Една одисея в Брекзит: Великобритания излиза в космоса с фалиралия OneWeb

Една одисея в Брекзит: Великобритания излиза в космоса с фалиралия OneWeb

© OneWeb



Британското правителство и индийският телекомуникационен конгломерат Bharti Enterprises заявиха миналата седмица, че ще заделят 1 млрд. долара за закупуването на OneWeb - компания за сателитен интернет, която обяви фалит през март, след като основният й поддръжник SoftBank Group отказа да предостави ново финансиране.


За Великобритания закупуването на OneWeb има и голямо символично значение, особено в епохата на Брекзит, но държавата ще бъде изправена пред огромни предизвикателства да завърши системата от сателити и да възстанови компанията, която се е доказала като парична яма за инвеститорите, коментира "Ройтерс".


Великобритания ще инвестира 500 млн. долара и ще държи дял от около 45%, докато Bharti ще инвестира същата сума и ще осигури търговското и оперативно ръководство.




Сделката дава и нов живот на сателитния оператор, който бе основан от американския предприемач Грег Уайлър с визията да осигури "интернет навсякъде за всички" чрез 648 спътника на ниска земна орбита.


OneWeb, която стартира като WorldVu през 2012 г., има 74 спътника вече в орбита.


Освен за интернет, Великобритания иска да добави и технология за глобално позициониране към новите спътници, за да допълни и добави устойчивост на американската GPS система, са заявили два източника на "Ройтерс", запознати със сделката, след като страната напусна европейската мрежа "Галилео" в резултат на Брекзит. Информацията бе потвърдена независимо и от няколко британски медии.


Сателитите на OneWeb и слънчевите панели, изработвани от Airbus

© Reuters

Сателитите на OneWeb и слънчевите панели, изработвани от Airbus


Освен първоначалната сума за закупуването на OneWeb, ще има нужда от инвестиции от над 1 млрд. долара, за да се завърши системата от сателити, която да предложи непрекъснато покритие по целия свят, са добавили източниците. Сателитите, които имат живот около пет години и са сглобяват от британското подразделение на Airbus, струват около 1 млн. долара всеки. Всяко изстрелване на ракета, която изнася 34 спътника в орбита, струва приблизително 70 млн. долара.


Ако системата достигне минималния брой от 200 сателита, OneWeb ще може да започне да осигурява частично покритие и да предоставя услугите си на военните, нефтената и газовата индустрия, са казали източниците на "Ройтерс".


Освен първоначалните съобщения за сделката от 3 юли, британското правителство, Bharti Enterprises и OneWeb не са коментирали официално.


OneWeb има осигурени радиочестотни и регулаторни одобрения, необходими за експлоатация на своите сателити, наземната инфраструктура и предлагането на услуги по целия свят, показват документите за фалита на компанията, подадени пред съда в Ню Йорк.


"Раждането на OneWeb ще бъде изключително болезнено, но в дългосрочен план това може да бъде много ценно", е заявил източник на "Ройтерс".


Грандиозни идеи и проблеми


Предоставянето на интернет услуга чрез спътници е било мечта на много технически магнати и компании през годините, включително и неуспешната на Бил Гейтс, наречена Teledesic през 90-те години на миналия век.


Първоначално Уайлър започва да развива идеята си с "Гугъл" през 2013 г. Година по-късно напуска и се обединява със SpaceX на Илон Мъск, но и това партньорство не дава резултат.


Мъск и SpaceX сега изграждат конкурентната система Starlink, докато основателят на "Амазон" Джеф Безос също развива космически интернет бизнес - Project Kuiper.


Една одисея в Брекзит: Великобритания излиза в космоса с фалиралия OneWeb

© OneWeb


Групата инвеститори в OneWeb през годините е внушителна - Qualcomm, Airbus, Virgin Group и последно японския инвеститор SoftBank, който вложи около 2 млрд. долара.


Икономиката на подобна услуга обаче е обезсърчаваща - ще бъде трудно да се съберат достатъчно първоначални потребители, за да се покрият разходите за пускане и експлоатация на спътниците.


OneWeb беше принудена да се откаже от тази грандиозна идея и вместо това да се съсредоточи върху услуги за авиокомпании и круизни линии, които можеха да плащат.


Компанията имаше проблеми и с много неизгодни договори, включващи собствените й инвеститори, разказват източниците на "Ройтерс".


През 2015 г. тя подписа дългосрочен и скъп договор с Arianespace, която е мажоритарна собственост на съвместно предприятие на Airbus и Safran, точно когато SpaceX започна да сваля цените за изстрелвания на ракети.


Една одисея в Брекзит: Великобритания излиза в космоса с фалиралия OneWeb

© Arianespace


Самият Уайлър беше отстранен от ръководството, а след това компанията премина през трима изпълнителни директори.


