
© Reuters
Йенс Бойсен, капитан на Emma Maersk, на пристанището в Хамбург
През последните 167 дни в открито море, Йенс Бойсен е бил не само капитан на един от най-големите контейнерни кораби в света, но е изпълнявал ролята на лекар, зъболекар, психолог и завеждащ развлекателните дейности за стресирания си екипаж, разказва "Ройтерс".
Повече от 200 000 моряци като Бойсен не могат да слязат от търговските кораби, някои за повече от година, тъй като ограниченията за пътуване покрай епидемията от коронавирус правят почти невъзможно смяната на екипажите, според Международната морска организация на ООН (IMO).
"В някои страни смяната на екипажа е напълно спряна. Това означава, че на екипажа не е разрешено да слиза на сушата, нито да бъде освободен. Това може да се дължи на различни причини - невъзможност да се подновят визите или сертификатите, липса на полети, или просто въпросната държава да не позволява смяна на екипажа", казва Бойсен.
Екипажите са в постоянен стрес, тъй като не знаят кога ще могат да се завърнат у дома, а тежката им ситуация се влошава допълнително от липсата на медицинско лечение.
Бойсен, капитан на Emma Maersk, разказва как двама души от екипажа му са се нуждаели от спешна зъболекарска помощ, но не им е било разрешено да напуснат кораба.
"Трябваше да вадя зъби на двама от мъжете ми, тъй като не можахме да ги закараме при зъболекар. Трябваше да лекувам артрит в коляното. Аз самият започнах да губя мотивация. Това са неща, за които обикновено спираме на брега, но при тези обстоятелства трябваше да се справяме сами", казва той. "Консултирах се с лекар и извадих зъбите. Чувстваше се все едно сме по време на война."
IMO нарече ситуацията "хуманитарна криза", а морските благотворителни организации предупреждават за увеличаване на самоубийствата сред моряците. Миналия месец папа Франциск отдаде почит на заседналите екипажи в специално видео съобщение, като заяви, че те не са "забравени".
© Reuters
Бойсен най-накрая слезе на брега в Хамбург в четвъртък заедно с двама други члена на екипажа си, след като е отказал да напусне кораба през април, когато за последно акостира в същия град.
За да поддържа духа на екипажа, той се опитва да организира всякакви развлечения.
"Организирахме бинго игри, организирахме конни надбягвания, въпреки че нямаме коне на борда - трябваше да бъдем изобретателни. Правихме състезания по караоке и фитнес."
Чувствах, че е мой дълг като капитан да не напускам кораба, въпреки че наистина исках да видя семейството си.
капитан на Emma Maersk
Около 90% от световната търговия се транспортира по море и Бойсен заяви, че имиграционните и корабоплавателните власти трябва да се споразумеят за освобождаване от карантинните мерки за моряците, за да се гарантира, че екипажите могат да бъдат сменяни, а веригите за доставки да бъдат поддържани.
"Обществото до голяма степен не разбира какво правим. Ние сме част от логистичната верига, която не е видима за повечето хора, но ги снабдяваме с повечето неща, от които се нуждаят... Не можехме да се приберем, така че продължихме да плаваме. Ние си свършихме работата. Сега правителствата и обществото трябва да разрешат смяната на екипажите, за да можем да се приберем при семействата си след толкова много дълго време", казва той.
"Корабоплаването е глобална индустрия и имаме нужда правителствата да осигурят глобално решение", казва Стивън Котън, генерален секретар на Международната федерация на транспортните работници (ITF). Организацията получава стотици съобщения всеки ден от моряци, които не могат да слязат от корабите.
"Това ще повлияе на способността им да извършват безопасни операции, излагайки на риск както глобалната верига за доставки, така и потенциално околната среда."
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
Сд
Рейтинг: 736 НеутралноИмаше преди месеци един колега коментатор Платон Фъшкиев,къде изчезна
puknatastotinka
Рейтинг: 884 РазстроеноДо каква истерия докараха хората СЗО, Китай и медиите...
puknatastotinka
Рейтинг: 884 ВеселоПропуснах жадните за власт политици....
Соломон Гилотен
Рейтинг: 0 ВеселоКачи се на некакъв романтичен кораб и неще да слезе от него! Много съм тъп
pet_fire
Рейтинг: 5668 Неутрално""Корабоплаването е глобална индустрия и имаме нужда правителствата да осигурят глобално решение"
Да работят в тази посока или да стачкуват
Веселин Дечев
Рейтинг: 2051 ЛюбопитноЕее
В Русия съм! В Русия съм!Накрая след 4 месеца се сетихте, че имало и моряци....
