но срещата не се е състояла на Рапа Нуи (Великденския остров), най-близкият до Южна Америка остров, както се предполагаше до момента. Вместо това въпросните полинезийци са били от острови на стотици километри по-далеч. Хората от четири островни обекта във Френска Полинезия - Мангарева и Пализер от архипелага Туамоту и Фату Хива и Нуку Хива на Маркизките острови - носят ДНК, показателна за кръстосване с южноамериканци около 1200 г. сл. Хр.

Тези острови са на около 6 800 км от Южна Америка.

Тихоокеанските острови на Полинезия са едни от последните места, които се заселват от хората. Започвайки преди около 5000 години, хората са плавали на изток от Югоизточна Азия в Тихия океан и са открили стотици острови, включително Самоа и Маркизите. Най-източният остров, Рапа Нуи (на 2300 км от Южна Америка), е заселен последно, известно време след кръстосването преди 800 години.

Степента на потенциални контакти между регионите е горещо оспорвана област от десетилетия. През 1947 г. норвежкият изследовател и етнограф Тур Хейердал направи пътуване със сал от Южна Америка до Полинезия, за да демонстрира, че пътуването е възможно.

Досега привържениците на взаимодействието между южноамериканците и полинезийците се оповаваха на доказателства като подобни думи, използвани за селскостопански реколти, познати в двата региона, за да показват смесването на двете населения преди европейците да се заселят в Южна Америка. Опонентите посочваха изследвания с различни изводи и факта, че двете групи са разделени от хиляди километри открит океан.

© Reuters

Все още не е известно в коя посока е било извършено пътуването, но това, което е сигурно, според проучването в Nature, е, че това се е случило стотици години преди европейците да стъпят в който и да е от двата региона, и в резултат на срещата във Френска Полинезия са заживели хора с ДНК от Южна Америка.

"Тези открития променят нашето разбиране за една от най-непознатите глави в историята на нашия вид", каза за АФП Андреас Морено-Естрада, главен изследовател в Националната лаборатория по генетика и биоразнообразие на Мексико.

Хейердал е бил убеден, че хора от Перу са населявали отдалечените тихоокеански острови и с експедицията си иска да покаже, че е това е било технически възможно. На 28 април 1947 г. салът "Кон-Тики" отплава от Калао, Перу, като на борда са Хейердал и петима негови спътници. Те плават 101 дни, изминавайки 6 900 км през океана, преди да се ударят в риф край Туамоту на 7 август 1947 г. Както се оказва, това е един от островите, където се появяват фрагменти от ДНК от Южна Америка.

Експедицията "Кон-Тики" на Тур Хейердал през 1947 г.

© Nasjonalbiblioteket / National Library of Norway

Експедицията "Кон-Тики" на Тур Хейердал през 1947 г.

Предишни проучвания на генома (пълното комплектоване на ДНК в ядрата на човешките клетки) на хора от тези региони са се фокусирали около контакти на Рапа Нуи - известен с гигантските си каменни статуи - защото това е най-близкият населен полинезийски остров до Южна Америка.

Изследването подкрепя идеята, че първият контакт е възникнал не там, а на един от архипелазите в Източна Полинезия - както е предложено от Хейердал.

Симулации на ветровете и океанските течения показват, че подобни пътувания е най-вероятно да достигнат Полинезия и по-точно Маркизките острови и Туамоту, ако започнат от Еквадор и Колумбия. И на двете места учените са открили генетични компоненти от предците на коренното население на Колумбия.

"По-вероятно е полинезийците да са достигнали Южна Америка, като се имат предвид тяхната технология за плаване и способността им да прекосяват хиляди мили от открит океан", каза един от авторите на изледването Александър Йоанидис от Университета в Станфорд пред "Ройтерс". По това време полинезийците вече са заселили множество острови в триъгълника, образуван от Хавайските острови, Рапа Нуи и Нова Зеландия.

Досега вероятно най-убедителното доказателство за ранен контакт между двете култури е сладкият картоф.

"Растението произлиза от Южна Америка, но въпреки това е намирано на острови на хиляди километри преди европейския контакт", каза Йоанидис.