SoftBank също имаше трудности - след катастрофалната инвестиция в компанията за споделяне на офис пространства WeWork, конгломератът се оттегли от преговорите за допълнително финансиране на OneWeb.


Епидемията от коронавирус допълнително подкопа бизнес модела на много от най-големите потенциални клиенти на OneWeb.


Arianespace, Airbus, SoftBank и Грег Уайлър са отказали да коментират сделката пред "Ройтерс".


Ако сделката получи одобрение от регулаторните органи - компанията е базирана в САЩ и Великобритания - първите проблеми ще са възстановяването на персонала, 90% от който бе уволнен след обявяването на фалита.


Бившите инженери на OneWeb, които помогнаха за изграждането и стартирането на системата, вече са наети от конкурентни компании. Търговският екип - жизненоважен, ако компанията иска ефективно да продаде капацитета си и да постигне рентабилност - също ще трябва да бъде възстановен.


Не е известно дали главният изпълнителен директор Ейдриън Стекъл и главният финансов директор Томас Уайн ще продължат на постовете си.


"Купихме грешните спътници"


Още преди сделката да стане факт, плановете на правителството бяха определени като "безсмислени" от експерти, които твърдят, че компанията дори не произвежда правилния тип сателити, от които страната се нуждае след Брекзит за своя собствена сателитна навигационна система.


Извеждането на първите сателити на OneWeb в орбита през февруари 2019 г.

© Arianespace

Извеждането на първите сателити на OneWeb в орбита през февруари 2019 г.


OneWeb в момента има напълно различен тип сателитна мрежа от тази, която обикновено се използва за навигация.


"Основната отправна точка е, да, купихме грешни спътници", каза Бледдин Боуен, експерт по космическа политика в Университета в Лестър, пред в. "Гардиън".


"OneWeb работи по същата идея като Starlink: мега-съзвездие от спътници в ниска земна орбита, която свързва хората с интернет. Това, което се случи, е, че много талантливите лобисти на OneWeb са убедили правителството, че можем напълно да препроектираме някои от спътниците, за да може да ги използваме за навигация. Ще прибавим недоказана технология към система, която е проектирана да прави нещо друго."


Тази ситуация е безсмислена за мен. Прилича на национализъм, предпочетен пред солидна бизнес политика.


Джайлс Торн,

анализатор към Jefferies Group LLC.


Всяка основна система за позициониране, която се използва в момента - GPS на САЩ, руският "Глонас", китайският BeiDou и "Галилео" на ЕС, до който Великобритания ще загуби достъп след Брекзит - е в средна земна орбита, каза Торн, на около 20 000 км от Земята. Сателитите на OneWeb са в ниска земна орбита, само на 1200 км.


"Ако искате да замените GPS за военни системи, където се нуждаете от криптирани, сигурни сигнали с точност до сантиметри, не съм сигурен, че можете да го направите на сателити, които са толкова малки като тези на OneWeb", каза Боуен.


Вместо да се избере качество, Торн предполага, че инвестицията е направена така, че да отговаря на "националистическа програма" - OneWeb е номинално регистрирана във Великобритания чрез Ofcom.


"Нека да отдадем нужното на правителството - ако всичко, което се иска, е система за позициониране с търговската марка на Великобритания, проекция на сила по целия свят и подкрепа на местната сателитната индустрия, тогава вероятно е по-бързо и по-евтино да се използва OneWeb, отколкото да се започне от нулата", каза Торн.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1087 Неутрално

    Меракът, на която и да е държава на този грешен свят, да притежава икономически субект е винаги с една цел. Независимо от благовидните намерения, зад които е прикрит, целта е достъп до ресурса на бюджета. Вечният неизказан, но действителен стремеж на всички "политици" от всички земни кълбета е да разпределят общите пари.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  2. 2 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 1686 Неутрално

    Мернах някъде че британците планират изграждането на космодрум в Шотландия за изстрелване на леки товари на ниска орбита. Съмнявам се да намерят финансиране обаче.
    Все тая да се оправят , честит им брекзит.

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  5. 5 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4132 Любопитно

    " Икономиката на подобна услуга обаче е обезсърчаваща - ще бъде трудно да се съберат достатъчно първоначални потребители, за да се покрият разходите за пускане и експлоатация на спътниците."

    Това обрича на фалит всеки опит тази компания да бъде реанимирана - ще се налеят нови милиарди, без никакъв смисъл.....

  6. 6 Профил на Соломон  Гилотен
    Соломон Гилотен
    Рейтинг: 0 Любопитно

    Мернах някъде че британците планират изграждането на космодрум в Шотландия за изстрелване на леки товари на ниска орбита. Съмнявам се да намерят финансиране обаче. Все тая да се оправят , честит им брекзит.
    —цитат от коментар 2 на Jalis Ironhammer


    Не плачи на чужд гроб,красивоумнико мой!
    Гордей се с Космодрума в Банкя!