Соломон Гилотен
Рейтинг: 0 ЛюбопитноТо от правата на ромите и негрите, не остана време за моряците! Много съм тъп
Веселин Дечев
Рейтинг: 2051 ЛюбопитноАз лично се прибрах преди седмица от Южна Корея след намеса на посолството ни и международната синдикална организацуя ITF. Истината е, че повечето държави позволяват смени, но поставят условия, които не харесват на комоаниите. Например идващите на кораба трябва да стоят 14 дена на карантина. Много компании, включително и моята, е им се даваха тези пари и всячески клинчат да не правят смени.
В Русия съм! В Русия съм!Лично на мен контранта ми е 4+1, изпълних си 5те месеца и в един момент се оказа, че корабът ще бъде пратен от Южна Корея през Панамдкия канал до източното крайбрежие на САЩ,Мексико и очевидно обратно. Това са около 3 месеца повече.
Съответно това преля чашата, защото на мен рабитният ми ден е 11-12 часа, с изключение на неделя, когато е "само" 8 часа. А имахме колеги надхвърлили вече 2 пътисрока на контрактите.
Присто компаниите пробват до кога ще мине номера. Всеки ден без смени си е икономия. А когато става дума за милиони фурмите са склонни да организират даже цели пиеси от лъжи за пред екипажите. При капитализма е така.
Веселин Дечев
Рейтинг: 2051 ЛюбопитноДо коментар [#6] от "pet_fire":
В Русия съм! В Русия съм!"Да работят в тази посока или да стачкуват"
Точно това препоръча и ITF.
Аз лично бях свален скед като заявих, че при заставане на кораба в първо пристанище спирам работа. Преди това никой не си мръдна пръста.
Много от екипажа са под огромен натиск - чакат повишение, или са получили току-що, или имат големи кредити и не могат да си позволят да напуснат. Или просто са слабохарактерни и лесно манипулируеми и внушаеми. Докато разберат, че са лъгани, докато се ядосат, докато се решат да направят нещо и то минали 1-2-3 месеца и компанията спестила нвколко милиона.
jerusalem
Рейтинг: 528 НеутралноДо коментар [#1] от "Соломон Гилотен":
И Д И О Т
Соломон Гилотен
Рейтинг: 0 ЛюбопитноНе,либертарианец! Много съм тъп
Веселин Дечев
Рейтинг: 2051 ЛюбопитноОбидното е, че за ТИРовете ЕС за два дена намери решение и уговори коридори. А за корабите 4 месеца не стигнаха...
В Русия съм! В Русия съм!А утре екипажите мадово ако спрат работа знаете ли какво ще стане? Няма да дойде нефт за да ина гориво за камиона, с които ще заредят магазина ви.
Няма да дойде зърното, захарта и голяма част от плодовете и зеленчука. А за китайското карго, и особено маски, направо забравяте.
Cool,a?😁
Това за тея дето питат "мен кво ме засяга".🙂
zkq16646307
Рейтинг: 8 НеутралноСлабо ме интересуват.
PisnaMi
Рейтинг: 1917 РазстроеноРичард Алибегов да оглави синдиката им и след седмица ще ги пуснат да щъкат свободно навсякъде.
vucoff
Рейтинг: 760 НеутралноНе им е леко и на тях.
laskovf
Рейтинг: 462 НеутралноИ това ще отмине!!!
zkq16646307
Рейтинг: 8 НеутралноЖеничките им са палави.
Пакоджет
Рейтинг: 315 ВеселоДо коментар [#12] от "Соломон Гилотен":
"Тоз, който ни освободи, той ще да ни и пороби." Васил ЛевскиДТЕМП
vesko19
Рейтинг: 684 НеутралноДо коментар [#10] от "Веселин Дечев":
Че кой не гледа да спести няколко милиона ?
И компаниите с тировете са същите . Когато им се дава вариант да спестят дори за сметка на работниците си .Почти няма фирми дето да не изберат да го направят .
Еле па сега както финансовите въпроси станаха още по важни заради Ковид.
sandpiper5
Рейтинг: 409 Неутрално“Бойсен, капитан на Emma Maersk...”
containership “Maersk Alabama”-(2009)
“Captain Phillips” film (2013)