Освен това полинезийските думи за сладкия картоф са подобни на тези в коренните американски езици в Андите - "кумала" в Полинезия и "кумал" в Еквадор.

Изследователите отбелязват и сходствата между монолитните статуи в Полинезия и други, открити в Южна Америка.

© Reuters

Учените и преди са откривали следи от южноамерикански гени в полинезийско население, но резултатите са били оспорвани. Сега Йоанидис и неговите колеги са подредили пълните геноми на 354 полинезийци от 17 острова, както и 453 индианци от 15 групи от тихоокеанския бряг на Южна и Централна Америка.

"Търсихме дълги поредици от ДНК с абсолютно същия код", каза Йоанидис.

Съвпадението с местни групи в Колумбия и Еквадор е безпогрешно, като генетичният материал разкрива и времето на контакта.

Учените разглеждат и фрагменти от ДНК, които са характерни за всяка популация и за сегменти, които са "идентични по произход" - което означава, че са наследени от един и същ прародител преди много поколения.

"Открихме наследени сегменти от южноамерикански произход в няколко полинезийски острова, което е категорично доказателство, че е имало един единствен случай на контакт. Чрез измерване на дължината на малките парчета ДНК на коренните американци в полинезийци можем да преценим преди колко поколения е настъпил контактът."

Датата, която се появява , е около 1200 г., по времето, когато Чингис хан нахлува в Китай и кръстоносците превземат Константинопол.

Новите методи ще помогнат на учените да разкрият по-рано недостъпни истории от миналото, смята Морено-Естрада.

"Голяма част от историята разчита на писмени доказателства, които обикновено се контролират и се фокусират върху тези, които управляват", каза той. "Генетиката и големите бази данни сега ни позволяват да разкажем може би още по-невероятните - и не по-малко верни - истории на останалото човечество."

1. 1 Профил на Соломон  Гилотен
    Соломон Гилотен

Имали са редовни полови контакти,или само веднъж годишно съвместно са участвали в пъстроцветен прайд?

Много съм тъп

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

4. 4 Профил на The Rock
    The Rock

От дълбока древност хората са контактували помежду си, търгували са , заселвали са се, водили са войни.
    Измислените комунистически учени просто ни лъгаха и мамеха години наред.
    Отворете очите си.

5. 5 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov

М'дааа. Тезата на изолационистите полека оттича в канала. Още Тор Хейердал започна с експедицията "Кон Тики". После "Ра 1", "Ра 2", "Тигрис".

6. 6 Профил на eti mehter

========
    Да ама......"великите географски открития"....са европейски......
    Е......нищо че са цели 300 години по късно от въпросната дата..... :)

7. 7 Профил на Мисисипски
    Мисисипски

До коментар [#2] от "Моа Преател Тайпи":
    Даа, и 93 годишна жена бременна в 18месец е пребита.
    Тур Хеердал го е доказал,ама той малко е поплагиатствал от източници от Позитано.
    Спри да тровиш пространствота.
    Толкова ли ти се иска някой да е убит. Що за изрод трябва да си.

8. 8 Профил на Мисисипски
    Мисисипски

Господин Модератор, покрай приятелчето Тайпи, Дневник става разпространител на фалшиви новини,при това опасно фалшиви.
    Дано това не е Ваша политика.

9. 9 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#4] от "The Rock":

Измислените комунистически учени просто ни лъгаха и мамеха години наред.
    =========
    Така е колега.....
    И с позволение да те поправя......
    Не с години, а със столетия.....
    Но това е друга тема.

10. 10 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1958 Неутрално

За мен интересното е, че южноамериканците са отишли при полинезийците, а не обратното.

11. 11 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#1] от "Соломон Гилотен":

Имали са редовни полови контакти
    =======
    С кого, бе Соломоне....?
    С предците на Болсонаро, ли.....?
    Ма той е бял, бе....!
    Обясни го на съвременната интелигентна младеж, че заглавието е подвеждащо.....

12. 12 Профил на Мисисипски
    Мисисипски

До коментар [#9] от "eti mehter":
    Рок, Кон Тики е една от първите книги които съм прочел, на 8 години, през 1966година. И още си я пазя.
    Никой нищо не е крил,поне в тази област. Теориите за изолационизма са мъртви още от 50 години на миналия век.
    Преселението на народите в Тихия Океан отдавна е установено и като време и като въли на преселение.За съжаление тезите на Тур Хеердал се оказаха неверни. Но никой не го упреква,най малкото защото той е сложил началота на тези изследвания. Пък и много от собствените му изследвания доказват и допълват новите идеи и теории.

13. 13 Профил на ljg3364O625
    ljg3364O625

До коментар [#10] от "Virgin":

Не, просто полинезийците са основали колония по бреговете на Южна Америка, но индианците са наебали жените им, откраднали са им сладките картофи и са ги изгонили, така индианските гени са стигнали до островите.

14. 14 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#12] от "Мисисипски":

За съжаление тезите на Тур Хеердал се оказаха неверни
    =======
    Как така неверни....?
    Човека е доказал, че пътуването е напълно възможно.....
    А и ДНК пробите потвърждават всичко....

15. 15 Профил на kumcho___valcho
    kumcho___valcho

До коментар [#10] от "Virgin":
    Интересно как разбра това, след като според изследването "Все още не е известно в коя посока е било извършено пътуването" и "По-вероятно е полинезийците да са достигнали Южна Америка, като се имат предвид тяхната технология за плаване и способността им да прекосяват хиляди мили от открит океан", каза един от авторите на изледването Александър Йоанидис от Университета в Станфорд""

16. 16 Профил на ljg3364O625
    ljg3364O625

Манете го тоя Тур, и без неговите теории и експерименти се подразбира, че за полинезийците не е било никакъв проблем да открият Америка, след като са успели да заселят всичко от Хаваи до Мадагаскар и от Великденските о-ви до Тайван, т.е. половината свят.
    От друга страна, индианците не са имали необходимост да пътуват по море, тъй като са имали огромен континент за заселване с много земя в излишък.

17. 17 Профил на Мисисипски
    Мисисипски

До коментар [#12] от "Мисисипски":За съжаление тезите на Тур Хеердал се оказаха неверни=======Как така неверни....?Човека е доказал, че пътуването е напълно възможно..... Построил е сала без да използва нищо метално.....като тел, гвоздеи и т.н.....тоест напълно според по древните условия. Гледал съм му филма..... А и ДНК пробите потвърждават всичко....
    —цитат от коментар 14 на eti mehter

Неверни за посоката,за хората които са се преселвали и за плавателните съдове с които са извършвани преселенията.
    Верни за това,че хората са имали достатъчно знания,умения и желание да го извършат.

18. 18 Профил на vhv
    vhv

До коментар [#10] от "Virgin":

А и всички големи преселения, са от изток, на запад.

19. 19 Профил на vhv
    vhv

До коментар [#18] от "vhv":

Може би, влияние оказва нещо, което все още не знаем/разбираме.

20. 20 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия

ДНК изследванията последните години направо взривиха научните среди. Буквално непрекъснато излизат нови супер интересни неща, които отхвърлят хипотези смятани за непоклатими с десетилетия. Опасявам се обаче, че скоро ще ги забранят като "расистки", щото освен че вече благодарение на тях се доказа, че древните египтяни не просто не са били черни, ами не са дошли от Африка, а от Европа и Близкия изток. В момента се клати хипотезата за произхода и разселването от Африка, което според мен няма да бъде позволено от "прогресивните сили"...

Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  21. 21 Профил на Мисисипски
    Мисисипски

До коментар [#10] от "Virgin":Чисто технически, е по-лесно. Предвид океанските течения и посоката на въртене на планетата.А и всички големи преселения, са от изток, на запад.
    —цитат от коментар 18 на vhv

В Тихия Океан двете вълни на преселение на следват посока запад изток. А Това при което е заселена Нова Зеландия,въпреки,че е посока запад изток е срещу теченията и ветровете.
    Полинезийците са първите мореплаватели които използват двукорпусни ветроходни съдове способни да се движат срещу вятъра.
    Първите европейци които са видели проа което се движи на платна със скорост повече от 15 възела не са повярвали на очите си.

22. 22 Профил на Deaddark
    Deaddark

До коментар [#6] от "eti mehter":

Ети, бяха открили че шотландци са ходили пеш по ледовете до Северна америка още преди новата ера - но ако питаш дебелог*зите авторитетни учени, те никога няма да се обърнат срещу себе си и да признаят лъжите, измислени не в експедиции, а на чаша алкохол в дома си.

23. 23 Профил на Мисисипски
    Мисисипски

До коментар [#20] от "Тюфлекчия":
    Те и доктор Уотсън обвиниха в расизъм,ама аз по вярвам на човека който е открил как се съхранява,репликира и унаследява генетичната информация.

24. 24 Профил на grajdanin1
    grajdanin1

Боже, как успяхте под едно чисто научно съобщение да намесите комунизма, расизма, да оплюете Тур Хейердал. Като чета писанията ви се сещам за един разказ на Станислав Стратиев - "Месечен баланс на чувствата". Ето част от него:

"Съседът си го знае наизуст, но все пак го записва.
    За прегледност.
    „Септември 2000 година. От първи до седми — мразя. От седми до осемнайсти — ненавиждам. От осемнайсти до двайсет и пети — не мога да ги понасям. От двайсет и пети до трийсет и първи — ще ги удавя в капка вода.“
    Това е месечният баланс на чувствата му.
    В сравнение с август е мразил три дни по-малко, но пък четири повече е ненавиждал. "

25. 25 Профил на 👀
    👀

26. 26 Профил на Мусаши

—цитат от коментар 20 на Тюфлекчия

Най-старата генетична връзка на всички съвременни хора е отпреди 70 хиляди години. А преди 74 хиляди години избухва супервулкан в Индонезия, който почти унищожава човешкият вид.

27. 27 Профил на Мисисипски
    Мисисипски

До коментар [#24] от "grajdanin1":
    Ами лесно е, не може да се говори за преселение на народи и да не се стигне до ДНК, а виж генетиката и ДНК беше буржуазна измислица, заклеймявана и осъждана. Пък раси си има и те са различни,това никой не го отрича и това не е расизъм.
    Пък това,че някакво тролче било написало"мани го тоя Тур",кво да правиш.Хората обичат освен да мразят и да коментират неща които не разбират.
    Не се отчайвай,понякога хората вършат и добри неща,дори повечето са добри.

28. 28 Профил на Мусаши
    Рейтинг: 1987 Неутрално

Много пьти сьм давал една книга за генетичните типове по ДНК( ДНКато се мени на 500/ 600 години) на Bryan Sykes. Книгата се казва The Seven Daughters of Eve: The Science That Reveals Our Genetic AncestryГените ни се изменят за дни и затова може да изглеждаме различно, вьпреки че сме една раса, но ДНК никога не льже и ние сме r1a, колкото и да искат да ни изкарат, че сме r1b като турците и турско-номадските народи
    —цитат от коментар 25 на 👀

Напротив-българите са един от най-разнообразните в генетично отношение народи.Само 20 процента принадлежат към хаплогрупата R1a.Също по толкова са към I2a и Е1b1b1a1.По 10 процента са към R1b и J2.

29. 29 Профил на Мисисипски
    Мисисипски

До коментар [#28] от "Мусаши":

Няма лошо в генетичното разнообразие.

30. 30 Профил на grajdanin1
    grajdanin1

До коментар [#27] от "Мисисипски":

"генетиката и ДНК беше буржуазна измислица, заклеймявана и осъждана. "

В никакъв случай не защитавам фалшивото учение на Лисенко. Напротив, смятам, че това е една от най-големите измами в света на науката, поради която руснаците нямат никакви позиции в биологията, за разлика от физиката, например. Но то беше отречено от СССР още в края на 50-години, а у нас мина по-леко. Постиженията на Румен Цанев в областта на молекулярната биология и неговите сътрудници са добре известни по света. След избухване на демокрацията те се харчеха като топъл хляб в САЩ и Западна Европа. Мисълта ми е: много е лесно да се ругае по принцип, а и е изгодно, защото винаги ще се намерят много хора, които да ти сложат плюсчета. Истината, както обикновено, е по-сложна.
    Относно расите и расизма. Всяка раса, без изключение, смята, че стои по-горе от сотаналите и в този смисъл расизмът е неизбежен, поне на този етап от развитието на човечеството. Все пак всичко има граници и когато се изграждат концентарционни лагери, почнем да си присвояваме правото сами да раздваме правосъдие или подтикваме към такова границите са преминати.

31. 31 Профил на Славейко
    Славейко
  32. 32 Профил на Мусаши
    Рейтинг: 1987 Неутрално

До коментар [#28] от "Мусаши":Няма лошо в генетичното разнообразие.
    —цитат от коментар 29 на Мисисипски

Лошо няма. Това обяснява донякъде и толерантността на българите към други народи и етноси.
    Макар няколко малоумника във форума постоянно да повтарят,че българите били расисти и ксенофоби.

33. 33 Профил на Мисисипски
    Мисисипски

До коментар [#30] от "grajdanin1":
    Точно казано.
    Като ти четох поста неволно си спомних нещо писано от Карл Сейгън преди повече от 50 години. Ще го цитирам по памет: " Преди 200 години Линей е нарекъл човека Хомо Сапиенс и от тогава никой гласно не е оспорил това".В хуманизма на К.Сейган никой не бива да се съмнява но и на най големия хуманист понякога човешкото поведение може да му дойде в повече.

34. 34 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1938 Неутрално

Дневник, името на сладкия картоф е "кумар" и "кумара", а не "кумал" и "кумала".

До коментар [#12] от "Мисисипски":

Преселението на народите в Тихия Океан отдавна е установено и като време и като въли на преселение. За съжаление тезите на Тур Хеердал се оказаха неверни... И за негова чест ,беше напълно съгласен с резултатите от новите изследвания и заключенията от тях.
    —цитат от коментар 12 на Мисисипски

Напротив. Изследванията потвърждават теориите му, че плаванията са били от Южна Америка към Полинезия, а не обратното. И той до последно твърдеше, че е плаванията са били от изток на запад.

Мнението на Йоанидис от статията е само хипотеза. При това базирана само на избрани аргументи, които не вземат предвид ветрове и течения. Да, полинезийците са минавали бая големи разстояния, но няма данни да са ходили чак до Южна Америка.
    При това Хейердал говори за значително по-ранни контакти, а не за преди 800-1000 години.

И интересно как и в Южна Америка има легенди за заминаващи на запад, и в Полинезия има легенди за пристигащи от изток. А няма никакви за обратното – за заминали полинезийци и върнали се с плодове и информация за отатъшните земи.

35. 35 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#17] от "Мисисипски":

========
    Да ама не е споменато нито едно име.......

36. 36 Профил на 👀
    👀

До коментар [#28] от "Мусаши":

Извинявай, че толкова късно се обаждам. Но аз обичам да чета, но мразя да пиша

Отговорът ми е да изчетеш книгата.
    Все пак е труд от 25 годишен труд на специалист по генетика, който работи в закрита лаборатория на военните в Британия - прочел съм тая книга и я препоръчвам , защото е доказано, че при изследване на Y-хромозомата на български мъже (жените не са изследвани, защото навремето жените са мигрирали по женитба) основната група е r1а. Дори онези намиращи се на територията ни, които имат девиация от чистите r1а отново се свеждат до r1а, тоест са потомци на славяни или арийци.
    r1b (турци) и групата, започваща с j(юдеи) + циганите образуват някъде към 17 процента от нацията ни.
    Тия данни дето ми ги даваш (отново повтарям-не се занимавам с медицина, генетика или производни) откъде си ги взел. Ако е уикипедия-то не се издевателствай над интелекта на колегите, са политическа обвивка и не кореспондират с настоящите данни.

Пример ще ти дам с една книга по славянска граматика, писана от британец и изложена в британски ямузей, защото е писана в 17 век. Та там е описано че диалектите на българския са доста разпространени на запад и юг. В днешно време знаем, че има официален македонски език, който в ч7 век е бил диалект за британците.
    Предлагам, да се отървем от субективизма на политичêските позиции и да се опрем на чистата наука