    Много съм тъп
  7. 7 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5024 Неутрално

    До коментар [#2] от "Jalis Ironhammer":

    "Рокетлаб" вече имат такъв, в Нова Зеландия и действат с техните бутикови ракетки "Електрон", големи колкото зенитна ракета "земя-въздух", като тази, свалила онзи самолет над Украина. Успешно извеждат в орбита малки спътници. Макар че последното изстрелване не се получи, заради проблем със втората степен.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  8. 8 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3250 Неутрално

    Единственото ценно в тази компания според мен е честотите които е закупила!

    В момента имат 70 спътника на орбита. В договорът им бе записано, че трябва да имат 10% от сателитите на орбита 2 години след издаването на лиценза за честотата. Неслучайно последният им полет, на Съюз от Френска Гвиана бе 2 дни преди да фалират.

    Системата им в момента е неизползваема, защото спътниците нямат достатъчно покритие. В момента, системата на Спейс Екс, от близо 600 сателита се ползва от военните и генерира приходи. Бета теста на Старлинк започва този септември, абонамента е в края на годината.

    Ракетата която ползват е Съюз, способна да закара 30 спътника на орбита, Фалкън 9 закарва по 60 на полет на двойно по- ниска цена.

    Делата по банкрута сигурно ще се проточат до ноември, OneWeb вече уволниха всичките си работници и инженери. Остана само групата която поддърба 70-те сателита в космоса. не е ясно дали компанията ще успее да събере същият екип и ще започне производство.

    Самите сателити се правят във Флорида, пренасянето им в Британия ще е скъпо и ще ги забави още повече. OneWeb има клауза, че трябва да инсталира 70% от сателитите си след година и половина. Иначе, губи честотите. Нещо, което едва ли ще може да направи.

    Според мен, в крайна сметка ще ги купи сигурно някой като Амазон, и това което ще им е нужно на Амазон ще са не спътниците, защото спътниците на Амазон за тяхнният сателитен интернет са много по- добри. Ще са честотите на OneWeb .

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  9. 9 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 1686 Неутрално

    До коментар [#7] от "Незнайко в Слънчевия град":

    Все повече ще стават тези системи като все повече страни имат желанието за аналог на Старлинк.
    П.С не мисля че сравнението с ПВО ракети е уместно като те са твърде малки за подобни цели. По скоро балистичните ракети? Те са си направо ракети носители.

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  10. 10 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3250 Неутрално

    Мернах някъде че британците планират изграждането на космодрум в Шотландия за изстрелване на леки товари на ниска орбита. Съмнявам се да намерят финансиране обаче. Все тая да се оправят , честит им брекзит.
    —цитат от коментар 2 на Jalis Ironhammer


    Това ще е вероятно нещо много малко и ще е само за полярни орбити. В момента тези технологии в Британия след Брекзит са във вакуум, Не могат да използват Френска Гвиана, не могат да използват и американските ракетодруми. Вероятно ще има договор с ЕС или САЩ в близко бъдеще.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  11. 11 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3250 Неутрално

    Между другото, Гуейн Шотуел, изпълнителният директор на Спейс Екс имаше интервю преди година в което си каза мнението за УанУеб:

    https://www.cnbc.com/2019/10/25/spacex-shotwell-calls-out-blue-origin-boeing-lockheed-martin-oneweb.html

    1. Старлинк е много по- напред и има много повече капацитет от всичките си конкуренти (OneWeb)

    2. Старлинк е 17 пъти по- добър като скорост.

    Иииии:

    "If you're thinking about investing in OneWeb, I would recommend strongly against it. They fooled some people who are going to be pretty disappointed in the near term," Shotwell said.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  12. 12 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 1686 Неутрално

    До коментар [#7] от "Незнайко в Слънчевия град":

    Сега като се замисля може би интерсепторите предназначени за балистистична защита може да се ползват за носител? Примерно SM-3 Block IIA. Полезния товар обаче ще е повече от скромен.

    Предимството е че те ползват Mark 41 vertical launching system (VLS) като платформа. Повечето модерни разрушители ползват това вкл. британските Тип 45. Ето ти космодрум и може да го пратиш където поискаш.
    :)

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  13. 13 Профил на Kosta Delev
    Kosta Delev
    Рейтинг: 928 Весело

    Абе тези нали щяха да умират от глад и да се редят на опашка за брюкселско зеле, та започнали да правят алтернативни космически програми за навигация и прочие... ;)

  14. 14 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2427 Весело

    До къде стигнахме- държави да изкупуват фалирали частни компании за да напреднат в космоса! :-)

  15. 15 Профил на Kosta Delev
    Kosta Delev
    Рейтинг: 928 Весело

    До коментар [#14] от "plamen_b":

    По-добре е, отколкото да фалират държави и да бъдат изкупувани от частни компании.... ;)





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK